🌸🍃الّلهُمَّ
🌺🍃صَلِّ عَلَی
🌸🍃مُحَمَّدٍ
🌺🍃وَآلِ مُحَمَّدٍ
🌸🍃وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
https://eitaa.com/jorenab
#لشکر_عقل_و_جهل_دو
۳۶-راستگوئى و ضد آن دروغگوئى؛
۳۷- و حق و درستى و ضد آن باطل و نادرستى؛
۳۸- و امانت و ضد آن خيانت؛
۳۹- و پاكدلى و ضد آن ناپاكدلى؛
۴۰-و چالاكى و ضد آن سستى
۴۱- و زيركى و ضد آن كودنى؛
۴۲-و شناسايى و ضد آن ناشناسائى؛
۴۳-و مدارا و رازدارى و ضد آن رازفاش كردن؛
۴۴-و يك روئى و ضد آن دغلى؛
۴۵- و نماز گزاردن و ضد آن تباه كردن نماز؛
۴۶- و روزه گرفتن و ضد آن روزه خوردن؛
۴۷- و جهاد كردن و ضد آن فرار از جهاد؛
۴۸-و حج گزاردن و ضد آن پيمان حج شكستن
۴۹-و سخن نگهدارى و ضد آن سخنچينى؛
۵۰-و نيكى به پدر و مادر و ضد آن نافرمانى پدر و مادر؛
۵۱- و با حقيقت بودن و ضد آن رياكارى؛
۵۲- و نيكى و شايستگى و ضدآن زشتى و ناشايستگى؛
۵۳-و خودپوشى و ضد آن خود آرائى
۵۴- و تقيه و ضد آن بى پروائى؛
۵۵-و انصاف و ضد آن جانبدارى باطل؛
۵۶- و خودآرائى براى شوهر و ضد آن زنا دادن؛
۵۷- و پاكيزگى و ضد آن پليدى؛
۵۸- و حيا و آزرم و ضد آن بى حيائى؛
۵۹- و ميانه روئى و ضد آن تجاوز از حد؛
۶۰-و آسودگى و ضد آن خود را به رنج انداختن؛
۶۱- و آسان گيرى و ضد آن سختى گيرى؛
۶۲- و بركت داشتن و ضد آن بى بركتى؛
۶۳- و تن درستى و ضد آن گرفتارى؛
۶۴-و اعتدال و ضد آن افزون طلبى؛
۶۵-و موافقت با حق و ضد آن پيروى از هوس
۶۶- و سنگينى و متانت و ضد آن سبكى و جلفى
۶۷-؛ و سعادت و ضد آن شقاوت؛
۶۸-و توبه و ضد آن؛ اصرار برگناه؛
۶۹- و طلب آمرزش و ضد آن بيهوده طمع بستن؛
۷۰- و دقت و مراقبت و ضد آن سهل انگارى؛
۷۱- دعا كردن و ضد آن سرباز زدن؛
۷۲-و خرمى و شادابى و ضد آن سستى و كسالت؛
۷۳- و خوشدلى و ضد آن اندوهگينى؛
۷۴-مأنوس شدن و ضد آن كناره گرفتن
۷۵-و سخاوت و ضد آن بخيل بودن.
(کیمیای سعادت ج۱ص۵-۹)
https://eitaa.com/jorenab
الهی فَانْ تَعْفُو فَعَفْوُکَ مُنْقِذی
وَالَّا فَبِالذَّنْبِ الْمُدَمِّرِ اصْرَعُ
(مناجات امیرالمومنین علیه السلام)
ای معبود من، اگر درگذری، پس عفو تو مایه نجات من است و گرنه گناهان هلاک کننده مرا از پای درآورد
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_غرا_نوزده
« وَ قَدَّرَ لَكُمْ أَعْمَاراً سَتَرَهَا عَنْكُمْ » مدت عمر شمارا معین فرمود اما آنرا از شما پنهان داشت وکسی جز ذات اقدس الهی نمی داند چه کسی در چه زمانی ودر کجا می میرد
« وَ ما تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِير »(لقمان:34)
ضمن آنکه عمر انسان محدود بوده وهمه را فرا خواهد گرفت حتی انسانهای بزرگ چون نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم
« إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ»(-زمر:30)
ومهمترین اثر پنهان بودن عمر این است که انسان در بدست آوردن توشه آخرت تلاش می کند وکارهارا به فردا نمی افکند وبه هنگام معصیت ترسان وخائف است
« وَ خَلَّفَ لَكُمْ عِبَراً مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ قَبْلَكُمْ » ازآثار گذشتگان برای شما عبرتهائی گذاشت
« مِنْ مُسْتَمْتَعِ خَلَاقِهِمْ » از لذتهائی که از دنیا بردند
« وَ مُسْتَفْسَحِ خَنَاقِهِمْ » کلمه «خناق» به ریسمان گفته می شود وخوشی هائی که پیش از مرگ نصیبشان گردید
« أَرْهَقَتْهُمُ الْمَنَايَا دُونَ الْآمَالِ » کلمه «ارهقتهم» از «رَهق» به معنای هلاک است وکلمه «منایا» جمع «مُنیه» به معنای مرگ است وسرانجام پیش از رسیدن به آرزوها مرگ بین آنها وآرزوها جدائی انداخت (شما هم دنيا پرستيد) به مانند آنهايى كه پيش از شما بودند در صورتى كه پيشينيان از شما قوىتر بودند و مال و اولادشان بيشتر بود، پس به سهم خود (از متاع فانى دنيا)بهره بودند، اكنون هم كه نوبت به شما رسيد به تمتّع دنيا به سهم خود مانند آنها سرگرم شديد و هم (در شهوات دنيا) به مانند آنها فرو رفتيد! آنان مردمى هستند كه اعمالشان در دنيا و آخرت نابود و باطل گشت و به حقيقت زيانكاران عالمند
« كَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ كانُوا أَشَدَّ مِنْكُمْ قُوَّةً وَ أَكْثَرَ أَمْوالًا وَ أَوْلاداً فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ بِخَلاقِهِمْ وَ خُضْتُمْ كَالَّذِي خاضُوا أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُو ن»(توبه:۶۹)
« وَ شَذَّبَهُمْ عَنْهَا تَخَرُّمُ الْآجَالِ » کلمه «شَذّبَ» یعنی پراکنده کرد (شذّب وشذب –بدون تشدید وبا تشدید به یک معناست)وکلمه «تَخرّم» از «خرم» به معنای شکاف و«تخرّم»به معنای نابود ساختن
« لَمْ يَمْهَدُوا فِي سَلَامَةِ الْأَبْدَانِ وَ لَمْ يَعْتَبِرُوا فِي أُنُفِ الْأَوَانِ » کلمه «اُنُف الاوان » یعنی در اول کار در هنگام سلامتی توشه ای برای خویش نگرفته وکاری برای اصلاح نفس خود انجام ندادند
https://eitaa.com/jorenab
به دریا بنگرم دریا ته وینم
به صحرا بنگرم، صحرا ته وینم
به هر جا بنگرم، کوه و در، دشت
نشان از قامت رعنا ته وینم
#بابا_طاهر
https://eitaa.com/jorenab
#نبی_اکرم_و_حضرت_علی_و_حضرت_زهرا_والدین_امت
در روایتی نبی اکرم صلی علیه واله و سلم می فرماید من وعلی پدران این امت هستیم
أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ
(بحارالانوارج۱۶ص۹۵)
از طرفی در زیارتی که برای حضرت زهرا سلام الله علیها وارد شده است امده است سلام برتو ای مادر مومنان
السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ
(اقبال الاعمال ص۶۲۴)
روشن است والدین همیشه بدنبال کمک و هدایت فرزندشان هستند هرچند گاهی برای فرزند ممکن است خوشایند نباشد و از طرف دیگر خودشان را به زحمت می اندازند تا فرزند راحت وآسوده باشد
از طرف سوم جنبه های مثبت فرزند را بیشتر توجه دارد و اگر اشتباهی کرد سعی میکند کمک کند تا فرزند جبران کند
پس انسان باید تمام تلاش خویش را انجام دهد دستش را از دستان اهل بیت علیهم السلام جدا نکند
https://eitaa.com/jorenab
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
إنّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ فَطمَ ابْنَتِی فاطِمَة وَ وُلدَها وَمَنْ أَحَبًّهُمْ مِنَ النّارِ فَلِذلِک سُمّیتْ فاطِمَة؛
خداوند دخترم فاطمه و فرزندانش و هر کس که آنها را دوست داشته باشد را از آتش دوزخ جدا کرده است به این دلیل او فاطمه نامیده شده است
(کنز العمال ج۶ ص۲۱۹ ؛ الصواعق المحرقة ۹۶)
https://eitaa.com/jorenab
#زن_در_جاهلیت_و_اسلام
در عصر جاهلیت نه تنها زنان هیج احترامی نداشتند ،بلکه آنانرا مایه ننگ و عار می دانستند، ازینرو به تعبیر قرآن کریم هرگاه به یکی از آنها خبر صاحب دختر شدن داده می شد چهره اشان از عصبانیت سیاه می شد : « وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيم» ( نحل:۵۸)لذا فرزندان دختر را جزء فرزند خویش محسوب نمی کردند.
وچون این بشارت را چیز بدی می دانسستند از قوم خویش متواری می شدند وبه این می اندیشیدند که آیا با خواری وننگ ؛ دختر رانگه دارند یا اورا در خاک پنهان سازند
«يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلاَ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ »( نحل:۵۹)
اسلام ، باخط بطلان کشید ن بر چنین تفکری معتقد است: دختر و پسر هردو هدیه الهی هستند؛ ازینرو فرقی بین آنها نیست «يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ إِناثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشاءُ الذُّكُورَ » (شوری:۴۹ ) یعنی خداوند به هرکس بخواهد ، فرزند دختر عطا می کند و می بخشد و بهرکس که بخواهد؛ پسر هبه می کند. لذا مذکر و مؤنث بودن نقشی در انسانیت ندارد .
شاید توجه به همین نکته بود که، نبی مکرم اسلام ( صلی الله علیه وآله و سلم )احترام فراوا نی برای حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) قایل بود؛ومعتقدبودنسل آن حضرت ، ازدختر گرامیش یعنی حضرت فاطمه(سلام الله علیها )باقی می ماند .
لذا می فرمود:هرنسب وحسب درقیامت، منقطع است جزحسب ونسب من،وهرپسردختر پسرپدرش هست جز پسرفاطمه، بدرستی من پدرشان هستم «قَالَ عُمَرُ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله و سلم )يَقُولُ كُلُّ حَسَبٍ وَ نَسَبٍ فَمُنْقَطِعٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَا خَلَا حَسَبِي وَ نَسَبِي وَ كُلُّ بَنِي أُنْثَى عَصَبَتُهُمْ لِأَبِيهِمْ مَا خَلَا بَنِي فَاطِمَةَ فَإِنِّي أَنَا أَبُوهُمْ وَ أَنَا عَصَبَتُهُم » (بحارج۹۳ص۲۴۴ )
https://eitaa.com/jorenab
ازاما م باقر ( علیه السلام )روایت شده است که فرمود :در روز رستاخیز فاطمه علیهاالسلام بر نزدیک در دوزخ میایستد رو به آسمان نموده میفرماید: ای خدا و سرور من! شما نام مرا فاطمه برگزیدی مرا و دوستداران نسل مرا از آتش در امان داشتی. بار خدایا! وعده تو حقّ است و تویی که دروعدههایت تخلّف نمیورزی.خداوند متعال می فرماید: ای فاطمه! درست گفتی، من تو را بدین نام نامگذاری کردم و تو و دوستداران تو و نسل تو را که ولایت تو و نسل تو را داشته باشند، همه را از آتش دوزخ در امان داشتهام. درست میگویی، وعدهام حقّ است و من در وعدهای خویش تخلّف نمیورزم
بحارالانوار ج43 ص 15
https://eitaa.com/jorenab
#زیارت_جامعه_کبیره
طَأْطَأَ كُلُّ شَرِيفٍ لِشَرَفِكُمْ، وَبَخَعَ كُلُّ مُتَكَبِّرٍ لِطاعَتِكُمْ، وَخَضَعَ كُلُّ جَبَّارٍ لِفَضْلِكُمْ، وَذَلَّ كُلُّ شَيْءٍ لَكُمْ، وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِكُمْ، وَفازَ الْفائِزُونَ بِوَِلايَتِكُمْ، بِكُمْ يُسْلَكُ إِلَى الرِّضْوانِ، وَعَلَىٰ مَنْ جَحَدَ وِلايَتَكُمْ غَضَبُ الرَّحْمٰنِ، بِأَبِي أَنْتُمْ وَأُمِّي وَنَفْسِي وَأَهْلِي وَمَالِي،
، هر شرافتمندی در برابر شرف شما سر به زیر انداخته و هر متکبّری در مقابل طاعت شما گردن نهاده و هر گردنکشی نسبت به برتری شما فروتن گشته است و هر چیزی برای شما خوار شده است و زمین به نورتان روشن گشت و رسیدگان به ولایت شما رستگار شدند، با شما راه به سوی بهشت را میتوان پیمود، خشم حضرت رحمان است بر کسی که منکر ولایت شما شد، پدر و مادر و جان و اهل و مالم فدای شما باد.
https://eitaa.com/jorenab
#نامیده_شدن_حضرت_زهرا_فاطمه
✅ عبدالله بن حسن نقل میکند که گفت:
حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام به من فرمود:
چرا فاطمه سلام الله علیها را فاطمه گفتند:
گفتم:
برای اینکه با نامهای دیگران فرق داشته باشد.
فرمود:
کلمهی فاطمه هم از نامها محسوب میشد، ولی علّت اینکه زهرای اطهر سلام الله علیها فاطمه نامیده شد این بود که چون خدای حکیم وضع هر چیزی را قبل از اینکه به وجود بیاید، میداند و میدانست که وقتی پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم با قبائلی ازدواج نماید آنان به امر خلافت طمع خواهند کرد، لذا موقعی که فاطمه سلام الله علیها متولّد شد خدای سبحان او را فاطمه نامید و امر خلافت و امامت را برای فرزندان وی قرار داد و بدین وسیله دست آن افرادی را که خواهان امر خلافت بودند قطع نمود. بدین جهت بود که حضرت فاطمه سلام الله علیها، فاطمه نامیده شد، زیرا طمع آنان را قطع کرد.
🔶مرحوم علامهی مجلسی رحمة الله علیه میفرماید:
(از این سؤال و جواب که در روایت آمده معلوم میشود که) شاید راوی گمان کرده که نام «فاطمه» از نامهاییست که قبل از حضرت زهرا سلام الله علیها برای دختران دیگر گذاشته نمیشده، امّا حضرت فرمودند:
دختران دیگری هم قبل از آن حضرت به این نام، نامگذاری شدهاند ولی خداوند این فضائل و قدرتها را فقط در اختیار این بانوی معظّمه قرار دادهست.
🔹عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ حَسَنٍ قَالَ: قَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ قُلْتُ فَرْقاً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْأَسْمَاءِ قَالَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنَ الْأَسْمَاءِ وَ لَکِنَّ الِاسْمَ الَّذِی سُمِّیَتْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلِمَ مَا کَانَ قَبْلَ کَوْنِهِ فَعَلِمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَتَزَوَّجُ فِی الْأَحْیَاءِ وَ أَنَّهُمْ یَطْمَعُونَ فِی وِرَاثَةِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ قِبَلِهِ فَلَمَّا وُلِدَتْ فَاطِمَةُ سَمَّاهَا اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَاطِمَةَ لِمَا أَخْرَجَ مِنْهَا وَ جَعَلَ فِی وُلْدِهَا فَفَطَمَهُمْ عَمَّا طَمِعُوا فَبِهَذَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ طَمَعَهُمْ وَ مَعْنَی فَطَمَتْ قَطَعَتْ.
📗(بحارالانوار ج ۴۳ص۱۳)
🆔@jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ و اَبِیهَا وَ بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا اَحاطَ بِهِ عِلمُک
https://eitaa.com/jorenab