eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
989 دنبال‌کننده
721 عکس
604 ویدیو
29 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام حجت عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه سخنران حرم مطهر رضوی پاسخگوی مسائل دینی در حرم مطهر رضوی @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️خوردن گوشت عقیقه برای چه کسانی کراهت دارد؟ 🍃خوردن پدر و مادر و بقیه از گوشت عقیقه فی نفسه جایز است و نسبت به کراهت آن، از معظم له تصریحی یافت نشد. (البته در بعضی از روایات آمده است که پدر و مخصوصا مادر از آن نخورند.) مقام معظم رهبری 🍃خوردن گوشت عقیقه بر پدر و هر آن کس که نانخور پدر محسوب می شود مکروه است خصوصا بر مادر، که احتیاط مستحب است از آن گوشت نخورد. آیت الله سیستانی 🍃براى پدر و مادر نوزاد و عائله پدر مكروه است از عقيقه نوزادشان بخورند و اين كراهت براى مادر نوزاد بيشتر است. آیت الله وحید خراسانی 🍃خوردن گوشت عقيقه بنابر احتیاط واجب براي چند نفر کراهت دارد: 1- کسي که عقيقه مي کند 2-کسي که عقيقه براي او است 3-نان خورهاي آن ها. آیت الله مکارم آدرس: امام خامنه ای؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع شکار و ذبح حیوانات سوال شماره 1126661، تاریخ: 1399/05/02، ناظر دوم: فرزانه محمد هادى. آیت الله سیستانی؛ منهاج الصالحین، ج3، الفصل الثالث عشر في أحكام الولادة وما يلحقها، م395: ... ويكره أن يأكل منها الأب أو أحد ممّن يعوله ولا سيّما الأُمّ بل الأحوط استحباباً لها الترك. آیت الله وحید «مسأله 2986» کتب استفتایی آیت الله مکارم؛ سایت معظم له: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46901&mid=263597 انتشار با لینک بلامانع👇😊 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
حکیمی رحمه الله علیه بسیار مهم بویژه برای جوانان و نوجوانان عزیز👆🌺 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 «آقام امام حسین(علیه السلام)» اجرا شده توسط یه نوجوان با صفا اسم تو رو که اولین دفعه بردم مادر میون گریه خندید و حظ کرد دست منو گرفت یه عرض ارادت اسمت مسیر زندگیمو عوض کرد 💌برای دوستانتان ارسال کنید...👇🌺 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
❓چطور میشه با اینکه شراب حرامه اما بهشت پر از شرابه، حتی رود های بهشت پر از شرابه. 🌺مقایسه ویژگی های شراب بهشتی و شراب دنیوی: الف) شراب دنیایی مست کننده است و با تعطیل کردن عقل و هوش آدمی، او را از یاد خدا غافل می کند (مائده/91) اما در نوشیدن شراب بهشتی هیچ گونه زوال عقل و هوشی وجود ندارد (واقعه/47). ب) از آثار مهم نوشیدن شراب دنیوی، لغوگویی و بد و بیراه گفتن و گناه است (مائده/91) اما شراب بهشتی هرگز چنین آثاری به دنبال ندارد (طور/23). ج) در شراب دنیوی گونه ای از پلیدی وجود دارد (مائده/90) اما شراب بهشتی طیب و طاهر است و از هر گونه پلیدی به دور است(واقعه/21). د) شراب دنیوی عملی شیطانی و منتسب به اوست (مائده/90) اما شراب طهور و پاک بهشتی هدیه ای رحمانی و الهیست (واقعه/21). نتیجه نهایی اینکه: شراب و نوشیدنی بهشتی ماهیتا با شراب و نوشیدنی دنیوی تفاوت دارد و این دو ، جز در نوشیدنی و مایع بودن، شباهتی به یکدیگر ندارند. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇🌺 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا علمدار حرم از حال رفت... نوحه مداح عربی که فارسی میخواند بسیار زیبا کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️وظیفه مکلف در صورت در بین نماز اگر نمازگزار در بین نماز چیزی که بر آن سجده می کرد از اختیارش خارج شود؛ حکمش چیست؟ الف) به مایصح السجود دیگری دسترسی دارد: (یعنی چیزی که سجده بر آن صحیح است دارد) 🍃-اگر همراهش چیزی که سجده بر آن صحیح است وجود دارد بر همان سجده کند و همچنین اگر ما یصح السجود در اطراف او باشد و می‌تواند ذكر را قطع كرده و بدون آنكه روی خود را از قبله برگرداند، حرکت کند و خود را به آن برساند و بر آن سجده کند باید این كار را انجام دهد؛ به شرط آن كه این راه رفتن و حركت به اندازه‌‌ای زیاد نباشد كه صورت نماز را از بین ببرد و دیگر به آن نماز، صدق نکند. (بیشتر مراجع عظام تقلید) ب) به مایصح السجود دیگری دسترسی ندارد: (یعنی چیزی که سجده بر آن صحیح است ندارد) 🍃-اگر وقت نماز وسعت دارد بايد نماز را رها كند و بعد از تهیه مُهر نماز را دوباره بخواند و اگر وقت تنگ است باید بر لباس پنبه ای یا کتانی‏‎ ‎‏سجده نماید و اگر آن هم نباشد باید بر لباسش که از جنس آن ها نیست سجده نماید و اگر‏‎ ‎‏آن هم نباشد باید بر پشت دستش سجده نماید و اگر بر آن هم قادر نیست باید بر معادن‏‎ ‎‏سجده نماید. (حضرت امام ره) 🍃-اگر وقت نماز وسعت دارد بايد نماز را رها كند و بعد از تهیه مُهر نماز را دوباره بخواند و اگر وقت تنگ است چنانچه لباس او از جنس پنبه یا کتان است یا چیزی از جنس پنبه و کتان دارد باید بر آن سجده کند، و احتیاط (واجب) آن است که تا سجده بر لباسی که از پنبه و کتان باشد ممکن است بر غیر آن یعنی غیر لباسی که از این جنس باشد سجده نکند، و اگر ندارد بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند. (مقام معظم رهبری) 🍃-در وسعت وقت هم بنابر احتیاط واجب، نمی‌‌تواند نماز را بشکند و نیمه تمام رها نماید؛ بنابراین در این حالت و همچنین در ضیق وقت اگر سجده بر قیر و زفت ممكن نباشد، باید بر لباسش یا هر شیء دیگر كه در حال اختیار سجده بر آن جایز نیست، سجده نماید ولی احتیاط مستحب آن است كه تا سجده بر لباسش ممكن است، بر چیز دیگر سجده نكند. (آیت الله سیستانی) 🍃-چه وقت وسعت داشته باشد یا ضیق باشد، بايد بر لباسش اگر از کتان يا پنبه است سجده کند و اگر از چيز ديگر است (مثلاً از پشم است) بر همان يا بر فرش سجده نمايد و اگر آن هم ممکن نيست بر فلزّات و اشياء معدنى سجده کند و اگر مطلقا چيزى پيدا نمى کند که بتوان بر آن سجده کرد بر پشت دست خود سجده مى کند، بنابر اين پشت دست آخرين چيزى است که مى توان بر آن سجده کرد و البته در صورت وسعت وقت نماز بنابر احتياط دوباره بخواند ولی اگر وقت نماز تنگ است نماز خوانده شده قضا ندارد. (آیت الله مکارم) 🍃-اگر در بين نماز چيزى كه بر آن سجده مى كند گم شود ، و چيزى كه سجده بر آن صحيح است نداشته باشد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد بايدنماز را بشكند، و اگر وقت تنگ است و چيزى كه سجده بر آن صحيح است ندارد ، يا اگر دارد به واسطه سرما يا گرماى زياد و مانند اينها نمى تواند بر آن سجده كند ، بايد به لباسش سجده كند به شرط آن كه از حرير و ابريشم نباشد ، و احوط اين است كه لباسى كه از پنبه و كتان است بر غير آن مانند لباسى كه از پشم و كرك است مقدّم بدارد. آیت الله وحید خراسانی آدرس: العروه الوثقی، فصل فی مکان المصلی، مسجد الجبهة، م27، توضیح المسائل مراجع، م 1087.رساله آموزشی، امام خامنه ای، ج1، درس44، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، م1276، آیت الله مکارم، توضیح المسائل، م973.آیت الله وحید خراسانی ۱۰۹۳ کانال شبهات جوان و نوجوان 👇🌺 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
⁉️ وهابیت می‌گوید: اعتقاد شیعه به رجعت با اعتقاد هندوان به تناسخ یکسان است. 🔰 اعتقاد به تناسخ از شاخصه‌های اصلی مکاتب هندویی است. آنان معتقدند که انسان‌ها پس از مرگ، مجددا در کالبد یک موجود زنده به دنیا باز خواهند گشت. این اعتقاد، در تناقض آشکار با اعتقاد به معاد است که همواره همه عالمان دین مبین اسلام، اعتقاد به تناسخ را باطل و آن را از محالات وقوعی شمرده‌اند. 👈 فرق تناسخ و رجعت 1️⃣. اولین فرق تناسخ و رجعت، عمومیت بازگشت همه انسان‌ها به چرخه زندگی دنیوی در تناسخ و عدم عمومیت در رجعت است. در رجعت آنچه که از ادله به دست می‌آید، این است که رجعت تنها شامل گروهی خاص می‌شود. 2️⃣. در رجعت، روح در حیات مجددش، به همان بدنی که در حیات قبلی خود در دنیا داشته است باز می‌گردد. اما در تناسخ روح، به همان بدن و کالبدی که در حیات قبلی‌اش داشته باز نمی‌گردد، بلکه در تولد دوباره یا در کالبد نوزاد انسانی (= نسخ) و یا حیوان (= مسخ) و یا گیاه (= فسخ) باز می‌گردد. 3️⃣. رجعت و تناسخ، در تعداد بازگشت تفاوت دارند. در تناسخ، بازگشت‌ها مداوم و مکرر است تا آن‌که با فنا از چرخه تناسخ خارج شود، اما رجعت، یک‌بار بازگشتن است، یعنی فقط یکبار واقع خواهد شد. 4️⃣. این دو از نظر غایت نیز تفاوت ماهوی دارند. غایت رجعت تأییدی است بر معاد، اما ادعای تناسخی‌ها این است که بهشت و جهنم و معادی در کار نیست و عذاب و تنعم روح در این دنیا با تعلق گرفتن به ابدان مختلف می‌باشد. 5️⃣. تفاوت دیگر این است که در رجعت، ارواح پس از مدت‌ها مفارقت از بدن مادی[از چند ساعت گرفته تا قرن‌ها بعد] به همان بدن مراجعت می‌کنند، اما در تناسخ، ادعا این است که روح متعاقباً بعد از مفارقت، به بدن دیگر انتقال پیدا می‌کند. 6️⃣. رجعت در زمان خاصی [یعنی در زمان ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه] صورت می‌گیرد، اما تناسخ مقید به زمانی نیست. 7️⃣. در رجعت، حيات فرد رجعت‌کننده، مشابه حيات قبلی اوست. بنابراین، افرادی كه به دنيا بازگشته‌اند، همديگر را می‌شناسند و زندگی گذشته خود را به خوبی به ياد دارند. اما در تناسخ، افراد از گذشته خود چيزی به ياد نمی‌‌آورند و از وضع پيشين خود آگاهی ندارند. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇🌺 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم قبول باشه طاعات همراهان عزیز🌺 برای دسترسی آسان به سوالات شرعی روی 👈 و سوالات اعتقادی و اخلاقی روی👈 ضربه بزنید.🌺❤️
✳️ راهکار برای دیرکردگاهی صاحب خانه ها گله میکنند که مستاجر ما اجاره اش را دیر می دهد چه کنیم که هم دچار دیرکرد گرفتن نشویم هم اینکه مستاجر سر موقع اجاره اش را بدهد؟ ❓یا از کسی بابت معامله می خواهید چک بگیرید و احتمال می دهید که سر موقع چک پاس نشود اینجا چه کنیم که مطمئن باشیم سر موقع پاس می شود؟ راهکار: ✅ شما می توانید مبلغ را بیشتر کنید بعد بگید اگر سر مثلا ماه اجاره را پرداخت کنید این مبلغ اضافه را نمیگیرم. مثلا اجاره اگر ماهی500تومن است شما کمی مبلغ را بیشتر کنید و در قرارداد قید کنید که اگر سر موقع اجاره را پرداخت کنید همان500تومان کافیست و مبلغ اضافه را نمیگیرم. این راهکار یک نوع مشوق می شود که سر موقع بدهیش را پرداخت کند. نکته مهم: این افزایش مبلغ همان موقع قرارداد اجاره باشد نه بعد قرارداد. این راهکار در معاملات نسیه که چک میدهند هم جاری می شود. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇🌺 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✳️❓پرسش: عصمت معصومان به خاطر تلاش های خودشان بوده یا خدا خواسته؟ اگر تلاش ها و شایستگی های خودشون باشه ما در طول تاریخ این همه افراد خوب و با ایمان و در حال حاضر ۸ میلیارد نفر انسان در زمین است نمیشه گفت اینا هیچی فقط اون ۱۴ نفر شایسته بودن و اگر بگیم خدا خواسته ، چرا برای من و شما این امر رو نخواسته ؟ پاسخ: با توجه به اینکه خداوند از علم پیشینی برخوردار است و می دانست که چنین اشخاصی بعد از تولد، از حُسن رفتار و ایمان و تقوای عالی برخوردار می شوند و قادر به انجام رسالت های خطیر و مهم هستند، آنها را به عنوان پیامبر یا امام برگزید و متناسب با رسالت هایشان، به آنها امکانات لازم همچون علم غیب و عصمت موهبتی و امدادهای غیبی ویژه اعطا نمود و متناسب با همین امکانات و رسالت، رفتار و گفتار آنها را مورد حسابرسی قرار می دهد. 🔸در اینجا تناسب میان اختیارات و وظایف از سویی، و تناسب میان حسابرسی و اختیارات از سوی دیگر، عین عدالت است و خداوند آن را مراعات کرده است. امام صادق (عليه السلام) در همين زمينه مى ‏فرمايند: «به درستى كه خداوند متعال، انسان‏هايى را از فرزندان آدم انتخاب كرد و تولد آنها را پاك و بدن‏ هاى آنان را پاكيزه گردانيد و آن‏ها را در پشت مردان و رحم زنان در حفظ خويش قرار داد، نه به جهت طلبى كه از خداوند داشته باشند؛ بلكه از آنجا كه خداوند، در هنگام خلقت مى‏ دانست كه از او فرمانبردارى مى ‏كنند و او را عبادت مى‏ نمايند و هيچ گونه شركى نسبت به او روا نمى‏ دارند. پس اينان به واسطه فرمانبردارى از خداوند به اين كرامت و منزلت والا در نزد خداوند، نائل شده ‏اند.» 🔹 دستیابی به این مقام، اختیاری و در دسترس همگان می باشد؛ اما چون خداوند می دانست ما قادر به انجام این رسالت خطیر نیستیم، به همین جهت، ما را به این مقام منصوب نکرد و در نتیجه آن امکانات ویژه را به ما نداد و برای ما آن وظایف سخت را در نظر نگرفت. 🔸 این که ما از امامت و نبوت و مراتب عالی عصمت برخوردار نیستیم، به معنای جهنمی شدن ما نیست؛ بلکه هر یک از ما می توانیم با ایمان و تقوا، به مرتبه ای از عصمت و امدادهای غیبی دست یابیم و بهشتی گردیم؛ چنانکه بسیاری از اولیای الهی، امام و پیامبر نبودند اما به مراتبی از عصمت و رضوان الهی دست یافتند چنانچه خداوند متعال در سوره انفال، آیه 29 می فرماید: 🔆 «اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد، براى شما وسيله‏ اى جهت جدا ساختن حق از باطل قرار مى ‏دهد». کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ مشهورشده که نماز و روزه های پدر بر پسر بزرگتر است درحالیکه چند شرط دارد تا بر پسر بزرگ واجب شود (فتوا یا احتیاط واجب): 1- معلوم بودن پسر بزرگتر 2-وصیت نکردن پدر به اجیر گرفتن مشهور: اگر وصی کسی را از مال میت اجیر کند و او هم قضای نمازها را بجا آورد از پسر بزرگ ساقط است. آیت الله سیستانی: اگر میت وصیت کرده چنانچه وصیتش نافذ باشد به صرف وصیت از پسر بزرگ ساقط است.(چه وصی انجام بدهد یا ندهد) 3- ترک نکردن نماز از روی عمد(آیات عظام مکارم و سیستانی). از روی عمد ترک کرده قضا دارد ولی اگر از روی طغیان ترک کرده قضا ندارد.(حضرت امام ره و مقام معظم رهبری) لذا اگر پدر مرتد شده و نماز نخوانده بنابر نظر اکثر فقها،قضا بر پسر واجب نیست. 4- توانایی داشتن پدر برای قضای نماز(پس اگر کما بوده و به هوش نیامده فوت کرده قضا واجب نیست) 5- مجنون یا نابالغ نبودن پسر بزرگتر موقع فوت پدر(آیت الله سیستانی). هرگاه مجنون عاقل شود یا نابالغ بالغ شود لازم است بجا آورد. (بیشتر مراجع) 6- محروم نبودن پسر از ارث امام ره: اگر بخاطر قتل پدر یا کفر و.. از ارث محروم باشد باز هم قضای نماز و روزه پدر بر او واجب است. آیت الله سیستانی: واجب نیست. نکته: 1-منظور پسر بزرگ لحظه فوت پدر است. 2- بنابرنظر برخی مراجع مثل مقام معظم رهبری نماز و روزه مادر هم بنابر احتیاط واجب بر پسر بزرگتر واجب است. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇🌺 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✳️ حق الماره ✳️ ✳️ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی می‌گذرد می‌تواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟ استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی به نظر اکثر مراجع عظام تقلید حلال است : ◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن ◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند ◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد. ◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد. ◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد. 👈خوردن میوه های روی زمین هم به تصریح بیشتر مراجع همین حکم را دارد👆 ✳️درخت همسایه به خانه ی ما آمده است . آیا می توانیم از میوه های آن استفاده بکنیم و آنرا بخوریم ؟ ✅ پاسخ اگر شما می دانید که آنها راضی هستند می توانید از میوه ها استفاده بکنید ولی اگر می دانید که راضی نیستند خوردن میوه های درخت جایز نیست. 🔻 اگر نمی دانید که راضی هستند یا خیر ، باز خوردن میوه ها جایز نیست. ♻️ دو نکته درباره درختان میوه 1- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود. 2- طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است کانال شبهات جوان و نوجوان 👇🌺 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✳️عاقبت وحشتناک فکر و حسرت گناه ✅مردي در كنار درب خانه اش نشسته بود. بانوئى به حمام معروف (( منجاب)) مى رفت ، ولى راه حمام را گم كرد، و از راه رفتن خسته شده بود، به اطراف نگاه مى كرد چشمش به مردی افتاد، نزد او آمد و از او پرسيد:حمام منجاب كجاست ؟ آن مرد به خانه خود اشاره كرد و گفت : حمام منجاب همين جاست . آن بانو به خيال اينكه حمام همانجاست ، به آن خانه وارد شد، آن مرد فورا درب خانه را بست و به سراغ او آمد و تقاضاى گناه كرد.زن دريافت كه گرفتار مرد هوسباز شده است ، حيله اي به ذهنش رسيد و گفت : من هم كمال اشتياق با تو بودن را دارم ، ولى چون كثيف هستم و گرسنه ، مقدارى عطر و غذا تهيه كن تا با هم بخوريم بعد در خدمتتان باشم . مرد قبول كرد و به خارج خانه رفت و عطر و غذا تهيه كرد و برگشت ، زن را در خانه نديد، بسيار ناراحت شد و آرزوى گناه با آن زن در دلش ماند و همواره اين جمله را مى خواند:   ... اين الطريق الى حمام منجاب؟(( چه شد آن زنى كه خسته شده بود، و مى پرسيد راه حمام منجاب كجاست ))؟ مدتى از اين ماجرا گذشت تا اينكه در بستر مرگ افتاد، آشنايان به بالين او آمدند و او را به كلمه ((لا اله الا الله محمد رسول الله )) تلقين مى كردند او به جاى اين ذكر، همان جمله مذكور را در حسرت آن زن مى خواند، و با اين حال از دنيا رفت و عاقبت به شرشد 📚نفل از كتاب عالم برزخ ص 41  يا كشكول شيخ بهائى 1/232 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوشه ای از صحنه ی بازسازی شده لحظه دفن زنده زنده رزمندگان دفاع مقدس 😔😭 انشاءالله متوجه هستیم که جمهوری اسلامی با خون اینها بنا شده و هیچوقت خون اینها که به عشق اسلام وایران رفتند پایمال نخواهد شد بدبخت اونهایی هستن که فکر میکنند در این نظام میتوانند خیانت کنند صبر خدا زیاد است. خدایا توفیق ادامه راه شهدا را به همه ما عنایت بفرما. ما بداند برای پایداری این انقلاب چه خون دلهایی خورده شده ، چه جوان های رشید و برومندی جان عزیز خویش را در طبق اخلاص گذاشتند ،مدیران پشت میز نشین نیز بدانند چه رسالت سنگینی در ادامه راه این عزیزان دارند ... کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1 ‌‌
✳️شخصی به من پول داده تا برایش جنسی بخرم آیا می‌توانم برای خودم هم سود بگیرم ✍ اگر کسی به انسان بگوید فلان چیز را برایم بخر ، ما نمی‌توانیم بیشتر از قیمتی که خریدیم روی جنس سود بکشیم و حتی اگر از فروشنده تخفیف گرفتیم آن تخفیف از آن مشتری است. ولی اگر انسان چیزی را برای خودش بخرد بعد به کسی بفروشد سود منصفانه اشکال ندارد مثل دلالی و کاسبی کردن. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🔴 برداشت‌‌های انحرافی از انتظار ♦️بعضی‌ها، انتظار فرج را به این می‌دانند که در مسجد، حسینیه، و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خدا بخواهند... دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم، که یک کاری بکنند، نبودند. ♦️یک دسته دیگری بودند👇 که انتظار فرج را می‌گفتند: این است که، ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می‌گذرد، ما تکلیف‌های خودمان را عمل می‌کنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء الله درست می‌کنند، دیگر ما تکلیفی نداریم. ♦️یک دسته‌ای می‌گفتند👇 که باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می‌خواهند بکنند، گناه‌ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود. ♦️یک دسته‌ای از این بالا‌تر بودند👇 می‌گفتند: باید دامن زد به گناه‌ها. دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف بیاورند.که این دسته اشخاص ساده لوح هم بودند. ♦️یک دسته دیگری بودند👇 که می‌گفتند: هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند (1) ♦️حضرت صاحب که تشریف می‌آورند، برای چه می‌آیند؟ برای اینکه گسترش بدهند عدالت را برای اینکه حکومت را تقویت کنند. برای اینکه فساد را از بین ببرند. ما بر خلاف آیات شریفه قرآن، دست از نهی از منکر برداریم، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را، برای اینکه حضرت بیایند؟! ♦️قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ ونشر و اجرای آن، بیست و سه سال زحمت طاقت فرسا کشید، فقط برای مدت محدودی بود؟ ♦️آیا خدا، اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال؟ و پس از غیبت صغری، اسلام دیگر همه چیزش را‌‌ رها کرده است؟ اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آن‌ها بد‌تر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است (2) 📚(1): صحیفه نور امام خمینی، جلد۲، صفحه۱۹۶-۱۹۷ 📚(2):کتاب ولایت فقیه امام خمینی، صفحه ۳۰ کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین 💠 سؤال: آیا باید در روز انجام شود یا روزهای قبل و بعد آن هم مانعی ندارد؟ ✅ جواب: (علیه السلام) در هر زمانی، مستحب و دارای ثواب عظیم است و انجام آن قبل یا بعد از روز اربعین به امید رسیدن به آن ثواب، مانعی ندارد؛ هر چند ثواب زیارت وارد شده برای زمان خاص، مختص به همان زمان می باشد. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
۱) اربعین حسینی در چنین روزی چهل روز از فاجعه مولمه شهادت امام حسین (علیه السّلام) و اهل بیت و اصحاب باوفایش می‌گذرد. بر دوستان و شیعیان اهل بیت (علیهم السّلام) لازم است که با پوشیدن لباس مشکی، تعطیل کار وبرپائی مجلس عزا وشرکت در مجالس سینه زنی وذکر مصیبت این روز را تعظیم نمایند. ۲)بازگشت اهل بیت علیهم السلام به کربلا بنابرمشهور در چنین روزی اهل بیت (علیهم السّلام) از شام به کربلا بازگشتند.۱ ۳) زیارت جابر بن عبدالله انصاری (رحمه الله) در این روز در سال ۶۱ هـ جناب جابر بن عبدالله انصاری و همراهانش قریب به چهل روز بعد از شهادت امام حسین (علیه السّلام) از مدینه به کربلا وارد شدند.۲ او به همراه عطیه قبر حبیبش سیّدالشّهداء (علیه السّلام) را زیارت کرد. ۴) ملحق شدن رأس مطهر امام (علیه السلام) در این روز بنابرقول سیّد مرتضی رأس شریف امام حسین (علیه السّلام) توسط امام زین العابدین (علیه السّلام) از شام به کربلا آورده شد و به بدن مطهر آن حضرت ملحق گردید.۳ ____________________________________ ۱) مسار الشیعه: ص ۲۶. العدد القویة: ص ۲۱۹. وسائل الشیعه: ج ۱۴، ص ۴۷۸. مصباح المنجهد: ص ۷۳۰. زاد المعاد: ص ۳۲۸. معالی السبطین: ج ۲، ص ۱۹۱. فیض العلام: ص ۱۹۵. بحار الانوار: ج ۹۷، ص ۳۲۹. مصباح کفعمی: ج ۲، ص ۵۹۶ ۲) توضیح المقاصد: ص ۶ - ۷ ۳) بحار الانوار: ج ۴۴، ص ۱۹۹ کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
◀ علم آموزی در اسلام تاکید فراوان شده است؛ به ویژه یادگیری مسائلی که مورد نیاز و ابتلای مکلف است تا جایی که یادگیری برخی از دانستنی ها واجب شده است ⏪ همانطور که اسلام به تعلم (یادگیری) تاکید کرده است در طرف مقابل نسبت به تعلیم و آموزش هم توجه داشته و حتی در مواردی افراد دانا را مکلف به یاددادن و آموزش کرده است؛ و ما نمی توانیم در مواجهه به کسی که به وظیفه شرعی خویش اشتباه عمل می کند سکوت کنیم ◀ حال سوال این است که آیا در همه موارد تذکر به کسی که اشتباه عمل می کند واجب است یا توضیحاتی دارد؟ ◀ در پاسخ می گوییم که مسئله دو صورت دارد: ◀️الف: یک فرض آن است که فردی در مسئله ای بی‌اطّلاع از حکم شرعی باشد و در صدد تعلّم و فراگیری است و احتمال تأثیر هم هست، که در این صورت حکم آن است که یاد دادن مسأله‌ی شرعی به او واجب است؛ و در اصطلاح فقهی به این تذکرِ واجب «ارشاد جاهل» گفته می‌شود. مثلا کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا ‏بر‏ مرد ‏حرام است یا نمی داند ارائه اسناد و فاکتور صوری و دروغی حرام است یا نمی‌داند ‏سقط جنین حتی قبل از دمیده شدن روح حرام است، یا نمی‌داند کاشت ناخن مصنوعی حرام است و به علّت ندانستن حکم شرعی، این موارد را رعایت نمی‌کند، اینجا فرموده اند یاد دادن و تذکر حکم شرعی با وجودِ شرایط به او واجب است. (1) ◀️ب: اما یک موقع هست که مکلف حکم شرعی را می‌داند، ولی از روی اشتباه و ‏فراموشی مرتکب خلاف شده، در این صورت فرمودند تذکر دادن واجب نیست. مثلا کسی که می‌داند خوردن و آشامیدن، روزه را باطل می‌کند ولی از روی فراموشی اقدام به خوردن کرده؛ در این مورد تذکر دادن به او واجب نیست. یا اینکه می داند باید نماز رو به قبله باشد ولی الان اشتباها، قبله را رعایت نکرده، اینجا هم تذکر دادن واجب نیست. (که در این مثالها متخلف حکم را می داند) البته اگر موضوع از موضوعات بسیار مهم باشد تذکر دادن لازم است مثل کسی که ندانسته می خواهد مایعی سمی بخورد. (2) منابع و نکات توضیحی: (1) (تحریر الوسیله، ج۱، کتاب امربه‌معروف، القول فی شرائط وجوبهما، م 23 و 24 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع امر به معروف و نهی از منکر، سوال شماره 1110130؛ توضیح المسائل جامع، م 2222 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، شرایط امر به معروف و نهی از منکر، ارشاد جاهل به حکم یا موضوع) (2) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع امر به معروف و نهی از منکر، سوال شماره 1163165؛ توضیح المسائل جامع، م 2221) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1