#تقدم_تبری_بر_تولی
🔅مرد خیاطی دو پیراهن نزد امام صادق علیه السلام آورد و عرض کرد: من هنگام دوختن یکی از دو پیراهن صلوات بر محمد و آل محمد می فرستادم و هنگام دوختن دیگری لعن بر دشمنان محمد و آل محمد. شما کدامیک را اختیار می کنید؟
حضرت پیراهنی را که با ذکر لعن دوخته شده بود انتخاب نموده و فرمود: من این پیراهن را بیشتر دوست دارم .
جاء رجل خیاط بقمیصین الی الامام الصادق علیه السلام، و قال: عند ما کنت أخیط أحدا لقمیصین کنت أصلی علی محمد و آل محمد و عند ما أخیط القمیص الاخر کنت ألعَنُ أعداء محمد و آل محمد، فأی القمیصین تختاره؟
فاختار الامام الصادق القمیص الذی کان الخیاط عند خیاطته یلعن أعدائهم فقال انی أحب هذا القمیص أکثر
📚- إمارة الولایة 51 وفور الأثر 91 ، شفاء الصدور 2-48
@jorenab
#شبهه
سوال
شبهه چیست و چراوچگونه بوجود می آید؟
پاسخ
الف-شبهه چیست؟
شبهه یعنی چیزی که شبیه به حق است به عبارت دیگر باطل لباس حق را به تن می کند بگونه ای که به راحتی قابل تشخیص نیست و در حوزه عمل و اندیشه تصور دارد
۱-در حوزه عمل انسان به این تصور که فعل درستی را انجام میدهد دچار خطا و اشتباه می شود
۲-در حوزه اندیشه هم بخاطر ندانستن درست مساله و یا تحلیل نادرست حقیقت یا انگیزه های غیر الهی دچار خطای محاسباتی می شود و از حق فاصله می گیرد
ب-چراشبهه بوجود میاید
مهمترین عوامل شبهه دوچیز است
یکی جهل و نادانی دیگری خباثت باطنی
اگر شبهه از روی جهل و نادانی باشد می بایست با تبیین و توضیح انرا برطرف نمود
واگر نشان از خباثت باطنی باشد بیان علمی سودی نمی بخشد
وعلت انکه بخاطر خباثت باطنی ایجاد شبهه می کند برای ان است که باطل اگر خالص باشد و حق اگر خالص باشد کاملا مشخص است لذا اهل باطل بخشی از حق و قسمتی از باطل را ترکیب می کنند تا حق پوشیده بماند و مردم دچار سردرگمی شوند
پس اگر باطل با حقّ در هم نمى شد راه حقّ بر خواهان آن پوشيده نمى گرديد، و اگر حقّ در ميان باطل پنهان نمى بود دشمنان (هرگز) نمىتوانستند از آن بد گوئى كنند، وليكن چون قسمتى از حقّ و قسمتى از باطل فرا گرفته و درهم مى آمیزد پس آنگاه شيطان بر دوستان خود تسلّط پيدا ميكند
و كسانيكه لطف خدا شامل حالشان گرديده است نجات مى يابند
أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلَی الْمُرْتَادِینَ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِینَ وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ! فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَی أَوْلِیَائِهِ وَ یَنْجُو اَلَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ اَلْحُسْنی.
(نهج البلاغه خطبه ۵۰)
@jorenab
روز پنجشنبه به نام امام حسن عسکری(علیهالسلام) است. در زیارت آن حضرت می گوییم:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.
@jorenab
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#حدیث_مهدوی
❇️پناه دهنده ترين و آگاه ترين
🔶قالَ عَلِىٌ عليه السلام فى صِفَةِ الْمَهدّى:
اَوْسَعُكُمْ كَهْفا وَ اَكْثَرُكُمْ عِلْما وَ اَوْصَلُكُمْ رَحِما ... شَوْقا اِلى رُؤْيَتِهِ.
📚[بحارالانوار، ج 51، ص 115، روايت 24.]
🟩اميرمؤمنان عليه السلام درباره صفات مهدى عليه السلام فرمود: پناه دهى او از همه شما گسترده تر و دانشش از همه شما بيشتر و رسيدگى به خويشانش از همه شما فزونتر است ... چقدر مشتاق ديدن اويم
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
سوال
در سوره مبارکه الرحمن در آیه شریفه ۳۵ میخوانیم
یُرْسَلُ عَلَیْکُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ
یعنی
(در قیامت) شعله هایی از آتش، و دودهایی متراکم بر شما فرستاده می شود. و نمی توانید از کسی یاری بطلبید.
آنگاه در ادامه در آیه شریفه ۳۶ آمده است
فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید
در روایات آمده است مستحب است بعداز این آیه شریفه گفته شود
لَا بِشَیْءٍ مِنْ آلَائِکَ یا رَبِّ أُکَذِّبُ
(مجمع البیان ج۸ص۳۹۷)
پروردگارا هیچیک از آیات و نشانههای تو را تکذیب نمیکنم».
یعنی اقرار می کنیم که ریختن شعله های آتش و دودشدید از نعمت هایی است که خداوند ارزانی کرده است
در حالی که آتش نشانه عذاب الهی است
پاسخ
به متن آیه شریفه دقت شود نشان می دهد که اگرکسی خلاف فرمان الهی انجام دهد و مرتکب گناه شود دچار چنین عذابی می شود
درسه ایه قبل آمده است
سَنَفْرُغُ لَکُمْ أَیُّهَ الثَّقَلَانِ
ای دو گروه انس و جن! بزودی به (حساب) شما می پردازیم!
این بیان به خوبی نشان می دهد زبان آیات زبان تهدید است یعنی اگر از فرامین الهی پیروی نکنید به زودی در حسابرسی دچار مشکل می شوید لذا باید مواظب باشید تا دچار خطا و گناه نشوید
پس تهدید به عذاب نعمت است زیرا باعث هوشیاری انسان می شود مانند معلمی که سر کلاس می گوید اگر درس نخوانید اخراج خواهید شد این سخن ازسر دلسوزی و تنبیه و آگاه کردن از عواقب درس نخواندن است لذا لطف استاد محسوب می شود
البته اگر کسی به هشدار توجه نکند و خلاف فرمان الهی عمل کند دچار عذاب خواهد شد
پس تهدید به عذاب و اینکه مراقب باشید شما یله و رها نیستید نعمت است و خداوند اگر میخواست اینکه سرانجام بدکار و نیکوکار چه می شود را بیان نمی فرمود تا خودشان به هنگام حسابرسی مشاهده کنند
@jorenab
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 امروز؛ سلامی بغضآلود به حضرت بقیّةاللّه (ارواحنا فداه)
🔺 السَّلَامُ عَلَيكَ اَيُّهَا العَلَمُ المَنصُوبُ وَ العِلمُ الْمَصْبُوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَةُ الوَاسِعَةُ وَعداً غَيرَ مَكذُوبٍ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقعُدُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَقرَأُ وَ تُبَيِّنُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقنُتُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَركَعُ وَ تَسجُدُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ السَّلَامُ عَلَيكَ حِينَ تَحمَدُ وَ تَستَغفِرُ.
۱۴۰۱/۰۱/۰۱
🌷 @Khamenei_ir