eitaa logo
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
1.1هزار دنبال‌کننده
756 عکس
41 ویدیو
49 فایل
ارتباط با مدیر کانال: @seyyednezhad
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه جلسه «نگاهی تاریخی-اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان» : 🔶 عربستان می گوید شاید بگویید من گاو شیرده هستم اما ما آمریکا را سر کار گذاشتیم و کلی اسلحه از او خریدیم و وضع اقتصادی خیلی خوبی داریم. 🔷 ارزش پول کویت و بحرین و عمان از دلار بیشتر است، لذا مدعی اینند که ما درست رفتار کرده ایم. 🔶 طالبان می گوید ما آمریکا را شکست دادیم و بیرون کردیم، لذا ما بهتریم. 🔷 ماهاتیر محمد در مالزی نیز همین اعتقاد را دارد؛ به هرحال او کشوری فقیر را تبدیل به کشوری کرده که هژمونی آن روی استرالیا و چین هم اثر گذار است. 🔶 در یک ارزیابی کلی همه کارهای انجام شده در کشورهای مختلف یک وجه شکست دارد و یک وجه موفقیت. ما به تجربه های دیگران (در طی تاریخ و کشورهای دیگر در زمان معاصر) کاری نداریم و با آن ها ارتباط برقرار نمی کنیم؛مثلاً: ما تمام تجربه های اردوغان را به شیطنت تعبیر می کنیم، چون نمیدانیم خودمان و دیگران کجای تاریخ ایستاده ایم و نحوۀ مواجهه دیگران را با عینک خودمان غلط می پنداریم. در تاریخ گذشته خویش ما به پیشرفت های محسوس بسیار زیادی داشته ایم، اما آگاهی تاریخی غیر کافی ما همواره ما را منفعل بار آورده است و ما نتوانسته ایم آن پیشرفت ها را حفظ کنیم؛ مثلاً در مورد علوم مهندسی و معماری عصر صفویه، (و امثالهم که کمتر به آن پرداختیم حتی) اگر آلمانی ها به علم به کار رفته در حمام شیخ بهائی (گرم کردن مخزن آب حمام با یک شمع) دست می یافتند امروز مجبور نبودند دنبال هیزم و زغال سنگ باشند! 🔷 ما کلا دو تخصص آکادمیک در رشتۀ تاریخ داریم: قبل از اسلام (5000 سال) و بعد از اسلام (1400سال) و این تقسیم بندی عجیب و غلط است چون کسی نمی تواند به چند هزار سال تاریخ مسلط شود و تحولات بحث نمی شود. 🔶 هیچ وقت بحث نمی شود که ایرانیان چگونه از پیشا اسلام به پسا اسلام رسیده اند و یا این که مسلمانان از چه مراحلی عبور کردند؛ صرفاً تاریخ مسلمانان به تاریخ پیشامغول و پسا مغول یا قبل استعمار و بعد استعمار تقسیم می شود. 🔷 به عبارت علمی تر تاریخ مسلمانان با ضربه وعامل خارجی توضیح داده می شود انگار مسلمانان هیچ گاه کنشی نداشتند و تحت تاثیر بیگانه بودند. 🔶 مثلاً در زمان شاه عباس به دلیل صادرات زیاد پارچه ابریشم به انگلیس، (اقتصاد) این کشور ورشکست شد و شاه انگلیس فرمان منچستر را مبتنی بر نپوشیدن پارچه ایرانی می دهد (این مسائل کمتر مطرح می شود). 🔷 متاسفانه چون مسلمانان قبل استعمار را چندان نمی شناسند هر بدبختی و خوشبختی را گردن استعمار می اندازند. 🔶 کل مدت استعمار به 150 سال هم نمی رسد و بسیاری از کشورهابه 130 سال نمی رسد! اما تاثیرات بسیار زیادی را طی همین دوران کم گذاشته است. 🔷 مثلا یکی از الهام بخش ترین انقلاب ها انقلاب الجزایر است که اولین وزرای آن بعضاً نمی توانستند به عربی حرف بزنند! اتفاقاً در سرود ملی الجزایر بد و بیراه به فرانسه استعمار گر الجزایر (که مثلا ما به حساب تو می رسیم و غیره) وجود دارد اما زبان آموزش در کشور فرانسه است. 🔶 خواجه نصیر الدین (در قبال) مغول هایی که هیچ فهم مشترکی میان ما و آن ها نیست کاری می کند که غالب به مغلوب تبدیل شود و نسل های بعدی آنان خدمات زیادی را انجام می دهند مثلاً شالوده حرم امام رضا ع به شکل حالیش در زمان تیموریان ریخته می شود. در واقع خواجه نصیر عقلانیت پس از مغول را شکل می دهد. 🔷در مراحل تاریخ مسلمانان نوع نگاه تاریخی به مسائل تغییر می کند برای مثال: در زمان محقق کرکی مرجعیت حکومت از قطب الاقطاب و صوفی اعظم (که یک عنوان صوفی برای شاه صفوی است) به ولی فقیه تغییر می کند (و بیان می شود که) ولی فقیه مهم است نه صوفی اعظم، لذا در زمان حکومت شاه طهماسب کل حکومت خویش را ذیل نائب امام زمان تعریف می کند. 🔶 در همین مراحل نیز ما اساساً با دو نوع استعمار مواجهه داشتیم: کاتولیک و پروتستان. ما استعمار کاتولیک ها را شکست دادیم یعنی: پرتغال و اسپانیا اما در مواجه با استعمار پروتستان، مانند انگلیس و هلند و فرانسه موفق نبودیم. ⬅️ لازم به ذکر است صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashhad موجود است و متن این جلسات ان شالله به زودی منتشر خواهد شد. ⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashhad
رحیم پور- بایسته های انقلابی گری، مطالبه گری و عدالت خواهی.pdf
1.01M
جزوه بایسته های انقلابی گری، مطالبه گری و عدالت خواهی این جزوه بر اساس جلسه سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی در جمع مطالبه گران استان خراسان در زمستان ۱۴۰۰ است که توسط جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس تهیه شده است. فهرست مطالب آن به شرح زیر است: 🔹مقدمات عدالتخواهی: معنویت، عقلانیت و عدالت 🔹واقع بینی و واقع گرایی 🔹تبدیل انقلاب ها به نظام و پایان انقلاب ها 🔹ما ضعیف عمل کردیم! 🔹تا رخداد کربلا ۲۰ سال وقت داریم! 🔹نظام یا انقلاب؟ انقلاب می کنیم برای نظام سازی 🔹اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنیم نظام تضعیف می شود 🔹مطالبه گریی که باعث تضعیف نظام شود خلاف هدف انقلاب است 🔹این نظام فاسد نیست اما در این نظام فساد هست 🔹ما خود شما هستیم و شما خود ما 🔹دسته بندی مسئولین (هنگام خطا): یک عده نمی دانند، یک عده نمی‌خواهند و مابقی نمی‌توانند 🔹حق اعتراض و انتقاد در حکومت اسلامی 🔹رقابت مثبت در پذیرفتن مسئولیت ها 🔹تعیین اولویت ها 🔹مصلحت در زمان حضرت علی ع سکوت و در کربلا شهادت است 🔹سه مساله مهم در عدالتخواهی: ۱- موضوع شناسی، ۲- روش شناسی، ۳- فرجام شناسی 🔹نبود نظارت در کشور 🔹تکلیف این است که به نتیجه کار بیاندیشی 🔹عاقبت برخی انقلابی ها 🔹تذکر به نیروهای امنیتی 🔹ارتباط مسئولین با مردم در نمازهای جمعه 🔹برای مشکلات راه حل پیدا کنید 🔹پرسش و پاسخ
این جلسه: تحلیل حوادث اخیر از منظر عدالت اجتماعی با ارائه آقای میثم ظهوریان، دکتری مدیریت و پژوهشگر زمان: دوشنبه ٧ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠ مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی پخش زنده از ایتا @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم جلسه تحلیل حوادث اخیر از منظر عدالت اجتماعی با ارائه آقای میثم ظهوریان، دکتری مدیریت و پژوهشگر زمان: دوشنبه ٧ آذر ۱۴۰۱ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
واردات برخی کالاها و تحریم برخی دیگر در کل به منظور ایجاد حس محرومیت برای قشر ضعیف و یا خارج کردن منابع ارزی ایران است. جلسه با موضوع «تحلیل حوادث اخیر از منظر عدالت اجتماعی» از سلسله جلسات آرمان عدالت با ارائه آقای میثم ظهوریان، دکتری مدیریت و پژوهشگر و به همت جبهه عدالت خواه مردمی مشهد در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور برگزار شد. خلاصه نکات جلسه به شرح زیر است: 🔶 بحث ما با عاریه گرفتن از یک مفهوم قرآنی با نام مترفین است که در آیه 34 مبارکه سبأ آمده است: وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ: و ما هیچ رسول بیم دهنده‌ای در دیاری نفرستادیم جز آنکه ثروتمندان عیّاش آن دیار (به رسولان) گفتند: ما به آنچه شما را به رسالت آن فرستاده‌اند کافریم. 🔷 شهید صدر در پژوهش های قرآنی و در اشاره به سنت های الهی به مترف و ویژگی های آن اشاره می کند: 1- جنس آن اقتصادی و مخصوص طبقه متنعم و برخوردار و 2- ویژگی اجتماعی: اصالت را در هوسرانی و خوشگذارانی می بیند. 🔶 طبقه مترفین همواره در برابر طبقه دینی در جامعه است. 🔷 جریانی که همواره همراه دین است طبقه مستضعف و محروم است و برای دین هزینه هم می دهد. نمونه هایش در جامعه خود ما مشهود است که در ایام عسر، با نظام اسلامی همراهی دارد. 👈 ادامه مطلب در بخش دوم ... ⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashhad