eitaa logo
جرعه ناب
645 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
199 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: أَنَا مَدِینَةُ الْجَنَّةِ وَ أَنْتَ بَابُهَا یَا عَلِیُّ کَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَدْخُلُهَا مِنْ غَیْرِ بَابِهَا بحارالانوارج۴۰ص۲۰۰ نبی اعظم صلوات علیه وآله وسلم:من شهر بهشت هستم وتو درِ بهشت هستی ای علی دروغ می گوید هرکس که بگویداز غیر در آن وارد بهشت شود می گویم: این بیان نورانی حضرت نبی اکرم (صلی الله علیه واله وسلم )نشان می دهد لازمه ورود به بهشت داشتن ولایت امیرالمومنین و اهل بیت عصمت علیهم افضل صلوات المصلین است https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 نماز پرفضیلت یکشنبه ماه ذی القعده در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ. 🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸 https://eitaa.com/jorenab
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند :  هرکس این 6 آیه را هر روز صبح بخواند خداوند او را از هر بدی حفظ  می کند هر چند او خود را به هلاکت انداخته  باشد  قُلْ لَنْ یُصِیبَنا إِلَّا ما کَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ توبه / 51  وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ یونس / 107 وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ هود / 6   وَ کَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُها وَ إِیَّاکُمْ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیم عنکبوت /60 ما یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِکَ لَها وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ فاطر /2  قُلْ أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ زمر /38 حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ. بحارالانوار ج۸۳، ص۳۳۷ https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
زیارت امیرالمومنین علیه السلام درروزیکشنبه: السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ . السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ‌اللّٰهِ صَلَّى‌اللّٰهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. زیارت حضرت زهراسلام اللّه علیها: السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَأَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. https://eitaa.com/jorenab
خلاصه دین و قرآن درکلام علامه طباطبایی https://eitaa.com/jorenab
بعضی پرنده ها هستتد که با شکار ماهی روزی می خورند به تعبیر سعدی از درِبخشندگی و بنده نوازی مرغ هوا را نصیب ماهی دریا از طرفی برخی ماهی هستند که به ماهی تیرانداز یا آب پاش معروف هستند با شلیک آب حشره هایی که روی برگ های کنار ابگیر هستند را شکار میکنند چون با برخورد آب به حشره به داخل آب می افتد و ماهی تیرانداز شکارش میکند و اینجوری روزی میخورد پس غصه روزی نخور خودت را به خالق خویش بسپار آنکس ترا آفرید روزی ات را بر عهده گرفت لذا فرمود هیچ جنبنده ای نیست مگر آنکه بر خداوند است روزی اش را بدهد وَمَا مِن دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ (رِزْقُهَا هود:۶) https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چه بگویم درمورد کسی که همه فضیلتها به او منتهی می شود ۱- و از آنجا که اشرف علم ؛ علم الهی است چون شرف علم به شرف معلوم است و معلوم – ذات ا لهی – اشرف موجودات است پس علم الهی که اشرف علوم است؛از کلام وی اقتباس شده و از وی نقل شده و ازاو شروع و به وی ختم میشود . ۲-معتزله که اهل این فن هستند، و مردم، ازآنها این فن را آموختند ، شاگردان اوهستند، زیرا بزرگ آنها واصل بن عطا شاگرد ابی هاشم عبدا لله بن محمد بن حنیفه است و ابو هاشم شاگرد پدرش بود واو شاگرد آن حضرت . ۳-اما اشعریه ؛آنها ازابی الحسن اشعری هستند که اوشاگرد ابی علی جبایی بود و ابو علی یکی از مشایخ معتزله است پس اشعـــری ها منتهی می شوند به استاد معتزله و معلم آنها علی بن ابی طالب ( علیه السلام)است ۴-اما امامیه و زیدیه پس بودن آنها از وی روشن است . ۵-از جمله علوم ؛علم فقه است که آن حضرت اصل و اساس آن است و هر فقیه در اسلام از فقه وی استفاده کرده است . الف-اما اصحاب ابی حنیفه مثل ابو یوسف و غیره از ابوحنیفه گرفته اند ب- وشافعی از محمد بن حسن گرفت که او شاگرد ابو حنیفه بود و احمد بن حنبل از شافعی گرفت که فقه وی نیز به ابو حنیفه بر می گردد ج- و ابو حنیفه شاگرد جعفر بن محمد ( علیه السلام )بود که آنحضرت هم با واسطه پدرانش شاگرد علی بن ابی طالب است. د-ا ما ما لک بن ا نس شا گرد ربیعه بوده و ا و شا گرد عکرمه و اوشاگرد عبد ا لله بن عبا س و او شاگرد علی بن ابی طا لب بود . اما فقه شیعه روشن است که به او باز می گردد . ه-اما فقهاء صحابه؛ مانند عمر و ابن عباس فقه خود را، از او اخذ کردند. اما ابن عباس ،که روشن است؛ اما عمر، همه میدانند وی در بسیاری ازمسایل به او رجوع می کرد. و بارها می گفت اگر علی نبود عمر هلاک می شد. و باقی نمانم در مشکلی که ابوالحسن حاضرنباشد. و می گفت: تا علی بن ابی طالب در مسجد است کسی فتوا ندهد . ۶-از جمله علوم، علم تفسیر است که از او اخذ شده است. و اگر به تفسیر رجوع کنی، صحت این کلام را می یابی . ۷- و از جمله علوم ، علم نحو است که همه می دانند او اولین کسی است که آنرا انشاء کردو به ابوالاسود دئلی املاء نمود. ( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید نشر نورالهدی ج1 ص 59 – 63 با تصرف و تلخیص )» https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارزش کوه به این است چون سر بر افراشته است از آنچه در زمین هست گذشته است نگاه به آسمان دارد برای همین اگر برف بیاد اول بر کوه می نشیند اگر افتاب باشد اول بر کوه می تابد لذا کوه نه تنها روزی خودش را تامین میکند بلکه با چشمه سارهایی که اطرافش هست دشت و دمن را سیراب میکند اگر نگاهت به خدا وند باشد خداوند کاری میکند هم خودت راه درست را بروی هم باعث شوی دیگران راه درست را پیدا کنند لذا قران می فرماید برای او نوری قرار دادیم که با آن بین مردم راه می رود وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ انعام :۱۲۲ https://eitaa.com/jorenab
در شبانگاه ۷ تیر ۱۳۶۰ آیت الله سیدمحمد حسینی بهشتی، رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب به شهادت رسیدند.  این حادثه شش روز پس از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری صورت گرفت. (پرتال امام خمینی تاریخ انتشار مطلب۷/۴/۹۸) https://eitaa.com/jorenab
گاهی بین دوتا دوست صمیمی هم اختلاف پیش میاد بین شان بحث می شود وقتی یکی نتواند به هیچ شکلی طرف مقابل را قانع کند میگوید با آن همه خوشی هایی که باهم داشتیم ازت بیشتر ازین ها انتظار داشتم انتظار داشتم جوابم را بدی اگر اشتباهی بوده به حرمت دوستی بین ما نادیده بگیری امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه می فرماید خدایا درست است که ما نافرمانی ات کردیم اما خدایا ما آرزوی طولانی و فراوان و امید بزرگ به تو داریم امید داریم مارا ببخشی گناه مارا بپوشانی وقتی ترا میخوانیم و دعا میکنیم اجابت کنی و جواب بدهی رَبِّ انَّ لَنا فیکَ امَلًا طَویلًا کَثیراً، انَّ لَنا فیکَ رَجآءً عَظیماً، عَصَیْناکَ وَنَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتُرَ عَلَیْنا، وَ دَعَوْناکَ وَ نَحْنُ نَرْجُو انْ تَسْتَجیبَ لَنا، (دعای ابو حمزه ثمالی) https://eitaa.com/jorenab
از آنجا که انسان مسافر است هر چه تعلقش کمتر باشد راحت کوچ می کند لذا می فرماید آنچه دوست دارید را انفاق کنید« لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ‏». زیرا انفاق یک نوع تمرین برای دل کندن است  و چون وقف یکی از مصادیق بارز انفاق است پس می تواند  الف -  مارا در حرکت به سمت الهی یاری کند ب- موجب بهره وری بیشتر دیگران میشودچون اصل مال باقی می ماند و منفعت آن به دیگرانداده می شود ج- و همین بقا ما ل خودش بیشتر اثر گذار است تا انفاق بشود و دیگر اثری از آن نباشد يکي از ياران پيامبر(ص) به نام ابوطلحه انصاري در مدينه نخلستان و باغي داشت که بسيار با صفا و زيبا بود به طوري که همه در مدينه از آن سخن مي گفتند. در آن چشمه آب صافي بود که هر موقع پيامبر(ص) به آن باغ مي رفت از آن ميل مي کرد و وضو مي ساخت و علاوه بر همه اين ها آن باغ درآمد خوبي براي ابوطلحه داشت. پس از نزول آيه: «لن تنالوا البر حتي تنفقوا مما تحبون»(آل عمران/ ۹۲) به خدمت پيامبر(ص) آمد و عرض کرد: «مي داني که محبوب ترين اموال من همين باغ است و مي خواهم آن را در راه خدا انفاق کنم تا ذخيره اي براي رستاخيز من باشد، پيامبر(ص) فرمود: من صلاح مي دانم آن را به خويشاوند نيازمند خود بدهي، ابوطلحه دستور پيامبر(ص) را عملي نمود و آن باغ را بر خويشان خود وقف کرد(امتاع الاسماع ج۷ص۳۴۶)  https://eitaa.com/jorenab
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَ: إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَی صَفَائِحِ الذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَی الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ یَا عَلِیُّ. بحارالانوار ج۸ص۱۲۲ ابن عباس از نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل می کند که حضرت فرمود کوبه درِ بهشت از یاقوت سرخ است که بر روی صفحه ای ازطلا قرار دارد وقتی کوبه بر روی صفحه کوبیده می شود صدا می دهد یاعلی استاد جوادی آملی در حکمت عبادت می نویسد: مرحوم علاّمه طباطبایی(ره) در شرح این حدیث و این که چرا صدای کوبه‌ی درِ بهشت "یا علی" است می‏فرمودند: مهمان وقتی به خانه‏ ای می‏ رود، صاحب خانه را صدا می‏ زند؛ اگر صاحب‏خانه نام معینی داشته باشد، مهمان همان نام معیّن را می‏ برد. صاحب بهشت و مهماندار بهشت، علی‏ بن ابی ‏طالب (ع) است؛ از این رو، صدای کوبه در بهشت هم «یا علی» است. چون هر کس به بهشت می‏ رود در سایه هدایت و رهبری این خاندان و مهمان این خاندان است. اگر این انوار طیّبه نبودند، کسی راه بهشت را طیّ نمی‏ کرد (حکمت عبادات، جوادی آملی، ص۲۵۴) https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
هدایت شده از جرعه ناب
روز سه‌شنبه به نام حضرت زین العابدین و امام باقر و امام صادق(علیهم‌السلام) است. زیارت میکنیم ایشان را در این روز به این زیارت: السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْىِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَئِمَّةَ الْهُدَىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَعْلامَ التُّقىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلادَ رَسُولِ اللّٰهِ، أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُمْ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ، مُعادٍ لِأَعْدائِكُمْ، مُوَالٍ لِأَوْلِيَائِكُمْ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَوالىٰ آخِرَهُمْ كَمَا تَوالَيْتُ أَوَّلَهُمْ، وَأَبْرَأُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ، وَأَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللَّاتِ وَالْعُزَّىٰ . صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ يَا مَوالِىَّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ . السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَسُلالَةَ الْوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ، يَا مَوالِىَّ هٰذَا يَوْمُكُمْ وَهُوَ يَوْمُ الثُّلَثَاءِ، وَأَنَا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكُمْ وَآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؟ سوال قزوینی راجع به میر نوروز می نویسد: سخن در پرده می‌گویم چو گل از غنچه بیرون آی که بیش از پنج روزی نیست حکم میر نوروزی این تعبیر عبارت بوده از پادشاهی یا امیری یا حاکمی موقتی که سابق در ایران رسم بوده در ایام عید نوروز محض تفریح عمومی و خنده و مضحکه او را بر تخت می‌نشانیده‌اند و پس از انقضای ایام جشن‌، سلطنت او نیز به پایان می‌رسیده‌، و گویا پادشاه حقیقی وقت محض متابعت سنت عمومی در آن چندروزه خود را برحسب ظاهر از سلطنت خلع می‏‎کرده و نام پادشاهی را با جمیع ظاهری آن از فرمانروایی مطلق و اطاعت عموم عمال دولت از کشوری و لشکری از اوامر و نواهی او به یکی از ادانی الناس واگذار می نموده و این شخص مسخره در آن چند روزه به نوع سلطنت دروغی صوری محض که واضح است جز تفریح و سخریه و خنده و بازی هیچ منظور دیگری از آن در بین نبوده انجام می‌داده و احکامی صادر می‌نموده و عزل و نصب و توقیف و حبس و جریمه و مصادره می‌کرده و پس‌از چند روزی سلطنت صوری کوتاه او به پایان می‌رسیده و امور باز به مجاری عادی خود جریان می‌یافته است‌، و به این مناسبات تعبیر ‌« پادشاه نوروزی‌» یا ‌«‌میر نوروزی‌» کنایه شده بوده است از پادشاهی که مدت سلطنت او بسیار کوتاه و فرمانروائی او بسیار متزلزل و بی‌دوام و بی‌اساس باشد بنقل از مجله یادگار س 1 ش‌3ص 16 - 13 https://eitaa.com/jorenab
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً .... سپس دل‌هاى شما بعد از اين [همه كفران] سخت شد؛ همچون سنگ، يا سختر دراین آیه شریفه خداوند متعال دلهای عده ای را سنگ بلکه سخت از سنگ تشبیه میکند سوالی که مطرح است اینکه چرا دل سخت می شود و نشانه سخت شدن آن چیست؟ حضرت علی علیه السلام تعبیر بسیار زیبایی دارند می فرماید چشم به منزله نهر آب است که اشک از ان جاری می شود و این نهر به چشمه ای متصل است به نام دل هرگاه چشمه دل خشک شود دیگر از چشم اشکی جاری نمی شود و علت خشکیدن چشمه دل آن است که همانطور که خاک وخاشاک فراوان بر چشمه ای بریزد آنرا دفن میکند دل نیز زیر انباری از گناه دفن می شود و برای گناهانی که فرد انجام می دهد دیگر از نبود نان بر سر سفره مظلومی متاثر نمی شود و دیگر نافرمانی ولی نعمت یعنی خداوند متعال اورا شرمسار نمی سازد لذا خشک می شود و دلی که خشک شود سخت می شود أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَهًِْ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِکَثْرَهًِْ الذُّنُوب. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: اشک چشم‌ها خشک نمی‌شوند مگر از اثر قساوت قلب و دل‌ها نیز سخت [و دچار قساوت] نمی‌شوند مگر در اثر گناهان زیاد.  الکافی، ج۱، ص۸۱ @jorenab
منصوربن حازم می گوید به امام صادق ( علیه السلام) عرض کردم به مردم گفتم: آیا قبول دارید که رسول خدا حجت الهی بود بر بندگانش ؟ گفتند بله  گفتم زمانی که حضرت رحلت کرد حجت خداوند بر بندگان که حرام وحلال الهی رابیان کند وآنچه موجب خشم وخشنودی حق است را متذکر شود چه کسی است ؟گفتند قرآن   دیدم قرآن گروه های مختلف مانند مرجئه قدریه  وزندیق که قرآن را قبول دارند باهم در باره  اش اختلاف دارند  فهمیدم قرآن خودش کافی نیست نیاز به قیم دارد تا آنچه در آن است را برای مردم تبیین کند   از آنها پرسیدم قیم قرآن کیست ؟گفتند ابن مسعود هست برخی را می داند ابن عمر است بخشی را می داند حذیفه بعضی را می داند گفتم اینها که گفتید بر همه قرآن احاطه کامل دارند؟ گفتند نه دیدم تنها کسی که به همه قرآن آگاهی و احاطه کامل دارد علی ( علیه السلام ) است   پس شهادت دادم که علی ( علیه السلام) قیم قرآن است که بر همه قرآ ن احاطه دارد  وطاعتش واجب است  واو حجت خداوند بر بندگان بعد از رسول  خداست وآنچه در باره قرآن بگوید حق است امام صادق(علیه السلام)  فرمود خداوند  تورا مورد رحمت خویش قراردهد ( الکافی دارالکتب الاسلامیه ج1 ص 168-169 باب الاضطرار الی الحجه حدیث 2) @jorenab
وقتی کنار نهرآب می نشینید جریان آنرا به خوبی می بینیدو حس می کنید اما بعضی چیزها حرکتشان کُنداست مثل بچه ا ی که بزرگ می شود کسانی که با فاصله طولانی اورا می بینند بهتر متوجه بزرگ شدنش می شوند تا پدرو مادر که همیشه آورا می بینند بعضی چیزها هم حرکتش را نمی شود حتی با توجه متوجه شد و نیاز به دقت فراوان دارد مانند حرکت کوه ها که قران کریم می فرماید شما خیال می کنید کوه ها ثابت هستند در حالی که مثل ابر در حرکت هستند وَتَرَی الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ( نمل:۸۸) نکته مهم از نگاه قران کریم این است همه چیز در عالم در حرکت است و مقصد این حرکت هم خداوند متعال است وَإِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (بقره:۲۱۰) https://eitaa.com/jorenab
روز چهارشنبه به نام حضرت موسی بن جعفر و حضرت رضا و حضرت جواد و حضرت هادی(علیهم‌السلام) است. زیارت میکنیم آن بزرگواران : السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْ لِيَاءَاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللّٰهِ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللّٰهَ مُخْلِصِينَ، وَجَاهَدْتُمْ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّىٰ أَتاكُمُ الْيَقِينُ، فَلَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا إِبْراهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنَا مَوْلىً لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِى يَوْمِكُمْ هٰذَا وَهُوَ يَوْمُ الْأَرْبَعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خواب آیت‌الله جوادی آملی درباره شهید بهشتی □ عصری می‌خواستم استراحت کنم، در آن استراحت (خواب) دیدم که مرحوم شهید بهشتی دارند می‌روند، با یک لباس فاخری. عرض کردم: کجا؟ با انگشت‌شان اشاره کردند، یک قصر مجللی روبرو بود... @HawzahNews | حوزه‌نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مفضل می گوید :امام صادق (علیه السلام) به من فرمود ای مفضل کوش کن انچه به تو می گویم وبدان که حق است وآنرا انجام بده وبه گروه مومنین خبر بده گفتم فدایت شوم گروه مؤمنین چه کسانی هستند فرمود :آنانکه میل به برآوردن حاجات برادرانشان دارند سپس فرمود کسی حاجت بر مؤمن خویش را برآورده سازد خداوند در روز قیامت صد هزار حاجت اورا بر اورده می سازد که از جمله آن بهشت است. «عَنِ الْمُفَضَّلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ لِي يَا مُفَضَّلُ اسْمَعْ مَا أَقُولُ لَكَ- وَ اعْلَمْ أَنَّهُ الْحَقُّ وَ افْعَلْهُ وَ أَخْبِرْ بِهِ عِلْيَةَ إِخْوَانِكَ- قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا عِلْيَةُ إِخْوَانِي- قَالَ الرَّاغِبُونَ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِ إِخْوَانِهِمْ- قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ مَنْ قَضَى لِأَخِيهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً- قَضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ- مِنْ ذَلِكَ أَوَّلُهَا الْجَنَّة» -بحار الانوار ج71 ص322 https://eitaa.com/jorenab
(إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ، فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ حکمت ۱۷۵ هنگامى كه از چيزى مى ترسى خود را در آن بيفكن، چرا كه سختى پرهيز از آن از آنچه مى ترسى بيشتر است هرگاه انسان انتظار امری را داشته باشد همیشه در نگرانی بسر می برد و همین میشودتا خیالات متعدد در ذهن وی خطورکند لذا ترس و وحشت اورا فرا میگیرد و همیشه این ترس با او خواهد بود زیرا منبع آن ناشناخته است و نمیداند چه چیزی گریبانگیر او خواهد شد اما اگر دچار ان مشکل و گرفتاری شود میداند چه بلایی بر سرش آمده است ای بسا هرگز ان چیزی نبوده است که فکر میکرد سعدى در گلستان خود داستان زيبايى در اين زمينه نقل مى كند. مى گويد: پادشاهى با غلامى عجمى در كشتى نشست، و غلام هرگز دريا نديده بود و محنت كشتى نيازموده. گريه و زارى در نهاد و لرزه بر اندامش افتاد. چندان كه ملاطفت كردند آرام نمى گرفت و عيش مَلِك از او منغّص بود چاره ندانستند. حكيمى در آن كشتى بود مَلِك را گفت: اگر فرمان دهى من او را به طريقى خاموش گردانم. گفت: غايت لطف و كرم باشد. بفرمود تا غلام را به دريا انداختند. بارى چند غوطه خورد، مويش گرفتند و پيش كشتى آوردند و به دو دست در سكان كشتى آويخت. چون برآمد به گوشه اى بنشست و آرام يافت. مَلِك را عجب آمد پرسيد: در اين چه حكمت بود؟ گفت: از اول محنت غرقه شدن ناچشيده بود و قدر سلامت كشتى نمى دانست. قدر عافيت كسى دارد كه به مصيبتى گرفتار آيد. (گلستان سعدی باب اول در سیرت پادشاهان حکایت هفتم ) @jorenab
می گویند شخصی فرزندش را پیش استادی برد تا به او علم جفر بیاموزد بعداز مدتی به مدرسه فرزندش رفت و از استاد پرسید آیا چیزی آموخته است گفت بله پدر خواست فرزندش را آزمایش کند دانه تسبیح در دست خود پنهان کرد به فرزندش گفت آیا می توانی بگویی در دستم چیست پسر بعداز مدتی تفکر گفت سنگ آسیا پدر سخت بر اشفت خطاب به استاد گفت این همه هزینه کردم مدتها پیش تو بود تا چیزی یاد بگیرد اما نتوانستی بهش یاد بدهی ؟؟ استاد گفت آنچه من باید به او آموزش بدهم بدرستی دادم زیرا طبق محاسبات فهمید آنچیزی در دست توست گرد است و وسطش سوراخ دارد اما بقیه مربوط به خودش است که باید بفهمد سنگ آسیا که چند مرد قوی نمی توانند حرکتش بدهند چگونه در مشت تو جا می شود؟؟ قران کریم هم می فرماید ما راه را به شما نشان می دهیم به راه راست هدایت می کنیم اما این شما هستید یا شکر گزار هستید از راه درست تبعیت می کنید یاکفران کرده ناسپاسی می کنید إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا (انسان:۳) قران کریم نمونه ای را نقل میکند که وقتی خداوند راه را به او نشان داد او دنبال راه را گرفت و حرکت کرد آتَیْنَاهُ مِن کُلِّ شَیْءٍ سَبَبًا فَأَتْبَعَ سَبَبًا(کهف:-۸۵-۸۴) می فرماید علت موفقیت ذوالقرنین این بود ما وقتی اسباب هرچیزی را در اختیارش قرار دادیم از آنها به خوبی استفاده کرد https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب