ظَلَمْتُ نَفْسی وَتَجَرَّأْتُ بِجَهْلی وَسَکَنْتُ الی قَدیمِ ذِکْرِکَ لی وَمَنِّکَ عَلَیَّ،
به خود ستم کرده ام و به خاطر نادانیم برتو جرات پیدا کردم و گناه نمودم درحالی که از گذشته بیادم بودی و به من لطف و بخشش نمودی آسوده خاطر بودم.
می گویم
حضرت امیرالمومنین در این فراز از دعای کمیل می فرماید خداوندا گرچه گناه کردم و بخاطر نادانی و غفلت خلاف فرمان تو عمل کردم اما دلم به این خوش بود و هست که از قدیم و قبل از بدنیا آمدن من بر من احسان کردی و افرادی را (والدین)مامور کردی تا ازمن مواظبت کنند و نعمتت را از من دریغ نکردی و همواره مرا از نعمت خویش بهره مند ساختی
حال اگر بخواهی مرا عذاب کنی و الطاف خود را ازمن دریغ کنی به چه کسی دلخوش کنم و آرامش بیابم
https://eitaa.com/jorenab
#زیارت_آل_یس_پنج
السَّلاَمُ عَلَیْکَ حِینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِی
السَّلاَمُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَى وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى
السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْمَأْمُونُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ بِجَوَامِعِ السَّلاَمِ
سلام ما بر تو به صبح و عصر
سلام ما بر تو در شب تار و روز روشن
سلام ما بر تو اى امام محفوظ
سلام ما بر تو که مقدم بر همه عالم و آرزوى تمام خلایقى
سلام ما بر تو به جمیع سلام و تحیت
https://eitaa.com/jorenab
#صلوات_هشت
قَالَ النبی صلی الله علیه و آله: لَنْ یَلِجَ النَّارَ مَنْ صَلَّی عَلَیَّ.
(بحار الانوارج۹۱ص۶۴)
نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم :
هرکس برمن صلوات فرستد هرگزوارد اتش نخواهد شد
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_سی
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ثَلَاثَةٌ لَمْ یَکْفُرُوا بِالْوَحْیِ طَرْفَةَ عَیْنٍ مُؤْمِنُ آلِ یَاسِینَ وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ آسِیَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ
(بحارالانوارج۱۳ص۱۶۱)
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:سه نفر هستند حتی به چشم بر هم زدنی نسبت به وحی کافر نشدند
مومن آل یاسین
علی بن ابی طالب
آسیه همسر فرعون
https://eitaa.com/jorenab
وای آن روزی که در قبرم نهند تنگ
ببالینم نهند خشت و گل و سنگ
نه پای آنکه بگریزم ز ماران
نه دست آنکه با موران کنم جنگ
#بابا_طاهر
https://eitaa.com/jorenab
#یاد_قبر_و_قیامت
«و مالي لا اَبْكي وَلا اَدْري اِلي ما يكوُنُ مَصيري
وَاَري نَفْسي تُخادِعُني وَاَيامي تُخاتِلُني وَقَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَاْسي اَجْنِحَة الْمَوْتِ
فَمالي لا اَبْكي اَبْكي لِخُروُجِ نَفْسي
اَبْكي لِظُلْمَةِ قَبْري
اَبْكي لِضيقِ لَحَدي
اَبْكي لِسُؤالِ مُنْكَر وَ نَكير اِياي
اَبْكي لِخُروُجي مِنْ قَبْري عُرْياناً ذَليلاً حامِلاً ثِقْلي عَلي ظَهْري اَنْظُرُ مَرَّةً عَنْ يميني وَاُخْري عَنْ شِمالي اِذِ الْخَلائِقُ في شَاْن غَيرِ شَاْني «لِكُلِّ امْرِئ مِنْهُمْ يوْمَئِذ شَاْنٌ يغْنيهِ وُجوُهٌ یوْمَئِذ مُسْفِرَةٌ ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَوُجوُهٌ يوْمَئِذ عَلَيها غَبَرَةٌ تَرْهَقُها قَتَرَةٌ وَ ذِلَّة»
چرا من بر احوال خودم اشک نمیریزم؟
و چرا نمیدانم به کدام سرنوشت پیش میروم؟
و اینکه نفسم از سر نیرنگ با من چه برخوردی خواهد داشت؟
و ایام چه حیلتی برایم خواهد کرد؟
بر بالین من بالهای مرگ تکان میخورد و روزگار با من از سر حیلت برخورد میکند!
پس با این اوصاف چرا گریه نکنم؟
اشکی برای خارج شدن روح از بدنم!
برای ظلمت قبرم!
برای تنگی لحد!
برای پرسشهای نکیر و منکر از من!
اشکی برای برهنه و خوار و بار گناه بر پشت کشیده از قبر بیرون آمدن!
لحظهای به راست و اندکی به چپ نگاه میکنم؛ زیرا مردمان در لاک گرفتاری خویشاند و به من کاری ندارند؛
«هر کدام کاری بس بزرگ دارند که آنها را مشغول کرده؛ چهرههایی در آن روز سپید و روشن و خندان و پر بشارت است و برخی چهرهها غبار گرفته و سیاهی و ذلت آنها را احاطه کرد
https://eitaa.com/jorenab
#دوستی_در_نهج_البلاغه_یک
« وَ قَالَ ع أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُم»
(حکمت:۱۲)
توضیح : حضرت می فرماید عاجزترین انسان کسی است که نتواند دوستی بگیرد وعاجزتر از او کسی است که دوستی را که بدست آورده است از دست بدهد.
مرحوم ابن میثم می نویسد سرش آن است که دوست یابی نیازمند همت وحسن معاشرت است ونیازی به فعالیت بدنی وفکری نیست وکسی که این امور را نداشته باشد عاجزترین افراداست( شرح ابن میشم ج 5 ص 245)
در این بخش دو مطلب است یکی جذب دوست ودیگری نگه داری آن
اما جذب دوست نیازمند چند نکته است
1- صداقت در دوستی اینکه انسان برای هدفی خاص با انسانی دوست نشده باشد تا به اصطلاح به عنوان پل از وی استفاده کند بلکه بخاطر خودش با او هم نشین شود
2- دوستی برای خدا یعنی باید با کسی دوست شد که انسان را به خدا نزدیک کند نه آنکه به راه انحراف بکشاند لذا قرآن کریم می فرماید تنها دوستی پایدار ، رفاقتی است که منشأ الهی داشته باشد «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِين»(زخرف :67 )
3- رفاقت با کسی که هم سطح فرد باشد یعنی اگر اختلاف سن بسیار باشد ویا اختلاف مالی و یا موقعیت اجتماعی زیاد باشد همیشه یک نوع احساس کوچکی در فرد خواهد بود پس باید با کسی دوستی نمود که بتوان مثل اوبود
یا مکن با پیلبانان دوستی. یا بنا کن خانهای در خورد پیل
اما چیزهایی که موجب می شود دوستی پایدار بماند
۱- تغافل درروایتی از امام باقر ( علیه السلام) امده است سامان یافتن همزیستی و معاشرت، به پیمانهای پر میماند که دو سومش هوشمندی و یک سومش نادیده گرفتن (خطای دیگران) است .
«قَالَ الْبَاقِرُ ع صَلَاحُ شَأْنِ النَّاسِ التَّعَايُشُ وَ التَّعَاشُرُ- مِلْءَ مِكْيَالٍ- ثُلُثَاهُ فَطَنٌ وَ ثُلُثٌ تَغَافُل»(بحارالانوار ج 71 ص 167 )
۲-اهمیت دادن به دوست مثلا اگر قراری با او می گذارد به آن پایبند باشد ، دیگران را بر وی ترجیح ندهد
در نامه سی ویکم به برخی از رفتارها که نشانه اهمیت دادن به دوست است اشاره می کند
الف-«إِحْمِلْ نَفْسَک مِنْ أَخِیک عِنْدَ صَرْمِهِ عَلَی الصِّلَةِ»؛
بر خود بدار که به هنگام قطع¬رابطه توسط برادرت با او بپیوندی.
کلمه¬ی«صَرْمِ»؛ به معنای قطع همیشگی است وبرای مطلق قطع استعمال میشود.
یعنی، در مقابل نامهربانی -که شاید برای شرایطی خاص ایجاد شده باشد -رفاقت چندساله را نابود نکن؛زیرا انسانی که نتواند رفاقت را نگه دارد انسان ضعیفی است. ازاین¬رو میفرماید: عاجزترین مردم کسی است که نتواند دوست بگیرد وعاجزترازاو کسی که نتواند دوستی که گرفته است را نگه دارد؛«أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُم.»
ب-«وَ عِنْدَ صُدُودِهِ عَلَی اللَّطَفِ وَ الْمُقَارَبَةِ»؛
به هنگام روی برگرداندش برلطف ومهربانی.
کلمه¬ی«لَّطَفِ» به فتح لام وطاء و «لُّطْف» به ضم لام وسکون طاء به معنای تکرم و نیکی است ؛ یعنی، به هنگامی که او از تو دوری میکند،تو با ملاطفت ومهربانی با وی برخورد کن وبه او نیکی کن تا پیوند دوستی برقرار بماند.
یکی از سفارش¬های لقمان به فرزندش این است، کسی که به تو بدی کرد تو به او نیکی کن؛«أ َحْسِنْ إِلَی مَنْ أَسَاءَ إِلَیک.»
بدی را بدی سهل باشد جزا
اگر مردی «اَحْسِنْ اِلی مَنْ اَسا»
ج-«وَ عِنْدَ جُمُودِهِ عَلَی الْبَذْلِ»؛ به هنگام بخل وی بر بخشش.
یعنی هرگاه وی برای کاری از وی خواستی یا چیزی که نیاز داشتی از تو دریغ کرد به دنبال انتقام مباش؛ بلکه تو خودت را نشان بده؛ زیرا«کل اناء بالذی فیه ینزح» از کوزه همان برون تراوَد که در اوست. پس در صورتی که وی انتظار کمک از تو داردبیشتر از انتظارش یاریش کن؛ چونفرمود: بذل وبخشش کن. معلوم میشود باید گشاده¬دستی نمود.
د-«وَ عِنْدَ تَبَاعُدِهِ عَلَی الدُّنُوِّ»؛ وبه هنگام دور شدن از تو بر نزدیک کردن به او. یعنی، اگر او قصد قطع¬رابطه را دارد، تو سعی کن، این رابطه حفظ گردد.
ه-«وَ عِنْدَ شِدَّتِهِ عَلَی اللِّینِ»؛ به هنگام درشت¬خویی اوبر نرم¬خویی؛ زیرا در این صورت امید به درمان درشت¬خویی وی میرود ودر دوستی باید سعی کرد هم-دیگر را جذب نمود، نه آنکه دفع کرد.
و-«وَ عِنْدَ جُرْمِهِ عَلَی الْعُذْرِ»؛به هنگام
جرم او بر پوزش.اگر اشتباهی مرتکب شد و عذری آورد بپذیر و اگر عذری نیاورد، برایش عذری بتراش تا این رفاقتودوستی برقرار بماند.
۳- مهربانی کردن ومحبت کردن به دوست در سفر وحضر
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا
https://eitaa.com/jorenab
#صلوات_نُه
قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: مَنْ صَلَّی عَلَیَّ مَرَّةً خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَی رَأْسِهِ نُوراً وَ عَلَی یَمِینِهِ نُوراً وَ عَلَی شِمَالِهِ نُوراً وَ عَلَی فَوْقِهِ نُوراً وَ عَلَی تَحْتِهِ نُوراً وَ فِی جَمِیعِ أَعْضَائِهِ نُوراً
(بحارالانوارج۹۱ص۶۴)
حضرت نبی صلی الله علیه وآله و سلم می فرماید:هرکس برمن صلوات فرستد خداوند در روز قیامت بالای سرو سمت راست و سمت چپ بالا و پایین و درهمه اعضا او نور قرار می دهد
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_سی
قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: جَاءَنِی جَبْرَئِیلُ علیه السلام مِنْ عِنْدِ اللَّهِ بِوَرَقَةِ آسٍ خَضْرَاءَ مَکْتُوبٌ فِیهَا بِبَیَاضٍ إِنِّی افْتَرَضْتُ مَحَبَّةَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَی خَلْقِی فَبَلِّغْ ذَلِکَ عَنِّی.
(بحار الانوار ج۳۹ص۲۵۷)
نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم فرمود:
جیرئل از نزد خداوند پیش من آمد که بر گه سبز رنگی به خط سفید نوشته شده بود به بندگانم بگو:من محبت علی (علیه السلام) را بر مخلوقاتم واجب کردم
https://eitaa.com/jorenab