eitaa logo
جرعه نور
1.2هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
103 فایل
همراه گرامی شما می توانید پیشنهادات و یا انتقادات خود را به این آدرس ارسال فرمایید https://eitaa.com/jore_noor
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیحات پیرامون دوره اول : دوره آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم بخش اول ، شامل 14 درس می باشد که شما با به پایان رساندن این دوره به 224 لغات پرتکرار قرآن کریم (نیمی از کلمات قرآن کریم) آشنا خواهید شد. هر درس شامل :  آیات درس بدون ترجمه  جدول معانی کلمات  ویدیو: قرائت آیات هر درس  ترجمه ی آیات ترجمه معارفی آیات می باشد. کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
🔸 درس اول (بخش دوم) کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾... حکمت ۱۷ کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
شرح و تفسیر حکمت ۱۷ تغيير حکم با تغيير شرايط: این سخن حکمت آمیز در واقع پاسخى است به سؤالى که بعضى از یاران امام درباره تفسیر یکى از سخنان پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) کرده اند به این ترتیب که: «از امام درباره این گفتار پیامبر(صلى الله علیه وآله) سؤال شد که فرموده است: موهاى سفید خود را تغییر دهید (رنگ و خضاب کنید) و خود را شبیه یهود نسازید»; (وَسُئِلَ(علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ(صلى الله علیه وآله): غَیِّرُوا الشَّیْبَ، وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ). امام(علیه السلام) فرمود: «این سخن را پیامبر(صلى الله علیه وآله) زمانى فرمود که پیروان اسلام کم بودند اما امروز که اسلام گسترش یافته و آرامش و امنیت برقرار گشته (و اسلام استقرار یافته است) هر کسى مختار است (که رنگ و خضاب بکند یا نه)»; (فَقَالَ(علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ(صلى الله علیه وآله) ذَلِکَ وَالدِّینُ قُلٌّ، فَأَمَّا الاْنَ وَقَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ). «نطاق» در اصل به معناى کمربند و یا کمربندهاى خاصى است که زنان به کمر مى بستند; ولى در اینجا به معناى محدوده و قلمرو است، بنابراین جمله «اتَّسَعَ نِطاقُهُ» یعنى قلمرو اسلام گسترش یافته است. «جِران» به معناى قسمت پایین گردن شتر است که به هنگام استراحت آن را به زمین مى نهد و تعبیر به «ضَرَبَ بِجِرانِهِ» کنایه از حاکمیت امنیت بر محیط اسلام است. در آغاز اسلام که عدد مسلمانان کم بود و در میان آنها گروهى از پیران نیز وجود داشتند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) اصرار داشت که پیران چهره جوان به خود بگیرند تا مایه ترس و وحشت دشمن شوند و نشانى از ضعف در آنها دیده نشود به همین دلیل دستور خضاب و رنگ کردن صادر شد. منتها براى این که دشمنان اعم از یهود و مشرکان، از نکته این کار باخبر نشوند و دوستان نیز احساس ضعف نکنند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) این دستور را مستند به عدم شباهت با یهود کرد که این کار را به خود اجازه نمى دادند. امام(علیه السلام) به این نکته دقیق اشاره مى کند که هر حکمى تابع موضوع خود است; اگر موضوع تغییر یابد آن حکم نیز عوض مى شود، همان گونه که اگر شراب سرکه شود و یا کافر مسلمان گردد حکم آن تغییر پیدا مى کند. امام(علیه السلام) مى فرماید: موضوع این حکم رعب افکندن در دل دشمنان از طریق جوان نمایى پیران بوده و این مربوط به زمانى است که عدد مسلمانان کم بود اما در عصر امام که اسلام سراسر منطقه را فرا گرفته بود و حکومت اسلامى تثبیت یافته بود نه ترسى از مشرکان وجود داشت و نه خوفى از یهود، دیگر موضوعى براى رعب افکندن در دل دشمن از طریق رنگ کرد موهاى سفید باقى نمانده بود. در اینجا دو سؤال پیش مى آید: سؤال اول این که ما معتقدیم: «حَلاَلُ مُحَمَّد حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة; حلال و حرام اسلام تا دامنه قیامت تغییر ناپذیر است».(1) و این اصل با آنچه در این حدیث آمده چگونه سازگار است؟ مرحوم مغنیه در شرح نهج البلاغه خود پاسخ خوبى به این سؤال داده است که با توضیحى آن را مى آوریم: احکام شرع دو گونه است: احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى تشریع شده مانند نماز و روزه و حج و... که تغییرپذیر نیست، همچون قوانین ثابتى که در جهان آفرینش حکمفرماست و احکامى که بر اساس موضوعات متغیر وارد شده است که با تغییر موضوع، حکم عوض مى شود; مثلا ما مى دانیم خرید و فروش خون و اعضاى بدن انسان در سابق جزء محرمات بود، زیرا هیچ فایده مباحى نداشت ولى امروز که براى نجات جان مصدومان یا پیوند اعضا آثار حیات بخش دارد کاملاً قابل خرید و فروش به قیمت هاى بالاست. امثال این احکام در میان احکام اسلامى کم نیست. مسئله رنگ آمیزى موهاى سفید که در این کلام نورانى به آن اشاره شده است نیز از همین قبیل بوده، زیرا پیغمبر اکرم در زمانى که یارانش کم و در میان این عده کم جمعى از ریش سفیدان بودند این دستور را صادر کرد تا چهره پیرمردان جوان شود و سبب ترس دشمن گردد. (علاوه بر این که در روحیه خود آنها نیز اثر مى گذارد و روح جوانى در آنها جوانه مى زند.) ولى هنگامى که شرایط عوض شد و جمعیت مسلمانان آن اندازه فزونى یافت که وجود پیرمردان محاسن سفید در میان آنها تأثیرى در قوت و قدرت مسلمانان نداشت، طبعاً حکم هم عوض مى شود.(2) واضح است که حدیث «حَلالُ مُحَمَّد» اشاره به بخش اول است. شبیه این موضوع چیزى است که در بعضى از روایات آمده است که از امام باقر(علیه السلام) سؤال شد که ما شنیده ایم پیغمبر (و یارانش) در طواف با سرعت و شبیه دویدن حرکت مى کردند آیا ما هم این گونه عمل کنیم و یا به طور معمولى راه برویم؟ آن بزرگوار پاسخ دقیقى به این سؤال دادند، فرمودند: پیغمبر اکرم این دستور را در ماجراى حدیبیه داد تا قریش چابکى آن حضرت و یارانش را ببینند (و بترسند) ولى جمعى از
عامه به سبب غفلت از این موضوع که این یک حکم موقت و در شرایط خاصى بوده است هنوز این کار را ادامه مى دهند ولى من و پدرم در طواف راه مى رویم».(3) سؤال دوم این که مى دانیم خضاب یکى از مستحبات است چگونه امام مى فرماید: امروز هر کس مخیر است بین خضاب و ترک آن؟ پاسخ این سؤال این است که در آن زمان پیغمبر اکرم به یاران مسن خود الزام کرده بود که خضاب کنند و امام(علیه السلام) مى فرماید: آن الزام اکنون بر طرف شده و هرکس آزاد است و این امر منافاتى با استحباب خضاب ندارد، زیرا آثار دیگرى در روحیه خود انسان و همسر و فرزندان و اطرافیان او ممکن است داشته باشد(4). کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
احکام خانواده مطرح شدن زن، برای نمونه انسان مؤمن و کافر در قرآن در مورد نگاه اسلام به زن بحثهای زیادی شده است، ما هم بارها گفتیم. من مکرراً عرض کردم که نمونه برای انسان مؤمن و مرضی الهی، و انسان کافر و مردود درگاه پروردگار در قرآن، زن مطرح شده؛ این چیز جالبی است. قرآن وقتی میخواهد برای انسان خوب و انسان بد نمونه ذکر کند، هر دو را از زنان انتخاب میکند: «ضرب اللَّه مثلا للّذین کفروا امرأة نوح و امرأة لوط».(۱) قرآن دو زن را به عنوان «مثل»، یعنی نمونه و نماد زنانِ بد معرفی میکند؛ همسر نوح و همسر لوط. بعد نقطه‌ی مقابل: «و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأة فرعون».(۲) به عنوان نماد زن خوب، زن برتر و زن مؤمن، دو نفر را معرفی میکند: یکی همسر فرعون است، یکی هم حضرت مریم است؛ «و مریم ابنت عمران الّتی احصنت فرجها».(۳) جالب این است که هر چهار تای این زنها خوبی و بدی‌شان مربوط به محیط خانواده است. در مورد آن دو زن بد - «امرأة نوح و امرأة لوط» - میفرماید: «کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما»؛(۴) این دو زن به همسرانشان - که دو پیغمبر عالی‌شأن و عالی‌مقام بودند - خیانت کردند. مسئله، مسئله‌ی خانواده است. موضوع آن دو زن دیگر هم مربوط به خانواده است؛ اوّلی که زن فرعون است، ارزش و اهمیت او این است که یک پیغمبر اولوالعزم را، یک موسای کلیم‌اللَّه را در آغوش خود پرورش میدهد و به او ایمان می‌آورد و به او کمک میکند؛ لذا فرعون از او انتقام میگیرد. مسئله، مسئله‌ی درون خانواده است با این تأثیر و شعاع عظیم کاری که او کرده است، که یک موسائی را تربیت کرده. در مورد حضرت مریم هم همین جور است: «الّتی احصنت فرجها»؛ ناموس خود را حفظ کرد، عفت خود را حفظ کرد. این نشان‌دهنده‌ی این است که در محیط زندگی حضرت مریم (سلام اللَّه علیها) عواملی وجود داشته که میتوانسته است تهدیدکننده‌ی عفت و ناموس یک زن عفیف باشد و او توانسته مبارزه کند. بنابراین همه‌اش ناظر به همین جنبه‌های مهمی است که عرض شد؛ جنبه‌ی خانواده و مسئله‌ی شأن زن در جامعه. بنابراین مسئله، مسئله‌ی مهمی است.۱۳۹۰/۰۳/۰۱  بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه  کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
دلیل سرد شدن رابطه عاطفی در زندگی مشترک چیست؟ 🔹️عدم ارتباط موثر و صادقانه بین زوجین 🔸️نبود احترام متقابل و عدم احترام به یکدیگر 🔹️اختلاف در ارزش‌ها، اهداف و آرمان‌ها 🔸️عدم توجه به نیازها، خواسته‌ها و احساسات همدیگر 🔹️از دست رفتن احساسات عشق و ارتباط محکم 🔸️کمبود توجه و پشتیبانی در مواقع دشوار 🔹️عدم توانایی در مدیریت و حل مسائل و اختلافات 🔸️بروز اختلافات بی‌ربط و کوچک که به تدریج می‌توانند به مسائل بزرگتر منجر شده و نهایتاً منجر به تشکیل فاصله و اختلاف دائمی شود کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
⚜ضامن خوشبختی یا عامل بدبختی؟! یکی از تبعات شایع مهریه های کمر شکن و سنگین ، ترسیدن جوانان از ازدواج است و همین ترسیدن و فاصله گرفتن از ازدواج و حتی فکر ازدواج موجب افسردگی ، کاهش انگیزه و امید به زندگی ، افزایش فساد در جامعه ، رواج ازواج های سفید، همجنس بازی و مسائل روانشناختی و جامعه شناختی متعدد که به تناسب کوچکی و بزرگی هر جامعه ظهور وبروز پیدا می کند. ضمانت اخلاقی بالاترین ضمانت برای دوام خانواده است و کسب ضمانت اخلاقی در سایه آموزش و تربیت خانوادگی بدست می آید و مهریه سنگین که نوعی وثیقه مالی است بجز آشفته کردن ذهن زوجین هیچ ثمری نداشته و تداعی گر یک معامله و داد و ستد است که متاسفانه بعضی از والدین چنین گمان می کنند که مهریه سنگین ، زندگی آینده فرزندان آنها را در برابر مشکلات احتمالی بیمه خواهد کرد که تجربه نشان داده است چنین تصوری هیچ وقت درست از آب در نیامده و نتایج عکس داشته است. پس نباید به ازدواج نگاه معامله یا تجارت داشته باشیم و بدانیم که مهریه سنگین گرفتن برای دختر، نشانه ارج نهادن و احترام بیشتر به دختر نیست بلکه بالعکس این بی ‏احترامی به دختر است و گویا داریم با او معامله کالا می کنیم حال آنکه شأن دختر و زن برتراز این مسائل است . ✍مهدی کریمی کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
⚜️ اگه این ۵ ویژگی رو داری، بلوغ عاطفی و رفتاری خوبی داری : 1️⃣ اهل تعامل و گفتگو هستی: دائم از احساس و خواسته ها و علایق خودت نمیگی و به خواسته های طرف مقابلت هم احترام میذاری. 2️⃣ انعطاف پذیری: با شرایط و موقعیت های جدید خودتو وفق میدی و به بپذیرش میرسی. 3️⃣ عملگرایی: اهل یادگیری هستی و فقط دریافت کننده نیستی، اطلاعاتت رو بکار میگیری. 4️⃣ ثبات داری: مدام از یک کتاب به کتاب دیگه، از یه شغل به شغل دیگه نمیپری ومصمم هستی. 5️⃣ منطقی هستی: بیشتر بر اساس منطق و عقل، تصمیم میگیری تا بُعد قلب واحساس. ✍️ مریم فلاح کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
570_40308306694712.mp3
2.04M
🔊 پاسخ استاد به‌ سوالی‌ با محوریت " بی‌احترامی‌فرزندنسبت‌به‌والدین" 🔸پاسخ‌‌ به‌‌ سوالات‌ مخاطبین 🔹 🔸قسمت: هفتاد و هفتم کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
زمانی که فرزند شما کار اشتباه انجام می دهد،اشتباهش را به شخصیتش پیوند نزنید. اگر از کلمات و عبارات نامناسب استفاده کرد؛ - نگویید: تو بی‌ادبی - بگویید: حرفِ بد زدن ممنوع اگر بدون اجازه سرکیف کسی رفت؛ - نگویید: دزد - بگویید: باید اجازه بگیریم. رفتن سر کیف دیگران بدون اجازه اشتباه است. اگر خیالپردازی کرد؛ نگویید دروغگو اگر گاز گرفت نگویید وحشی بگوئید: گاز گرفتن ممنوع. زیر سوال بردن شخصیت فرزندتان، از بین رفتن اعتماد به نفس و جسارت تکرار خطا را به دنبال خواهد داشت. کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
زمانی که از دست فرزندمان عصبانی هستیم چه کار کنیم؟ هرگز به عنوان تهدید از جمله "من مادرت نیستم"ویا"من دیگه پدرت نیستم" استفاده نکنید. لازم نیست ناراحتی و عصبانیت خود را با جمله "دیگه تو رو دوست ندارم" همراه کنید. هنگام عصبانیت خیلی صادقانه می توانید فقط ناراحتی و خشم خود را بگویید و به کودک بگویید که از دست او ناراحت هستید! همین! "خیلی ناراحتم که اتاقت نامرتبه" انتظار خود را از کودک بیان کنید. "دوست دارم وقتی بازی با اسباب بازی هات تموم شد اونا رو سر جاشون بذاری" شما می توانید از دست کودک عصبانی شوید، غمگین شوید، ناراحت شوید و ... اما هیچ کدام از این موارد ربطی به دوست داشتن او ندارد. کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
یک قانون مهم در مورد بچه ها که اعضای فامیل هم باید در موردآن باشما همکاری کنند این است که بچه ها به هیچ عنوان نباید چیزی را از خانه کسی بیاورند. مخصوصا اگر برایش گریه و زاری کنند. اگر شما از ابتدا قاطع امامهربانانه قبول نکنید،در حالیکه اصلا عصبانی نمیشوید روی حرفتان بمانید، حتی اجازه دهید فرزندتان گریه و زاری کند تا ببیند موفق نمیشود. حتی اگر صاحبخانه معذب شد و اصرار کرد بچه اس، اشکال نداره، بذارین ببره، شما همچنان روی حرفتان بمانید،نگران نباشید به زودی فرزندتان قانون را یاد میگیرد. کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
✅درس بیستم: راه های عملی آموزش قرآن کریم ۳ یکی از روش های عملی انس با قرآن کریم چیست ؟ کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor
1_1073798988.mp3
10.58M
✅درس بیستم: راه های عملی آموزش قرآن کریم ۳ یکی از روش های عملی انس با قرآن کریم چیست ؟ بخش اول کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/jore_noor