eitaa logo
جرعه ناب
660 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عباد بصری در راه مکه به امام زین العابدین ( علیه السلام) برخورد کرد و گفت جهاد و سختی آن را رها کرده و حج و راحتی آنرا بر گزیدی در حالیکه خداوند می فرماید خداوند از مؤمنین جانشان ومالشان را می خرد و بهای بهشت را به آنان می پردازد کسانی که در راه خداوند جهاد می کنند و یا کشته می شوند - تا آنجا که می فرماید- مومنین را بشارت بده حضرت فرمود : اگر چنین انسان هایی باشند جهاد با آنها افضل است  باطن شما دررؤیت الهی و خلوت شما برای خداوند آشکار است. لَقِيَ عَبَّادٌ الْبَصْرِيُّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع فِي طَرِيقِ مَكَّةَ فَقَالَ لَهُ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ تَرَكْتَ الْجِهَادَ وَ صُعُوبَتَهُ وَ أَقْبَلْتَ عَلَى الْحَجِّ وَ لِينِهِ-؟ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ- إِلَى قَوْلِهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ إِذَا رَأَيْنَا هَؤُلَاءِ الَّذِينَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَج‏ وَ ضَمَائِرُكُمْ عُيُونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِيَانُهُ ( الاحتجاج ،ج‏2،ص:315) @jorenab
۱-مراد از گناه در نگاه دینی هرچیزی است که خلاف فرمان الهی و عقل سلیم باشد یعنی گفتار و رفتاری که خلا ف فرمان الهی باشد انسان را ازخداوند متعال که نور است دور میکند و انسان را در وادی تاریکی قرار میدهد در روایات و آیات اثرات مخرب گناه را ذکر نمودند ومهمترین آن اینکه گناه انسان را مست میکند و انسان مست هیچ توجه به خودش ندارد لذا خودش را به در و دیوار می کوبد و چاله سر راه خویش را نمی بیند ازینرو با دست خودش ،خویشتن را به ورطه سقوط و نابودی می کشد ۲- پیامبر اکرم صلی الله علیه واله و سلم خطاب به ابن مسعودمی فرماید ای پسر مسعود از مستی گناه حذر کن زیرا گناه مانند شراب انسان را مست میکند بلکه شدیدتر از ان زیرا خداوند می فرمایدگناه انسان را کرو گنگ و کور میکند و امکان بازگشت برایشان نیست « يابنَ مسعودٍ،اِحذَر سُكرَ الخَطيئةِ؛ فإنَّ لِلخَطيئةِ سُكرا كَسُكرِ الشَّرابِ، بل هِي أشَدُّ سُكرا مِنهُ، يقولُ اللّه ُ تعالی :«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فهُم لايَرْجِعُونَ».[1] 2. لذا به پیامبر نگاه می کردند اما او را نمی دیدند چون مست از گناه بودند.« إِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدى‌ لا يَسْمَعُوا وَ تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ».[2] 3. مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی در رساله لقاالله می نویسد:« خداوند در جایی می فرماید خداوند جان انسان را بطور کامل می گیردو کسی که مرگ بر بر او مقرر شد را نگه میدارد و کسی مرگ بر او مقرر نشد را بر می گردانداللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى».[3]  در جای دیگر می فرماید انها که وارد قیامت شدند و می بینند بازار عملشان کساد است در خواست میکنند به دنیا بر گردند:« رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ » مرحوم میرزا جواد می گوید خیال کن شب خوابیدی گویا قیامت را دیدی از خدا خواستی ترا بر گرداند همین صبح ترا بر گرداند پس سعی کن عمل درست انجام دهی.[4] [1] . بحارالانوار ج 7ص102 [2] . اعراف، آیه 198 [3] . زمر، آیه 43 [4] . لقاء الله ، 103-100 @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 https://eitaa.com/jorenab
اول-حضرت می فرماید وقتی عترت نبی صلی الله علیه واله و سلم هست چرا راه انهارا طی نمی کنید تا گمراه نشوید (پس به كجا مى رويد و كى بازگردانده شويد. دليلها برپاست و نشانه ها آشكار است و علامتها را نصب كرده اند.) دوم-ویژگی خاندان عترت این است که بلد راه هستند (اين گمراهى و حيرانى تا چند و حال آنكه، خاندان پيامبرتان كه زمامداران حق اند و اعلام دين و زبان راستين، در ميان شما هستند. آنان را حرمت داريد، همان گونه، كه قرآن را حرمت بايد داشت و چون تشنه كامان كه به آب مى رسند از سرچشمه فيض ايشان سيراب شويد. ) از آنجا که اهل بیت علیهم السلام عِدل قران هستند پس مانند قران کریم باید مورد تکریم واقع شوند و می بایست از انها پیروی نمود سوم-سپس به سخن نبی اکرم صلی الله علیه واله و سلم درباره اهل بیت اشاره می کند که فرمود (اى مردم، اين سخن از پيامبرتان (صلى اللّه عليه و آله) فراگيريد، كه فرمايد: به ظاهر مرده است از ما آنكه مى ميرد، ولى در حقيقت نمرده است و، بظاهر پوسيده شود از ما آنكه پوسيده شود و بواقع پوسيده نشده است. ) پس ممات در اهل بیت راه ندارد و حیات انها دایمی است لذا در زیارتگاه های آنها گفته میشود کلام مرا می شنوی و مرا می بینی چهارم-بعداز بیان کلی ویژگی اهل بیت علیهم السلام به خودش اشاره می کند که آنها باید از او پیروی کنند ( چيزى را كه نمى دانيد مگوييد. زيرا بيشترين حق، آن چيزهايى است كه انكارش مى كنيد. و معذور داريد كسى را -يعنى مرا- كه شما را بر او حجت و دليلى نيست. ) پنجم-سپس به آنچه در بین مردم رفتار کرد اشاره می کند تا نشان دهد امام به وظیفه اش که هدایت مردم و روشنگری است عمل کرد اما مردم کوتاهی کردند ۱-آيا من در ميان شما به «ثقل اكبر» [يعنى قرآن] عمل ننموده ام ۲- آيا «ثقل اصغر» [يعنى عترت] را در ميان شما نگذاشتم. ۳-رايت عدالت را در ميان شما برافراشتم ۴- و بر حدود حلال و حرام آگاهتان كردم ۵- و از عدالت خويش جامه عافيت بر تنتان پوشاندم ۶-و معروف را با گفتار و كردارم، در ميان شما، گسترش دادم ۷- و اخلاق كريمه را با رفتار و منش خود به شما نشان دادم. فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ وَ أَنَّى تُؤْفَكُونَ؟ وَ الْأَعْلَامُ قَائِمَةٌ وَ الْآيَاتُ وَاضِحَةٌ وَ الْمَنَارُ مَنْصُوبَةٌ؛ فَأَيْنَ يُتَاهُ بِكُمْ وَ كَيْفَ تَعْمَهُونَ‏ وَ بَيْنَكُمْ عِتْرَةُ نَبِيِّكُمْ؟ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ وَ أَعْلَامُ الدِّينِ وَ أَلْسِنَةُ الصِّدْقِ. فَأَنْزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآنِ وَ رِدُوهُمْ وُرُودَ الْهِيمِ الْعِطَاشِ. أَيُّهَا النَّاسُ خُذُوهَا عَنْ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ (صلی الله علیه وآله) "إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِمَيِّتٍ وَ يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ"؛ فَلَا تَقُولُوا بِمَا لَا تَعْرِفُونَ، فَإِنَّ أَكْثَرَ الْحَقِّ فِيمَا تُنْكِرُونَ وَ اعْذِرُوا مَنْ لَا حُجَّةَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ هُوَ أَنَا، أَ لَمْ أَعْمَلْ فِيكُمْ بِالثَّقَلِ الْأَكْبَرِ وَ أَتْرُكْ فِيكُمُ الثَّقَلَ الْأَصْغَرَ؟ قَدْ رَكَزْتُ فِيكُمْ رَايَةَ الْإِيمَانِ وَ وَقَفْتُكُمْ عَلَى حُدُودِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ أَلْبَسْتُكُمُ الْعَافِيَةَ مِنْ عَدْلِي وَ فَرَشْتُكُمُ الْمَعْرُوفَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي وَ أَرَيْتُكُمْ كَرَائِمَ الْأَخْلَاقِ مِنْ نَفْسِي، (نهج البلاغه خطبه ۸۷) @jorenab
مرحوم استاد راحل آیت الله شیخ محمد فاضل استرابادی رحمه الله: شیطان عالم بود اما عامل وبا تقوا نبود @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله و سلم: كمال عقل پس از ايمان به خدا، مدارا كردن با مردم است به شرط آن كه حق، ترك نشود. رَأْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الْإِيمَانِ بِاللَّهِ مُدَارَاةُ النَّاسِ فِي غيْرِ ترْكِ حقٍّ (تحف العقول، ص ۴۲) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وسلم: سه چيز از درهاى نيكى است: ۱- سخاوتمندى جان، ۲-گفتار نيكو، ۳-و شكيبايى در برابر آزار و اذيت. ثلاثٌ مِن أبوابِ البِرِّ : سَخاءُ النَّفْسِ، وطِيبُ الكلامِ، والصَّبرُ علَى الأذى تحف العقول : ۸ نکته: سخاوت در اصل به معنای بخشش است و سخی نفسه عنه یعنی آنرا ترک کرد (لسان العرب) انسان زمانی چیزی را بخشش می کند که از آن بگذرد و تعلق خودرا از آن قطع کند سخا نفس یعنی انسان به جایی برسد که در درون خویش از آنچه دیگران دارند رها شود و علاقه و پیوندی به انها نداشته باشد و این بالاترین مرتبه زهد است @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱-اگر انسان نسبت به عبادت الهی رغبت وعلاقه نشان داد و استکبار نورزید و بیاد خداوند بود و به تسبیح حق پرداخت نشانه آن است که مقرب خداوند است زیرا تنها راه تقرب به خداوند ذکر ی است که دل را نرم کند و دربرابر حق گردن فرازی نکند إِنَّ الَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ يَسْجُدُونَ یقیناً مقرّبان و نزدیکان خدا هیچ گاه از عبادت و بندگی اش تکبّر نمی ورزند، وهمواره او را تسبیح می گویند، و پیوسته برای او سجده می کنند. (سوره اعراف آیه ۲۰۶) ۲-اگر کسی دربرابر خداوند استکبار بورزد و اهل دعا و عبادت نباشد با ذلت وخواری داخل جهنم می شود إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ (غافر:۶۰) ۳-پس نشانه آنکه انسان محبوب و مقرب خداست یا نه باید ببیند رایطه اش با عبادت الهی چگونه است @jorenab