🌸حضرت زهرا سلام الله علیها
خدایا مرا در طلب چیزی که برایم مقدر ننمودی خسته و درمانده نکن و چیزی را که برایم مقدر کردی آسان نصیبم گردان.
« اللَّهُمَّ لاَ تُعْيِنِي فِي طَلَبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِي وَ مَا قَدَّرْتَهُ عَلَيَّ فَاجْعَلْهُ مُيَسَّراً سَهْلاً»
(بحار الأنوار، ج ۹۲، ص ۴۰۶)
@jorenab
امام رضا علیه السلام:
هرکس نتواند کاری که موجب ازبین رفتن گناهش شود. انجام دهد پس زیاد صلوات بفرستد
زیرا صلوات گناه را ریشه کن می کند
مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُكْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً
( أمالی الصدوق ص ۴۵)
@jorenab
دوستی پدران بین فرزندان خویشاوندی است
خویشاوندی به دوستی نیارمندتر است از دوستی به خویشاوندی
وَ قَالَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: مَوَدَّةُ الْآبَاءِ قَرَابَةٌ بَیْنَ الْأَبْنَاءِ وَ الْقَرَابَةُ إِلَی الْمَوَدَّةِ أَحْوَجُ مِنَ الْمَوَدَّةِ إِلَی الْقَرَابَةِ.
(نهج البلاغه حکمت ۳۰۸)
میگویم
اگر دوستی و رابطه حسنه بین پدران باشد به طور طبیعی فرزندانشان نیز این قرابت و دوستی را به ارث خواهند برد و بسیار شده است دوستی های پدران باعث دوستی فرزندان آنها شده است همانطور که کینه ها ودشمنی ها نیز به فرزندان منتقل می شود
و خویشاوندی برای آن است که در گرفتاری ها و سختی ها یاری گر هم باشند اگر این محبت و دوستی نباشد خویشاوندی ارزشی ندارد لذا فرمود خویشاوندی به دوستی بیشتر نیازمند است یعنی اگر خویشاوند و فامیل دوست باشد می توان به او امید داشت
ابن ابی الحدید می نویسد از کسی پرسیدند برادرت را بیشتر دوست داری یا دوستت را
گفت برادری که دوست باشد
(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱۹ص۲۱۴)
@jorenab
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلسله_بحث_امامت_بیست_و_ششم
#درس_یازدهم_بخش_دوم
دوم استفاده از عنصر تربیت
با توجه به شرایط حاکم بر جامعه امکان تربیت شاگرد به طور علنی وآشکار نبود لذا حضرت کنیز وغلام می خرید آنها را تربیت می کرد وبعد از یک سال آزاد می کرد وهمین امر باعث شد تا عده ای زیادی توسط ایشان تربیت شوند
سوم عنصر دعا
حضرت مسائل مهم اعتقادی دینی وفرهنگی وتربیتی را در قالب دعا بیان می کرد که در اینجا به اختصار به برخی ازین امور اشاره میشود
الف-شناخت خداوند متعال اینکه خداوند دارای جسم نیست وشبیه ندارد
« سُبْحَانَكَ! لَا تُحَسُّ وَ لَا تُجَسُّ وَ لَا تُمَسُّ وَ لَا تُكَادُ وَ لَا تُمَاط»( دعای ۴۷)
منزه ای خدائی که با حواس درک نخواهی شد در باره ات نمی توان جستجوکرد واعضاء وجوارح قابل مس نیستی ونیرنگ نمی خوری وبا مقاومت کنار نمی روی
ب- نفی شریک از خداوند متعال می فرماید
«ا َنْتَ الَّذِي لَا ضِدَّ مَعَكَ فَيُعَانِدَكَ، وَ لَا عِدْلَ لَكَ فَيُكَاثِرَكَ، وَ لَا نِدَّ لَكَ فَيُعَارِضَكَ.»(دعای ۴۷ )
تو کسی هستی که نه ضدی داری باتو دشمنی کند وهمانند نداری تا در برتری با تو رقابت کند ومانند نداری تا باتو معارضه کند
ج- شناسندن نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم واهل بیت عصمت وطهارت علیهم اسلام
« وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِيَةِ وَ الْقُرُونِ السَّالِفَةِ، بِقُدْرَتِهِ الَّتِي لَا تَعْجِزُ عَنْ شَيْءٍ وَ إِنْ عَظُمَ، وَ لَا يَفُوتُهَا شَيْءٌ وَ إِنْ لَطُفَ. فَخَتَمَ بِنَا عَلَى جَمِيعِ مَنْ ذَرَأَ، وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَى مَنْ جَحَدَ، وَ كَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَى مَنْ قَلَّ.»( دعای ۲)
سپاس خدائی را که با پیامبرش محمد صلی الله علیه وآله وسلم بر مامنت نهاد نه بر امتهای گذشته ومردم پیشین به قدرتش که از چیزی هرچند بزرگ باشد ناتوان نیست وچیزی که هرچند کوچک باشد از او فوت نمی شود
پس به وسیله ما به همه افریدگانش پایان داد ومارا بر کسانی که انکار کردند شاهد گرداند ومارا با احسان خود بر کسانی که اندک بودند برتری بخشید
@jorenab
بلبلی برگِ گُلی خوش رنگ در منقار داشت
و اندر آن برگ و نوا خوش نالههایِ زار داشت
گفتمش در عین وصل، این ناله و فریاد چیست؟
گفت ما را جلوهٔ معشوق در این کار داشت
یار اگر ننشست با ما نیست جای اعتراض
پادشاهی کامران بود، از گدایی عار داشت
در نمیگیرد نیاز و نازِ ما با حُسنِ دوست
خُرَّم آن کز نازنینان، بختِ برخوردار داشت
خیز تا بر کِلکِ آن نقاش، جان افشان کنیم
کـاین همه نقشِ عجب در گردشِ پرگار داشت
چشمِ حافظ زیرِ بامِ قصرِ آن حوری سرشت
شیوهٔ جَنّاتُ تَجری تَحتِهَا الاَنهار داشت
@jorenab
#سلسله_بحث_امامت_بیست_و_هفتم
#درس_یازدهم_بخش_سوم
د- یاد معاد
بدون شک یاد معاد عنصر تعیین کننده ای برای طی کردن مسیر الهی است لذا حضرت می فرماید « وَ انْصِبِ الْمَوْتَ بَيْنَ أَيْدِينَا نَصْباً، وَ لَا تَجْعَلْ ذِكْرَنَا لَهُ غِبّا»( دعای ۴۰)
ه- یاد نماز
خداوند بر محمد وآل محمد درود فرست ومارا بر اوقات نماز پنچ گانه که حدودش را معین کردی وواجباتش را واجب نمودی ووظایف آنرا معین ساختی وزمانش را تعیین کردی آگاه فرما
« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ قِفْنَا فِيهِ عَلَى مَوَاقِيتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِي حَدَّدْتَ، وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ، وَ وَظَائِفِهَا الَّتِي وَظَّفْتَ، وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِي وَقَّت»( دعای ۴۴)
عوامل عدم تمرکز در نماز از منظر امام سجاد علیه السلام
«َ اللَّهُمَّ إِنِّي كُلَّمَاقُلْتُ قَدْ تَهَيَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ نَاجَيْتُكَ أَلْقَيْتَ عَلَيَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّيْتُ وَ سَلَبْتَنِي مُنَاجَاتَكَ إِذَا أَنَا نَاجَيْتُ مَا لِي كُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِيرَتِي وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِينَ مَجْلِسِي عَرَضَتْ لِي بَلِيَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِي وَ حَالَتْ بَيْنِي وَ بَيْنَ خِدْمَتِكَ»
خدايا من هر گاه به خود گفتم كه ديگر مهيا و مجهز شدهام و برخاستم براي خواندن نماز در برابرتو و با تو به رازونیاز پرداختم تو بر من چُرت وکسالت را مسلط كردي زمانی كه داخل نماز شدم و حال مناجات را از من گرفتي وقتي كه به راز و نياز پرداختم، مرا چه شده است كه هرگاه با خود گفتم و درونم نيكو شده و محل من محل توبهكنندگان نزديك شده ، گرفتاري و پيش آمدي برمن عارض شد كه پايم لغزش پيدا كرده و ميان من و خدمتگزاريات حائل گردید
@jorenab
همانا دست خدا با جماعت است از تفرقه اجتناب کنید چرا که انسان تنها برای شیطان است همانطور که گوسفند تنها نصیب گرگ است
إِنَّ یَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ وَ إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَةَ! فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ.
(نهجالبلاغه خطبه ۱۲۷)
@jorenab