آفرینش ۶
👌«الریاح أربع : الشِمال، و الجنوب، و الصبا،
و الدَبور.
✅بادها چهار نوع هستند: شِمال، جنوب، صبا و دَبور.
📚مجمع البیان، ج 1، ص 456.
مزاجشناسیاسلامی
آفرینش ۷
✅ پیدایش هر یک از این چهار طبع (مزاج) به علت وزش یک نوع باد است.
👌ریح بر اثر وزش باد شمال که سرد و خشک است به وجود آمده و به همین علت ریح نیز سرد و خشک است.
👌بلغم حاصل باد صبا است که سرد و مرطوب است و علت این که بغلم سرد و مرطوب هست همین عامل است.
👌مره نتیجه باد دبور است که گرم و خشک هست و به همین دلیل نیز مره گرم و خشک است.
👌دم (خون) نیز در اثر باد جنوب به وجود آمده که گرم و مرطوب است و به همین علت خون نیز گرم و مرطوب است.
📚مجمع البیان، ج 1، ص 456.
مزاجشناسیاسلامی
آفرینش ۸
👌 فَجَعَلَ مَسْكَنَ اَلْيُبُوسَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلسَّوْدَاءِ وَ مَسْكَنَ اَلرُّطُوبَةِ فِي اَلْمِرَّةِ اَلصَّفْرَاءِ وَ مَسْكَنَ اَلْحَرَارَةِ فِي اَلدَّمِ وَ مَسْكَنَ اَلْبُرُودَةِ فِي اَلْبَلْغَمِ
✅ هنگامی که آدم را از خاک و آب آفریدم؛
🔹مسکن خشکی و یبوست 👈 را در مره سودا
🔹مسکن رطوبت 👈 را در صفرا
🔹مسکن حرارت 👈 را در خون
🔹مسکن سردی 👈 را در بلغم
📚ابن بابویه، محمدبن علی، علل الشرائع، ص 110.
مزاجشناسیاسلامی
آفرینش ۹
👌وَ لَزِمَهُ مِنْ نَاحِيَةِ اَلدَّمِ
حُبُّ اَلْفَسَادِ
وَ اَللَّذَّاتِ
وَ رُكُوبُ اَلْمَحَارِمِ
وَ اَلشَّهَوَاتِ
✅ غلبه خون باعث ......
🔹 عشق و علاقه به زنان
🔹 ارتکاب حرام ها
🔹 شهوت ها
🔹 لذت ها
📚ابن بابویه، محمدبن علی، علل الشرائع، ص 106.
مزاجشناسیاسلامی
آفرینش ۱۰
👌 وَ جَعَلْتُ عَقْلَهُ فِي دِمَاغِهِ، وَ سِرَّهُ فِي كُلْيَتَيْهِ، وَ غَضَبَهُ فِي كَبِدِهِ، وَ صَرَامَتَهُ فِي قَلْبِهِ، وَ رُعْبَهُ فِي رِيَتِهِ، وَ ضَحِكَهُ فِي طَحَالِهِ، وَ فَرَحَهُ وَ حُزْنَهُ فِي وَجْهِهِ،
✅ «و جایگاه عقل 👈 آدمی دماغ است
محل فرح و سرور 👈 در کلیه
محل غضب 👈 در کبد
شجاعت 👈 در قلب
میل و رغبت 👈 در ریه
خنده 👈 در طحال
خوشحالی و اندوه 👈 در صورت
📚ابن بابویه، محمدبن علی، علل الشرائع، ج 1، ص 106
مزاجشناسیاسلامی
آفرینش ۱۱
👌 وَ مِنْهُنَّ اَلدَّمُ وَ هُوَ عَبْدٌ زِنْجِيٌّ وَ رُبَّمَا قَتَلَ اَلْعَبْدُ سَيِّدَهُ
✅«طبایع چهار نوع است و یکی از آن ها خون است که مانند غلامی زنگی است و چه بسا غلام، صاحبش را بکشد.»
در روایات خون به بنده و برده زنگی تشبیه شده است.
این تعبیر کنایه از آن است که برده زنگی درک، شعور و قدرت تشخیص ندارد.
برای مثال اگر سم نیز وارد بدن شود خون آن را منتقل می کند، همانگونه که غذا و دارو را جابه جا می کند.
برده زنگی نیز کارش همین است و فقط حمل و نقل می کند و توجهی ندارد که بارش چیست، آیا مفید است یا ضرر دارد.
📚 ابن بابویه، محمدبن علی، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 85، ح 11.
مزاجشناسیاسلامی