خداوندا،
۱_هيچگاه مرا به اندازهى يك چشم برهم زدن به خود وامگذار
۲_و به هيچيك از آفريدههايت محتاج مگردان
۳_و دلم را بر طاعتت استوار بدار.
اللَّهُمَّ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً وَ لَا تُحْوِجْنِي إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ وَ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى طَاعَتِكَ
@jorenab
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (بقره:۲۵۵)
@jorenab
15.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا شالیزار
به صدای حیوانات هنگام اذان دقت شود
امیر کلا بابلکنار-بابل
@amirkela1
امام هادی(ع):
۱_صفای دوستی را از آن که دوستیاش را مُکَدَّر ساختی مخواه.
۲_وفاداری از آن که به او نیرنگ زدی، مطلب،
۳_و خیرخواهی را از آن که بدگمانیات را متوجّه او کردی، مجو؛
چرا که دل دیگری نسبت به تو، همچون دل تو نسبت به اوست
لا تَطلُبِ الصَّفاءَ مِمَّن کدَرتَ عَلَیهِ، ولاَ الوَفاءَ مِمَّن غَدَرتَ بِهِ، ولاَ النُّصحَ مِمَّن صَرَفتَ سوءَ ظَنِّک إلَیهِ؛ فَإِنَّما قَلبُ غَیرِک لَكَ کقَلبِک لَهُ.
(بحارالانوار ج۷۱ص۱۸۰)
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
#مباهله
۱-کلمه مباهله
از ریشه « بَهل» به معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است
۲-زمانی که مسیحیان نجران دعوت حضرت را نپذیرفتند قرارشد در ۲۴ ذی الحجه سال نهم هجری با حضرت مباهله کنند یعنی همدیگر را نفرین کنند تا اینکه چه کسی درست می گوید مشخص گردد
هر دو گروه با افراد خود به مکان مباهله رفتند. مسیحیان زمانی که مشاهده کردند پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) با عزیزترین افراد خود یعنی حضرت علی، حضرت فاطمه، حضرت امام حسن وحضرت امام حسین می خواهد در مباهله شرکت کند، یقین پیدا کردند که پیامبر جان عزیزان خود را بیهوده به خطر نمی اندازد، بنابراین از انجام مباهله صرف نظر کردند.پس از مباهله کناره گرفتند.
پس از برگشتن مسیحیان به نجران طولی نکشید که دو تن از بزرگان آن گروه ، با آوردن هدایایی، نزد پیامبر(ص) آمده و مسلمان شدند
( مجمع البیان، ج2، ص310)
دونکته مهم درمباهله
۱-کسانی که اهل مباهله بودند دارای قرب و منزلت بالایی نزد خداوند بودند که نمی گویند دعا کنیم تا هرکس دروغ میگوید هلاک شده واز رحمت الهی دور شود بلکه میگویند ما لعنت الهی را بر دروغگو قرا ر میدهیم
نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اَللّٰهِ عَلَی اَلْکٰاذِبِینَ
(ال عمران ۶۱)
۲-از امیرالمومنین علیه السلام با عنوان نفس و جان پیامیر یاد شده است
أَنْفُسَنٰا وَ أَنْفُسَکُمْ
که نشان از جایگاه بزرگ و با عظمت حضرت امیرالمومنین علیه السلام دارد
@jorenab
#مناظره_امیرالمومنین_با_ابابکر
مرحوم طبرسی در جلد اول کتاب الاحتجاجات مناظره ای ببین حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و ابابکر نقل می کند که بخشی را درین جا می آوریم
۱_حضرت.امیرالمومنین علی (ع) خطاب به ابو بکر فرمودند: سوگندت میدهم به خداوند، اولین کسی که دعوت پیامبر (ص) را قبل از دیگران پذیرفت من بودم یا شما؟
ابابکر گفت: شما بودید.
۲_حضرت فرمود: سوگندت میدهم به خداوند، من ولایت بر تو و بر همهی مسلمین دارم به استناد حدیث پیامبر (ص) در روز غدیر، یا شما؟
ابابکر در پاسخ گفت ولایت دارید.
۳_حضرت فرمود: سوگندت میدهم به خداوند آیا وزارت برای رسولالله (ص) و مثل بودن هارون از موسی برای من است یا برای تو؟
ابابکر در پاسخ گفت: برای شما است.
۴_حضرت فرمود: سوگندت میدهم به خداوند آیا رسولالله (ص) با من و اهل و فرزندانم برای مباهله با مشرکین رفت یا با تو و خانوادهات؟
ابابکر در پاسخ گفت: پیامبر (ص) با شما و خاندان شما برای مباهله رفت.
۵_حضرت فرمود: سوگندت میدهم به خدا، آیه تطهیر برای من و اهل و فرزندانم نازلشده یا برای تو و خاندانت.
ابابکر در پاسخ گفت: برای شما و اهل و فرزندانت نازلشده است.
۶_فرمود: سوگندت میدهم به خداوند آیا تو آنکسی بودی که در جنگ خیبر رسولالله (ص) دوستش داشت و خداوند فتح خیبر را به دست او انجام داد یا من بودم؟
ابابکر در پاسخ گفت: شما بودید.
۷_فرمود: سوگندت میدهم به خداوند، آنکسی که رسولالله دعوتش کرد ـ درحالیکه طعامی از گوشت پرنده، در نزدش بود و میفرمود: «خدایا! محبوب ترین خلقت بعد از من، نزد تو و رسولت را برسان تا هم غذای من شود در این طعام، من بودم یا تو»
ابابکر در پاسخ گفت: شما بودید
۸_سپس حضرت فرمود: ابابکر، با این صفات و امثال آن است که شخص شایسته عهدهدار خلافت رسولالله (ص) می گردد. چه امری باعث غرور تو شد که در مقابل خداوند و رسولش و دین او، امر خلافت را به عهده بگیری و حالآنکه واجد صفات لازم برای آن نیستی؟
راوی میگوید ابابکر به گریه افتاد و گفت: راست میگویی ای ابالحسن! یک روز به من فرصت بده تا در امر خلافت و آنچه از تو شنیدهام، فکر کنم.
(الاحتجاجات طبرسی ج۱ص،۳۰۳-۳۰۴)
@jorenab
#دادن_امانت_به_اهل_آن
در قرآن کریم آمده است
خداوند به شما فرمان مىدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید!
اِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها
(نسا:۵۸)
۱_امانت درین آیه شریفه. معنای وسیعی دارد که شامل امانت های مادی و معنوی میشود و یکی از مهمترین امانت ها حکومت برجامعه اسلامی است که وظیفه همه است تا این امانت را به کسانی که صلاحیت دارند عطا نمایند
۲_همانطور که گذشت معنای آیه اعم از امانت مادی و معنوی است
و تعبیر به (خداوند به شما امر می کند) نشان می دهد ادای امانت واجب است
پس اگر دادن رای باعث قوام حکومت جامعه اسلامی است واجب است
یعنی هم دادن رای واحب است
هم به کسی که امانت دار باشد (اصلح) واجب است رای داده شود
۳_پس اینکه در کلام مقام معظم رهبری آمده است شرکت در انتخابات واجب است
صرف نظر از آنکه ریشه عقلایی دارد و از نظر عقلی واجب است از نظر شرعی نیز واجب خواهد بود
@jorenab
#لغات_استفاده_شده_در_روایات
۱-طلوع فجر: کلمۀ فجر به معنای ظاهر و هویدا است و فجر دو مصداق دارد؛ فجر صادق و کاذب. فجر صادق هنگامی است که خط روشنی از قسمت مشرق پدیدار می شود و فجر کاذب به روشنایی مختصری گفته می شود که شبیه دم گرگ است و چون زود از بین می رود به آن فجر کاذب می گویند، آنچه میزان در انجام واجباتی؛ مثل نماز و روزه است فجر صادق است.
۲_ طلوع آفتاب: مراد از آن وقتی است که خورشید از مشرق بیرون می آید، نماز صبح در این هنگام قضا می شود.
۳-. ما بین الطلوعین: مراد مدت زمان بین طلوع فجر صادق و طلوع خورشید می باشد، در روایات این زمان را جزئی از روز و شب ندانسته و از آن به ساعت بهشتی یاد کرده اند.
۴-نهار: همان روز فارسی است که از وقت نمایان شدن فجر صادق تا غروب خورشید است.
۵- زوال شمس: مراد از آن مایل شدن خورشید از دایرۀ نصف النهار و وسط آسمان به طرف مغرب است.
۶-دلوک شمس: دلوک مایل شدن خورشید به طرف غروب است.
۷- شفق: شفق همان سرخى است که وقت غروب خورشید از افق مشرق بالا مىآید و در سمت مغرب پایین مىرود و زمان آن تقریباً مساوى زمان بین الطلوعین است.
۸- حمرۀ مشرقیّه: دو بار در ناحیۀ شرقى افق پدید مىآید: یک بار قبل از طلوع آفتاب که بنابر مشهور، زمان پایان یافتن وقت نافله و فضیلت فریضۀ صبح است و بار دیگر هنگام غروب آفتاب که زوال آن (گذشتن از روى سر)- بنابر مشهور- نشانۀ غروب آفتاب و پایان روز است.
۹- حمرۀ مغربیه: رنگ سرخى که بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر مىشود.
۱۰-گفتنی است؛ به ساعتی از روز در زبان فارسی «چاشت» گفته شده است که معانی مختلفی از آن شده که منظور از چاشت به طور مشخص کدام بخشی از روز را شامل میشود. برخی چاشت را به معنای «اول صبح، بخش نخستِ روز» دانستهاند، و برخی نیز «ضحی» را به معنای چاشت و انتشار نور خورشید دانستهاند
(منبع اسلام کوئیست)
@jorenab