eitaa logo
جرعه ناب
650 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه دین و قرآن درکلام علامه طباطبایی https://eitaa.com/jorenab
بعضی پرنده ها هستتد که با شکار ماهی روزی می خورند به تعبیر سعدی از درِبخشندگی و بنده نوازی مرغ هوا را نصیب ماهی دریا از طرفی برخی ماهی هستند که به ماهی تیرانداز یا آب پاش معروف هستند با شلیک آب حشره هایی که روی برگ های کنار ابگیر هستند را شکار میکنند چون با برخورد آب به حشره به داخل آب می افتد و ماهی تیرانداز شکارش میکند و اینجوری روزی میخورد پس غصه روزی نخور خودت را به خالق خویش بسپار آنکس ترا آفرید روزی ات را بر عهده گرفت لذا فرمود هیچ جنبنده ای نیست مگر آنکه بر خداوند است روزی اش را بدهد وَمَا مِن دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ (رِزْقُهَا هود:۶) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چه بگویم درمورد کسی که همه فضیلتها به او منتهی می شود ۱- و از آنجا که اشرف علم ؛ علم الهی است چون شرف علم به شرف معلوم است و معلوم – ذات ا لهی – اشرف موجودات است پس علم الهی که اشرف علوم است؛از کلام وی اقتباس شده و از وی نقل شده و ازاو شروع و به وی ختم میشود . ۲-معتزله که اهل این فن هستند، و مردم، ازآنها این فن را آموختند ، شاگردان اوهستند، زیرا بزرگ آنها واصل بن عطا شاگرد ابی هاشم عبدا لله بن محمد بن حنیفه است و ابو هاشم شاگرد پدرش بود واو شاگرد آن حضرت . ۳-اما اشعریه ؛آنها ازابی الحسن اشعری هستند که اوشاگرد ابی علی جبایی بود و ابو علی یکی از مشایخ معتزله است پس اشعـــری ها منتهی می شوند به استاد معتزله و معلم آنها علی بن ابی طالب ( علیه السلام)است ۴-اما امامیه و زیدیه پس بودن آنها از وی روشن است . ۵-از جمله علوم ؛علم فقه است که آن حضرت اصل و اساس آن است و هر فقیه در اسلام از فقه وی استفاده کرده است . الف-اما اصحاب ابی حنیفه مثل ابو یوسف و غیره از ابوحنیفه گرفته اند ب- وشافعی از محمد بن حسن گرفت که او شاگرد ابو حنیفه بود و احمد بن حنبل از شافعی گرفت که فقه وی نیز به ابو حنیفه بر می گردد ج- و ابو حنیفه شاگرد جعفر بن محمد ( علیه السلام )بود که آنحضرت هم با واسطه پدرانش شاگرد علی بن ابی طالب است. د-ا ما ما لک بن ا نس شا گرد ربیعه بوده و ا و شا گرد عکرمه و اوشاگرد عبد ا لله بن عبا س و او شاگرد علی بن ابی طا لب بود . اما فقه شیعه روشن است که به او باز می گردد . ه-اما فقهاء صحابه؛ مانند عمر و ابن عباس فقه خود را، از او اخذ کردند. اما ابن عباس ،که روشن است؛ اما عمر، همه میدانند وی در بسیاری ازمسایل به او رجوع می کرد. و بارها می گفت اگر علی نبود عمر هلاک می شد. و باقی نمانم در مشکلی که ابوالحسن حاضرنباشد. و می گفت: تا علی بن ابی طالب در مسجد است کسی فتوا ندهد . ۶-از جمله علوم، علم تفسیر است که از او اخذ شده است. و اگر به تفسیر رجوع کنی، صحت این کلام را می یابی . ۷- و از جمله علوم ، علم نحو است که همه می دانند او اولین کسی است که آنرا انشاء کردو به ابوالاسود دئلی املاء نمود. ( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید نشر نورالهدی ج1 ص 59 – 63 با تصرف و تلخیص )» https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارزش کوه به این است چون سر بر افراشته است از آنچه در زمین هست گذشته است نگاه به آسمان دارد برای همین اگر برف بیاد اول بر کوه می نشیند اگر افتاب باشد اول بر کوه می تابد لذا کوه نه تنها روزی خودش را تامین میکند بلکه با چشمه سارهایی که اطرافش هست دشت و دمن را سیراب میکند اگر نگاهت به خدا وند باشد خداوند کاری میکند هم خودت راه درست را بروی هم باعث شوی دیگران راه درست را پیدا کنند لذا قران می فرماید برای او نوری قرار دادیم که با آن بین مردم راه می رود وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ انعام :۱۲۲ https://eitaa.com/jorenab
در شبانگاه ۷ تیر ۱۳۶۰ آیت الله سیدمحمد حسینی بهشتی، رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب به شهادت رسیدند.  این حادثه شش روز پس از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری صورت گرفت. (پرتال امام خمینی تاریخ انتشار مطلب۷/۴/۹۸) https://eitaa.com/jorenab
گاهی بین دوتا دوست صمیمی هم اختلاف پیش میاد بین شان بحث می شود وقتی یکی نتواند به هیچ شکلی طرف مقابل را قانع کند میگوید با آن همه خوشی هایی که باهم داشتیم ازت بیشتر ازین ها انتظار داشتم انتظار داشتم جوابم را بدی اگر اشتباهی بوده به حرمت دوستی بین ما نادیده بگیری امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه می فرماید خدایا درست است که ما نافرمانی ات کردیم اما خدایا ما آرزوی طولانی و فراوان و امید بزرگ به تو داریم امید داریم مارا ببخشی گناه مارا بپوشانی وقتی ترا میخوانیم و دعا میکنیم اجابت کنی و جواب بدهی رَبِّ انَّ لَنا فیکَ امَلًا طَویلًا کَثیراً، انَّ لَنا فیکَ رَجآءً عَظیماً، عَصَیْناکَ وَنَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتُرَ عَلَیْنا، وَ دَعَوْناکَ وَ نَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتَجیبَ لَنا، (دعای ابو حمزه ثمالی) https://eitaa.com/jorenab
از آنجا که انسان مسافر است هر چه تعلقش کمتر باشد راحت کوچ می کند لذا می فرماید آنچه دوست دارید را انفاق کنید« لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ‏». زیرا انفاق یک نوع تمرین برای دل کندن است  و چون وقف یکی از مصادیق بارز انفاق است پس می تواند  الف -  مارا در حرکت به سمت الهی یاری کند ب- موجب بهره وری بیشتر دیگران میشودچون اصل مال باقی می ماند و منفعت آن به دیگرانداده می شود ج- و همین بقا ما ل خودش بیشتر اثر گذار است تا انفاق بشود و دیگر اثری از آن نباشد يکي از ياران پيامبر(ص) به نام ابوطلحه انصاري در مدينه نخلستان و باغي داشت که بسيار با صفا و زيبا بود به طوري که همه در مدينه از آن سخن مي گفتند. در آن چشمه آب صافي بود که هر موقع پيامبر(ص) به آن باغ مي رفت از آن ميل مي کرد و وضو مي ساخت و علاوه بر همه اين ها آن باغ درآمد خوبي براي ابوطلحه داشت. پس از نزول آيه: «لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون»(آل عمران/ ۹۲) به خدمت پيامبر(ص) آمد و عرض کرد: «مي داني که محبوب ترين اموال من همين باغ است و مي خواهم آن را در راه خدا انفاق کنم تا ذخيره اي براي رستاخيز من باشد، پيامبر(ص) فرمود: من صلاح مي دانم آن را به خويشاوند نيازمند خود بدهي، ابوطلحه دستور پيامبر(ص) را عملي نمود و آن باغ را بر خويشان خود وقف کرد(امتاع الاسماع ج۷ص۳۴۶)  https://eitaa.com/jorenab
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَ: إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَی صَفَائِحِ الذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَی الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ یَا عَلِیُّ. بحارالانوار ج۸ص۱۲۲ ابن عباس از نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل می کند که حضرت فرمود کوبه درِ بهشت از یاقوت سرخ است که بر روی صفحه ای ازطلا قرار دارد وقتی کوبه بر روی صفحه کوبیده می شود صدا می دهد یاعلی استاد جوادی آملی در حکمت عبادت می نویسد: مرحوم علاّمه طباطبایی(ره) در شرح این حدیث و این که چرا صدای کوبه‌ی درِ بهشت "یا علی" است می‏فرمودند: مهمان وقتی به خانه‏ ای می‏ رود، صاحب خانه را صدا می‏ زند؛ اگر صاحب‏خانه نام معینی داشته باشد، مهمان همان نام معیّن را می‏ برد. صاحب بهشت و مهماندار بهشت، علی‏ بن ابی ‏طالب (ع) است؛ از این رو، صدای کوبه در بهشت هم «یا علی» است. چون هر کس به بهشت می‏ رود در سایه هدایت و رهبری این خاندان و مهمان این خاندان است. اگر این انوار طیّبه نبودند، کسی راه بهشت را طیّ نمی‏ کرد (حکمت عبادات، جوادی آملی، ص۲۵۴) https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب