#عترت
اول-حضرت می فرماید وقتی عترت نبی صلی الله علیه واله و سلم هست چرا راه انهارا طی نمی کنید تا گمراه نشوید
(پس به كجا مى رويد و كى بازگردانده شويد.
دليلها برپاست و نشانه ها آشكار است و علامتها را نصب كرده اند.)
دوم-ویژگی خاندان عترت این است که بلد راه هستند
(اين گمراهى و حيرانى تا چند و حال آنكه، خاندان پيامبرتان كه
زمامداران حق اند و اعلام دين و زبان راستين، در ميان شما هستند. آنان را حرمت داريد، همان گونه، كه قرآن را حرمت بايد داشت و چون تشنه كامان كه به آب مى رسند از سرچشمه فيض ايشان سيراب شويد. )
از آنجا که اهل بیت علیهم السلام عِدل قران هستند پس مانند قران کریم باید مورد تکریم واقع شوند و می بایست از انها پیروی نمود
سوم-سپس به سخن نبی اکرم صلی الله علیه واله و سلم درباره اهل بیت اشاره می کند که فرمود
(اى مردم، اين سخن از پيامبرتان (صلى اللّه عليه و آله) فراگيريد، كه فرمايد: به ظاهر مرده است از ما آنكه مى ميرد، ولى در حقيقت نمرده است و، بظاهر پوسيده شود از ما آنكه پوسيده شود و بواقع پوسيده نشده است. )
پس ممات در اهل بیت راه ندارد و حیات انها دایمی است لذا در زیارتگاه های آنها گفته میشود کلام مرا می شنوی و مرا می بینی
چهارم-بعداز بیان کلی ویژگی اهل بیت علیهم السلام به خودش اشاره می کند که آنها باید از او پیروی کنند
( چيزى را كه نمى دانيد مگوييد. زيرا بيشترين حق، آن چيزهايى است كه انكارش مى كنيد. و معذور داريد كسى را -يعنى مرا- كه شما را بر او حجت و دليلى نيست. )
پنجم-سپس به آنچه در بین مردم رفتار کرد اشاره می کند تا نشان دهد امام به وظیفه اش که هدایت مردم و روشنگری است عمل کرد
اما مردم کوتاهی کردند
۱-آيا من در ميان شما به «ثقل اكبر» [يعنى قرآن] عمل ننموده ام
۲- آيا «ثقل اصغر» [يعنى عترت] را در ميان شما نگذاشتم.
۳-رايت عدالت را در ميان شما برافراشتم
۴- و بر حدود حلال و حرام آگاهتان كردم
۵- و از عدالت خويش جامه عافيت بر تنتان پوشاندم
۶-و معروف را با گفتار و كردارم، در ميان شما، گسترش دادم
۷- و اخلاق كريمه را با رفتار و منش خود به شما نشان دادم.
فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ وَ أَنَّى تُؤْفَكُونَ؟ وَ الْأَعْلَامُ قَائِمَةٌ وَ الْآيَاتُ وَاضِحَةٌ وَ الْمَنَارُ مَنْصُوبَةٌ؛ فَأَيْنَ يُتَاهُ بِكُمْ وَ كَيْفَ تَعْمَهُونَ وَ بَيْنَكُمْ عِتْرَةُ نَبِيِّكُمْ؟ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ وَ أَعْلَامُ الدِّينِ وَ أَلْسِنَةُ الصِّدْقِ. فَأَنْزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآنِ وَ رِدُوهُمْ وُرُودَ الْهِيمِ الْعِطَاشِ.
أَيُّهَا النَّاسُ خُذُوهَا عَنْ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ (صلی الله علیه وآله) "إِنَّهُ يَمُوتُ مَنْ مَاتَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِمَيِّتٍ وَ يَبْلَى مَنْ بَلِيَ مِنَّا وَ لَيْسَ بِبَالٍ"؛ فَلَا تَقُولُوا بِمَا لَا تَعْرِفُونَ، فَإِنَّ أَكْثَرَ الْحَقِّ فِيمَا تُنْكِرُونَ وَ اعْذِرُوا مَنْ لَا حُجَّةَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ هُوَ أَنَا،
أَ لَمْ أَعْمَلْ فِيكُمْ بِالثَّقَلِ الْأَكْبَرِ
وَ أَتْرُكْ فِيكُمُ الثَّقَلَ الْأَصْغَرَ؟
قَدْ رَكَزْتُ فِيكُمْ رَايَةَ الْإِيمَانِ
وَ وَقَفْتُكُمْ عَلَى حُدُودِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ
وَ أَلْبَسْتُكُمُ الْعَافِيَةَ مِنْ عَدْلِي
وَ فَرَشْتُكُمُ الْمَعْرُوفَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي
وَ أَرَيْتُكُمْ كَرَائِمَ الْأَخْلَاقِ مِنْ نَفْسِي،
(نهج البلاغه خطبه ۸۷)
@jorenab
۹ اسفند ۱۴۰۱
۹ اسفند ۱۴۰۱
۹ اسفند ۱۴۰۱
۱۰ اسفند ۱۴۰۱
۱۰ اسفند ۱۴۰۱
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وسلم:
سه چيز از درهاى نيكى است:
۱- سخاوتمندى جان،
۲-گفتار نيكو،
۳-و شكيبايى در برابر آزار و اذيت.
ثلاثٌ مِن أبوابِ البِرِّ :
سَخاءُ النَّفْسِ،
وطِيبُ الكلامِ،
والصَّبرُ علَى الأذى
تحف العقول : ۸
نکته:
سخاوت در اصل به معنای بخشش است و سخی نفسه عنه یعنی آنرا ترک کرد
(لسان العرب)
انسان زمانی چیزی را بخشش می کند که از آن بگذرد و تعلق خودرا از آن قطع کند
سخا نفس یعنی انسان به جایی برسد که در درون خویش از آنچه دیگران دارند رها شود و علاقه و پیوندی به انها نداشته باشد و این بالاترین مرتبه زهد است
@jorenab
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
۱-اگر انسان نسبت به عبادت الهی رغبت وعلاقه نشان داد و استکبار نورزید و بیاد خداوند بود و به تسبیح حق پرداخت نشانه آن است که مقرب خداوند است زیرا تنها راه تقرب به خداوند ذکر ی است که دل را نرم کند و دربرابر حق گردن فرازی نکند
إِنَّ الَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ يَسْجُدُونَ
یقیناً مقرّبان و نزدیکان خدا هیچ گاه از عبادت و بندگی اش تکبّر نمی ورزند، وهمواره او را تسبیح می گویند، و پیوسته برای او سجده می کنند.
(سوره اعراف آیه ۲۰۶)
۲-اگر کسی دربرابر خداوند استکبار بورزد و اهل دعا و عبادت نباشد با ذلت وخواری داخل جهنم می شود
إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ (غافر:۶۰)
۳-پس نشانه آنکه انسان محبوب و مقرب خداست یا نه باید ببیند رایطه اش با عبادت الهی چگونه است
@jorenab
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
تمثل النبي في سليله
في خلقه وخلقه وقيله
كما تجلى الله في نبيه
فقد تجلى هو في وليه
(ایت الله غروی اصفهانی)
نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم از نظر خَلق و خُلق و گفتار در نسل خویش تمثل پیدا کرد
همانگونه که خداوند در نبی خویش تجلی کرد نبی اکرم در ولی خویش تجلی نمود
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان مبارک باد
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@jorenab
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
هيچ خانه و خيمه اى در روى زمين نمى ماند، مگر اين كه خداوند كلمه اسلام را با عزّت بخشيدن به عزيز و خوار كردن ذليل ، وارد آنها مى كند ؛
يا خداوند صاحبان آن خانه ها و خيمه ها را عزّت مى بخشد و آنان را از اهل كلمه اسلام قرار مى دهد
و يا با خفّت و خوارى در برابر آن گردن مى نهند .
عن رسول الله (ص) : لا يَبقى عَلى ظَهرِ الأرضِ بَيتُ مَدَرٍ و لا وَبَرٍ إلاّ أدخَلَ اللّه ُ علَيهِم كَلِمَةَ الإسلامِ بِعِزِّ عزيزٍ و بِذُلِّ ذَليلٍ ، إمّا يُعِزُّهُم اللّه ُ فَيَجعَلُهُم من اهلهم، او یذلهم فیدینون لها
(کنز العمال ص ۴۳۷)
@jorenab
۱۳ اسفند ۱۴۰۱