#مناظره_امیرالمومنین_با_ابابکر
مرحوم طبرسی در جلد اول کتاب الاحتجاجات مناظره ای ببین حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و ابابکر نقل می کند که بخشی را درین جا می آوریم
۱_حضرت.امیرالمومنین علی (ع) خطاب به ابو بکر فرمودند: سوگندت میدهم به خداوند، اولین کسی که دعوت پیامبر (ص) را قبل از دیگران پذیرفت من بودم یا شما؟
ابابکر گفت: شما بودید.
۲_حضرت فرمود: سوگندت میدهم به خداوند، من ولایت بر تو و بر همهی مسلمین دارم به استناد حدیث پیامبر (ص) در روز غدیر، یا شما؟
ابابکر در پاسخ گفت ولایت دارید.
۳_حضرت فرمود: سوگندت میدهم به خداوند آیا وزارت برای رسولالله (ص) و مثل بودن هارون از موسی برای من است یا برای تو؟
ابابکر در پاسخ گفت: برای شما است.
۴_حضرت فرمود: سوگندت میدهم به خداوند آیا رسولالله (ص) با من و اهل و فرزندانم برای مباهله با مشرکین رفت یا با تو و خانوادهات؟
ابابکر در پاسخ گفت: پیامبر (ص) با شما و خاندان شما برای مباهله رفت.
۵_حضرت فرمود: سوگندت میدهم به خدا، آیه تطهیر برای من و اهل و فرزندانم نازلشده یا برای تو و خاندانت.
ابابکر در پاسخ گفت: برای شما و اهل و فرزندانت نازلشده است.
۶_فرمود: سوگندت میدهم به خداوند آیا تو آنکسی بودی که در جنگ خیبر رسولالله (ص) دوستش داشت و خداوند فتح خیبر را به دست او انجام داد یا من بودم؟
ابابکر در پاسخ گفت: شما بودید.
۷_فرمود: سوگندت میدهم به خداوند، آنکسی که رسولالله دعوتش کرد ـ درحالیکه طعامی از گوشت پرنده، در نزدش بود و میفرمود: «خدایا! محبوب ترین خلقت بعد از من، نزد تو و رسولت را برسان تا هم غذای من شود در این طعام، من بودم یا تو»
ابابکر در پاسخ گفت: شما بودید
۸_سپس حضرت فرمود: ابابکر، با این صفات و امثال آن است که شخص شایسته عهدهدار خلافت رسولالله (ص) می گردد. چه امری باعث غرور تو شد که در مقابل خداوند و رسولش و دین او، امر خلافت را به عهده بگیری و حالآنکه واجد صفات لازم برای آن نیستی؟
راوی میگوید ابابکر به گریه افتاد و گفت: راست میگویی ای ابالحسن! یک روز به من فرصت بده تا در امر خلافت و آنچه از تو شنیدهام، فکر کنم.
(الاحتجاجات طبرسی ج۱ص،۳۰۳-۳۰۴)
@jorenab
#دادن_امانت_به_اهل_آن
در قرآن کریم آمده است
خداوند به شما فرمان مىدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید!
اِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها
(نسا:۵۸)
۱_امانت درین آیه شریفه. معنای وسیعی دارد که شامل امانت های مادی و معنوی میشود و یکی از مهمترین امانت ها حکومت برجامعه اسلامی است که وظیفه همه است تا این امانت را به کسانی که صلاحیت دارند عطا نمایند
۲_همانطور که گذشت معنای آیه اعم از امانت مادی و معنوی است
و تعبیر به (خداوند به شما امر می کند) نشان می دهد ادای امانت واجب است
پس اگر دادن رای باعث قوام حکومت جامعه اسلامی است واجب است
یعنی هم دادن رای واحب است
هم به کسی که امانت دار باشد (اصلح) واجب است رای داده شود
۳_پس اینکه در کلام مقام معظم رهبری آمده است شرکت در انتخابات واجب است
صرف نظر از آنکه ریشه عقلایی دارد و از نظر عقلی واجب است از نظر شرعی نیز واجب خواهد بود
@jorenab
#لغات_استفاده_شده_در_روایات
۱-طلوع فجر: کلمۀ فجر به معنای ظاهر و هویدا است و فجر دو مصداق دارد؛ فجر صادق و کاذب. فجر صادق هنگامی است که خط روشنی از قسمت مشرق پدیدار می شود و فجر کاذب به روشنایی مختصری گفته می شود که شبیه دم گرگ است و چون زود از بین می رود به آن فجر کاذب می گویند، آنچه میزان در انجام واجباتی؛ مثل نماز و روزه است فجر صادق است.
۲_ طلوع آفتاب: مراد از آن وقتی است که خورشید از مشرق بیرون می آید، نماز صبح در این هنگام قضا می شود.
۳-. ما بین الطلوعین: مراد مدت زمان بین طلوع فجر صادق و طلوع خورشید می باشد، در روایات این زمان را جزئی از روز و شب ندانسته و از آن به ساعت بهشتی یاد کرده اند.
۴-نهار: همان روز فارسی است که از وقت نمایان شدن فجر صادق تا غروب خورشید است.
۵- زوال شمس: مراد از آن مایل شدن خورشید از دایرۀ نصف النهار و وسط آسمان به طرف مغرب است.
۶-دلوک شمس: دلوک مایل شدن خورشید به طرف غروب است.
۷- شفق: شفق همان سرخى است که وقت غروب خورشید از افق مشرق بالا مىآید و در سمت مغرب پایین مىرود و زمان آن تقریباً مساوى زمان بین الطلوعین است.
۸- حمرۀ مشرقیّه: دو بار در ناحیۀ شرقى افق پدید مىآید: یک بار قبل از طلوع آفتاب که بنابر مشهور، زمان پایان یافتن وقت نافله و فضیلت فریضۀ صبح است و بار دیگر هنگام غروب آفتاب که زوال آن (گذشتن از روى سر)- بنابر مشهور- نشانۀ غروب آفتاب و پایان روز است.
۹- حمرۀ مغربیه: رنگ سرخى که بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر مىشود.
۱۰-گفتنی است؛ به ساعتی از روز در زبان فارسی «چاشت» گفته شده است که معانی مختلفی از آن شده که منظور از چاشت به طور مشخص کدام بخشی از روز را شامل میشود. برخی چاشت را به معنای «اول صبح، بخش نخستِ روز» دانستهاند، و برخی نیز «ضحی» را به معنای چاشت و انتشار نور خورشید دانستهاند
(منبع اسلام کوئیست)
@jorenab
از تو می پرسند: چه چیز انفاق کنند؟ بگو: هر مال و مایه سودمندی که انفاق می کنید باید برای پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و نیازمندان و در راه مانده گان باشد، و هر کار نیکی انجام دهید، خدا به آن داناست.
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ
(سوره مبارکه بقره آیه ۲۱۵)
می گویم
سوال در مورد چه چیزی باید انفاق شود است اما جوابی که قران کریم می دهد در مورد به چه کسانی انفاق شود
ودرمورد اصل سوال فقط می فرماید هرچیز خیری که انفاق کنید
یعنی مهم نیست چه چیزی انفاق می کند
مهم آن است آنچه انفاق می شود چیز خوبی باشد و در راه خوب انفاق شود و بیشتر به نزدیکان توجه شود
مرحوم علامه می نویسد
آیه شریفه دلالت دارد بر اینکه آن چیزی که باید انفاق شود مال است، حال هر چه میخواهد باشد، چه کم و چه زیاد، و اینکه این عمل عمل خیری است، و خدا بدان آگاه است، و لیکن ایشان باید میپرسیدند به چه کسی انفاق کنند، و مستحق انفاق را بشناسند، و مستحقین انفاق عبارتند از والدین، و اقربا، و ایتام، و مساکین، و ابن السبیل.
(ترجمه المیزان ج۲ص۲۳۹)
@jorenab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (چهارشنبه ۱۳ تیرماه):
مرحلهی دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است.
کسانی که اسلام و جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور را دوست دارند، این موضوع را با حضور خود در انتخابات نشان دهند.
اینکه تصور شود کسانی که در دور اول رأی ندادند مخالف نظام هستند، برداشت کاملاً اشتباهی است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله:
مردم را از دوستانشان بشناسيد؛ زيرا انسان با كسى رفاقت مى كند كه او را مى پسندد.
اِخْتَبِرُوا النّاسَ بِاَخْدانِهِمْ، فَاِنَّ الرَّجُلَ يُخادِنُ مَنْ يُعْجِبُهُ
(نهج الفصاحه حدیث ۱۰۶)
میگویم
برای شناخت نامزد های انتخابات ریاست جمهوری اگر شناخت کاملی از فرد نداریم کافی است ببینیم دوستان نامزدها چه کسانی هستند
#انتخابات_انتخاب_اصلح
@jorenab
امام صادق علیه السلام:
مقام دوست بسيار با عظمت است تا آنجا كه اهل دوزخ از دوست يارى مى طلبند و او را از درون آتش دوزخ صدا مى زنند پيش از آنكه نزديكان پرمحبت خود را صدا بزنند، خداوند در قرآن از آنها چنين خبر داده كه مى گويند: «[واى بر ما] ما امروز شفاعت كنندگانى نداريم و نه دوست صميمى
لَقَدْ عَظُمَتْ مَنْزِلَةُ الصَّدِيقِ حَتّى أَهْلُ النّارِ يَسْتَغِيثُونَ بِهِ وَ يَدْعُونَ بِهِ فِى النّارِ قَبْلَ الْقَريبِ الْحَمِيمِ قَالَ اللهُ مُخْبِراً عَنْهُمْ: «فَمَا لَنَا مِنْ شَافِعِينَ * وَ لاَ صَدِيقٍ حَمِيمٍ»؛شعرا۱۰۰_۱۰۱؛
(بحارالانوار ج۷۱ص۱۷۶)
@jorenab