#مقام_امامت
۱-بعد از آنکه نبی مکرم اسلام ( صلی ا لله علیه وآله وسلم ) مأمور به ابلاغ رسالت خویش گردید بنی مطٌلب را جمع کرد و دعوت خویش را اعلام کرد
وفرمود هرکس به من پاسخ مثبت دهد برادر ، وارث ،جانشین ، وصی و خلیفه من بعد از من خواهد بود
آنان که حدود چهل نفربودند امتناع کردند اما علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) پذیرفت و بعد ازتکرار چند باره و پاسخ ندادن دیگران و برخواستن مولای متقیان؛
حضرت فرمود ای بنی عبدالمطلب این برادر ،وارث ،، وزیر و جانشین من بعد از من است.
مردم برخواستند درحالیکه به استهزاء به ابوطالب پدر بزرگوار امیرالمؤمنین می گفتند ازاین به بعد باید ازین جوان اطاعت کنی
« دعا رسول الله (صلى الله عليه و آله) بني عبد المطلب، و هم إذ ذاك أربعون رجلا، يزيدون رجلا، أو ينقصون رجلا، فقال: أيكم يكون أخي، و وارثي، و وزيري، و وصيي، و خليفتي فيكم بعدي؟ فعرض ذلك عليهم رجلا رجلا، كلهم يأبى ذلك، حتى أتي علي، فقلت: أنا، يا رسول الله. فقال: يا بني عبد المطلب، هذا أخي و وارثي، و وزيري، و خليفتي فيكم بعدي. فقام القوم يضحك بعضهم إلى بعض، و يقولون لأبي طالب: قد أمرك أن تسمع و تطيع لهذا الغلام»([1])
۲-این خبر به خوبی نشان میدهد زمانی امیر مؤمنان به ندای پیغمبر اسلام لبیک گفت که هرگز اثری از ترقی و پیشرفت در دین اسلام مشاهده نمی شد بلکه چون حقانیت دین اسلام راشناخت به رسول الله (صلى الله عليه و آله) ایمان آورد برخلاف عده ایکه مدتها بعد آنهم بخاطر ترس مسلمان شدند .
و عجیب آنکه خود را وارثان نبوی قلمداد کردند و خود را برتر از رسول الله (صلى الله عليه و آله)میدانستند
چون از یکطرف وقتی فرمود قلمی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد ازمن گمراه نشوید گفتند نبی مکرم اسلام ( صلی ا لله علیه وآله وسلم ) هذیان میگوید([2])
و از طرف دیگرگفتند رسول الله (صلى الله عليه و آله)کسی را به عنوان جانشین قرارنداد اما خودشان شورای شش نفره تشکیل می دهند
)بحرانی البرهان فی تفسیرالقران بنیاد بعثت 1406 تهران ج4 ص 186[1]
)قال عمر ان رسول الله یهجر . بحارالانوار ج8 ص 262 طبقات ابن سعد ج2 ص 188[2]
https://eitaa.com/jorenab
☀️امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
💧از تنگْ دلى و دلخوری و تن پروری بپرهيز؛
زيرا اين دو، تو را از بهره هاى دنيا وآخرتت باز مى دارد.
❄️إيّاكَ والضَّجَرَ وَالكَسَلَ فَإنَّهُما يَمنَعانِ حَظَّكَ مِنَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ
📕بحارالانوار ج۷۵ص۳۲۰
https://eitaa.com/jorenab
اهمیت المیزان
می توانم ادعا کنم که این تفسیر از جنبه های خاصی... بهترین تفسیری است که در میان شیعه و سنی از صدر اسلام تا به امروز نوشته شده است.
اصولاً من بیشترِ مطالبی را که در کتاب ها و نوشته های خود دارم، شاید ریشه هایش را از علامه طباطبایی و به ویژه از المیزان گرفتم.
این تفسیر همه اش با فکر نوشته نشد. من معتقدم که بسیاری از این مطالب، از الهامات غیبی است. کمتر مشکلی در مسائل اسلامی و دینی برایم پیش آمده که کلید حل آن را در تفسیر المیزان پیدا نکرده باشم.
خاطره ای از ازاستاد شهیدآیت اللّه مطهری از علامه طباطبایی (ره)
حوزه نت
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از محتوای تبلیغی
base.apk
42.72M
📩 #پیشنهاد_دانلود
📱 #نرم_افزار_علامه
🔻 زندگینامه و آثار علامه طباطبایی
🔸مرزبان وحی و خرد
🔹 تفسر المیزان عربی و فارسی
🔸الاعجاز و التحدی
🔹اعجاز قرآن
🔸نهایة الحکمه
🔹بدایة الحکمه
🔸الحکمت المتعالیه
🔹فروغ حکمت
🔸رسایل توحیدی
🔹رساله لب اللباب
🔸تعالیم اسلام
🔹اصول فلسفه و روش رئالیسم
🔸الرسایل التوحیدیه
🔹الشمس الطالعه
🔸الشیعه فی الاسلام
🔹انسان از آغاز تا انجام
🔸الشیعه نص الحوار مع المستشرق کوربان
🔹آغاز فلسفه
🔸تفسیر البیان
🔹برهان
🔸بررسی های اسلامی
🔹اصول التفسیر و التاویل
📚 #مجموعه_آثار
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📗 #مفسر_قرآن
📚 #بسته_فرهنگی
📝 #محتوای_تبلیغی
🇮🇷 #لبیک_یا_خامنه_ای
🇮🇷کانال ارائه محتوای تبلیغی
🌐 eitaa.com/mohtavayetabligh
#تکرار_امامت_امیرالمومنین_توسط_نبی_اکرم
۱-در دوره بیست و سه ساله بارها حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله) موضوع جانشینی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) مطرح ساخت که درکتب فریقین مسطوراست ([1])و برای آخرین بار در حجه الوداع بطور رسمی آنرا ابلاغ کرد آنهم بهنگام بازگشت تا حرف اول مسافران حج برای بستگان خود باشد لذا گفته شده وقتی حضرت این سخن را فرمود در شهر ها منتشر شد مرحوم علامه امینی این مطلب را از کتب متعدد اهل سنت نقل می کند « لمّا كان رسول اللَّه بغدير خُمّ نادى الناس، فاجتمعوا فأخذ بيد عليٍّ، فقال: «من كنتُ مولاه فعليّ مولاه»، فشاع ذلك و طار في البلاد»([2])
۲-زمانی که نبی مکرم اسلام (صلی ا لله علیه وآله وسلم )رسالت خویش را ابلاغ فرمود همانجا برای حضرت بیعت گرفت و آنان هم بیعت کردند یعنی از این سخنِ حضرت؛ امیر بودن علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) را فهمیدند و با همین عنوان با او بیعت کرده و بوی تبریک گفتند ([3])اما نمی دانم چه شد بعد ها گفتند شاید مراد حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله) ازکلمه« مولی »دوستی باشد
۳-وهرچند مگر اولین باربود که حضرت این سخن را فرموده است ؟علاوه بر اینکه در خطبه غدیریه حضرت رسول الله (صلى الله عليه و آله) قرائن فراوانی است که مرحوم علامه امینی ( رحمه ا لله ) حدود بیست و نه قرینه را با توجه به منابع اهل سنت ذکرمیکند ([4])
۴-می دانیم هرگاه کلمه ای مشترک بین چند معنا باشد و گوینده ای حکیم قصد استفاده آنرا داشته باشد باید قرینه ای ذکرکند تا مراد خود را مشخص سازد اگر واژه « مولی » مشترک بین چند معنا باشد پس حضرت رسول (صلى الله عليه و آله) می بایست بگونه ای حرف بزند تا مشخص شود کدام معنا را قصد کرده است لذا درکلام حضرت قرینه ای که نشان دهد مقصود چیست آمده است .
۵-حضرت ابتداء ازمردم اقرار گرفت آیا من بر شما از خودتان اولی نیستم ؟« فقال: «ألست اولى بكم من أنفسكم» گفتند چرا بعد فرمود هرکس من مولای اویم این علی مولای اوست« و قالوا: بلى، رفع بيد أمير المؤمنين عليّ عليه السلام و قال «فمن كنت مولاه فهذا علي مولاه »این کلام حضرت اشاره دارد به آیه ششم سوره مبارکه احزاب که می فرماید «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِم » یعنی پيغمبر اولى و سزاوارتر به مؤمنان است از خود آنها (يعنى مؤمنان بايد حكم و اراده او را مقدم بر اراده خود بدارند و از جان و مال در اطاعتش مضايقه نكنند) .
۶-و در آیه سی و ششم همین سوره این اولویت را اینگونه معنا میکند «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبِيناً»یعنی هيچ مرد مؤمن و زن مؤمن را سزاوار نيست كه وقتى خدا و رسولش امرى را صادر فرمودند، باز هم در امور خود، خود را صاحب اختيار بدانند، و هر كس خدا و رسولش را نافرمانى كند، به ضلالتى آشكار گمراه شده است .
۷-روشن است چنین معنایی نمی تواند با دوستی همخوانی داشته باشد ازینرو هیج انسان منصفی شک ندارد که مراد از«مولی» ولایت و سرپرستی است همانگونه که کسانی که در حجة الوداع بودند، همین معنا را فهمیدند .واین سخن نبی اکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم )برای مرتبه آخر بود که فرمود نه اینکه برای اولین بار باشد تا اگر کسی بهردلیلی بیان غدیر خم را نپذیرفت دراصل امامت بلافصل امیرالؤمنین تشکیک نماید.([5])
)برای اطلاع بیشتر ر. ک. المراجعات مراجعه 8[1]
)الغدیر ج1 ص 461 [2]
) عمرگفت بخ بخ لک اصبحت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنه برای اطلا ع بیشتر ر. ک. الغدیر ج2 ص 383 -372[3]
)ر. ک. الغدیر ج2 ص 370 - 382[4]
) اصل این مطلب رااز سخنرانی مرحوم آیة الله معرفت (رحمه الله ) شنیدم[5]
https://eitaa.com/jorenab
☀️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
بر تو باد تلاوت قرآن و بسيارى ياد خدا؛
💧۱- زيرا آن در آسمان براى تو نام (آوازه) است
۲- و در زمين نورمی باشد
❄️ عَليكَ بتِلاوَةِ القرآنِ و ذِكرِ اللّه ِ كثيراً، فإنّهُ ذِكرٌ لكَ في السماءِ و نورٌ لكَ في الأرضِ
📕(بحارالانوار ج۷۴ص۷۲)
https://eitaa.com/jorenab
روز چهارشنبه به نام حضرت موسی بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی(علیهمالسلام) است. زیارت میکنیم آن بزرگواران :
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْ لِيَاءَاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللّٰهِ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللّٰهَ مُخْلِصِينَ، وَجَاهَدْتُمْ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّىٰ أَتاكُمُ الْيَقِينُ، فَلَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا إِبْراهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنَا مَوْلىً لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِى يَوْمِكُمْ هٰذَا وَهُوَ يَوْمُ الْأَرْبَعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
https://eitaa.com/jorenab