🔻ریشه اتفاقات امروز را باید در دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی و اصلاحات دولت خاتمی جستجو کرد
🔻رادیکالیسمی که میبینیم به خاطر اقدامات نیروهای دوم خرداد است
👤حسین کچویان، استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران:
🔹جنبشهای اجتماعی نیازمند رهبرانی هستند که با آن جنس اعتراضات نسبتی دارند؛ رهبران گاهی متفکر و مصلح هستند و هر چه جنبش عمیقتر باشد، متفکران در رأس هم بیشتر هستند.
🔹تمام انقلابهای قبل از انقلاب اسلامی، از خشونت و روشهای مسلحانه استفاده میکردند.
🔹انقلاب اسلامی هیچ نظیری ندارد و نظیر آن هم نخواهد آمد مگر امام عصر(عج) ظهور کنند.
🔹هیچ انقلابی جز انقلاب اسلامی را نمیبینیم که بلافاصله بعد از پیروزی، رفراندوم برگزار کند و همینطور چند انتخابات دیگر که آزادترین انتخابات بودند، چرا که گروههای مختلف حتی مجاهدین خلق هم در آن نماینده داشتند هر چند نتوانستند کسی را به مجلس و دیگر نهادها بفرستند.
🔹برخی میگویند «ولایت فقیه» در پیشنویس قانون اساسی نبوده است؛ در پاسخ باید گفت موقع بررسی که مطرح شد و شما هم نظرتان را دادید و دادتان را زدید.
🔹قانون اساسی کشور، دارای پشتوانه 200 سال مبارزه مسلمانان است.
🔹هر جا اسلام را کنار زدند، دچار دیکتاتوری شدیم.
🔹اینکه برخی میگویند مردم 40 سال قبل به یک قانون اساسی رأی دادند و حالا مورد قبول ما نیست، پس در غرب باید تاکنون دهها بار رفراندوم قانون اساسی برگزار شده باشد!
🔹هیچ ملتی اختیار خود را دست بازیگر و ترانهسرا نمیدهد.
🔹بازیگری که در حوزه خودش تخصص ندارد چگونه تشخیص زندگی دیگران را میدهد؟
🔹قانون اساسی ما پشتوانه دهها و صدها سال تلاش و مجاهدت دارد.
🔹هر اعتراض و خواستهای به حق نیست و نمیتوان به هر کس هر آنچه گفته و خواسته را داد.
🔹وقتی جنبشهای دانشجویی دهه 60 در غرب شروع شد، هیچ کس در آنجا نگفت انقلاب کنیم و قانون اساسی را عوض کنیم.
🔹معترضان در چارچوب قانون اساسی اعتراض کنند
🔹بر اساس قانون اساسی؛ قانون اساسی ما میگوید باید با فساد و اشکال برخورد کرد؛ هر وقت به خواست ملت تمکین نشد، وارد شورش و اغتشاش شدیم، آن هم به خاطر کسانی که دنبال قدرت هستند.
🔹کسانی که نمیخواستند به حکم اسلام تن بدهند، زمینهساز انشعاب در روحانیت مبارز و دعواهای بعدی شدند.
🔹از نشانههای این مسئله هم قهر نخستوزیر در هنگامه جنگ بود؛ کلیدی به سمت انشقاق که توسط مرحوم هاشمی وضعیتش حادتر شد.
🔹هاشمی تحمل مخالفت با خودش را نداشت و به همین دلیل شروع کرد به بستن مجلات و نشریات معترض
🔹او در سه قلمرو، ساختار سیاسی کشور را تغییر داد؛ اول اینکه بنیاد اقتصاد سرمایهداری هرج و مرج گونه را گذاشت.
🔹من شاهد بودم، در زمان دولت هاشمی، هر سهشنبه و چهارشنبه کلی میوه و ملزومات میگرفتند میبردند سد لتیان که آقایان خوش بگذرانند.
🔹مهدی هاشمی پرونده فساد داشت، پرونده را جمع کردند.
🔹اولین شورشهای مبتنی بر فقر در همان سالها شروع شد.
🔹 اتفاقات امروز، آخرین اقدامات گروهها و نیروهای براندازی است که شروع آنها از دولت سازندگی شروع شد و نقطه عطف آن دوم خرداد 76 بود.
🔹کجای دنیا، 20 میلیون رأی درون نظام را رأی براندازانه معرفی میکنند؟
🔹خودشان امنیتی بودند، اسناد محرمانه را به بعضی روزنامهها دادند تا اتفاقات 78 رقم بخورد که تا بیت رهبری هم پیش بردند که همین تاجزاده آنها را برگرداند.
🔹مرحله بعدی، تحصن در مجلس بود که به عقیده هر کارشناسی، یک نوع کودتا و براندازی بود.
🔹رادیکالیسمی که میبینیم به خاطر اقدامات نیروهای دوم خرداد است
🔹نیروهای دوم خرداد، امکان فضا و مبارزات معقول سیاسی را از بین بردند و به سوی رادیکالیسم رفتند.
🔹در زمان رقابت بوش پسر و ال گور که عملا ال گور برنده بود، بوش از طریق قانون به پیروزی رسید و اعتراضی هم نشد.
🔹افرادی مثل تاجزاده و مخلباف میخواهند قومیتها را تحریک به شورش کنند.
🔹شعارها و اهداف کسانی که به خیابان آمدهاند حاکی از این است که این، یک شورش مافیایی و اغتشاش داعشی است؛ اگر مسئله مهسا امینی است، چرا بحث را به حاکمیت کشیدهاند؟
🔹به تعداد توئیتها نگاه نکنیم، اینها ابزارهایی است که دست بیگانگان است.
♨️بزرگترین کانال خبری طلاب
♨️ @khabarehowzeh
💐#روایت_اجماعی درباره شناخت امام زمان عج
تمام مذاهب اسلامی به #اجماع همه این روایت معروف را از حضرت رسولالله پیامبر خدا (ص) نقل کرده اند.
☘🌺🌸❤️🌹🌷💐☘🌹
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻آیندۀ اغتشاش در آینۀ جنگ روایتها
🖋 مهدی جمشیدی
۱. فتنۀ اخیر، یکی از مصداقهای برجستۀ «جنگ روایتها» است و در درون خود، درسها و عبرتهای فراوانی در این باره دارد. در بازی روایتی، «مسائل غیرمرتبط» و «اجزای ناهمگون» به هم ربط داده میشوند و «شبکۀ پیچیده»ای از معادلات و مناسبات در میان متغیّرها طرّاحی میشود؛ بهطوریکه مخاطب از دستیابی به «شناخت اطمینانبخش»، بازمیماند و نمیتواند خود و ذهن خود را از این «فضای غالب» بیرون بکشد و مستقل و فارغ از جوّ ایجادشده، اندیشهورزی کند. در این حال، وظیفۀ ما عبارت است از «واسازی روایت»، نه تسلیمشدن در برابر روایت. بهبیاندیگر، اگر روایت نمیسازیم، نباید «روایتزده» شویم و در چهارچوبها و قفسهایی تنفس کنیم که جریان معارض تولید کرده است. وظیفۀ ما، شکستن همین روایتها و در واقع، کجروایتهاست. باید «ساختارشکنی ذهنی» کنیم و «گزینههای شناختیِ جدید»ی در اختیار افکار عمومی قرار بدهیم. ذهنیّت جمعی، همواره گرسنه است و محتاج تحلیل و تفسیر و روایت. باید برای او در مقابل هر واقعیّت، روایتی را ساخت و آن را توزیع کرد تا شاید در برابر روایتهای معارض، تاب بیاورد و مردم را متقاعد سازد.
۲. به محض تحقّق واقعیّت، روایتهایی
بر آن بار میشوند و به این ترتیب، جنگ روایتها آغاز میگردد و بر اساس مضمون روایتها، جبههبندی صورت میگیرد. در این ماجرا، ما «روایت نخست» را از آنِ خود نکردیم و در انتظار نشستیم تا پس از شکلگیری روایت اوّل، «مواجهۀ واکنشی» با آن داشته باشیم. در این مواقع، کار زیادی از رویارویی واکنشی ساخته نیست و خواهناخواه، فرصتها و مزیّتهایی که در «مرحلۀ پیشاروایت» در اختیار ماست، از دست میروند یا ضعیف و رقیق میشوند. بنابراین مسأله عبارت از سرعت عمل در ساختهوپرداختهکردن «روایت اوّل». چنین روایتی، محتمل است که «غالب» نیز شود. روشن است که ذهنهای خالی و آغشتهنشده به کجروایتها را بهتر و آسانتر میشود جذب کرد و همراه و همدل نگاه داشت، تا ذهنهایی که روایتی در بسترشان نشسته است و با آن انس گرفتهاند.
۳. بازی روایتیِ جبهۀ دشمن، محدود به این مورد نخواهد بود، بلکه ما با «مجموعه»ای از کنشهای روایتی و ضدّروایتی روبرو خواهیم بود که یکی پس از دیگری از راه میرسند و میخواهند اعصاب عمومی را بفرسایند و امید اجتماعی را بزدانید. این یک «خطّ ممّتد» است که متوقف نخواهد شد؛ چراکه دشمن زینپس، هیچ اقدامی را بدون «پیوست روایتی» به انجام نخواهد رساند و بهخوبی دریافته که میتواند با ذهن جمعی، بازی کند. در این صورت، ما باید همواره نگران از دست رفتن «شناختهای پیشین» باشیم؛ «ساختارشکنی ذهنی»، به هیچ باوری رحم نمیکند و هدفی جز «بیثباتسازیِ شناختی» ندارد. ذهن جمعی، دستخوش طوفانها و تلاطمهای متعدّد خواهد شد و بازی دشمن، به زمین برداشتها و تفسیرها و درکها تغییر یافته است. ازاینرو، نباید سرگرم «واقعیّت» و اصلاح آن شد و تصوّر کرد که ساماندهی به واقعیّت، شرط لازم و کافی است. واقعیّت، هرچه که باشد، چه بسامان و چه نابسمان، این «روایت» است که تعیینکننده است و نتیجۀ نبرد را مشخص میکند. «قدرت روایت» بر «قدرت واقعیّت»، پیشی گرفته و روایت به علّت تامّۀ تحوّلات اجتماعی تبدیل شده است. با این حال، ما همچنان این وضع تاریخیِ جدید را جدّی نگرفته و برای آن چارهسازی نکردهایم.
۴. زمانی بود که با مواجهۀ امنیتی یا حضور مردمی، قصّههای تلخ، پایان میپذیرفت و فصل تازه آغاز میشد، اما اینک، قواعد بازی تغییر کرده است. باید به سراغ «ذهنیّتها» رفت و «شناختها» و «معرفتها» را دگرگون ساخت. ما هیچ گزینۀ دیگری در اختیار نداریم که بتواند در «بلندمدّت» و بهطور «ریشهای»، کارساز و راهگشا باشد؛ نهفقط ما بلکه این تقدیر کنونیِ همۀ جوامع است. جهان کنونی، چنین خصوصیّتی دارد و دشمن نیز بر اساس درکی که از این موقعیّت تاریخی یافته است، کنشهای خویش را صورتبندی میکند. در این ماجرا نیز تلاش دشمن، معطوف به تثبیت روایتِ نخست خویش است؛ میخواهد اثبات کند که داوری ابتداییاش درست بود و هیچیک از «توضیحهای نظام جمهوری اسلامی»، معتبر و واقعی نیستند. گفته شد که این وضع انفعالی، برخاسته از تعلل ما در ساختن «روایت اوّل» است. حال که چنین شده، باید تمام توان خویش را صرف «گردآوری شواهد عینی» کنیم و «مراجع اجتماعی» را نیز به صحنۀ تأیید و همراهی فرابخوانیم تا این کجروایت، شکسته شود. در این جنگ ترکیبی، ما نیز باید «ترکیبی» و «چندلایه» عمل کنیم و متناظر با حملۀ شناختی و تهاجم روایتی، یک «جبهۀروایتگر» بیافرینیم که «در لحظه» و «متقن» بگویند و بنویسند و به این واسطه، زمام و عنان «ذهن جمعی» را در اختیار خویش بگیرند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دوگانههای تحلیل حجاب:
۱. شناختِ ذهنی/ محیط عینی.
۲. میل فردی/ اقتضاهای ساختاری.
۳. حریم خصوصی/ حریم عمومی.
۴. مصالح فردی/ مصالح جمعی.
۵. مصالح مادّی/ مصالح معنوی.
۶. مداخلهی مردمی/ مداخلهی حاکمیّتی.
۷. روشهای فرهنگی/ روشهای حقوقی.
۸. ارزش واقعگرا/ سلیقهی دلبخواهانه.
۹. حکم خدا/ هنجار عرفی.
رضواناللهتعالیعلیه.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
گفتگوی جماران با استاد علیدوست:
"ما نخبگانی داریم که امین هم هستند و خائن نیستند ولی بلد نیستند حرف بزنند؛ تا دهان او باز میشود هتک، جسارت و ایجاد شقاق میکند. ... اگر هر روز دوگانهای درست شود، نمیتوان جمع کرد."
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1568908
،،،،،،،،،،،،،،
📌 حاشیه:
📎 در ایندوگانهها تامل کنید:
۱. خودی/ غیرخودی.
۲. انقلابی/ غیرانقلابی.
۲. جوان مومن انقلابی/ دیگران.
۳. اشرافی/ غیراشرافی.
۴. سازش/ چالش.
۵. نفوذ/ تعامل.
۶. مقاومت/ تسلیم.
۷. پیشرفت/ توسعه.
۸. درونگرا/ برونگرا.
۹.انقلابی/ دیپلمات.
۱۰. جهادی/ اداری.
۱۱. اسلام انقلابی/ اسلام رحمانی.
۱۲. خواص اهل حقّ/ خواص اغواگر.
۱۳. مردمسالاری دینی/ مردمسالاری غربی.
۱۴. ریزش/ رویش.
۱۵. اسلام سیاسی/ اسلام سکولار.
۱۶. سبک زندگیِ اسلامی/ سبک زندگیِ غربی.
و ....
این دوگانهها که ساختهی "رهبر انقلاب" هستند، هم از "واقعیّت" حکایت میکنند و هم "نافع"اند.
📎 اگر این دوگانهها، ناصواب و سوگیرانه، روایت نشوند:
۱. موجب "مرزبندی" خواهند شد، نه "شکاف اجتماعی".
۲. موجب "جداسازی راه از بیراهه" خواهند شد، نه "کشمکش".
۳. موجب "روشنگری" در برابر خواص اغواگر خواهند شد، نه "گسست اجتماعی".
📎 دوگانههای انقلابی، "جامعه" را چندپاره و چندقطبی نمیکنند، بلکه مختصات فکری و موقعیّت سیاسی برخی "خواص دوپهلو" را آشکار میسازند تا مردم، آگاهانه انتخاب کنند.
📎 هر روز، ابتلا و امتحانی در میان است و از رهگذر این فتنهها، باید "مفاهیم اسلامیِ تازه"ای را به صحنهی "عمل" سوق داد.
📎 نه "مردم" در برابر "مردم" قرار گرفتند، و نه "مردم" در برابر "نظام". فقط یک "اقلیّت بسیار کوچک"، مقابل "مردم و نظام"، صفآرایی کردهاند. میخواهند با نعرههای بلند، "فقر کمّی"شان را جبران کنند، اما واقعیّت، آشکار شد؛ نظام، همچنان "بدنهی اجتماعیِ حداکثری و غالب" دارد. فتنه از "همراهکردن مردم" با خود، ناکام ماند...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
آمریکا داره روزی ۲۰۰,۳۰۰ تا کشته میده
توروخدا چهارتا واکسن برا این بدبختا بفرستید
#فایزر 😂
@Afsaran_ir
#یک_قدم
💐 در زلال اندیشه امام خامنه ای:
#دریچهی_رحمت_الهی
✅هر کس در #جمهوری_اسلامی و در راه خدا #یک_قدم بردارد، با ارزش است و خدای متعال، یک ذرّه به سنگینی یک ذرّه هم اجر کسی را نادیده نمیانگارد.
✅گاهی #دریچهی_رحمت_الهی باز میشود، پنجرهی آسمانها بلکه پنجرهی بهشت - گشوده میشود و یک #نفس_بهشتی به داخل فضای زندگی مادّی ما مردم میوزد.
این، همیشگی نیست. این، گهگاهی است. که
«نَّ لِله فِی أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاةٌ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا»
#خوشا به حال کسانی که در معرض وزش #نسیم_معنوی الهی و بهشتی، در این لحظات کمیاب قرار میگیرند و از آن استفاده میکنند.
🎋+++++🇮🇷+++++🎋
✳️پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم :
"براستی كه در ايّام زندگیتان نسیم هایی از پروردگارتان می باشد آگاه باشید كه خويشتن را در مسير و معرض آن قرار دهيد.
📚بحارالانوار،علامه مجلسی : ج ۶۸ ، ص ۲۲۱
💐🇮🇷🎋💐
هدایت شده از شبکه افسران انقلاب اسلامی
15.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیث بسیار عالی از زبان مقام معظم رهبری درمورد نحوه خرج کردن درآمد.
#مقام_معظم_رهبری
🔶🔹شبکه افسران انقلاب اسلامی
🔶🔹 @shabakeafsaran
HIQ_Volume 16_Issue شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63_Pages 7-33.pdf
704.4K
❇️بررسی جامعه شناختی فرایندِ تغییراتِ ارزشیِ جامعه اسلامی در عصر معاویه
✍شمس الله مریجی
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔴چکیده
جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم شاهد تغییرات اجتماعی گسترده ای به ویژه در زمینة ارزشها بود که در عصر معاویه (41 ـ 60 ق.) به نقطه اوج خود رسید.
این رویداد را از منظرهای مختلفی میتوان مورد بررسی قرار داد. نوشتار حاضر کوشیده است از منظر جامعهشناختی و مستند به داده های تاریخی که با روش اسنادی ـ کتابخانه ای گردآوری شده است به بررسی این موضوع بپردازد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که معاویه به عنوان نخستین حاکم اموی با بهره گیری از #غفلت توده مردم از یک سو و استفاده از #استراتژی_زور_و_تزویر از دیگر سو توانست ابتدا قداست ارزشهای الهی را خدشه دار نماید و سپس از طریق باورهای ابداعی فرقه هایی مانند مرجئه و جبریّه، ارزشهای جاهلی و نژادپرستانه پیش از اسلام را زنده و مسیر حاکمیت دوباره آنها را هموار سازد.
مقاله با حفظ نگاه تاریخی و رویکرد جامعه شناختی خود با این جمع بندی به پایان می رسد که حادثة جانسوز #عاشورای سال 61 ق. مهمترین #پیامد این #تغییرات_اجتماعی بود.