eitaa logo
جرعه ناب
646 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
199 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
« وَ أَسْتَهْدِيهِ قَرِيباً هَادِياً » واز او هدایت می طلبم که هادی وراهنماست   ازآنجا که خداوند متعال به همه هستی نزدیک است پس بر همه امور آگاه است وراههائی که باعث صلاح ورستگاری بنده می شود را به خوبی میداند لذا به خوبی هدایت می کند زیرا تا راهبر نباشد نمیتواند راهرو را هدایت نماید وتا به راهرو نزدیک نباشد نمیداند او چه می خواهد هدایت به دوصورت محقق می شود الف- به معنای ارائه طریق که همان آدرس دهی است  ب- ایصال به مطلوب یعنی رساندن به مقصد وذات اقدس الهی هم در ارائه طریق هادی است وهم در رساندن به مطلوب وکسی که از هدایت الهی بهره ببرد نه دچار ترس می شود ونه دچار اندوه « فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏ »([1]) « وَ أَسْتَعِينُهُ قَاهِراً قَادِراً » واز او یاری می جویئم که غالب(بر همه)  وتواناست معیین به کسی گفته می شود که توان برآورده کردن حاجت معان ونیازمند را داشته باشد ووقتی خداوند متعال قادر علی الاطلاق است پس بهترین معیین ویاری کننده است هر كجا باشيد همه شما را خداوند (به عرصه محشر) خواهد آورد همانا خدا بر همه چيز تواناست « أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير »([2]) از طرف دیگر هرگاه مانعی بهنگام کمک کردن پیش آید خداوند متعال توان رفع آن مانع را دارد ازینرو تنها ملجأ وپناهگاه برای کمک گرفتن است. « وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْهِ كَافِياً نَاصِراً »به او توکل می کنیم که کافی ویاور است توکل نمودن یعنی به خداوند متعال اعتماد نمودن ودر کارها اورا وکیل قراردادن اگر خداوند وکیل باشد کافی است یعنی نیازی به دیگری نیست برای آنکه هرچه درآسمان وزمین است ازآنِ خداوند متعال است پس همه امور تحت سیطره الهی است « وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ وَكِيلا » ([3]) واگر خداوند یاور انسان باشد کافی است واحتیاجی به دیگران نیست زیرا همه هستی به یاری او سرپا هستند « وَ كَفى‏ بِاللَّهِ نَصِيرا »([4])ازینرو هرکسی که خداوند متعال یاور او باشد غالب بر همه خواهد بود« وَ نَصَرْناهُمْ فَكانُوا هُمُ الْغالِبِين‏ »([5]) -بقره:38[1] -بقره:128[2] -نساء:132[3] -نساء:45[4] -صافات:116[5] https://eitaa.com/jorenab
گویند از عربی بیابان نشین پرسیدند چگونه خدارا شناختی؟ گفت: "«البعرة تدل علی البعیر و اثر الاقدام یدل علی المسیر اَفَسماءٌ ذات ابراج و ارض ذات فجاج، لاتدلّان علی اللطیف الخبیر» این بیابان که می روم و مدفوع شتر را می بینم به این نتیجه می رسم که یک شتری از اینجا رد شده است وقتی اثر پا را بر روی زمین می بینم به این نتیجه میرسم که پس کسی از اینجا عبور کرده است (در بیابان انسان گستردگی آسمان و وسعت زمین را بیشتر می بیند چون چیزی که جلوی افق دید را بگیرد وجود ندارد، ساختمان چندطبقه، درختان و‌‌‌‌‌.... وجود ندارد) می گوید « أَفسماءٌ ذات ابراج» این آسمان باستارهای فراوان «والارض ذات فجاج» و زمین با این گستردگی لا تدلان علی اللطیف الخبیر آیا اینها دلالت نمی کنند بر اینکه خداوند هست که آنهارا ایجاد کرده است؟ قرآن کریم می فرماید: « أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» آیا در مورد خدا شک دارید؟ خدای که آسمان و زمین را آفرید ( آیه ۱۰، سوره مبارکه ابراهیم) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر کاری را که انسان انجام می‌دهد ممکن است او را به‌سوی تعالی و کمال سوق دهد و یا اینکه او را به ورطه سقوط بکشاند. به دیگر سخن انجام کاری توسط انسان در حقیقت دارای دو جنبه است: الف- جنبه فعلی اینکه انسان برای تحقق غایتی اراده می‌کند و در او شوق ایجاد می‌شود و تصمیم می‌گیرد و جوارح به حرکت درمی‌آورد تا آن غایت را عینیت ببخشد. ب- جنبه روحی فعل اینکه این فعل بر اساس چه انگیزه‌ای انجام می‌شود و تحقق غایت بر فعل بر اساس چه نیتی است. در بخش اول که فعل به او منتهی می‌شود چیزی است که در خارج قابل‌رؤیت است مثلاً کسی فقیری را کمک می‌کند انفاق کردن قابل‌رؤیت است. در بخش دوم که جنبه روحی فعل که به نیت فرد برمی‌گردد پنهان است وهمان امر پنهانی انسان را تربیت می‌کند و اگر انفاق کردن که حسن فعلی دارد همراه با نیت باشد و حسن فاعلی داشته باشد او را به‌سوی تعالی و کمال سوق می‌دهد. و اگر دارای سوء فاعلی باشد او را به‌سوی خذلان و خواری هدایت می‌کند. لذا در روایات آمده است اساس عمل همان جنبه روحی و یا نیت است و نیت ارزش عمل را نشان می‌دهد «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَ لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى وَ لَا بُدَّ لِلْعَبْدِ مِنْ خَالِصِ النِّيَّةِ فِي كُلِّ حَرَكَةٍ وَ سُكُونٍ لِأَنَّهُ إِذَا لَمْ يَكُنْ هَذَا الْمَعْنَى يَكُونُ غَافِلًا وَ الْغَافِلُونَ قَدْ وَصَفَهُمُ اللَّهُ تَعَالَى فَقَالَ أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا وَ قَالَ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ ثُمَّ النِّيَّةُ تَبْدُو مِنَ الْقَلْبِ عَلَى قَدْرِ صَفَاءِ الْمَعْرِفَةِ وَ يَخْتَلِفُ عَلَى حَسَبِ اخْتِلَافِ الْأَوْقَاتِ فِي مَعْنَى قُوَّتِهِ وَ ضَعْفِهِ»( بحارالانوار ج 67ص 210) همانا عمل‌ها به‌وسیله نیت مشخص می‌شود و هرکس با نیت خودش شناخته می‌گردد و برای هر بنده‌ای لازم است تا در هرحرکت و سکون نیت خالص داشته باشد چون اگر چنین نباشد از غافلان خواهد بود و خداوند متعال غافلان را این‌گونه توصیف می‌کند آن‌ها مانند چهارپایان بلکه گمراه‌تر هستند و همین‌طور فرمود آن‌ها کسانی هستند که غافل‌اند. نیت از قلب آغاز می‌شود به مقدار صفای معرفت و ازنظر قوت و ضعف با توجه به زمان‌های مختلف تفاوت دارد. بنابراین ظاهر کار (مثلاً انفاق) شاید یک‌چیز باشد اما نوع نگاه به این کار و نیتی که در پشت این فعل پنهان است می‌تواند انسان را سعید یا شقی سازد. https://eitaa.com/jorenab
ابوزید نحوی انصاری می گوید: از ابن احمد(از علمای ادب و واضع علم َعروض) سوال کردم که چرا مردم علی را رها کردند در حالی که آن حضرت در پیشگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و مسلمانان جایگاهی بلند داشت و خدماتش به اسلام بسیار زیاد بود؟ خلیل بن احمد فراهیدی گفت: زیرا خداوند او را از دیگران جدا کرده و مردم به اشباه و نظایر خود، متمایل هستند. آیا این شعر را شنیده ای: و کل شکل لشکله آلف أما تری الفیل یألف الفیلا هر گروهی به مانند و شبیه خود متمایل است؛ آیا ندیدی فیل را که با فیل الفت و تمایل دارد (امالی شیخ صدوق ص۱۹۰) https://eitaa.com/jorenab
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَوُودُهُ حِفْظُهُمَاوَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آسمان نیلگون سایه نیفکنده و زمین بر خویش حمل نکرده است کسی را که پس از من، برتر از علی بن ابی طالب علیه السلام باشد. او پیشوا و زمامدار امّت من و وصی و جانشین من بر امّتم می باشد. هر کس پس از من از او پیروی کند هدایت می شود و هر کس از غیر او هدایت بخواهد، گمراه می گردد قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا أَظَلَّتِ الْخَضْرَاءُ وَ مَا أَقَلَّتِ الْغَبْرَاءُ بَعْدِی أَفْضَلَ مِنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ إِنَّهُ إِمَامُ أُمَّتِی وَ أَمِیرُهَا وَ إِنَّهُ وَصِیِّی وَ خَلِیفَتِی عَلَیْهَا مَنِ اقْتَدَی بِهِ بَعْدِی اهْتَدَی وَ مَنِ اهْتَدَی بِغَیْرِهِ ضَلَّ وَ غَوَی (بحارالانوارج۲۵ص۳۶۲) @jorenab
دوستی می گفت برای یک نهاد دولتی ثبت نام کردم و با توجه به اینکه دارای معلولیت جزیی هستم و از طرفی هم ادم های سالم ثبت نام کرده بودند تردید داشتم به خدا توکل کردم و دست به دامن آقا علی بن موسی الرضا شدم وقتی نتیجه را اعلام کردند قبول شده بودم حالا وقت این بود که قبول شدگان نهایی برن معاینات و ازمایشات پزشکی ،منم مثل بقیه به کلینیک مریوطه مراجعه کردم ،طی معاینات بخاطر معلولیتم ،مجددا مرا به متخصص ارجاع دادند،ودر نهایت رد شدم یه دوستی داشتم که اشنای خیلی خوبی در سازمان مربوطه داشت،از من خواست که جهت رفع مشکلم به همون اشنا در سازمان مراجعه کنم علی رغم میل باطنی رفتم وبا رفتار عجیب و سرد اون فرد مواجهه شدم وبرگشتم ، با خودم گفتم کارم را باید خداوند و امام رضا درست کنه با توکل بر خدا دوباره رفتم به همان نهاد باز مرا به کمیسیون پزشکی فرستادند و بالطف الهی بالاخره تائید شدم فهمیدم که اگر انسان به خدا توکل کنه و تحمل کنه خداوند بی جواب نمی ذاره می گویم : آری کسی به خدا توکل کند خداوند کفایتش می کند وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ طلاق :۳) بشرطی که زود نا امید نشود و صبر و تحمل داشته باشد لذا فرمود کسی تقوا پیشه کرد و صبر کرد خدا اجر نیکو کاران را ضایع نمی کند مَن یَتَّقِ وَیَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ (یوسف:۹۰) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ: الصَّلَاةُ عَلَی النَّبِیِّ وَ آلِهِ أَمْحَقُ لِلْخَطَایَا مِنَ الْمَاءِ لِلنَّارِ (بحارالانوارج۹۱ص۶۵) صلوات بر نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم از آب که آتش را خاموش می کند زودتر وبهتر گناه را از بین می برد https://eitaa.com/jorenab
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَوُودُهُ حِفْظُهُمَاوَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ظَلَمْتُ نَفْسی وَتَجَرَّأْتُ  بِجَهْلی وَسَکَنْتُ الی قَدیمِ ذِکْرِکَ لی وَمَنِّکَ عَلَیَّ،   به خود ستم کرده ام  و به خاطر نادانیم برتو جرات پیدا کردم و گناه نمودم درحالی که از گذشته   بیادم بودی  و به من لطف و بخشش نمودی آسوده خاطر بودم. می گویم حضرت امیرالمومنین در این فراز از دعای کمیل می فرماید خداوندا گرچه گناه کردم و بخاطر نادانی و غفلت خلاف فرمان تو عمل کردم  اما دلم به این خوش بود و هست که از قدیم و قبل از بدنیا آمدن من بر من احسان کردی و افرادی را (والدین)مامور کردی تا ازمن مواظبت کنند و نعمتت را از من دریغ نکردی و همواره مرا از نعمت خویش بهره مند ساختی حال اگر بخواهی مرا عذاب کنی  و الطاف خود را ازمن دریغ کنی به چه کسی دلخوش کنم و آرامش بیابم https://eitaa.com/jorenab
السَّلاَمُ عَلَیْکَ حِینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِی السَّلاَمُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَى وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى‏ السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْمَأْمُونُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ السَّلاَمُ عَلَیْکَ بِجَوَامِعِ السَّلاَمِ‏ سلام ما بر تو به صبح و عصر سلام ما بر تو در شب تار و روز روشن سلام ما بر تو اى امام محفوظ سلام ما بر تو که مقدم بر همه عالم و آرزوى تمام خلایقى سلام ما بر تو به جمیع سلام و تحیت https://eitaa.com/jorenab
قَالَ النبی صلی الله علیه و آله: لَنْ یَلِجَ النَّارَ مَنْ صَلَّی عَلَیَّ. (بحار الانوارج۹۱ص۶۴) نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم : هرکس برمن صلوات فرستد هرگزوارد اتش نخواهد شد https://eitaa.com/jorenab
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ثَلَاثَةٌ لَمْ یَکْفُرُوا بِالْوَحْیِ طَرْفَةَ عَیْنٍ مُؤْمِنُ آلِ یَاسِینَ وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ آسِیَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ (بحارالانوارج۱۳ص۱۶۱) پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:سه نفر هستند حتی به چشم بر هم زدنی نسبت به وحی کافر نشدند مومن آل یاسین علی بن ابی طالب آسیه همسر فرعون https://eitaa.com/jorenab
وای آن روزی که در قبرم نهند تنگ ببالینم نهند خشت و گل و سنگ نه پای آنکه بگریزم ز ماران نه دست آنکه با موران کنم جنگ https://eitaa.com/jorenab
«و مالي لا اَبْكي وَلا اَدْري اِلي ما يكوُنُ مَصيري وَاَري نَفْسي تُخادِعُني وَاَيامي تُخاتِلُني وَقَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَاْسي اَجْنِحَة الْمَوْتِ فَمالي لا اَبْكي اَبْكي لِخُروُجِ نَفْسي اَبْكي لِظُلْمَةِ قَبْري اَبْكي لِضيقِ لَحَدي اَبْكي لِسُؤالِ مُنْكَر وَ نَكير اِياي اَبْكي لِخُروُجي مِنْ قَبْري عُرْياناً ذَليلاً حامِلاً ثِقْلي عَلي ظَهْري اَنْظُرُ مَرَّةً عَنْ يميني وَاُخْري عَنْ شِمالي اِذِ الْخَلائِقُ في شَاْن غَيرِ شَاْني «لِكُلِّ امْرِئ مِنْهُمْ يوْمَئِذ شَاْنٌ يغْنيهِ وُجوُهٌ یوْمَئِذ مُسْفِرَةٌ ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَوُجوُهٌ يوْمَئِذ عَلَيها غَبَرَةٌ تَرْهَقُها قَتَرَةٌ وَ ذِلَّة» چرا من بر احوال خودم اشک نمی‌ریزم؟ و چرا نمی‌دانم به کدام سرنوشت پیش می‌روم؟ و این‌که نفسم از سر نیرنگ با من چه برخوردی خواهد داشت؟ و ایام چه حیلتی برایم خواهد کرد؟ بر بالین من بال‌های مرگ تکان می‌خورد و روزگار با من از سر حیلت برخورد می‌کند! پس با این اوصاف چرا گریه نکنم؟ اشکی برای خارج شدن روح از بدنم! برای ظلمت قبرم! برای تنگی لحد! برای پرسش‌های نکیر و منکر از من! اشکی برای برهنه و خوار و بار گناه بر پشت کشیده از قبر بیرون آمدن! لحظه‌ای به راست و اندکی به چپ نگاه می‌کنم؛ زیرا مردمان در لاک گرفتاری خویش‌اند و به من کاری ندارند؛ «هر کدام کاری بس بزرگ دارند که آن‌ها را مشغول کرده؛ چهره‌هایی در آن روز سپید و روشن و خندان و پر بشارت است و برخی چهره‌ها غبار گرفته و سیاهی و ذلت آن‌ها را احاطه کرد https://eitaa.com/jorenab
حفظ محیط زیست https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
« وَ قَالَ ع‏ أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُم‏» (حکمت:۱۲) توضیح : حضرت می فرماید عاجزترین انسان کسی است که نتواند دوستی بگیرد وعاجزتر از او کسی است که دوستی را که بدست آورده است از دست بدهد. مرحوم ابن میثم می نویسد سرش آن است که دوست یابی نیازمند همت وحسن معاشرت است ونیازی به فعالیت بدنی وفکری نیست وکسی که این امور را نداشته باشد عاجزترین افراداست( شرح ابن میشم ج 5 ص 245) در این بخش دو مطلب است یکی جذب دوست ودیگری نگه داری آن اما جذب دوست نیازمند چند نکته است 1- صداقت در دوستی اینکه انسان برای هدفی خاص با انسانی دوست نشده باشد تا به اصطلاح به عنوان پل از وی استفاده کند بلکه بخاطر خودش با او هم نشین شود 2- دوستی برای خدا یعنی باید با کسی دوست شد که انسان را به خدا نزدیک کند نه آنکه به راه انحراف بکشاند لذا قرآن کریم می فرماید تنها دوستی پایدار ، رفاقتی است که منشأ الهی داشته باشد «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِين‏»(زخرف :67 ) 3- رفاقت با کسی که هم سطح فرد باشد یعنی اگر اختلاف سن بسیار باشد ویا اختلاف مالی و یا موقعیت اجتماعی زیاد باشد همیشه یک نوع احساس کوچکی در فرد خواهد بود پس باید با کسی دوستی نمود که بتوان مثل اوبود یا مکن با پیل‌بانان دوستی. یا بنا کن خانه‌ای در خورد پیل اما چیزهایی که موجب می شود دوستی پایدار بماند ۱- تغافل درروایتی از امام باقر ( علیه السلام) امده است سامان یافتن همزیستی و معاشرت، به پیمانه‌ای پر می‌ماند که دو سومش ‏هوشمندی و یک سومش نادیده گرفتن (خطای دیگران) است . «قَالَ الْبَاقِرُ ع صَلَاحُ شَأْنِ النَّاسِ التَّعَايُشُ وَ التَّعَاشُرُ- مِلْ‏ءَ مِكْيَالٍ- ثُلُثَاهُ فَطَنٌ وَ ثُلُثٌ تَغَافُل‏»(بحارالانوار ج 71 ص 167 ) ۲-اهمیت دادن به دوست مثلا اگر قراری با او می گذارد به آن پایبند باشد ، دیگران را بر وی ترجیح ندهد در نامه سی ویکم به برخی از رفتارها که نشانه اهمیت دادن به دوست است اشاره می کند الف-«إِحْمِلْ‏ نَفْسَک‏ مِنْ أَخِیک عِنْدَ صَرْمِهِ عَلَی الصِّلَةِ»؛ بر خود بدار که به هنگام قطع¬رابطه توسط برادرت با او بپیوندی. کلمه¬ی«صَرْمِ»؛ به معنای قطع همیشگی است وبرای مطلق قطع استعمال می‌شود. یعنی، در مقابل نامهربانی -که شاید برای شرایطی خاص ایجاد شده باشد -رفاقت چندساله را نابود نکن؛زیرا انسانی که نتواند رفاقت را نگه دارد انسان ضعیفی است. ازاین¬رو می‌فرماید: عاجزترین مردم کسی است که نتواند دوست بگیرد وعاجزترازاو کسی که نتواند دوستی که گرفته است را نگه دارد؛«أَعْجَزُ النَّاسِ‏ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُم.‏» ب-«وَ عِنْدَ صُدُودِهِ عَلَی اللَّطَفِ وَ الْمُقَارَبَةِ»؛ به هنگام روی برگرداندش برلطف ومهربانی. کلمه¬ی«لَّطَفِ» به فتح لام وطاء و «لُّطْف‏» به ضم لام وسکون طاء به معنای تکرم و نیکی است ؛ یعنی، به هنگامی که او از تو دوری می‌کند،تو با ملاطفت ومهربانی با وی برخورد کن وبه او نیکی کن تا پیوند دوستی برقرار بماند. یکی از سفارش¬های لقمان به فرزندش این است، کسی که به تو بدی کرد تو به او نیکی کن؛«أ َحْسِنْ‏ إِلَی‏ مَنْ‏ أَسَاءَ إِلَیک.» بدی را بدی سهل باشد جزا اگر مردی «اَحْسِنْ اِلی مَنْ اَسا» ج-«وَ عِنْدَ جُمُودِهِ عَلَی الْبَذْلِ»؛ به هنگام بخل وی بر بخشش. یعنی هرگاه وی برای کاری از وی خواستی یا چیزی که نیاز داشتی از تو دریغ کرد به دنبال انتقام مباش؛ بلکه تو خودت را نشان بده؛ زیرا«کل اناء بالذی فیه ینزح» از کوزه همان برون تراوَد که در اوست. پس در صورتی که وی انتظار کمک از تو داردبیشتر از انتظارش یاریش کن؛ چونفرمود: بذل وبخشش کن. معلوم می‌شود باید گشاده¬دستی نمود. د-«وَ عِنْدَ تَبَاعُدِهِ عَلَی الدُّنُوِّ»؛ وبه هنگام دور شدن از تو بر نزدیک کردن به او. یعنی، اگر او قصد قطع¬رابطه را دارد، تو سعی کن، این رابطه حفظ گردد. ه-«وَ عِنْدَ شِدَّتِهِ عَلَی اللِّینِ»؛ به هنگام درشت¬خویی اوبر نرم¬خویی؛ زیرا در این صورت امید به درمان درشت¬خویی وی می‌رود ودر دوستی باید سعی کرد هم-دیگر را جذب نمود، نه آنکه دفع کرد. و-«وَ عِنْدَ جُرْمِهِ عَلَی الْعُذْرِ»؛به هنگام جرم او بر پوزش.اگر اشتباهی مرتکب شد و عذری آورد بپذیر و اگر عذری نیاورد، برایش عذری بتراش تا این رفاقتودوستی برقرار بماند. ۳- مهربانی کردن ومحبت کردن به دوست در سفر وحضر آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا https://eitaa.com/jorenab
قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: مَنْ صَلَّی عَلَیَّ مَرَّةً خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَی رَأْسِهِ نُوراً وَ عَلَی یَمِینِهِ نُوراً وَ عَلَی شِمَالِهِ نُوراً وَ عَلَی فَوْقِهِ نُوراً وَ عَلَی تَحْتِهِ نُوراً وَ فِی جَمِیعِ أَعْضَائِهِ نُوراً (بحارالانوارج۹۱ص۶۴) حضرت نبی صلی الله علیه وآله و سلم می فرماید:هرکس برمن صلوات فرستد خداوند در روز قیامت بالای سرو سمت راست و سمت چپ بالا و پایین و درهمه اعضا او نور قرار می دهد https://eitaa.com/jorenab
قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: جَاءَنِی جَبْرَئِیلُ علیه السلام مِنْ عِنْدِ اللَّهِ بِوَرَقَةِ آسٍ خَضْرَاءَ مَکْتُوبٌ فِیهَا بِبَیَاضٍ إِنِّی افْتَرَضْتُ مَحَبَّةَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَی خَلْقِی فَبَلِّغْ ذَلِکَ عَنِّی. (بحار الانوار ج۳۹ص۲۵۷) نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: جیرئل از نزد خداوند پیش من آمد که بر گه سبز رنگی به خط سفید نوشته شده بود به بندگانم بگو:من محبت علی (علیه السلام) را بر مخلوقاتم واجب کردم https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
بسم الله الرحمن الرحیم پاسخ به یک پرسش قرآنی پرسش: با اینکه سوره نبا سوره ای است در مورد قیامت ؛ به همین خاطر جز چند آیه از آن بقیه آیات مربوط به قیامت و حوادث آن است چرا چند آیه آغازینش در مورد حکیمانه بودن برخی از پدیده های این جهان است مانند آیه الم نجعل الأرض مهادا و الجبال اوتادا....وجنات الفافا ؟ پاسخ : پاسخ علامه طباطبایی این است که در حقیقت خداوند در این آیات با تاکید بر حکیمانه بودن پدیده های عالم و جهان هستی بر حتمی بودن وقوع معاد و قیامت استدلال می کند یعنی اگر پدیده های این جهان حکیمانه هست و به تعبیر دیگر آفرینش هر پدیده ای هدفمند است همین حکمت و هدفمندی خود دلیل بر وقوع معاد است چون بدون سرای اخروی آفرینش این جهان هدفمند و حکیمانه نخواهد بود در حقیقت این آیات در راستای آن آیاتی است که بیانگر این است که آسمان زمین را بر اساس حق آفریدیم نه بر اساس باطل. (حجت الاسلام و المسلمین دکتر نیکزاد) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: حُبُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ یَأْکُلُ الذُّنُوبَ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَبَ. (بحارالانوار ج۳۹ص۲۵۷) نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: دوستی علی بن ابی طالب(علیه السلام) گناهان را نابود می کند انگونه که آتش هیزم را نابود می کند https://eitaa.com/jorenab