eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: ۰۲۵۳۲۹۱۵۹۸۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shahidsadr_mirbagheri.mp3
21.75M
🔉🎧 استاد میرباقری | صدر و ارتقای سطح مواجهۀ با جهان، ۱۳‌۹۹/۱/۲۱ (به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر) 💥 شهید صدر توجه کردند که مسئلۀ مستحدثۀ ما، تمامیت تمدن غرب است. ایشان می‌فهمیدند که چالش ما و غرب چالش تمدنی است. (مقدمۀ چاپ دوم اقتصادنا را بخوانید.) 💥 در نگاه شهید صدر، تمدن غرب توفیق نخواهد داشت در تسخیر لایه‌های باطنیِ جهان اسلام 💥 شهید صدر گمشدۀ خودشان را در انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی(ره) پیدا کردند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠عدالت را اجرا کنید. 📚صحیفه نور، جلد ١٩، صفحه ٢٢۶ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 📌 نگاهی گذرا به صحبت‌های امام در زمینه رسانه: ✴️ امام خمینی (ره): "این سازمان (صداوسیما) باید صدرصد به صورتی باشد که با نهضت اسلامی بسازد نه اینکه ما بگوئیم رادیو و تلوزیون اسلامی هست ولی ببینیم یک حرف‌هایی در آن می‌زنند که به اسلام و به انقلاب لطمه وارد می‌آورد." ✴️ امام خمینی (ره): "باید این دستگاه (صداوسیما) دستگاهی باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد، تمام اینها را آزادمنش بار بیاورد، از غرب‌زدگی بیرون کند. 📕(۱) صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۹۴ 📕(۲) صحیفه امام، ج۶، ص۳۹۹-۴۰۰
📺 پخش زنده شرح مناجات شعبانیه 🎙سخنران :حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم /ریاست پژوهشگاه فقه نظام ⏰از یکشنبه ۲۴فروردین به مدت ۴شب ساعت ۲۴ (شبکه یک سیما) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 وقتی شارع در مقام بیان نباشد، اطلاقی منعقد نمی‌شود 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر تصریح کرد؛ 📚 در اطلاقاتی که از شارع به ما رسیده وقتی ما می‌توانیم بگوییم اطلاق دارد، مطلق است که متکلم در مقام بیان باشد. اگر متکلم در مقام بیان نیست اطلاقی منعقد نمی‌شود. 📚 ما می‌دانیم ائمه(ع) نسبت به مصادیق جدیده متأخره‌ای که در زمان خود آن‌ها اسم و نامی از آن‌ها نبوده در مقام بیان حکم از حیث آن‌ها نیستند. 📚 وقتی احراز نکردیم که در مقام بیان بوده، پس اطلاق درست نمی‌شود. پس تمسک به اطلاق نمی‌توانیم بکنیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠رضايت خدا در رضايت مردم است. کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است. ملت از شما راضی است. قدرت در دست شما باقی می ماند، و مردم هم پشتیبان شمایند. 📚صحیفه نور، جلد ٧،صفحه ٧ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 توجه فقه جواهری به تاثیرات احکام در جامعه و مصالح و مفاسد واقعیه 📝 / پاسخ دبیر گروه فقه نظام اقتصاد پژوهشگاه به ادعای استاد جوان حوزه (با محوریت استفاده از فقه مخصوصا فقه جواهری برای استفاده از تمدن سازی و همچنین پاسخ گویی به مشکلات جامعه) 🔹حجت الاسلام محمد مادرشاهی اینچنین می نویسد : چند روز پیش صوتی از یکی از طلاب جوان که تدریس حلقات شهید صدر دارد به دستم رسید که در آن اشکالی درباره استفاده از فقه مخصوصا فقه جواهری برای استفاده از تمدن سازی و همچنین پاسخ گویی به مشکلات جامعه شده بود. حقیقت این است که ویژگی بارز حوزه های علمیه همین تاملات، پرسش ها و آزاداندیشی هایی است که درباره بسیاری از مبانی و مباحث اساسی حوزه صورت می گیرد و باعث رشد و بالندگی آن مبانی می شود. از آنجا که این پرسش، ذهن برخی دوستان را به خود مشغول داشته و از جانب برخی از اساتید نیز مطرح شده بود و از طرفی دیگر یکی از مبانی مهم حضرت امام خمینی و امام خامنه ای را به چالش می کشد لازم دیدم چند کلمه ای درباره این شبهه بنویسم. 📌 جهت مطالعه متن کامل این یادداشت به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1149/ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دولتی کردن امور، موجب تحلیل شخصیت جامعه می شود🔸 عاقبت دولتی کردن امور این می‌شود که دولت مالک اصلی شود و شخصیت مردم، شخصیتی و در سایه شود و انسانیتشان آزاد نباشد. عیناً همان رابطۀ ارباب و رعیتی می‌شود که کارِ انجام شده برای مالک است! اگر وضعیت ارباب و رعیتی بد است، پس نباید آن را تعمیم داد! دولتی کردن امور یعنی همان کارهای وحشیانه ای که مالکین در یک زمین یا یک ده انجام می دادند؛ حالا ما این را به صورت خشن‌تر، اما قانونی‌‌ در کل جامعه پیاده کنیم! اینگونه شخصیت مردم، تحلیل و خُرد می‌شود و مردم روی بازو، کار و تلاش خود حساب نمی‌کنند؛ چرا که نتیجۀ کارشان مربوط به شخص دیگری است و به مردم برای این که زنده بمانند، چیزی داده می‌شود. شخصیت انسان، در رابطۀ بین تلاش او برای تولید ارزش اضافی و حق مصرفی که دارد، تبلور پیدا می‌کند. حال اگر دولت آمد و این رابطه را برهم زد، باعث می‌شود که فرد، ادامۀ حیات خودش را در تلاش خود نبیند، بلکه در این ببیند که دولت او را بپذیرد و استخدامش کند. در حالیکه، هنگامی شخصیت فرد تبلور پیدا می‌کند که او خودش را در مشاهده کند و کسی را در آن، واسطه نبیند. کما اینکه فرد وقتی موحد می‌شود که آنچه از دست خودش صادر می‌شود، از حول و قوۀ الهی بداند. در این صورت است که شکی در رزاقیت خدا نمی‌کند و رزاقیت او را می‌پذیرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir🔹
🔹فقه دانشی بر پایه حجیت و در مسیر سعادت دنیوی و اخروی 📝 / پاسخ به اشکالات استاد صادق علم الهدی در اشکال به عدم امکان فقه نظام ✔️ پاسخ حجت الاسلام مجید رجبی استاد سطح عالی حوزه و معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام به اشکالات استاد صادق علم الهدی در اشکال به عدم امکان فقه نظام 🔸جهت مطالعه متن این یادداشت به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐http://jiiss.ir/fa/News/View/1148/ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌 تأمین طبقات ضعیف جامعه وظیفه حکومت اسلامی است 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه سیاسی، بیان کرد: 🔹 حکومت اسلامی وظیفه دارد سطح معاش طبقه پایین جامعه را آنقدر بالا ببرد که از سطح متوسط جامعه پایین‌تر نباشد یعنی فقر اجتماعی باید کلا زدوده شود و این مصداق بارز عدل اقتصادی است. 🔹 در اقتصاد اسلامی پول باید به وسیله طلا و نقره تعیین شود؛ این مسئله یک حکم عقلائی نیست بلکه حکم شرعی است و شارع برای مبادله تجویز نکرده جنسی را که ارزش حقیقی ندارد مبادله شود؛ یا باید طلا و نقره و یا نماینده طلا و نقره در کار باشد. 🔹 در اسلام چیزی به نام مالیات نداریم بلکه مالیات برگرفته از سیستم غربی و طبق معیارهای آنان است؛ در اسلام زکات داریم و اگر همین زکات رایج شود برکاتی بر جامعه نازل خواهد شد که حد و حصر ندارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir