eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
208 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی ؛ از « وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُون‏» المائدة : ۹۹ دانستم عالم محضر توست « فاغفر لی کل ذنب اذنبته کتمته او اعلنته » https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خُلِقْنَا مِنْ عِلِّيِّينَ وَ خُلِقَ أَرْوَاحُنَا مِنْ فَوْقِ ذَلِكَ وَ خُلِقَ أَرْوَاحُ شِيعَتِنَا مِنْ عِلِّيِّينَ وَ خُلِقَ أَجْسَادُهُمْ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَمِنْ أَجْلِ تِلْكَ الْقَرَابَةِ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ قُلُوبُهُمْ تَحِنُّ إِلَيْنَا. (بحارالانوارج۵ص۲۴۳) امام صادق علیه السلام: خدا (بدنهای) ما را از علیین خلق کرد و ارواح ما را از بالاتر از آن خلق کرد و ارواح شیعیان ما را از علیین خلق کرد و پیکرشان را از پایین آن خلق کرد پس قرابت و نزدیکی میان ما و آنها از این جهت است و دلهاى ایشان مشتاق ماست. (به سوی ما کشیده می شود بیان امام‌ صادق علیه السلام اشاره دارد به ایه ۷۵ سوره مبارکه ص قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ ۖ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنتَ مِنَ الْعَالِینَ در روایت ابو سعید خِدِری آمده است با نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم )نشسته بودیم که شخصی به حضرت فرمود مرا از قول خدا خطاب به شیطان – استکبار ورزیدی یا از عالین بودی – خبر بده آنان چه کسانی هستند حضرت فرمود من وعلی وفاطمه وحسن وحسین در سرادق عرش تسبیح خداوندرا می گفتیم و فرشتگان با تسبیح ما تسبیح می گفتند  دو هزار سال قبل از خلقت آدم وقتی خداوند ادم را خلق کرد فرشتگان را امر کرد که به او سجده کنند ومارا امر به سجده نکرد همه فرشتگان سجده کردند جز شیطان که تکبر ورزید خداوند فرمود استکبار ورزیدی یا از عالین بودی یعنی این پنج نفری که اسمشان بر سرادق عرش نوشته است. 9 كِتَابُ [فَضَائِلِ الشِّيعَةِ] لِلصَّدُوقِ رَحِمَهُ اللَّهُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ كُنَّا جُلُوساً مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِذْ أَقْبَلَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِإِبْلِيسَ- أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ‏  فَمَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الَّذِينَ هُمْ أَعْلَى مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا وَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ كُنَّا فِي سُرَادِقِ الْعَرْشِ نُسَبِّحُ اللَّهَ وَ تُسَبِّحُ الْمَلَائِكَةُ بِتَسْبِيحِنَا قَبْلَ أَنْ خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ بِأَلْفَيْ عَامٍ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ أَنْ يَسْجُدُوا لَهُ وَ لَمْ يَأْمُرْنَا بِالسُّجُودِ فَسَجَدَتِ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِيسَ فَإِنَّهُ أَبَى أَنْ يَسْجُدَ فَقَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ‏  أَيْ مِنْ هَؤُلَاءِ الْخَمْسِ الْمَكْتُوبِ أَسْمَاؤُهُمْ فِي سُرَادِقِ الْعَرْشِ الْخَبَربحار ج 11 ص 142 این روایات که مانند آن فراوان است خلاصه اش آن است که چون مولد شیعیان پاک است لذا به اهل بیت علیهم السلام نزدیک هستند @jorenab
هرگاه انسان، نیازمندِ چیزی باشد دوست دارد به کسی بگوید که جواب رد نشوند و حاجت اورا بر اورده سازد در دعای ابوحمزه می فرماید آنکس که حاجت را روا میکند خداوند است ( وَ أَعْلَمُ أَنَّك لِلرَّاجِي بِمَوْضِعِ إِجَابَةٍ ) میدانم تو برای امیدواران بمکان اجابتی زیراهرکس به خداوند امیدوار باشد خداوند اورا نا امید نمی کند« ْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعا » ([1])وتعبیر قرآن کریم این است که تنها کافران از رحمت الهی مأیوس می شوند « وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُون‏ »([2]) سرش آن است که خداوند بندگانش را آفرید تا بسوی او بر گردند نه آنکه دچار وسوسه شده واز مسیر حق دور شوند وهرجا که راه  انحرافی رفتند ، بازگشت را برای آنها مهیا نموده است البته برای آنکه خداوند حاجت کسی راکه نیازمند است بر اورده سازد یک شرط دارد و آن اینکه فقط به خداوند امید داشته باشد و با نیت پاک وباور قوی که فقط خداوند می تواند حاجتش را بر اوروه سازد به سوی خداوند متعال برود وَ لِلْمَلْهُوفِينَ بِمَرْصَدِ إِغَاثَةٍ » ، براى بیچارگان در مکان فريادرسى،. 2-خداوند فریاد رس بیچارگان است کلمه «مَلْهُوفِينَ»جمع «مَلْهُوف»وآنهم از ریشه لَهْف‏»به معنای حسرت وحزن است ([3]) هرگاه انسان درمانده شود از سر صدق نیت خداوند را می خواند لذا مورد اجابت قرار می گیردازینرو می فرماید غیر دات حق تبارک وتعالی چه کسی است که مضطری  اورا می خواند جواب دهد ورنج وغم را از او برهاند «َ أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ »([4])پس از یک سو خداوند متعال امید هیج امیدواری را نا امید نمیکند و ازسوی دیگرآنکس اورا بخواند آنگونه که از همه قطع امید کرده باشد بی پاسخ نخواهد گذاشت - زمر : 53[1] -یوسف  88[2] -لسان العرب ج9 ص 321[3] -نمل :62[4] https://eitaa.com/jorenab
امروز ۲۳ ذی القعده به روایتی شهادت غوث اللهفان حضرت علی بن موسی الرضادر سال ۲۰۲ هجری قمری است و به روز زیارت حضرت از دور و نزدیک معروف است https://eitaa.com/jorenab
💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚 🌷 اللهم 🌷 🌷 صل علیٰ 🌷 🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷 🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷ِ 🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷 🌷 عَلی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷 🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷 🌷 الصِّديقِ 🌷 🌷الشهید🌷 🌷صَلاةً 🌷 🌷كَثيرةً تامَّةً 🌷 🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷 🌷 مُتَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷 🌷 كَأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷 🌷 أَحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷 🌷صلوات الله علیک🌷 🌷و علی آبائك🌷 🌷وأوﻻدك🌷 https://eitaa.com/jorenab
زیارت امیرالمومنین علیه السلام درروزیکشنبه: السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ . السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ‌اللّٰهِ صَلَّى‌اللّٰهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. زیارت حضرت زهراسلام اللّه علیها: السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَأَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا الرحمن الرحیم در سوره حمد تکراری است؟   جواب با توجه به اینکه (بسم الله) در سوره ی حمد بالاتفاق جزو سوره است (هرچند درباره ی سوره های دیگر اختلاف است) نکته ای که مطرح است این است که (الرحمن الرحیم) چرا دوبار آماده است یکی در اول سوره در بسم الله ودیگر بعداز (رب العالمین) ؟ اکثر مفسرین معتقد هستند برای تکراراست   و آنرا تاکید برای(الرحمن الرحیم) در (بسم الله)  می دانند اما به نظر می رسد که تکرار نباشد توضیح آنکه در (بسم الله) (الله) را معرفی میکند، یعنی در (بسم الله ) به و یژگی الله صرف نظر از هرچیزی اشاره می شود وآن اینکه الله چنین خصوصیت دارد که رحمان و رحیم است  اما در(رب العالمین الرحمن الرحیم)در صدد دو نکته است اول آنکه (رب) که به معنای صاحب است و یکی از کارهای صاحب ومالک( تربیت )است باید دو جهت  داشته باشد یکی جنبه تشویق لطف ومرحمت تا افراد مورد تربیت جذب شوند وسخنان مربی وتربیت کننده را بپذیرند دیگری جنبه تهدید  وهشدار تا افراد تربیت شوند ه مواظب باشند به دستورات گوش فرا دهند وبدانند هر کاری را که انجام میدهند روزی می بایست پاسخگو باشند دوم آنکه چون بحث اختصاص «حمد» به «الله» است در اینجا یکی دیگر از نکات اختصاص« حمد» به «الله »این است که « رحمن و رحیم » است. https://eitaa.com/jorenab