eitaa logo
جرعه ناب
649 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
قال الصّادقُ علیه السَّلام: مَنْ صَلَّی عَلی النَّبی وَآلِه مَرَّةً واحِدَةً بِنِیةٍٍٍٍٍ وَ إخْلاصٍ مِنْ قَلبِهِ قَضَی اللهُ لَه مائَةَ حاجَةٍ؛ منها ثلاثونَ للدُّنیا وَسَبْعُونَ للآخِرَةِ . بحارالانوار ج۹۱ص۷۰ حضرت صادق علیه السلام فرمودند: كسی كه یك مرتبه با نیت [پاك و پسندیده] و با اخلاص کامل صلوات بر پیامبر و خاندان گرامیشان بفرستد، خدای متعال یکصد حاجت او را برآورده میكند: سی حاجت از حوائج دنیا، و هفتاد حاجت از حوائج آخرتش را https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅می دانیم اهل سنت پشت سر هم خواندن نماز مغرب و عشا و ظهر و عصر را باطل می دانند چون معتقدند وقت نماز مغرب می رسد فقط نمازمغرب را می توان خواند نه عشا را چون هنوز وقتش نرسیده است ✅اما شیعه معتقد سه وقت برای نماز متصور است 1⃣-وقت اختصاصی در مغرب و ظهر به اندازه یک نماز مغرب یا ظهر بعداز اذان وقت مغرب و ظهر است و به اندازه نماز عصر به مغرب وقت نماز عصر است و نماز عشا به اندازه نماز عشا به نیمه شب شرعی (البته بعداز ان نماز عشا به عنوان ما فی الذمه تا اذان صبح می توان خواند) 2⃣-وقت مشترک بین وقت اختصاصی دو نماز مثلا ظهر و عصر وقت مشترک محسوب می شود 3⃣-وقت فضیلت مثلا وقت فضیلت نماز عصر دو ساعت و نیم تا سه ساعت (حدود دو ساعت و پنجاه د قیقه )می باشد یا نماز عشا تقریبا یک ساعت بعداز اذان می باشد 🔶در وقتهای مشترک و فضیلت خواندن نمازدیگر جایز است مثلا در وقت فضیلت نماز عصر خواندن نماز ظهر جایز است ♦️شیعه علاوه بر روایات فراوان از اهل بیت علیهم‌ السلام به روایاتی در منابع اهل سنت است استدلال میکنند از جمله  ابن عبّاس، می گویدپیامبر (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم) هفت رکعت نماز (نماز مغرب و عشاء) را با هم خواند، و هشت رکعت نماز (نماز ظهر و عصر) را پشت سرهم انجام داد از ابن عبّاس، سؤال شد که چرا پیامبر (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم) چنین کرد؟ در پاسخ گفت: «کی لا یحرج امّته؛  تا امّتش را به دشواری نیفکند» (صحیح بخاری ج۲ص۴۶ مسند احمد ج۳ص۳۶۷ صحیح مسلم ج۱ص۴۹۰) https://eitaa.com/jorenab
مَنْ صَلَّی عَلَیَّ کُلَّ یَوْمٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ حُبّاً لِی وَ شَوْقاً إِلَیَّ کَانَ حَقّاً عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَغْفِرَ لَهُ ذُنُوبَهُ تِلْکَ اللَّیْلَةَ وَ ذَلِکَ الْیَوْمَ. (بحارالانوار ج۹۱ص۷۰) نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم: هرکس سه بار در روز و سه بار درشب بخاطر محبت من بر من صلوات بفرستد سزاوار است که خداوند گناهان آن شب و روز را بر او ببخشد https://eitaa.com/jorenab
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷 كَفَى بِي عِزّا أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْدا وَ كَفَى بِي فَخْرا أَنْ تَكُونَ لِي رَبّا  🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خدايا مرا اين عزّت بس است كه بنده تو باشم، و برايم اين افتخار كافى است كه تو پروردگار من باشی https://eitaa.com/jorenab
آنچه هم اکنون در مسائل پزشکی مطرح است ۱-پزشکی نوین ۲-پزشکی سنتی ایرانی ۳-پزشکی اسلامی بررسی ♦️اما باید توجه داشت پزشکی اسلامی با چنین عنوانی نداریم هرچند برخی دستورات از طریق اهل بیت علیهم اسلام آمده است اما اولا روایات ضعیف است ثانیا بیشتر مربوط به بهداشت و جلوگیری از مریضی است یک نکته مهم و اساسی که نشان می دهد ما علم پزشکی اسلامی (به معنای خاص آن که از روایات بدست اورد)نداریم اینکه وقتی حضرت علی علیه السلام ضربت خورد سه معصوم (امام علی علیه السلام حضرت امام حسن علیه السلام و حضرت امام حسین علیه السلام )حضور داشتند اما برای درمان حضرت سراغ پزشک رفتند جالب آنکه گفته می شود پزشک یهودی بوده است (اثیربن عمرو بحارالانوارج۴۲ص۲۳۴) مهمترین دلیل که اقامه میکنند این است اهل بیت به پزشک مراجعه نمیکردند و روشن است کسی بهداشت فردی و اجتماعی را مراعات کند کمتر مریض می شود ♦️اما طب سنتی که در جای خود قابل پذیرش است هرچند کیفیت ترکیب و مقدار ترکیب و چه چیز هایی باید ترکیب شود کارساده ای نیست ♦️پزشکی نوین ریشه اش همان طب سنتی لذا لباس فارع التحصیلان بر گرفته از لباس اوسینا (همان ابن سیناست)و چون محصول عقل بشر است و حاصل آزمون و خطای بشر است قابل قبول است و نمونه بارز آن اکثر مراجع مانند امام رضوان الله ایت الله مکارم رهبری انقلاب وقتی مریض شدند به همین پزشکی مراجعه کردند ✅حق آن است افراط و تفریط در همه عرصه ها مضر است و هرکدام از بهداشت اسلامی طب سنتی و پزشکی روز در جای خویش دا رای اهمیت است و حتی واکسن برکت که مایه افتخار جامعه اسلامی است حاصل پزشکی نوین است هرچند نگاهی به طب سنتی دارد و اینکه بزرگان مراجع مانند رهبری از واکسن استفاده می کند نشان می دهد باید به این امر عاقلانه برای رهایی از این بلای خانمان سوز روی اورد ♦️اما واکسن هایی از خارج وارد میشود غیر از دو کشور که رهبری به آن اشاره دارد باید به دولت نظام جمهوری اسلامی اعتماد نمود و از ایجاد جنگ های روانی که اکثر انها کار دشمنان برای نابودی امنیت روانی جامعه است(و تقریبا تمام مطالب بدون سند واز افراد غیر متخصص است) اجتناب کرد لذا هرکس به هرشکلی امنیت روانی جامعه را نشانه بگیرد خواسته یاناخواسته در زمین دشمن بازی می کند اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ علیه السلام یَقُولُ: ثَلَاثَةٌ هُنَّ فَخْرُ الْمُؤْمِنِ وَ زَیْنُهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ الصَّلَاةُ فِی آخِرِ اللَّیْلِ وَ یَأْسُهُ مِمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ وَلَایَةُ الْإِمَامِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله   ( أمالی الصدوق ص ۳۲۵)   ابن سنان میگوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود سه چیز فخر مومن و زینت او در دنیا و آخرت محسوب می شود ۱)نماز شب ۲)عدم چشمداشت به آنچه دست مردم است ۳)ولایت امام معصوم از آل نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم میگویم: نماز شب یکی از عوامل مهم در بی نیازی از دیگران است لذا در روایت آمده است شخصی پیش امام صادق علیه السلام امد از گرفتاری ها شکایت میکرد تا اینکه از گرسنگی شکایت نمود حضرت فرمود نماز شب می خوانی گفت بله امام علیه السلام رو به اصحاب کرد فرمود دروغ میگوید کسی نماز شب بخواند روز گرسنه باشد زیرا خداوند برای نماز شب خوان قوت روز را تضمین کرده است کَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُصَلِّی بِاللَّیْلِ وَ یَجُوعُ بِالنَّهَارِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ضَمِنَ بِصَلَاةِ اللَّیْلِ قُوتَ النَّهَارِ (ثواب الأعمال: ۳۸.) بنابراین خواندن نماز شب انسان را به خداوند امیدوار میکند و کسی به خداوند امید داشته باشد به سوی خلق دست دراز نمیکند و فهمیدن چنین مطالبی که خداوند روزی رسان است و ارامش پیدا کردن به آن جز از راه یاد گیری این معارف از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ممکن نیست پس تبعیت از انها سرفرازی در دنیا را در پی دارد چون پیش کسی سر خم نمیکند و دست دراز نمیکند و ذلیل نمی شو د و موجب رستگاری در آخرت است زیراانسان را به سوی راه اصلی که همان راه الهی است رهنمون می شوند پس تنها راه نجات پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ (خداست که معبودی جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است نه خوابی سبک او را فرو می‌گیرد و نه خوابی گران) لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ (آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست) مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ (کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟ آنچه در پیش روی آنان و آنچه در پشت سرشان است می‌داند.) وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء (و به چیزی از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمی‌یابند.) وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَوُودُهُ حِفْظُهُمَا (کرسی او آسمان‌ها و زمین را در بر گرفته، و نگهداری آن‌ها بر او دشوار نیست) وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (و اوست بلند مرتبه و بزرگ) https://eitaa.com/jorenab
قرآن کریم وقتی داستان ذوالقرنین راذکر می کند می فرماید ما سبب را به او نشان دادیم واو از آن تبعیت کرد «ً إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً فَأَتْبَعَ سَبَبا» ( کهف ۸۸_۸۹) می‌گویم : خداوند متعال راه را نشان می دهد و نفع و ضرر راه درست و کج راهه را بیان می‌کند. و از آنجا که انسان مختار آفریده شده است خودش می بایست از راه درست تبعیت کند تا به نتیجه مطلوب برسد واگر کج راهه برود نابود خواهد شد لذا علت موفقیت ذوالقرنین را تبعیت از راهی میداند که خداوند متعال به او نشان داده است. https://eitaa.com/jorenab
« أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّذِي ضَرَبَ الْأَمْثَالَ »  در قرآن کریم مثالهای متعددی زده شد ه است تا مطلب را بهتر به مسلمانان منتقل کند زیرا ویژگی مَثَل آن است که دامنه مطلب را پائین می آورد وبرای همه قابل فهم می شود ضمن آنکه انگیزه ای برای شنیدن می گردد یعنی مَثَل موجب می شود تا افراد بهتر به سخن نبی اکرم وبه قرآن کریم گوش دهند مثلا درباره اینکه آیا عالم یک خدا دارد یا دو خدا بحث مفصل بین متکلیمن وفلاسفه وجود دارد وبرای اینکه عالم دارای یک خداست برهان اقامه می کنند که در اصطلاح به آن برهان تمانع گفته می شود خداوند متعال ابتدا این مطلب را چنین بیان می کند اگر درعالم دوخدا باشد عالم فاسد می شود « لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا »([1]) آنگاه این مطلب علمی سنگین را با مثالی ساده تبیین می کند خدا مثلى زده آيا شخصى كه اربابانى متعدد دارد همه مخالف يكديگر (و هر كدام او را به كارى پر رنج و زحمت مى‏گمارند) با آن شخصى كه تسليم امر يك نفر است (كه به او مهربان است و هيچ تكليف سختى نمى‏كند) حال اين دو شخص يكسان است « ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ وَ رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلا »([2]) وقرآن کریم می فرماید دراین قرآن از هر چیزی مثال زده ایم تا درآن تدبر نموده وعبرت بگیرید « َ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون‏ »([3]) ازینرو حضرت می فرماید بندگان خدا شمارا به تقوی خداوندی توصیه می کنم که برای هدایتتان در قرآن کریم مثالها زد « وَ وَقَّتَ لَكُمُ الْآجَالَ » برای زندگی شما زمان ووقت معین قرار داد که این مدت کم ویا زیاد نخواهد شد زمانی که زمانش فرابرسد نه ساعتی جلو می افتد ونه تأخیر می افتد « ُ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون‏ »([4]) « وَ أَلْبَسَكُمُ الرِّيَاشَ »  کلمه «ریاش» از ریشه «ریش» به معنای فاخر است و«لباس ریش» یعنی لباس فاخر خداوند لباسهای فاخررا بر تن انسانها پوشاند تااز یک سو آنهارا از زشتیها بپوشاند واز سوی دیگرباعث تن آرائی آنها شود اى فرزندان آدم، همانا ما لباسى كه موجب پوشاندن زشتی  شما ست و جامه‏ هايى كه به آن تن را بياراييد براى شما فرستاديم « يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشا »([5]) « وَ أَرْفَغَ لَكُمُ الْمَعَاشَ » کلمه «ارفغ»از «رَفغ»به معنای توسعه است یعنی خداوند زندگی  را برای شما توسعه داد و روزی پاک به انسان ارزانی کرد تا انسان خداوند متعال را عبادت کند واز وی اطاعت نماید ودر حقیقت با دادن روزی به بندگان به آنها کرامت فرمود « وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّبات‏ »([6]) -انبیاء:22[1] -زمر:29[2] -زمر:27[3] -اعراف:34[4] -اعراف:26[5] -اسراء:70[6] https://eitaa.com/jorenab
صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن این فریق را گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را https://eitaa.com/jorenab