eitaa logo
23 دنبال‌کننده
62 عکس
16 ویدیو
0 فایل
علی ای همای رحمت نوشته‌جات یک‌ بیمارستانیِ مسلمان @mjavidi
مشاهده در ایتا
دانلود
ج
وقتی میخوایم براش بنویسیم دقیقا چی بنویسیم؟ من از بچگی با انشای موضوع آزاد مشکل داشتم! یعنی اگر قرا
این یکی از اولین تولیدات ایتایی‌م هست که در یک جمع متاهلی منتشر کردم و حیفه که بازنشر نشه
مادرجان اگر چیز فلزی دور گردنت یا تو جیبات داری دربیار بعد بخواب رو تخت!
ج
مادرجان اگر چیز فلزی دور گردنت یا تو جیبات داری دربیار بعد بخواب رو تخت! #ctscan #بیمار #بیمارستان
یک زمانی سرپرستار گفت ابلاغ شده که بیمار رو مادر جان و پدر جان و اینا خطاب نکنید حتما بگید آقا و خانم فلانی! من هیچ وقت نتونستم به پیرزن هشتاد نود ساله بگم خانم محمدزادگان طوسی مثلا! نه دلم راضی میشه بهش نگم مادربزرگ، نه خودش جوابمو میده اگر با نام خانوادگی خطابش کنم😁 تصویر هم که خودش گویای مصائب ما با مادربزرگ هاست🤷‍♂
دیدن مردمی که درد می کشند سخت است، از آن نوشتن سخت تر بیمارستان ها فراموشی می‌آورند، راحت می توانی فراموش کنی که بیمار درد می کشد، انگار نفس می‌کشد! @javid
فَبِکُم یُجبَرُ الْمَحیض و یُشفَی الْمریض از زیارت رجبیه... بواسطه شماست كه استخوان شكسته التيام می پذيرد و مريض شفا می ‏يابد... @javid
+حاج آقا میشه توی نماز قنوت نخونیم!؟ -قنوت واجب نیست اما بهتر است که بخوانید... +آخه وقتی توی قنوت براش دعا می‌کنم، حساب رکعت‌ها از دستم در میره! -بلند بگو لا اله الا الله!
آقا بیمارستانی به نام شماست تابلوهایش مال شماست مریض هایش مهمان شما قبول کنید ما هم خادم مهمانان شما، درهم بخرید...
درباره جنایت و مکافات داستایوفسکی 🔴انسان ها به دو دسته تقسیم میشوند، کنش‌گر و منفعل، بخواهی کنش گر باشی باید هزینه بدهی، عرق خون جان 🔴داستان واقع‌گرایانه، خوبی اش همین است، برخلاف خیلی از خیلی از داستان های دیگر دنیایش واقعی است، جنایت و مکافات و خوشی و عشق و نیکوکاری با هم است‌. 🔴 گویا روش تفکر هم شدیدا مد پذیر است! امروز اینجوری فکر کردن مد است فردا آنجوری! 🔴گویا فارغ از هیاهوی روشنفکران و سروصدایشان مردم زندگی خودشان را دارند، گویی اصلا اینها به زبان دیگری سخن بگویند مردم میبینند، نگاهشان میکنند، گوش میدهند، همینکه میبینند گاهی سخنشان فراطبیعی است، بر خلاف فطرت است باز برمیگردند به عادت های فطری خودشان!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جریان زندگی! دیدن چنین صحنه هایی در مرکز درمانی و اورژانس حیات بخشی بیمارستان رو بیشتر به چشم میاره...
میگم چی شده؟ میگن‌ گلوله خورده! میگم کی؟ میگن ۱۳۶۵/۱۰/۲۲ میگم کربلای چهار یا پنج؟ میگن پنج!
رفتارهای بی تربیتی در حرم اهل بیت، بد توی ذوق آدم می‌زند! دست‌کم شانزده سال آموزش متوالی در مدرسه و دانشگاه و این همه بی تربیتی حقیقتا نوبر است! رفتار غیر تربیتی با کودکان ناشی از خستگی و بی صبری و بی سوادی والدین، اعتراض خشن به شیطنت دختر بچه توسط مادرش، ناراحتی از پر شدن مثانه‌های کوچک و قص علی هذا و البته خودم که وضعم بدتر ازین حرف‌هاست...
دیروز دم افطار توی مسیر یکی دو کیلومتری چهارراه عامل تا هدایت، یه ۲۰۶ سه بار ازم سبقت گرفت باز بهش رسیدم! فارغ ازینکه سرعت مجاز چیز خوبیه، اساسا توی شهر بیشتر از سرعت مجاز راندن، نتیجه‌ش جز افزایش مصرف سوخت و استهلاک موتور و کلاچ و ترمز چیز دیگری نیست!
♾️ از این نمادها برای زندگی مشترک چقدر بهره می‌برید؟ نمادسازی چقدر در استحکام رابطه همسرانه اثر دارد؟ مگر ما گل نمیخریم؟ هدیه نمیدهیم؟ چه فریادی ارزشمند تر از اینکه برای همیشه فقط تو ؟ گرچه معتقدم قبل از گردن‌بند باید بر قلب خواند و نوشت و تمرین کرد بینهایت با یک نفر بودن را، ولی چنانچه هک کردیم و نوشتیم و چشم و دلمان هم از غیر پاک شد، آن موقع استفاده از نماد های روز بدک نیست. البته به شرطی که نماد روز، نماد غربزدگی ترجمه نشود!
چرا محمدم، چرا فرزندم، جذاب است معلوم نیست کدام یک از این شریانات قدرت قتل و غارت دارد و کدام قدرت تعمیر و عمارت فرزندم، کاش، کاش می‌شد آن رگ قاتل را تجاوزگر را قطع کرد. کاش می‌شد آن رگ عمارت، هدایت و رحمت را پروراند. ولی محمد جان، شاید درون رگ رحمت مرگ باشد، می‌فهمی؟ و درون رگ تجاوز و قتل زندگی. می‌فهمی محمد! با تو ام، باز پشت دستگاه خوابت برد؟ کاش می‌فهمیدی، جذابیتش این است، نه چند رنگ سیاه و سفیدی که می‌بینی. این درهم‌تنیدگی حیات و ممات، قتل و عفو، تجاوز و عفت در قلب است که آدم را خیره می‌کند. آن تکه فلز روبه‌رویت این‌ها را هم نشان می‌دهد یا عقلت را مشغول چند سیخ و خط سیاه کرده؟ حتما یاد آبشار افتادی؟ یا یاد جویبار روان از فراز کوه؟ عیبی ندارد. ولی کاش عقلت، خیالت را همراهی می‌کرد. آنگاه خیره تر می‌شدی، می‌ترسیدی، مبهوت می‌شدی فهمیدی محمد یا باید پا به سن بگذاری؟
همسرِ پیرمرد هفتاد ساله کوه‌نورد است! آرنج دست چپش تازه خوب شده که حالا دست راست...! پیرمرد هفتاد ساله لابد دوستش دارد یا زورش نمیرسد با او طبیعت گردی نکند! و آدم قاعدتا زورش به عشقش نمیرسد😍
نادر ابراهیمی نادر طالب زاده کی گفته اسم روی شخصیت تاثیر نداره؟ دو تا عاشق علی، دو تا عاشق ایران، دو تا نادر! من در برابر این چنین شخصیت های وسیع جز اشک چه دارم؟
بیایید خبر نخوانیم! احساس عقب ماندگی پیدا میکنیم اگر خبر نخوانیم؟ با نخواندن خبر و چک‌نکردن استوری های اینستاگرام، وضعیت های واتس‌آپ، آخرین توییت ها و دیگر کانال ها و شبکه‌های خبری چه چیزی را از دست می‌دهیم؟ من هنوز مطمئن نیستم ولی ظاهرا هیچ! در مقاله ای می‌خواندم که می‌گفت خبرهای مهم خود بخود به گوش شما خواهند رسید! یکی از همکاران که در حوزه مغز و اعصاب پژوهش می‌کند، می‌گوید اینستاگرام خلاقیت را از ذهن می‌گیرد! البته چیز پیچیده ای نیست، تمرکز نداشتن خیلی چیزها را از انسان می‌گیرد! تا جایی که میتوانم بگویم انسان امروز اگر معتاد به خبر شد کثیرالشک هم می‌شود! البته یک مقوله دیگر میل را ما به حضور مجازی تحریک می‌کند، خودنمایی و خودستایی و لذت از لایک گرفتن و حس محبوبیت بین مخاطبان، چنانچه میبینیم و می‌چشیم میتواند یگانه دلیلی باشد که در پی علم به مضرات مجازی بازهم انسان را پای موضوع حفظ کند! شخصا همیشه با این حس درگیر بوده ام! که لذت لایک ها و احساس توجه مردم به چه درد میخورد! اینکه در یک بازی مجازی همه باهم داریم افسرده تر میشویم یا به داشته های هم غبطه میخوریم یا به امید توجه دیگران خودمان را تنهاتر میکنیم آیا دلایل قانع کننده ای برای خودنمایی مجازی هستند؟! آن‌دسته از دوستانی که احساس میکنند با بحث های سیاسی یا بازنشر سیاسیها یا توییت ها یا تکه های جذاب دارند کار تبیینی میکنند به نظرم در بدوی ترین حالت خودشان هم در گردابی گریزناپذیر درحال غرق شدن هستند! بی تعارف با نویسنده این مقاله هم نظرم که تنها با خواندن کتاب‌ها و مجلات عمیق میتوان جامعه را از گرداب بیرون آورد و جز فرار کردن و فراری دادن مردم از خبرگزاری ها و کل‌کل های مجازی نیست. https://b2n.ir/s06999
جریان شناسی! نگاه ریشه ای و عمیق دقیقا آنچیزی است که در اخبار و رسانه ها و پایگاه های خبرپراکنی دیده نمی‌شود، جایی که عوام گرایی نباشد! بی تعارف حرفش را بزند و خوب هم بزند! من حقیقتا پس از سال ها مطالعه و گشت و گذار در کتب مختلف تاریخی و سیاسی و اجتماعی به وسع خودم تا بحال کتابی چنین عمیق و البته علمی ندیده بودم، کتابی که مزایا و معایب را با هم ببیند، کتابی که با یک سوال شکل گرفته ولی پاسخ بسیاری از سوالهای تاریخی_سیاسی خود را در آن خواهید یافت! چرا همای سعادت در سال ۵۷ بردوش روحانیت نشست؟! سوال کلیدی این کتاب است، سوالی که مردم در پاسخ به آن گاهی طعنه میزنند، خرده میگیرند، گاهی دست آمریکا را هم پشت آن میبینند! حتی پیرتر ها دست انگلیس را! خواندن مقدمه این کتاب برای گرفتار شدن شما کافیست و من قریب به دو ماه روز وشب خواندم تا به نتیجه گیری انتهایی و حالا تاریخ ایران را آنگونه میبینم که قبل نمی دیدم! گویی یک گمشده را پیدا کرده ام!
همینجوری سر صبحی زد به دلم که بگم دغدغه انقلابی و عدالت‌خواهانه مشهد و بقیه شهرهای ایران مسکن است! ولی چون هزینه داره و دعوا داره و زحمت داره و با شهرداری و کانون های ظاهرا انقلابی مث شورای شهر باید دربیافتیم بذارید یه فحش آبدار بدیم به اونایی که دیگه اعتقادی به حجاب ندارن و یا نوجوون های پارک ملت که هم جذابیت جنسی داره وهم که احساس ارضای حس وظیفه‌شناسی برابر کلام رهبری به آدم دست میده هرروز که از کنار آن برج لعنتی رد میشوم، ساختمان هتلی که اطراف خیابان نوغان مشهد را نجس کرده، سینه ام تنگ میشه، بغض گلوم رو فشار میده و فقط به کلنگ های پرقدرتی فک میکنم که روزی ان شا الله و به زودی زود، به پی و ریشه ی این ساختمان‌های بتونی بی پدر میافته. غصه ته‌پل محله و عیدگاه و میدان شهدا و محله های مردمی و قدیمی مشهد که روزگاری پایگاه انقلابی ها و مردم معمولی عاشق امام رضا و اهل بیت بود تا ابد بر دل اهل معرفت باقی خواهد ماند اینجاست که غفلت دوستان از بیخانمان شدن و پراکنده شدن و از دست رفتن چنان پایگاه تربیتی که خیابانهایش آدم تربیت می‌کرد، معماری اش آدم می‌ساخت و منظره اش الهی بود نابخشودنی است. پ.ن هتل مذکور که در یکی از روزهای سال‌گذشته، عکس یک روزنامه خراسان شد، همان ساختمان نحس سفیدرنگ ۹ یا ۱۰ طبقه‌ای ست که نمای گنبد و گلدسته مطهر را از خیابان امام‌رضا مخدوش کرده است.
ﺷﺐ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ [ ﻛﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﺍﺳﺖ ، ﺑﺮﺍﻱ ﻋﺒﺎﺩﺕ ]ﺑﺮﺧﻴﺰ ;(٢) سبک زندگی قرآنی، شب زنده داری قرآنی، نافله شب و آن شیوه که ما زندگی می‌کنیم... با شیفت های کاری ادارات و سازمان ها با شیفت های کاری بیمارستان ها و با همه جبرهای بروکراتیک کنار می‌آییم! چرا؟ واقع بینانه اقلا و فعلا چاره ای جز پذیرش نداریم! در داخل همین سبک زندگی سنگی نمیشود تیشه کاری کرد؟ کمی چرت زدن در روز بخاطر بیدارخوابی شب قبل خیلی جرم سنگینی‌ست؟ به شرطی که ظلمی نکنیم! با خواب سر شب چه چیزی را از دست می‌دهیم!؟ میپذیرم که بازاری و کاسب و بیمارستانی خواب سر شبش اگر جرم نباشد، ضرر است ولی یک ساعت و نیم ساعتش چه؟ با آن همه انرژی که برایش گفته اند؟ این ما هستیم که با وقت گذاشتن و نگذاشتن برای خواب درست به نماز صبح ضریب می‌دهیم و نمی‌دهیم! و لا ینال شفاعتنا... ای دل غافل
عکس رنگی از مری!
واقعا مردم ما مثل حاکمیت فکر می‌کنند!؟ برای خیلی‌ها واضح است! برای خیلی‌هایمان سخت است که بپذیریم فاصله‌ی میان مردم و حاکمیت را. من باور نمی‌کنم و باور هم ندارم که همه‌ی مردم از تفکر انقلابی برگشته باشند، ولی مطمئنم این‌هایی که در شهر می‌بینم، آن هم در مشهدِ متفاوت، به ظواهر احکام اسلامی هم اعتقادی ندارند و این کشف جاذبه نیست و روشن تر از خورشید! اما اینکه فارغ از پیوستگی اقتصاد و فرهنگ، بدون نگاه به دغدغه های اقتصادی و بی‌پولی و حسادت اقتصادی مردم نسبت به خارج‌نشین ها، چه کسی بناست بفهمد و بیان کند که بنیان های فکری مردم چیزی دیگر است؟ مردمی که من ازیشان سخن می‌گویم،می‌رقصند، نماز نمی‌خوانند، قرآن هم، محرم نامحرمی ندارند، ولی اسمهایشان اسلامی‌ست! به مادرشان احترام می‌گذارند، برای تربیت بچه‌شان انرژی می‌گذارند، با ادب حرف میزنند، ماهواره دارند ولی پورن نمی‌بینند! رگه های اخلاقی دارند ولی متفاوت از اسلام، قطعا با حاکمیت زاویه دارند، میدانند که کاری نمیتوانند با حکومت بکنند ولی برایشان فرقی هم نمی‌کند چه کسی حاکم باشد! به اندازه ای که برای جریمه حجاب لج میکنند برای جریمه سرعت غیر مجاز لج نمی‌کنند. من نمیدانم وقتی گزینش ازشان سوال احکام میپرسد چطور جواب می‌دهند ولی قطعا سینه ‌شان ازین فشار تنگ می‌شود! و خیلی ویژگیهای دیگر که دوست دارم بگویمشان دارند! این‌ها مردم اند، لااقل آن هایی که خاطرم جمع است دیگر از اسم اسلام منزجر شده‌اند، قطعا و قطعا و قطعا وقتی بخواهی از کلیشه های لفظی اسلامی در مقابلشان استفاده کنی رو برمی‌گردانند! ای هادیان ای مربیان ای مسلمانان دلسوز ای خون به دل شده ها ای خواهران ای برادران به داد اسلام برسید به داد این مردم غرق در طوفان مدرنیته و اینستاگرام و بی هدفی و بی خدایی و سلبریتی-خدایی برسید! ولی فقط با اخلاق خوش، حرف نزنید، امر به معروف و نهی از منکر نکنید، به حجابشان کار نگیرید، کلا فکر کنید طرف مسلمان نیست، یهودی است چه میدانم فکر کنید الان صدر اسلام است و از دینتان حرف بزنید به چارمیختان می‌کشند کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم لسان اسلامی در این زمانه غیر السنتکم است والعاقبة للمتقین
خلاصه ۴ جلسه گفتگوی مفصل پیرامون سوریه در یک جمله: از جنبشی که پشتش عربستان و امارات و قطر و اردن هستند[بودند]، دموکراسی خارج نمی‌شود!
ج
خلاصه ۴ جلسه گفتگوی مفصل پیرامون سوریه در یک جمله: از جنبشی که پشتش عربستان و امارات و قطر و اردن ه
اندک اندک که هضم کنم و برایم جابیافتد بیشتر خواهم نوشت که از این ۹ ساعت گفتگوی تخصصی و صادقانه درباره سوریه و منطقه و محور مقاومت چه چیزهایی آموختم. عجالتا به دوستان اهل تحقیق و تدقیق توصیه می‌کنم که این گفتگو را بشنوید، در وقت های آزادتان، برای من چند روز طول کشید، برای شما حتی اگر یک ماه هم طول بکشد، باز می ارزد که یک دوره کوتاه و البته متنوع علوم سیاسی و تاریخ معاصر را در ۹ساعت بشنوید و بعد ببینید چه حالی پیدا کنید!
ج
اندک اندک که هضم کنم و برایم جابیافتد بیشتر خواهم نوشت که از این ۹ ساعت گفتگوی تخصصی و صادقانه دربار
۱.معنای مدافع حرم در ذهن من فراتر رفت! مساله فقط دفاع از ساختمان و قبور و اماکن مقدسه دمشق نبوده، مساله واقعا به اسارت رفتن و کنیزی و قتل عام و تکرار عصر عاشورا بوده است! تاریخ چند سده اخیر و کاری که با علوی‌ها در سوره کرده اند، شاهد این مدعاست...
ج
۱.معنای مدافع حرم در ذهن من فراتر رفت! مساله فقط دفاع از ساختمان و قبور و اماکن مقدسه دمشق نبوده، مس
۲. تا کنون هیچ سوالی درباره مساله سوریه و حواشی اطراف آن برایم مطرح نشده بود، که این موضوع سرچشمه گرفته از اعتماد بی حد سالهای نوجوانی ام به سیستم بود. حالا که نگاهم انتقادی شده است، بیشتر با موضوعات مختلف کلنجار می‌روم و گاهی هم چنین موضوعاتی مثل همین سوریه از دستم در می‌رود. در تحلیل اتفاقات، کتابی که اخیرا خوانده و در اینجا هم معرفی‌‌اش کرده‌ام و همچنین مصاحبه دکتر معصومی به من آموخت که باید جریان شناسی کرد! شاید خیلی بدیهی باشد ولی من واقعا درک نمی‌کردم ضرورت جریان شناسی را یا خوشبینانه دسترسی نداشتم تا معنای آن را بفهمم. شناخت جریان های اثرگذار در منطقه غرب آسیا از بنیانی ترین کارها برای شناخت منطقه و تحلیل اتفاقات است! و در جای جای سخنان دکتر زارع به اثر فلان جریان و فعالیت بهمان جریان در سوریه اشاره می‌شود. مردم سوریه، حزب بعث(حافظ اسد و اطرافیان او و حرس القدیم)، سعودی و امارات، اخوان المسلمین و ترکیه، محور مقاومت، امریکا و اسرائیل شاید ساده ترین تقسیم بندی نیروهای متضاد اثرگذار در سوریه بوده و هستند.
چند روز پیش با یک‌پزشک تاجیک تبار افغانستانی گپ می‌زدم؛ او به تازگی گشتی در افغانستان زده است. من از حرف‌های دکتر رضایی فهمیدم که مردم افغانستان از سیطره طالبان ناراضی نیستند، گرچه شرایط افغانستان آتش زیرخاکستر است ولی این وضعیت خاکستری به علت پایان یافتن هرج و مرج حکومت قبلی قابل قبول است. بعلاوه او از شکاف فرهنگی عظیمی بین شهر و روستا گفت، به طوریکه اگر سروصدایی به علت مثلا مدرسه نرفتن دختران در رسانه ها و کابل و هرات شنیده می‌شود، در روستاها ازین اتفاق راضی هم هستند! این یعنی زمینه پذیرش طالبان در مردم هست و بنابراین طالبانی که اکنون دیپلماسی می‌فهمد و مردمدار شده، ماندگار تر هم شده است! در ادارات دولتی افغانستان با تاجیک ها و غیرپتشون ها برخورد متفاوتی می‌شود، جمشید رضایی می‌گوید که کار ما را زودتر راه می‌اندازند و این برخورد متفاوت علتی جز غیرافغانستانی پنداشتن ما ندارد!‌
شیخ فتح الله خیلی نا آروم بود و گریه می‌کرد، براش میو میو کردم دیگه گریه نکرد...
ج
شیخ فتح الله خیلی نا آروم بود و گریه می‌کرد، براش میو میو کردم دیگه گریه نکرد...
بعله من از جمیع امت اسلامی عاجزانه تقاضا دارم اگر همچین اسمی رو بچتون میذارید لااقل ناخوناشو لاک قرمز نزنید😊☺️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علی من جعل الله الشفاء فی تربته... سلام بر او که خدا، شفا را در خاکش نهاده است مُهرش توی جیبش جا مانده بود، برای من🙂