هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔹مقام علما در زمان غیبت
امام هادی علیه السلام می فرمایند:
🖋«لَوْلَا مَنْ یبْقَی بَعْدَ غَیبَةِ قَائِمِنَا مِنَ الْعُلَمَاءِالدَّاعِینَ إِلَیهِ وَ الدَّالِّینَ عَلَیهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْ دِینِهِ بِحُجَجِ اللَّهِ وَ الْمُنْقِذِینَ لِضُعَفَاءِ عِبَادِ اللَّهِ مِنْ شِبَاک إِبْلِیسَ وَ مَرَدَتِهِ وَ مِنْ فِخَاخِ النَّوَاصِبِ، لَمَا بَقِی أَحَدٌ إِلَّا ارْتَدَّ عَنْ دِینِ اللَّهِ»؛
✅اگر پس از غیبت قائم ما، نبودند علمائی که مردم را با دلیل و حجت های الهی، به سوی او دعوت و راهنمایی کنند و ضعیفان از بندگان خدا را از دامهای شیطان و پیروان شیطان نجات بخشند و آن ها را از گمراهی بازدارند، هیچ یک از مؤمنین بر دین خدا باقی نمی ماند و همه کافر می شدند!
📗بحارالأنوار، ج ۲، ص ۶، ح ۱۲
#مقام_علما
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🔹
💠
🔹
💠
✍داستانهای دادا جواد👇
🔹انتظارات از رهبر
https://eitaa.com/javadheidari110/1817
🔹انفاق امام حسن
https://eitaa.com/javadheidari110/1818
🔹بهلول و تعیین وقت
https://eitaa.com/javadheidari110/1911
🔹غسل اویس قرنی
https://eitaa.com/javadheidari110/1931
🔹خبر رسیدن ماه رمضان
https://eitaa.com/javadheidari110/3126
🔹واژه انشاءالله
https://eitaa.com/javadheidari110/3851
🔹امانتگذاری اعمال
https://eitaa.com/javadheidari110/4114
🔹گناه و عدم تشخیص عید فطر
https://eitaa.com/javadheidari110/4312
🔹ابراز محبت
https://eitaa.com/javadheidari110/4342
🔹امام حسین مظلوم
https://eitaa.com/javadheidari110/4592
🔹شیر خوردن امام حسین
https://eitaa.com/javadheidari110/4616
🔹جنگ هیبریدی
https://eitaa.com/javadheidari110/4943
🔹ماهگرفتگی و خانم باردار
https://eitaa.com/javadheidari110/5594
🔹کشتی حضرت نوح
https://eitaa.com/javadheidari110/5623
🔹گردن من
https://eitaa.com/javadheidari110/6318
🔹بیتابی بارماندگانِ میت
https://eitaa.com/javadheidari110/3696
🔹طلب آب نمودن حضرت علیاکبر
https://eitaa.com/javadheidari110/5386
🔹تلخند
https://eitaa.com/javadheidari110/5566
🔹نون و آب محرم
https://eitaa.com/javadheidari110/1996
🔹مهرورزی نسبت به همهی موجودات
https://eitaa.com/javadheidari110/5212
🔹زادان کنند، رودان کشند
https://eitaa.com/javadheidari110/1785
#داستانکهای_اعتقادی
#دادا_جواد
🇮🇷کانالرسمی استادجوادحیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#کمی_تفکر
✍گفت نظرت در رابطه با ابوبکر چیست؟
گفتم بنظرم از رسول خدا صلی الله علیه واله هم مقامش بالاتر است!!!
⁉️ گفت ما اهل تسنن چنین اعتقادی نداریم پس چطور شما شیعیان چنین چیزی می گویید؟؟!!
🔸گفتم برای این حرفم دلیل دارم و آن هم این است که پیامبر خدا صلی الله علیه واله بعد از ۲۳ سال زحمت کشیدن و خون دل خوردن فکرش به اینجا نرسید که برای خودش جانشینی انتخاب کند؛! اما ابوبکر در هنگام مرگش گفت بعد من عمر جانشینم خواهد بود تا مردم گمراه نشوند!!!!
✅ این برای اونایی که منکر غدیر شدند.
@javadheidari110
⭕️ چرا باید در انتخابات شرکت کنیم❓
✅در رابطه با چرایی شرکت در انتخابات از زوایای مختلف می توان مطالبی بیان کرد که به برخی از آن ها اشاره می شود:
1⃣شرکت در انتخابات علاوه بر تکلیف بودن، حق مردم نیز می باشد که در تعیین سرنوشت کشور می توانند دخالت کنند.
2⃣قرآن کریم، به مسلمانان دستور می دهد در برابر دشمن خود را مهیا کنند و قطعا مشارکت بالا در انتخابات نوعی آمادگی و تقویت قوای داخلی در برابر دشمنان است.
3⃣دشمنان این مرز و بوم هر زمانی که مشارکت و حمایت مردمی را نسبت به نظام و کشور کمرنگ دیدند، دست به کار شده و ضربه ای به کشور و مردم وارد کرده که شهادت سردار دل ها یکی از این تجربه های تلخ می باشد.
💥نتیجه اینکه: شرکت در انتخابات علاوه بر عمل به تکلیف، ضامن امنیت کشور است و قطعا انتخاب اصلح برای بهبود بخشیدن به اوضاع اقتصادی و فرهنگی موثر خواهد بود.
✍ جواد حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🛑اسم انواع جانوران و حشرات و حتی اسم پیاز و عدس در قرآن آمده، اما چرا اسمی از علی بن ابیطالب علیهالسلام با این همه فضایل که شیعیان نقل میکنند در قرآن نیامده است؟!
🔶 اول: خداوند هر چیزی که لازم بوده را به صورت کلی در قرآن بیان فرموده است و بیان جزئیات آن را به پیامبر واگذار کرده است.
🔻 مثلا به صورت کلی فرموده نماز بخوانید ولی تعداد رکعات آن چند باشد را به پیامبر واگذار کرده است.
🔻 درباره ولایت و جانشینی هم اینطور است، اصل آن را خدا در قرآن فرموده است ولی تفسیر و تعیین مصداق آن را به پیامبرش واگذار کرده است.
🔷 دوم: کنایه و اشاره بهتر از مستقیم مفهوم را میرساند. «کنایه ابلغ من التصریح؛ کنایه گویی از صراحت گویی بلیغتر است».
🔻 درست است که اسم حضرت علی علیهالسلام به صورت صریح در قرآن نیامده است ولی حدود 200 آیه در قرآن به امیرالمومنین علیهالسلام اشاره میکند و فضائل و کرامات حضرت علی علیهالسلام را بیان میکنند از جمله آنها؛ آیه ولایت، آیه مباهله، آیه اولی الأمر، آیه تبلیغ، آیه صادقین و ...
🔶 سوم: از سنتهای الهی آن است که در دین ابهام گذاشته میشود تا انسانها آزموده شوند. در این باره امیرالمومنین علی علیهالسلام در نهجالبلاغه میفرماید: «وَ لَکنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یبْتَلِی خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا یجْهَلُونَ أَصْلَهُ تَمْییزاً؛ اما خداوند مخلوقات خود را با امورى که آگاهى ندارند آزمایش مىکند، تا بد و خوب تمیز داده شود».[1]
🔺 به این خاطر هم اسم امیرالمونین علی علیهالسلام به طور مستقیم در قرآن نیامده است.
🔷 چهارم: علاوه بر این پیامبر بارها در موارد مختلف مستقیم به علی علیهالسلام و حقانیت جانشینی او اشاره فرمودند که از مهمترین آنها میتوان به جریان غدیر اشاره کرد که حضرت فرمودند: «من کنت مولاه فعلى مولاه؛ هر کسی که من مولای او هستم علی مولای اوست».[2]
🔻 یا در حدیث منزلت فرمودند: «انت منى بمنزله هارون من موسى ،الاّ انه لانبى بعدى؛ یا علی جایگاه تو نسبت به من مثل جایگاه هارون به موسی است فقط فرقش این است که بعد از من پیامبری نمیآید».[3]
🔻 یا در جریان مهمانی آشنایان پیامبر فرمودند: «إنّ هذا أخی و وصیّی و خلیفتی من بعدی، فاسمعوا له و أطیعوا؛ همانا این (علی) برادر و وصی و جانشین بعد از من است، پس سخن او را گوش داده و از او اطاعت نمایید».[4]
🌐 منابع:
[1]ـ نهج البلاغه، خطبه 192.
[2]ـ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 203. مسند احمد 1 : 118 . تاريخ دمشق، ابن عساكر،ج 42، ص 206.(کتب اهل تسنن)
کافی، ج 2، ص 40. الغدیر، امینی، ج 1، ص 58. ميزان الحكمة ، ری شهری، ج 1، ص 138. (کتب تشیع)
[3]ـ صحيح مسلم : ۷ / ۱۲۰ باب فضائل عليّ بن أبي طالب. سنن الترمذي : ۵ / ۵۹۸ ح ۳۷۳۰ .(کتب اهل تسنن)
حق اليقين،مجلسی، ج 1، ص116. بحار الانوار، ج 37، ص 276. المسترشد في إمامة أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب، طبری شیعی، ج 1، ص 335. الهداية في الأصول و الفروع، شیخ صدوق، ج 1، ص 160.(کتب تشیع)
[4]ـ شرح المقاصد، التفتازاني، سعد الدين، ج5، ص 2. شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 487.(کتب اهل تسنن)
إعلام الورى بأعلام الهدى، طبرسی،ج 1، ص 323. كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين(ع)، علامه حلی، ج 1، ص 260. علل الشرائع، شیخ صدوق، ج 1، ص 170.(کتب تشیع)
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
recording-20240621-162132.mp3
19.39M
جلسه پنجم: شبهات اعتقادی
استادحیدری
گروه کافه گفتگو ۱ تیر ۱۴۰۳
حرم زینبیه
# حقیقت امامت و پاسخ به شبهات
کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
#شبهه :
برخی می گویند: «حدیث غدیر را ازحیث سند تمام میدانیم و دلالت این حدیث بر امامت وخلافت حضرت علی علیه السلام را هم قبول می کنیم ولی در این حدیث اشاره نشده که حضرت علی بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم بلافاصله امام است؛ لذا به جهت جمع با سایر ادله، او(علی علیه السلام) را خلیفه چهارم میدانیم.
❌پاسخ به شبهه :
1⃣اولا: هیچ دلیلی برخلافت خلفای قبل از حضرت علی علیه السلام وجود ندارد تا بخواهید بین ادله جمع کنید.
2⃣ثانیا: باجمع حدیث غدیر (من کنت مولاه فعلی مولاه ) و حدیث ولایت (هو ولی کل مومن بعدی ) که درآن تصریح شده به ( بعدی) می توان فهمید که حضرت علی سلام الله علیه خلیفه بلافصل (جانشین بدون واسطه)بعد از پیامبراکرم است ؛ زیرا مطابق احادیث صحیح السند پیامبر اکرم درباره علی علیه السلام فرمودند: و هو ولی کل مومن بعدی : واوسرپرست هر مومنی بعد از من است. این بعدیت ظهور دراتصال دارد .
3⃣ثالثا: ظهور خود حدیث غدیر خصوصا با قرائن حالیه و مقالیه در این است که حضرت علی علیهالسلام خلیفه بلافصل پیامبراکرم است.
4⃣رابعا: مفاد حدیث غدیر آن است که حضرت علی علیه السلام سرپرست همه مسلمین حتی این سه خلیفه است و این، با خلافت بلافصل سازگاری دارد .
5⃣خامسا: اگر مقصود، امامت حضرت علی علیه السلام بعد از عثمان( خلیفه سوم )است، پس چرا عمر بن خطاب در روز غدیر خم به حضرت علی علیه السلام تبریک گفت و او را مولای خود و هر مؤمنی خطاب کرد؟
#غدیر
#امامت
کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔺فراموشی غدیر، واقعه ی کربلا را رقم زد.
🔻آری! تاریخ فریاد می زند: اگر امام جامعه را تنها بگذاریم، دشمنان با تشکیل سقیفه، عاشورای دیگری پایه گذاری می کنند.
✅ امروز باید، غدیر و غدیریان را بشناسیم و آن ها را یاری کنیم و با تبعیت از مسیر حق، مانع تشکیل سقیفه ای دیگر شویم.
✅#من_رای_می_دهم.
✅#من_به_اهل_غدیر_رای_می_دهم.
#غدیر
#امامت
#انتخابات
✍جواد_حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ جشن بزرگ غدیر _ خمینی شهر ⭕️
⭐️ پرسش و پاسخ _ اعتقادی ، سیاسی
@javadheidari110
1M
━┅┄༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
🌸 #پرسش_و_پاسخ_اعتقادی
⁉️ عرض سلام و ادب وقت بخیر
چه رمز و رازی در عدد چهل نهفته است ؟
مثلا در روایات می خوانیم :
کسی که چهل شبانه روز اعمال اش را برای خدا خالص کند چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری خواهد شد .
چرا در گفته ائمه و اهل عرفان به عدد ۳۰ یا ۵۰ یا هر عدد دیگر اشاره نشده و گفته شده ۴۰ شبانه روز ؟
سپاس از پاسخ گویی شما
🗣 پاسخی از:استاد حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️چرا شورای نگهبان علت رد صلاحیت ها را به طور شفاف به عموم مردم اعلام نمی کند❓
✅در پاسخ به این سوال نکاتی تقدیم می شود:
1⃣ نکته ی اول: این دغدغه و درخواست، به نظر دغدغه و مطالبه ی به حقی هست و با اعلام صریح و شفاف علت رد صلاحیت ها، بسیاری از هجمه ها به شورای نگهبان هم از بین می رود.
2⃣ نکته ی دوم: سخنگوی محترم شورای نگهبان، جناب آقای هادی طحان نظیف، در گفت و گویی درباره شفافیت در انتخابات گفت: ما خودمان را پایبند به قانون میدانیم. قانون مجوزی درباره اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت ها صادر نکرده است. و اگر با اصلاح قانون، چنین مجوزی برای ما صادر شود، به قانون عمل خواهیم کرد.
3⃣ نکته ی سوم: یکی از دلایلی که می توان در دفاع از تئوری عدم اعلام رد صلاحیت ها بر شمرد، حفظ شان و جایگاه و آبروی افراد است.
البته این دغدغه، با اعلان قبلی به نامزدها، قابل رفع است.
منظور این هست که: هر نامزدی از قبل بداند که اگر رد صلاحیت شد، علل و ریشه های آن به عموم مردم اطلاع رسانی می شود.
✍ جواد حیدری
#انتخابات
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
جلسه هشتم.استاد حیدری.mp3
29.4M
📢بشنوید:
اولین دوره توانمندسازی در پاسخگویی به شبهات دینی
📒ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان
8️⃣جلسه هشتم: اعجاز قرآن، عدم تحریف قرآن
🖋استاد: استاد حیدری
🇮🇷دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان
🇮🇷دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان
🇮🇷مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
⏰اسفند ۱۴۰۲- فروردین ۱۴۰۳
💐💐💐
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 تاریخ ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام):
حدود ١٧/ذح/۱۲۸ق، نه ٧/صفر؛
در منابع دست اول تاریخی، راجع به تاریخ ولادت امام کاظم(علیه السلام)، تصریحی نسبت به روز و ماه ولادت یافت نمیشود و تنها سال ولادت ذکر شده که سال ۱۲۸ هجری است، و به نقلی ۱۲۹.
تا پیش از قرن پنجم و ششم هجری، همان طور که علامه شوشتری -صاحب «قاموس الرجال»- گفته است: «لَمْ یُعیّن أحدٌ شَهرَه»، هیچ یک از مورخان ماهِ ولادت امام کاظم(علیه السلام) را تعیین نکرده، پس چه رسد به روز ولادت!
قول هفتم صفر به عنوان ولادت امام کاظم(علیه السلام) برمیگردد به دو تن از علمای قرن پنجم و ششم؛ شیخ طبرسی در دو کتاب «إعلام الوری» و «تاج الموالید»، و ابن شهر آشوب مازندرانی در کتاب «مناقب آل أبي طالب».
منتها منابع قرن پنجم و ششم، منابع میانی شمرده میشود، نه دست اول.
و در منابع کهن و دست اول هیچ روایتی نیست که مؤید این قولِ هفتم صفر باشد. یعنی مثلاً شیخ کلینی در «کافي» یا شیخ مفید در «إرشاد»، هیچ روز یا حتی ماهی را برای میلاد امام کاظم(علیه السلام) معیّن نکردهاند.
آنچه در این منابع آمده تنها سال ولادت امام کاظم(علیه السلام) است. از مرحوم کلینی در کافی اینطور آمده: «سال ۱۲۸، و به نقلی ۱۲۹». و مرحوم مفید در ارشاد میگوید: «سال ۱۲۸».
✅ استخراج روز و ماه ولادت امام کاظم(علیه السلام):
اما احمد البرقي، از علمای بنام شیعه در قرن سوم هجری و از یاران امام جواد و امام هادی(علیهما السلام)، در کتابش «المحاسن»، خبری از أبی بصیر نقل کرده که میگوید:
«در سالی که همراه امام صادق(علیه السلام) به حج مشرف شدیم، وقتی از حج برگشتیم و به شهرک أبْوَاء (بین مکه و مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم(علیه السلام) درد زایمانشان گرفت و حضرت، آنجا به دنیا آمد.»
از این خبر -که اتفاقاً در کهن ترین و دست اول ترین منابع آمده- به راحتی میتوان ماه ولادت و نیز روز تقریبی آن را استخراج کرد؛
با این توضیح که با معلوم بودن زمان و محل ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام) که بعد از پایان مناسک حج و در راه بازگشت به مدینه بوده، پس بسیار بعید است که این ولادت در ماه صفر بوده باشد.
بلکه در یک برگشت طبیعی از مکه به مدینه، باید گفت تاریخ ولادت ایشان در نیمۀ دوم ماه ذی الحجۀ سال ۱۲۸ هجری بوده است.
در تعیین دقیق روز، این احتمال بعید نیست که در بعضی منابع، عبارتی همچون «السابع عشر» آمده بوده که با توجه به اشتباهاتی که در خواندن و بازنویسی کتب خطی رخ میداده، برخی به اشتباه آن را «السابع صفر» خوانده و بازنویسی کرده باشند. بنابراین شاید تاریخ صحیح، روز ١٧/ذی الحجه باشد.
پس به هر حال تاریخ ٧/صفر به عنوان سالروز ولادت امام کاظم(علیه السلام)، نه تنها مؤیدی در منابع دست اول ندارد بلکه آنچه از این منابع استفاده میشود نادرستی این قول است.
و اما سال ولادت امام کاظم(علیه السلام) که آیا سال ۱۲۸ بوده یا ۱۲۹؟
از آنجا که ماه ذی الحجه آخرین ماه سال قمری است لذا گاهی از سوی برخی ناقلانِ اخبار این کمدقتی پیش آمده که حوادث ماه ذی الحجه را با ذکر شمارۀ سال بعد نقل کردهاند.
میلاد امام کاظم(علیه السلام) نیز چون در ماه ذی الحجه و خصوصاً در نیمۀ دوم آن یعنی در روزهای پایانی سال واقع شده احتمالاً به همین خاطر در بعضی نقلها بجای سال ۱۲۸، به اشتباه سال ۱۲۹ گفته شده.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٤٦٨، ٤٧٠ و ٤٧١. استاد غروی
@javadheidari110
53.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ گفت و گوی میدانی ⭕️
🌹چهارباغ اصفهان 🌹
🌷 مشارکت حد اکثری 🌷
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b