eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
990 دنبال‌کننده
722 عکس
606 ویدیو
30 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام حجت عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه سخنران حرم مطهر رضوی پاسخگوی مسائل دینی در حرم مطهر رضوی @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
#استوری #وفات_حضرت_ابوطالب_علیه_السلام کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
روز مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای آن روز اعمالی ذکر شده است که در مفاتیح نقل شده است 🌺1. غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ البته به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از وضو نمی کند. (1) 🌺2. بسیار صلوات فرستادن. 🌺3. زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیر‌المؤمنین علیه‌السلام‌ 🌺4. روزه که ثواب آن معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. (2) نکته:😳 اینکه گفته می شود روزه گرفتن در روز عید مبعث ثوابش معادل هفتاد سال روزه است، برای کسی این سوال ممکن است ایجاد شود که پس کسی که مثلا اصلا روزه نگرفته یا چندین سال روزه نگرفته همین یک روز را روزه بگیرد، کفایت از روزه های قضا می کند؟ ✴️👈 جواب:این برداشت صحیح نیست و کفایت از روزه های قضا نمی کند و به هر تعدادی که انسان روزه قضا دارد باید قضای آن را انجام دهد.😊 🌺5‌. دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است. (مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب) نکات توضیحی و منابع: (1) آیت الله مکارم: کفایت از وضو می کند. (رساله مراجع م 644) (2) (رساله مراجع م 1563) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاصیت این بیرق این عشق مجسم اینه که زیر سایه‌اش عاشق میشه آدم کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
سؤال : آيا روزه قضای ماه رمضانی كه مربوط به خودمان است را می‌توانيم عمداً باطل كنيم؟ 👈 الف) در صورتی که اگر باز کنیم وقت داریم تا ماه رمضان، تمام روزه‌های قضا را بگیریم: مشهور مراجع : می‌توان تا قبل از اذان ظهر افطار كرد ولی بعد از آن نمی‌شود. 👈 ب) در صورتی که اگر باز کنیم وقت نداریم تا ماه رمضان، تمام روزه‌های قضا را بگیریم: 1) قبل از اذان ظهر :. -مقام معظم رهبری،: بنابر احتیاط واجب افطار نکند - آيت الله سيستانی: بهتر است افطار نكند - آیت الله وحيد: بنابراحتياط واجب افطار نكند. -آیت‌الله مکارم: نمی تواند افطار کند 2) بعد از اذان ظهر : به نظر تمام مراجع: نمی‌تواند افطار كند. - مقام معظم رهبری: جايز نيست افطار کند و اگر عمداً افطار کند کفاره دارد و کفاره آن، غذا دادن به ده فقیر است و اگر نمی‌تواند باید سه روز روزه بگیرد 📚 توضیح المسائل مراجع مسأله 1700 . برای دیگران ارسال فرمایید کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️امام صادق (علیه السلام) فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی عَوَّضَ الْحُسَیْنَ ـ علیه‌السلام ـ مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِه «خداوند عوض قتل امام حسین - علیه السلام - چهار ویژگی به آن حضرت عطا فرموده است : اول - امامت را در ذریه او قرار داده است، دوم - شفا را در تربت آن جناب قرار داده، سوم - کنار و زیر قبه او دعا مستجاب می‏باشد، چهارم - ایام زیارت کنندگان او از عمرشان حساب نمی‏شود» (بحار ؛ ج 44 ،ص 221) ✅1-شفا در تربت امام: اهمیت این پاداش آن‌گاه روشن می‌شود که بدانیم از نظر فقه اسلام، خوردن خاک حرام است، و تنها خوردن کمی از تربت سیدالشهدا به قصد شفا، از این حکم استثنا شده است ✅2-استجابت دعا: "ابوهاشم جعفری که از اصحاب امام هادی (علیه‌السلام) است، می‌گوید: وقتی امام هادی بیمار بود به من فرمود که کسی را برایم به حائر حسینی بفرستید تا دعا کند. ابوهاشم این ماجرا را به علی بن بلال گفت. او گفت: امام هادی خود حائر حسینی است؛ یعنی دارای حرمت است. ابوهاشم باز به نزد امام برگشت و ماجرای دیدارش با علی بن بلال را بازگو کرد. حضرت فرمود:رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که حرمت او و هر مؤمنی بزرگ‌تر از حرمت خانه خدا است، کعبه را طواف می‌کرد و حجرالاسود را می‌بوسید و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه وقوف کند (کامل الزیارات، ص 274) ✅3-امامت در نسل امام حسین علیه‌السلام: با اینکه امام حسن(علیه السلام) بزرگتر بودند امامت در نسل امام حسین واقع شده است ✅4-  رسوخ حرارت محبت امام حسین«علیه السلام» در دل مؤمنین: محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین«سلام‌الله‌علیه‌»، امتیازی برای ایشان به شمار می‌رود که با اینکه بقیه معصومین را نیز دوست دارند ولی محبت ویژه امام حسین در قلوب امتیاز ویژه است که پیامبر فرمود: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک‏الوسائل، ج 10، ص 318) ✅5- نماز در مسافرت با شرایطی که در رساله‌های عملیه آمده شکسته است، اما مسافر می‌تواند در چهار مکان نمازش را شکسته یا تمام بخواند. که یکی از آنها حائر حسینی است کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
در زیارت حضرت عباس علیه السلام آمده است «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام» برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از: 1. عبد خدا: بشر اگر بخواهد به کمالات انسانی وبه عزتی که مخصوص خدا و رسول و مومنان هست دست یابد،راهی جز اطاعت و بندگی خدای متعال که سرچشمه تمامی خوبی ها و پاکی ها و زیبایی ها هست، ندارد و ما در تشهد این مقام را برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گوئیم که درزیارت نامه ایشان نیز این صفت نقل شده است. حضرت عباس علیه السلام اثرسجده های طولانی بر پیشانی اش نقش بسته بود تا آن جا که قاتل او می گوید: «وی نیکو چهره و رشید بود که در پیشانی اش اثر سجده می درخشید».(مقاتل الطالبیین، ص 32.) 2. وفاداری: حضرت عباس علیه السلام مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق»(رعد/۲۰) آن‌ها که به عهد الهى وفا مى‏کنند، و پیمان را نمی‏‌شکنند وفاداری حضرت ابالفضل علیه السلام نسبت به صاحب ولایت جلوه‌های گوناگونی دارد، مثلا زمانی که دو مرتبه برای او امان نامه می آوردند، هر دو را با قاطعیت رد می کند و یا در شب عاشورا زمانی که امام بیعتش را از اصحاب بر می دارد، نخستین کسی است که اظهار وفاداری می‌کند و یا زمانی که به شریعه فرات می رسد در حالی که در اوج تشنگی است، اما به احترام لبان خشکیده امام زمانش، قطره ای آب نمی نوشد و مشک را پر از آب می کند و به سمت خیمه حرکت می کند. 3. مواسات و جانبازی: در زیارت نامه مهدوی، حضرت ابوالفضل علیه السلام با وصف زیبای "المواسی اخاه بنفسه" ستوده شده اند و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برایشان درود فرستاده اند. مواسات به معنای کمک، همیاری، همکاری و مساعدت است.. کسی که برادرش را با جانش یاری و کمک کرد. مواسات با جان، بالاترین و باارزش ترین نوع مواسات است و فراتر از مواسات و کمک مالی، زبانی، قلمی و قلبی است.این سطح از ایمان و وفاداری در حضرت اباالفضل (علیه السلام)، بی نظیر و نمونه است. البته این ارتباط صمیمی و عارفانه متقابل بود. در فرمان امام حسین (علیه السلام) به برادرش حضرت عباس (علیه السلام) برای گفت وگو با دشمنان به منظور گرفتن مهلت تا روز عاشورا چنین آمده است: یا عباس اِرکب بِنَفسی أنتَ یا أخی! (ارشاد شیخ مفید، ج2، ص92). ای عباس! برخیز جانم فدایت ای برادر! دقت در این کلام امام معصوم (علیه السلام)، جایگاه بلند و بی نظیر حضرت اباالفضل العباس(علیه السلام) را آشکار می کند. امام حسین (علیه السلام) به حضرت اباالفضل (علیه السلام) می فرماید: جانم فدایت. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#استوری #ولادت_حضرت_عباس_علیه_السلام کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
#استوری 👌#نگارگری زیبای نام امام حسین(علیه السلام) و حضرت عباس(علیه السلام) جهت استفاده در زمینه موبایل ⚜طراح: استاد بدرالسما همراه ما باشید👇 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
برخی از فضائل اخلاقی امام سجاد علیه السلام عبارتند از: 1. زیادی سجده ها و تداوم هر سجده ی امام علی بن الحسین علیه السلام سبب گردید که آن حضرت را «سیدالساجدین» لقب دهند. بر اثر این سجده های طولانی و فراوان، پوست پیشانی ایشان زبر شده بود.امام باقر علیه السلام می فرماید: پدرم هیچ نعمتی را به یاد نمی آورد مگر این که با یاد کردن آن به درگاه خداوند سجده می گذارد. ( اعلام الورى، ص 256.) 2. انفاق پنهانی:ابوحمزه ثمالی می گوید: امام زین العابدین علیه السلام در تاریکی شب، نان و نوای مستمندان را بر دوش می کشید و به طور ناشناس آن را انفاق می کرد و می فرمود: «صدقه ی پنهانی، خشم الهی را فرو می نشاند».( بحار، ج 46، ص 88) حتی پس از شهادت ایشان، در هنگام غسل دادن دیدند پینه هایی بر پشت و شانه های حضرت وجود دارد. چون علت را پرسیدند، دریافتند که آن ها آثار کوله بار غذاهایی است که امام برای تهی دستان بر دوش می کشیده است(خصال صدوق، ص 517). 3. گذشت و بخشش: یکی از عموزاده های امام سجاد با ایشان کدورتی پیدا کرده بود. روزی امام را درمسجد دید. بی درنگ با پرخاش و تندگویی آن حضرت را آزرده خاطر ساخت. امام در برابر سخنان او کوچک ترین واکنشی از خود نشان نداده تا این که حسن از مسجد خارج شد. شب هنگام، امام به خانه اش رفت و به او فرمود. برادر! آن چه امروز در حضور اهل مسجد درباره ی من گفتی، اگر راست باشد، از خداوند می خواهم که مرا بیامرزد و اگر نسبت های ناروای تو به من دروغ باشد، از خداوند می خواهم که تو را بیامرزد. درود بر تو و رحمت و برکات خدا شامل حال تو باد!» امام این سخنان را گفت و بیرون آمد. او که هرگز چنین برخوردی را از امام انتظار نداشت شرمنده شد و از امام پوزش طلبید. امام علیه السلام اطمینان داد که او را بخشیده است».( مناقب، ج 4، ص 158) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
سؤال۱ : کسی که روزه قضا دارد آيا می تواند روزه مستحبی بگیرد؟ خير نمی‌تواند. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله۱۵۶۳. سؤال۲ : اگر کسی فراموش کند که روزه قضا دارد و روزه مستحبی بگیرد آيا روزه اش باطل است؟ 👈 الف) قبل از ظهر یادش بیاید : روزه مستحبی او به هم می خورد و می تواند نیت روزه قضا بنمايد. 👈 ب) بعد از ظهر یادش بیاید : - مشهور مراجع : روزه مستحبی او باطل است و نمی تواند نیت روزه قضا بنمايد. - آیت الله سیستانی : بنابراحتیاط باطل است و نمی تواند نیت خود را به روزه واجب برگرداند. 👈ج) بعد از مغرب یادش بیاید : - آیات عظام امام، سیستانی: روزه اش صحیح است. - آیت الله مکارم: دلیلی بر صحت روزه اش نداریم . 📚توضیح المسائل مراجع مسأله۱۵۶۳. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1 🔴حداقل بـرای یک نـفر ارسال کنید☝️
✳️ قَالَ الإِمَامُ محمَّدٍ البَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلامُ: ما ضَرَّ مَنْ ماتَ مُنْتَظِرا لأمْرِنا اَلاّ يَمُوتَ في وَسَطِ فُسْطاطِ الْمَهْدِيِّ وَعَسْكَرِهِ. ✳️ امام محمد باقر عليه السلام فرمودند: كسى كه در حال انتظار امام زمان عليه السلام مرده باشد، ضرر نكرده که در ميان خيمه حضرت مهدی يا لشگر حضرت نمرده است. (يعنى هر جا بميرد، پاداش شهيد در رکاب حضرت را دارد.) 📚 اصول كافی ج۱ ص۳۷۲ . 🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1 🔴 حداقل بـرای یک نـفر ارسال کنید☝️
امام صادق (علیه السلام) در مورد جوانان فرمودند: لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـکُمْ اِلاّ غادیاً فى حالَیْنِ : اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما ... دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببینم: دانشمند یا دانش اندوز،(و در ادامه فرمودند:) اگر جوانى چنین نکند، کوتاهى و گناه کرده و دوزخ نشین خواهد شد. (امالی طوسی، ص303) خصوصیات جوانان در روایات عبارتند از: 1-تغییرپذیری: جوانی زمان تغییرگرایی است و جوان دوستدار تغییرات است؛ و هنوز چیزی در آن شکل نگرفته تا تثبیت شده باشد. ازین‌رو امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: دل جوان، مانند زمین کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود، می‌پذیرد. از این‌رو، پیش از آنکه دلت سخت گردد و عقل و خردت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم. (نهج‌البلاغه، نامه31) پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در تحلیل گرایش جوانان به اسلام نسبت به پیران می‌فرماید: شما را به نیکی با جوانان سفارش می‌کنم، چرا که آنان، دل‌های رقیق‌تری دارند، به راستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. (سفینه البحار، ج2، ص176) 2- ماندگاری آموزش و تربیت: آموزش و پرورش در جوانی و بویژه در نوجوانی، بهتر و مفیدتر است؛ زیرا ماندگارتر است. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: هر کس در جوانی‌اش بیاموزد، آموخته‌اش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگسالی بیاموزد، مانند نوشتن بر روی آب است. (نوادر راوندی، ص132، ح169) 3- اسرع در خیر: امام صادق(علیه السلام) در این‌باره می‌فرماید: جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهای خیر روی می‌آورند. (کافی، ج8، ص93، ح66) 4- تیزهوشی و تیزحدسی: امام علی(علیه السلام) می‌فرماید: هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریع‌تر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر میانسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است. (شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی الحدید، ج20، ص337، ح866) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
در مساله 11 رساله مراجع عظام تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ از آنجایی که امروز ، روز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام چند نکته درباره احکام مورد نیاز جوانان بیان میشود: ✳️ ۱. یکی از مسائلی که جوانان با آن در ارتباط هستند موبایل و اینترنت و فضای مجازی است که اگر این امکانات در مسائل حرام استفاده شود یا انسان بترسد که به گناه بیفتد، استفاده از این وسایل جایز نیست. (1) ✳️ ۲. یکی دیگر از مسائلی که جوانان با آن در ارتباط هستند، دوست و رفیق است که اگر دوست انسان، انسان را دعوت به گناه کند، نباید از او اطاعت کند و همچنین اگر انسان ترس این را دارد که دوستش او را به گناه آلوده کند یا باعث فساد عقیده یا اخلاق او شود، نباید با او رفاقت کند و باید ارتباطش را با او قطع کند. و چه خوب است که انسان با شخصی دوستی کند که انسان را به خداوند متعال و بندگی او نزدیک کند. ✳️ ۳.جوانان در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می‌کنند اگر هدف شان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد. ✳️ ۴. حضور انسان در محل کار و تحصیل و دانشگاه در جایی که نامحرم وجود دارد و ضوابط شرعی رعایت نمی شود چنانچه حضورش همراه با ترس افتادن گناه بشود، جایز نمی باشد.باید ضوابط شرعی را رعایت نماید و به مسئولین تذکر بدهند تا شرائط اسلامی حضور در محل کار و تحصیل را فراهم نمایند و بر مسئولین هم واجب است ضوابط شرعی را برای تحصیل یا کار فراهم نمایند و بعد از رعایت ضوابط در کلاس درس یا در محل کار حاضر شود. ✳️ ۵. اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده می‌شود گرچه واجب است که ازدواج کند ولی چنانچه شرایط ازدواج مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعال صبر کند و یکی از مستحباتی که برای اطرافیان سفارش شده و ثواب فراوانی برای آن نقل شده واسطه شدن در امر ازدواج می‌باشد. (2) . نکات توضیحی و منابع: (1) رساله آموزشی حضرت آقا، ج 2 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 10 ؛ استفتائات سایت مکارم، رسانه ها، اینترنت (2) (رساله مراجع م 2443) کانال شبهات جوان و نوجوان👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
چند نکته کوتاه درباره اتفاقات روزهای پایانی سال: 1. امور غیر شرعی و غیر عقلایی که در ایام چهارشنبه آخر سال توسط عده قلیلی انجام می شود بلکه هر مراسم دیگر مانند کاروانهای عروسی چنانچه سبب اذیت و آزار دیگران بخصوص همسایگان شود حرام و باید پرهیز شود و در صورتی که خسارت مالی یا جانی وارد شود ضامن و مدیون است. (1) 2. آتش بازی آخر سال، هیچ پایه و اساس شرعى و عقلایی ندارد و تشویق کردن افراد بر این امور تشویق کردن به دنیا و غافل کردن از آخرت است و اگر کسی از سر اعتقاد به این امور خرافی بپردازد حرام است. (2) 3. بر اولیاء اطفال واجب است که آنان را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان و یا دیگران باشد جلوگیری کنند و چنانچه کودک خسارتی وارد کند در صورتی که سرپرست کودک خسارت را جبران نکرد خود آن شخص پس از بلوغ ضامن است که خسارت مالی را اداء نماید به این صورت که اگر صاحبان آن را می‌شناسد از آن‌ها حلالیت طلبیده یا جبران خسارت نماید و الا به همان مقدار رد مظالم (با اجازه دفتر مرجعش) به فقیر شرعی بدهد. (3) . نکات توضیحی و منابع: (1) (رهبری، سایت ادمین ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1106 ؛ سایت مکارم، استفتائات، مناسبت ها) (2) (سایت مکارم، استفتائات، مناسبت ها) (3) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م 36 ؛ بهجت، استفتائات، ج 4 ص: 323 س 5686 ؛ فاضل جامع المسائل ج 1 س 1973) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
به طور کلّی، بازی های مذکور اگر مفسده ای دارد (مثل اینکه باعث ترویج یا عادت به دروغگویی شود) و یا همراه با شرط بندی (برد و باخت به گونه ای که از بازنده چیزی به برنده داده شود) باشد، جایز نیست. آدرس: سایت ادمین امام خامنه ای، جلسات پژوهشی، استفتاء (ج 282/7) 1305175. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
👉 ✍ وضو با جراحت شکستگی دمل در تمام 👈عضو مسح👉: 👍 1- روی آن باز است: -چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پارچه پاكی روی آن بگذارد و روی پارچه را با تری آب وضو كه در دست مانده مسح كند و بنابر احتياط مستحب تيمم هم بنمايد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد، بايد بجای وضو تيمم كند و بهتر است يك وضو بدون مسح هم بگيرد. (حضرت امام ره) -اگر نمى تواند روى زخم محل مسح دستِ تر بكشد بايد به جاى وضو تيمم كند. ولى در صورتى كه مى تواند پارچه‏اى روى زخم قرار دهد و بر آن دست بكشد، احتياط آن است كه علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحى بگيرد. (مقام معظم رهبری) -چنانچه نتواند آن را مسح کند به این معنی که زخم مثلاً تمام محل مسح را گرفته باشد، یا آنکه از مسح جاهای سالم نیز متمکن نباشد، در این صورت لازم است تیمّم نماید، و بنا بر احتیاط مستحب وضو نیز گرفته و پارچه پاکی روی آن بگذارد، و روی پارچه را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کند. (ایه الله سیستانی) -چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با رطوبت آب وضو مسح كند و بنابر احتياط واجب، تيمّم هم بنمايد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد بايد وضوى بدون مسح بگيرد و بنابر احتياط واجب تيمّم هم بكند. (آیه الله مکارم) 👎 2- روی آن بسته است: ✅الف) باز کردن ممکن است -... و آب هم ضرر ندارد باید باز کند و روی آن را مسح کند. (حضرت امام، ایه الله سیستانی، ایه الله مکارم) ⛔️ب) باز کردن ممکن نیست -روی جبیره را مسح کند. (حضرت امام ره،مقام معظم رهبری، ایه الله سیستانی) -روی همان را مسح کند و اگر به زحمت نمی افتد تیمم هم بنماید. (ایه الله مکارم) آدرس: امام خمینی تحریر الو سیله ج 1 وضوی جبیره و توضیح المسائل م326.ا امام خامنه ای اجوبه الاستفائات س136، استفتاء خصوصي سایت ادمین شماره استفتاء: 797016 استفتاء شماره 23 ایه الله سیستانی توضیح المسائل م 325و رساله توضیح المسائل جامع ج اکیفیت وضوی جبیره قبل مساله 380 ایه الله مکارم توضیح المسائل م 347 استفتاات ج 3م 75 و 76؛ کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1