eitaa logo
قرارگاه امام خامنه‌ای
17.8هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
5 فایل
امام خامنه‌ای حفظه‌الله: "به بیداری ملّت عزیزمان خیلی خوش‌بین و امیدوار هستم." این رسانه مردمی است و متعلق به هیچ نهاد یا گروه سیاسی نمی‌باشد. تبلیغات 👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 خمس ارث 💠 سؤال: پدر فوت کردند و نمی دانم که ایشان سال خمسی داشته اند یا نه؛ آیا ارثی که از مرحوم پدر به ما رسیده، مشمول خمس می شود؟ ✅ جواب: اگر نمی دانید که ایشان خمس بدهکار است یا اموالش متعلق خمس است، نسبت به خمس تکلیفی ندارید وگرنه باید بدهی خمسی او را مانند بقیه بدهی های پدر، از اصل مال او پرداخت کرده و سپس باقیمانده اموال را بین ورثه تقسیم کنید. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚 حکم مصرف مربای انگور 💠 سؤال: استفاده از مربای انگور (نه شیره آن)، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر انگور هنگام تهیه مربا جوشانده شود، حرام می گردد و مصرف آن جایز نیست مگر آنکه با ادامه جوشاندن، دو سوم حجم آب آن کم شود، در این صورت مصرف آن اشکال ندارد. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚 تغییر سال خمسی 💠 سؤال: در صورتی که پس از پایان سال خمسی، اولین درآمد سال جدید با فاصله زمانی واقع شود آیا می توان مبدأ سال خمسی جدید را، تاریخ حصول اولین درآمد قرار داد؟ ✅ جواب: مانعی ندارد. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚 خمس سرمایه 💠 سؤال: اگر شک کند که به سرمایه ای که با آن امرار معاش می کند، خمس تعلق می گیرد یا خیر، وظیفه چیست؟ ✅ جواب: اصل سرمايه اگر از درآمد كسب بوده و خمس آن داده نشده باشد، سر سال خمسى مشمول خمس است مگر در جایی که پس از پرداخت خمس، درآمد کسب با بقیه سرمایه، برای هزینه های زندگی کافی نبوده یا کسب، مناسب با شأن عرفی او نباشد و یا تردید داشته باشد که چنین است یا خیر که در این موارد پرداخت خمس واجب نیست. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚 نماز آیات 💠 یکی از سبب های وجوب نماز آیات، خورشید گرفتگی است اگرچه جزئی باشد. 🔶 مکلف می تواند از زمان شروع گرفتگی خورشيد، نماز آيات را بخواند و بنابر احتياط واجب، بايد به قدرى تأخير نیاندازد كه شروع به بازشدن كند و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا (به قصد ما فی الذمه) بخواند. 🔷 کسی که هنگام گرفتن ماه یا خورشید اصلاً مطلع نشود و بعد از باز شدن آن بفهمد، درصورتی که گرفتگی کامل بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند ولی اگر فقط مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚 پرداخت اجرت کمتر از مقدار تعیین شده 💠 سؤال: اگر تعمیرکار مبلغی را برای تعمیر تعیین کرده باشد و پس از اتمام کار، مشتری متوجه شود که مقدار اجرت بیش از عرف بازار است، آیا باید مبلغی که مشخص شده، پرداخت شود؟ ✅ جواب: اگر تفاوت به اندازه ای است که معمولا مردم نسبت به این مقدار تسامح نمی کنند، مشتری می تواند قرارداد را فسخ کند و اجرت المثل (اجرت متعارف در مانند این معامله) را بپردازد. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚 اشتباه در محاسبه مدت اقامت ده روزه 💠 سؤال: شخصی فکر می‌کرده که مدت اقامت او، ده روز است و پس از چند روز متوجه شد که نُه روز بوده و اشتباه محاسبه کرده است؛ تکلیف نمازهایی که تمام خوانده و نمازهای بقیه روزها چیست؟ ✅ جواب: اگر قصد داشته فقط تا روز معینی مثلاً دوشنبه بماند و به تصور این که تا دوشنبه، ده روز می شود قصد ده روز کرده (در حالی که کمتر می شده)، در این صورت وظیفه، نمازِ شکسته است و باید نمازهایی که کامل خوانده، اگر در وقت متوجه شد، اعاده کند و اگر خارج وقت متوجه شد، بنابر احتیاط واجب قضا کند. اما اگر قصد داشته واقعا ده روز بماند و چون به اشتباه تصور می کرده تا دوشنبه ده روز می‌شود، تصمیم گرفته که تا دوشنبه بماند (یعنی قصد او به گونه‌ای بوده که اگر می دانست تا آن زمان، ده روز نمی‌شود، روزهای بعد را هم می‌ماند تا ده روز کامل شود)، نمازش تمام بوده و نمازهای قبلی هم صحیح است. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚 وفای به عهد و نذر 💠 سؤال: کسی عهد یا نذر کرده است که چنانچه گناهی کند، روز بعد روزه بگیرد در این صورت اگر عمداً گناه کند ولی روز بعد به سفر ضروری یا غیر ضروری برود، تکلیفش چیست؟ ✅ جواب: رفتن به مسافرت گرچه غیر ضروری باشد، اشکال ندارد اما باید قضای روزه را بگیرد. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚حالت هاي مختلف وضوی جبيره (بخش اول) ✒️ @esteftaate_rahbary
📚حالت هاي مختلف وضوی جبيره (بخش اول ) 💠 اگر زخم یا شکستگی بر اعضایی است که باید شسته شود (صورت يا دست ها) ۱: چنانچه روی آن باز است: الف: آب برای آن ضرر ندارد: لازم است به طور معمول وضو گرفته شود. ب: آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ۲: اگر روی آن بسته است: الف: باز کردن آن امکان دارد، چنانچه آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ✳ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم نجس است: باید زخم را آب بکشد و به طور معمول وضو بگیرد. ✴ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم پاک است: لازم است آب را به عضو برساند و کشيدن دست تر کفايت نمي کند. ب: اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر دارد: 🔶 اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است روى آن را مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمى‏شود روى آن را دست تر كشيد (مثلًا دوايى است كه به دست مى‏چسبد)، پارچه پاكى را به طورى كه جزء جبيره حساب شود، روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد و اگر اين هم ممكن نيست، احتياط واجب آن است كه وضو بگيرد و نیز تيمم کند. ✅ اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر ندارد: 🔷 در صورتی که زخم و جبیره پاک است بايد آب را به روى زخم برساند، و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است، چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد بدون زحمت و مشقت، بايد آن را آب بكشد و موقع وضو آب را به زخم برساند. ⁉ تذکرات: ۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی. ۲: غسل جبيره‏اى مثل وضوى جبيره‏اى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به‏جا آورند نه ارتماسى. ۳: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيره‏اى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد. ۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود. ۵: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيره‏اى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمى‏شود، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيره‏اى به جا آورد. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚 غسل مس میت و دیه سقط جنین 💠 سؤال: به دلیل مشکل ژنتیکی، جنین دچار کم آبی و بی حرکتی شده و مادر، علی رغم تلاش و هزینه برای حفظ جنین مجبور به سقط آن توسط پزشک متخصص شده است؛ آیا در این صورت: ۱- غسل مس میت بر عهدۀ مادر می باشد؟ ۲- پدر و مادر، دیه یا تکلیف دیگری بر عهده دارند؟ ✅ جواب: ۱) اگر جنین حداقل چهار ماه داشته و مرده سقط شده است، غسل مس میت لازم است اما اگر پس از سقط فوت کرده، غسل مس میت لازم نیست. ۲) اگر جنین روح داشته است، بنا بر احتیاط واجب دیه دارد و دیۀ آن بر عهدۀ کسی است که عمل سقط را انجام داده است و اگر جنین، مرده سقط شده است، دیه ندارد. ✒️ @esteftaate_rahbary
📚 حالت های مختلف وضوی جبيره (قسمت دوم) 💠 اگر زخم یا شکستگی بر اعضای مسح باشد (سر و پاها): الف: اگر روی آن باز باشد و آب برای آن ضرر ندارد: ✅ اگر محل مسح پاک است، لازم است به طور معمول وضو گرفته شود. 🔷 اگر روی آن باز باشد و آب برای آن ضرر دارد: ☑️ بايد به جاى وضو، تيمم کند، ولى اگر مى‌تواند پارچه اى بر روى زخم قرار دهد و بر روى آن دست تر بکشد، احتياط آن است که علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحى بگيرد. ب: اگر روی آن بسته باشد و جایی به مقدار مسح باقی باشد: ✅ دست تر روی همان محل مسح بکشد. ✴️ اگر جایی به مقدار مسح باقی نباشد: ☑️ چنانچه روی جبیره پاک باشد: دست تر روی محل جبیره بکشد. 🔶 اگر روی جبیره نجس باشد: پارچه ای پاک روی جبیره قرار دهد و به نیت وضوی جبیره روی آن دست تر بکشد. ⁉️ تذکرات: ۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی. ۲: غسل جبيره‏اى مثل وضوى جبيره‏اى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به‏جا آورند نه ارتماسى. ۳: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيره‏اى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد. ۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود. ۵: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيره‏اى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمى‏شود، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيره ‏اى به جا آورد. ✒️ @esteftaate_rahbary