eitaa logo
جرعه ناب
645 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
199 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
«و مالي لا اَبْكي وَلا اَدْري اِلي ما يكوُنُ مَصيري وَاَري نَفْسي تُخادِعُني وَاَيامي تُخاتِلُني وَقَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَاْسي اَجْنِحَة الْمَوْتِ فَمالي لا اَبْكي اَبْكي لِخُروُجِ نَفْسي اَبْكي لِظُلْمَةِ قَبْري اَبْكي لِضيقِ لَحَدي اَبْكي لِسُؤالِ مُنْكَر وَ نَكير اِياي اَبْكي لِخُروُجي مِنْ قَبْري عُرْياناً ذَليلاً حامِلاً ثِقْلي عَلي ظَهْري اَنْظُرُ مَرَّةً عَنْ يميني وَاُخْري عَنْ شِمالي اِذِ الْخَلائِقُ في شَاْن غَيرِ شَاْني «لِكُلِّ امْرِئ مِنْهُمْ يوْمَئِذ شَاْنٌ يغْنيهِ وُجوُهٌ یوْمَئِذ مُسْفِرَةٌ ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ وَوُجوُهٌ يوْمَئِذ عَلَيها غَبَرَةٌ تَرْهَقُها قَتَرَةٌ وَ ذِلَّة» چرا من بر احوال خودم اشک نمی‌ریزم؟ و چرا نمی‌دانم به کدام سرنوشت پیش می‌روم؟ و این‌که نفسم از سر نیرنگ با من چه برخوردی خواهد داشت؟ و ایام چه حیلتی برایم خواهد کرد؟ بر بالین من بال‌های مرگ تکان می‌خورد و روزگار با من از سر حیلت برخورد می‌کند! پس با این اوصاف چرا گریه نکنم؟ اشکی برای خارج شدن روح از بدنم! برای ظلمت قبرم! برای تنگی لحد! برای پرسش‌های نکیر و منکر از من! اشکی برای برهنه و خوار و بار گناه بر پشت کشیده از قبر بیرون آمدن! لحظه‌ای به راست و اندکی به چپ نگاه می‌کنم؛ زیرا مردمان در لاک گرفتاری خویش‌اند و به من کاری ندارند؛ «هر کدام کاری بس بزرگ دارند که آن‌ها را مشغول کرده؛ چهره‌هایی در آن روز سپید و روشن و خندان و پر بشارت است و برخی چهره‌ها غبار گرفته و سیاهی و ذلت آن‌ها را احاطه کرد https://eitaa.com/jorenab
حفظ محیط زیست https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
« وَ قَالَ ع‏ أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُم‏» (حکمت:۱۲) توضیح : حضرت می فرماید عاجزترین انسان کسی است که نتواند دوستی بگیرد وعاجزتر از او کسی است که دوستی را که بدست آورده است از دست بدهد. مرحوم ابن میثم می نویسد سرش آن است که دوست یابی نیازمند همت وحسن معاشرت است ونیازی به فعالیت بدنی وفکری نیست وکسی که این امور را نداشته باشد عاجزترین افراداست( شرح ابن میشم ج 5 ص 245) در این بخش دو مطلب است یکی جذب دوست ودیگری نگه داری آن اما جذب دوست نیازمند چند نکته است 1- صداقت در دوستی اینکه انسان برای هدفی خاص با انسانی دوست نشده باشد تا به اصطلاح به عنوان پل از وی استفاده کند بلکه بخاطر خودش با او هم نشین شود 2- دوستی برای خدا یعنی باید با کسی دوست شد که انسان را به خدا نزدیک کند نه آنکه به راه انحراف بکشاند لذا قرآن کریم می فرماید تنها دوستی پایدار ، رفاقتی است که منشأ الهی داشته باشد «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِين‏»(زخرف :67 ) 3- رفاقت با کسی که هم سطح فرد باشد یعنی اگر اختلاف سن بسیار باشد ویا اختلاف مالی و یا موقعیت اجتماعی زیاد باشد همیشه یک نوع احساس کوچکی در فرد خواهد بود پس باید با کسی دوستی نمود که بتوان مثل اوبود یا مکن با پیل‌بانان دوستی. یا بنا کن خانه‌ای در خورد پیل اما چیزهایی که موجب می شود دوستی پایدار بماند ۱- تغافل درروایتی از امام باقر ( علیه السلام) امده است سامان یافتن همزیستی و معاشرت، به پیمانه‌ای پر می‌ماند که دو سومش ‏هوشمندی و یک سومش نادیده گرفتن (خطای دیگران) است . «قَالَ الْبَاقِرُ ع صَلَاحُ شَأْنِ النَّاسِ التَّعَايُشُ وَ التَّعَاشُرُ- مِلْ‏ءَ مِكْيَالٍ- ثُلُثَاهُ فَطَنٌ وَ ثُلُثٌ تَغَافُل‏»(بحارالانوار ج 71 ص 167 ) ۲-اهمیت دادن به دوست مثلا اگر قراری با او می گذارد به آن پایبند باشد ، دیگران را بر وی ترجیح ندهد در نامه سی ویکم به برخی از رفتارها که نشانه اهمیت دادن به دوست است اشاره می کند الف-«إِحْمِلْ‏ نَفْسَک‏ مِنْ أَخِیک عِنْدَ صَرْمِهِ عَلَی الصِّلَةِ»؛ بر خود بدار که به هنگام قطع¬رابطه توسط برادرت با او بپیوندی. کلمه¬ی«صَرْمِ»؛ به معنای قطع همیشگی است وبرای مطلق قطع استعمال می‌شود. یعنی، در مقابل نامهربانی -که شاید برای شرایطی خاص ایجاد شده باشد -رفاقت چندساله را نابود نکن؛زیرا انسانی که نتواند رفاقت را نگه دارد انسان ضعیفی است. ازاین¬رو می‌فرماید: عاجزترین مردم کسی است که نتواند دوست بگیرد وعاجزترازاو کسی که نتواند دوستی که گرفته است را نگه دارد؛«أَعْجَزُ النَّاسِ‏ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُم.‏» ب-«وَ عِنْدَ صُدُودِهِ عَلَی اللَّطَفِ وَ الْمُقَارَبَةِ»؛ به هنگام روی برگرداندش برلطف ومهربانی. کلمه¬ی«لَّطَفِ» به فتح لام وطاء و «لُّطْف‏» به ضم لام وسکون طاء به معنای تکرم و نیکی است ؛ یعنی، به هنگامی که او از تو دوری می‌کند،تو با ملاطفت ومهربانی با وی برخورد کن وبه او نیکی کن تا پیوند دوستی برقرار بماند. یکی از سفارش¬های لقمان به فرزندش این است، کسی که به تو بدی کرد تو به او نیکی کن؛«أ َحْسِنْ‏ إِلَی‏ مَنْ‏ أَسَاءَ إِلَیک.» بدی را بدی سهل باشد جزا اگر مردی «اَحْسِنْ اِلی مَنْ اَسا» ج-«وَ عِنْدَ جُمُودِهِ عَلَی الْبَذْلِ»؛ به هنگام بخل وی بر بخشش. یعنی هرگاه وی برای کاری از وی خواستی یا چیزی که نیاز داشتی از تو دریغ کرد به دنبال انتقام مباش؛ بلکه تو خودت را نشان بده؛ زیرا«کل اناء بالذی فیه ینزح» از کوزه همان برون تراوَد که در اوست. پس در صورتی که وی انتظار کمک از تو داردبیشتر از انتظارش یاریش کن؛ چونفرمود: بذل وبخشش کن. معلوم می‌شود باید گشاده¬دستی نمود. د-«وَ عِنْدَ تَبَاعُدِهِ عَلَی الدُّنُوِّ»؛ وبه هنگام دور شدن از تو بر نزدیک کردن به او. یعنی، اگر او قصد قطع¬رابطه را دارد، تو سعی کن، این رابطه حفظ گردد. ه-«وَ عِنْدَ شِدَّتِهِ عَلَی اللِّینِ»؛ به هنگام درشت¬خویی اوبر نرم¬خویی؛ زیرا در این صورت امید به درمان درشت¬خویی وی می‌رود ودر دوستی باید سعی کرد هم-دیگر را جذب نمود، نه آنکه دفع کرد. و-«وَ عِنْدَ جُرْمِهِ عَلَی الْعُذْرِ»؛به هنگام جرم او بر پوزش.اگر اشتباهی مرتکب شد و عذری آورد بپذیر و اگر عذری نیاورد، برایش عذری بتراش تا این رفاقتودوستی برقرار بماند. ۳- مهربانی کردن ومحبت کردن به دوست در سفر وحضر آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا https://eitaa.com/jorenab
قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: مَنْ صَلَّی عَلَیَّ مَرَّةً خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَی یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَی رَأْسِهِ نُوراً وَ عَلَی یَمِینِهِ نُوراً وَ عَلَی شِمَالِهِ نُوراً وَ عَلَی فَوْقِهِ نُوراً وَ عَلَی تَحْتِهِ نُوراً وَ فِی جَمِیعِ أَعْضَائِهِ نُوراً (بحارالانوارج۹۱ص۶۴) حضرت نبی صلی الله علیه وآله و سلم می فرماید:هرکس برمن صلوات فرستد خداوند در روز قیامت بالای سرو سمت راست و سمت چپ بالا و پایین و درهمه اعضا او نور قرار می دهد https://eitaa.com/jorenab
قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: جَاءَنِی جَبْرَئِیلُ علیه السلام مِنْ عِنْدِ اللَّهِ بِوَرَقَةِ آسٍ خَضْرَاءَ مَکْتُوبٌ فِیهَا بِبَیَاضٍ إِنِّی افْتَرَضْتُ مَحَبَّةَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَی خَلْقِی فَبَلِّغْ ذَلِکَ عَنِّی. (بحار الانوار ج۳۹ص۲۵۷) نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم فرمود: جیرئل از نزد خداوند پیش من آمد که بر گه سبز رنگی به خط سفید نوشته شده بود به بندگانم بگو:من محبت علی (علیه السلام) را بر مخلوقاتم واجب کردم https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
بسم الله الرحمن الرحیم پاسخ به یک پرسش قرآنی پرسش: با اینکه سوره نبا سوره ای است در مورد قیامت ؛ به همین خاطر جز چند آیه از آن بقیه آیات مربوط به قیامت و حوادث آن است چرا چند آیه آغازینش در مورد حکیمانه بودن برخی از پدیده های این جهان است مانند آیه الم نجعل الأرض مهادا و الجبال اوتادا....وجنات الفافا ؟ پاسخ : پاسخ علامه طباطبایی این است که در حقیقت خداوند در این آیات با تاکید بر حکیمانه بودن پدیده های عالم و جهان هستی بر حتمی بودن وقوع معاد و قیامت استدلال می کند یعنی اگر پدیده های این جهان حکیمانه هست و به تعبیر دیگر آفرینش هر پدیده ای هدفمند است همین حکمت و هدفمندی خود دلیل بر وقوع معاد است چون بدون سرای اخروی آفرینش این جهان هدفمند و حکیمانه نخواهد بود در حقیقت این آیات در راستای آن آیاتی است که بیانگر این است که آسمان زمین را بر اساس حق آفریدیم نه بر اساس باطل. (حجت الاسلام و المسلمین دکتر نیکزاد) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: حُبُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ یَأْکُلُ الذُّنُوبَ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَبَ. (بحارالانوار ج۳۹ص۲۵۷) نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: دوستی علی بن ابی طالب(علیه السلام) گناهان را نابود می کند انگونه که آتش هیزم را نابود می کند https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَوُودُهُ حِفْظُهُمَاوَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقال علیه السلام : یُونُسَ عَنْ أَبِی الْوَلِیدِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ زِیَادٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَکَی عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِیَّتُهُ زِیدَ فِی رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِ بَیْتِهِ زِیدَ فِی عُمُرِهِ امام باقرعلیه السلام :هرکه زبانش را نیکو گرداند کردارش پاک گردد، هرکه خوش،نیت است روزیش افزون شود ، وهرکه بااهلش خوشرفتار باشد به عمرش افزوده گردد. تحف العقول عن آل الرسول ص۳۰۵ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان با هر گفتار و رفتار در حال تربیت خویش و اندوختن توشه است یعنی در حقیقت در حال معامله است که خود را به خدا بفروشد و به سعادت برسد ویا موجب غضب و خشم خداوند گردد جالب انکه این معامله‌گری حتی در سکوت در برابر کاری که در منظر او صورت می‌گیرد را نیز شامل می‌شود پس تمام ابعاد وجودی انسان را در برمی‌گیرد واو همیشه و به‌طور پیوسته در حال معامله می‌باشد و هرلحظه امکان زیان و ضرر وجود دارد و هرلحظه ممکن است با سخنی و یا نگاهی و یا رفتاری دین را به بهایی اندک بفروشد و بالاتر از این معامله‌گری در آمال و آرزوهای او نیز خود را نشان می‌دهد و اگر مایل باشد با اهل شقاوت و دنیاپرستان باشد بدون شک به‌سوی دین‌گریزی سوق پیدا می‌کند و این حالت تا لحظه مرگ ادامه دارد «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ الْعَاقِبَهِ لَا يَتَيَقَّنُ الْوُصُولَ إِلَى رِضْوَانِ اللَّهِ حَتَّى يَكُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَكِ الْمَوْتِ لَه‏» (بحار الانورج۶ص۱۷۶) نبی اکرم (ص) فرمود: مؤمن پیوسته از سوء عاقبت خود بیمناک است و یقین ندارد که آیا به مقام خشنودی و رضای الهی خواهد رسید تا هنگام مرگ و آمدن ملک‌الموت https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَکَ الْمَوْتِ کَمَا یَبْعَثُ إِلَی الْأَنْبِیَاءِ وَ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ هَوْلَ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ وَ بَیَّضَ وَجْهَهُ بحارالانوارج۷ص۲۲۲ آگاه باشیدهرکس علی علیه السلام را دوست بدارد فرشته مرگ انگونه که بر انبیا نازل می شود بر او نازل می شود خداوند ترس و وحشت از نکیر و منکر را از او دفع می کند و چهره اش را زیبا می کند https://eitaa.com/jorenab
 إِذَا كَانَتْ لَكَ إِلَى اللَّهِ، سُبْحَانَهُ، حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِهِ صلى الله عليه و آله، ثُمَّ سَلْ حَاجَتَكَ؛ فَإِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ حَاجَتَيْنِ، فَيَقْضِيَ إِحْدَاهُمَا وَ يَمْنَعَ الْأُخْرَى (نهج البلاغه حکمت ۳۶۱)  «هرگاه از خدای سبحان درخواستی داری، بر پیامبر اکرم (ص) درود بفرست.. سپس حاجت خود را بخوان؛ زیرا خداوند بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت در خواست شده، یکی را بر آورده و دیگری را باز دارد. https://eitaa.com/jorenab
رهبر انقلاب: آمریکا در افغانستان تحقیر شد 🔹درک غلط آمریکایی‌ها از ملت‌های این منطقه موجب شد که آمریکا در افغانستان تحقیر شود، و پس از آن ورود پُر سروصدا در بیست سال پیش، و پس از به کار بردن سلاح و بمب و آتش در برابر مردم بی‌دفاع و غیر نظامی، خود را در باتلاق حس کند و نیرو و ابزار نظامی خود را از آن بیرون بَرَد. 🔹همه‌ سخنِ جمهوری اسلامی که دنیای استکبار را نگران و خشمگین کرده است، دعوت به این مقاومت است: مقاومت در برابر دخالت و شرارت آمریکا و دیگر قدرت‌های متجاوز و به دست گرفتنِ سررشته‌ی آینده‌ دنیای اسلام با تکیه بر معارف اسلامی. @Farsna
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللّهُ اخِرَالْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از شبهاى پر بركت و شب مناجات با خدا برآورنده حاجات است و توبه در آن شب پذيرفته و دعا در آن مستجاب است و كسیكه آن شب را به عبادت به سر آورد، اجر صدوهفتاد سال عبادت را دارد، و براى آن شب چند عمل است: اوّل: اين دعا یاشاهدکل نجوی كه روايت شده بخواند. دوّم: هزار مرتبه تسبيحات عشر را كه سيّد به نقل كفعمى ذكر فرموده بخواند، و اين تسبيحات در اعمال روز عرفه بيايد. سوّم: دعای اللّهمّ من تعبّا و تهيا» را كه در روز عرفه و شب و روز جمعه نيز وارد است بخواند، و متن آن در اعمال شب جمعه است. چهارم: زیارت کندامام حسین علیه السلام https://eitaa.com/jorenab
وَ عِنْدَ جُرْمِهِ عَلَی الْعُذْرِ»؛به هنگام جرم او بر پوزش.اگر اشتباهی مرتکب شد و عذری آورد بپذیر و اگر عذری نیاورد، برایش عذری بتراش تا این رفاقتودوستی برقرار بماند. «حَتَّی کأَنَّک لَهُ عَبْدٌ وَ کأَنَّهُ ذُو نِعْمَةٍ عَلَیک»؛ گویا تو برای او بنده‌ای واو صاحب نعمت توست. تمام این نکته تحت یک اصل کلّی است که در جای دیگر اشاره فرمود وآن اینکه،عاجزترین مرد کسی است که نتواند دوستی به¬دست آورد و عاجزتر از او کسی است که نتواند دوستی که به¬دست آورد را حفظ نماید وموجب شود این دوستی برهم خورد؛«أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُم‏» ، پس برای رهایی از عجز وضعف می‌بایست تا آنجا که ممکن است در حفظ دوستی کوشید. «إِیاک أَنْ تَضَعَ ذَلِک فِی غَیرِ مَوْضِعِهِ أَوْ أَنْ تَفْعَلَهُ بِغَیرِ أَهْلِهِ»؛ زنهار که این کار را در جایی کنی که شایسته نیست و درباره¬ی کسی که بایسته نیست. یعنی محبّت کردن و نرم¬خویی تا آنجا ارزشمند است که طرف مقابل را به راه راست رهنمون شود، امّا اگر چنین عملی موجب جری شدن و یا تأیید عمل غیرعاقلانه کسی می‌شود نباید انجام داد یا فرد مقابل انسان خوبی است،امّا در شرایطی قرار گرفته است کهمحبّت کردن، اورا به سوی راه دیگری سوق می‌دهد، در این صورت این محبت در غیر جای خود است یا فردی که با او مدارا می‌شود، ضعیف¬النفس است ومحبّت کردن را نشانهبرحق بودن خویش می‌پندارد،در این صورت باید با او همان برخورد کرد که او انجام داد. همان¬گونه که فرمود: سنگ را از همان¬جا که آمد برگردانید؛ زیرا شرّ را چیزی جز شر دفع نمی‌کند؛«رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیثُ جَاءَ فَإِنَّ الشَّرَّ لَا یدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر.» کلوخ انداز را پاداش ســــــــنگ است جواب است ای برادر، این نه جنگ است https://eitaa.com/jorenab
أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِیّاً هَوَّنَ اللَّهُ عَلَیْهِ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ وَ جَعَلَ قَبْرَهُ رَوْضَةً مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: اگاه باشید هرکس علی( علیه السلام )را دوست بدارد خداوند لحظه جان کندن را بر او آسان کند و قبرش را باغی از باغ های بهشت گرداند https://eitaa.com/jorenab
وضع زمانه قابل دیدن دوبار نیست  رو پس نکرد هر که ازاین خاکدان  گذشت در کیش ما تجرد عنقا تمام نیست            در قید نام ماند اگر از نشان گذشت می گویم از اشعار بسیار زیبای کلیم کاشانی است می گویداگر کسی عاشق حق شده باشد هیچ ماو منیت در او نباید باشد لذا عنقا گرچه از نظر جسمی مجهول و نا معلوم است اما اسمش باقی مانده است کسی در حق ذوب شود اثری از او حتی نام باقی نمی ماند https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹ذی الحجه شهادت سفیرکربلا حضرت «مسلم بن عقيل» فرستاده امام حسين (علیه السلام ) را تسلیت عرض میکنیم . @jorenab
ابن کَوَّاء از حضرت امیرالمومنین علیه السلام در باره ایه ۴۶ سوره اعراف (بر «اعراف» مردانی هستند که هر یک از آن دو گروه را از چهره هایشان می شناسند.)پرسید حضرت فرمود: مائيم اعراف كه خداى عز و جل جز از طريق معرفت ما شناخته نشود و مائيم اعراف كه خدا ما را در روز قيامت بر روى صراط‍‌ معرفت قرار دهد، پس داخل بهشت نشود مگر كسى كه ما او را بشناسيم و او ما را بشناسد و بدوزخ نرود جز آنكه ما او را نشناسیم و او ما را نشناسد، خداى تبارك و تعالى اگر ميخواست خودش را بيواسطه به بندگانش می‌شناسانيد ولى ما را در جاده و راه و طريق معرفت خود قرار داد. 📗 جَاءَ ابْنُ الْکَوَّاءِ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ- وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ فَقَالَ «نَحْنُ الْأَعْرَافُ الَّذِي لَا يُعْرَفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِنَا وَ نَحْنُ الْأَعْرَافُ يُعَرِّفُنَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى الصِّرَاطِ فَلَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَنَا وَ عَرَفْنَاهُ وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَنَا وَ أَنْكَرْنَاهُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ‏ الْعِبَادَ نَفْسَهُ‏ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِيلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِي يُؤْتَى مِنْه‏‏» (کافی،ج۱،ص ۱۸۴) @jorenab