eitaa logo
جرعه ناب
654 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
در شناخت  اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) مراحل زیر باید طی شود ؛ 1- شناخت نسب آن ذوات مقدسه تا مشخص شود چه کسانی هستند و نسلشان پاک بوده و والدین و جد آنان از بهترین انسانهای رو ی زمین هستند، لذا ذکراوصاف متعدد در سلام بمنزله تعلیل برای سلام است به اینکه اگر به حسین بن علی ( علیه السلام ) سلام می دهیم برای آن است که خود از بهترین انسانهاست وبرگزیده الهی است و مادرگرامیش سرور زنان عالم است و پدربزرگوارش سیدالوصیین است و جد مکرمش اشرف انسان و برگزیده الهی است .                                                                    2- اینکه به آنها برای رسیدن به هدفی که خداوند برای انسانها در نظر گرفته است؛ نیازمند است .  توضیح آنکه؛     انسان از آن خداوند است وبه سوی  اوبازمی گردد « انا لله و انا الیه راجعون » ([1])لذا باید به خداوند متعال  پاسخگو باشد« وهم یسئلون » ([2]) و ذات اقدس الهی برای پیمودن درست این مسیر برگزیدگانی را قرار داد وبعد از ختم نبوت ، امامان معصوم ( علیهم السلام ) به عنوان مجریان احکام الهی از طرف ذات الهی منصوب شدند واگر کسی بخواهد مسیر درست راطی کند، چاره ای جز تبعیت از این برگزیده گان را ندارد لذا نبی اکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم )فرمود : « ان مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح من رکبها نجا و من ترکها غرق» ([3])و این حدیث شریف متضمن چند نکته است ازجمله آنکه همانطورکه تنها راه نجات در طوفان نوح سوار شدن بر کشتی بود، اینک تنها راه نجات، گذاشتن دست در دستان اهل بیت و پیروی ازدستورات آنهاست.                                                                   دیگر آنکه اهل بیت، ایصال به مطلوب میکنند نه ارائه طریق، چون ارئه طریق کار انبیاء است (که بمنزله آدرس دهی است) اما اهل بیت چون مجری احکام الهی هستند  دست انسان را گرفته و به مقصد می رسانند مشروط بر آنکه انسان دست در دستشان بگذارد و ازدستورات آنها پیروی نماید .                                      بنابراین تنها راه نجات ؛راه اهل بیت عصمت وطهارت  (علیهم السلام )است . 3- نسبت به آنها احساس نیاز کند یعنی صرف شناخت نسب آنها و اینکه آنان تنها کسانی هستند که انسان مؤمن را به مقصد می برند کافی نیست، بلکه باید نسبت به آنها احساس نیاز کند وبداند و به این باور برسد که تنها راه نجات تبعیت ازین ذوات مقدسه است .                                                               4- درعمل از آنها تبیعت کند و دستورات آنها را بکار ببندد چرا که ایمان بدون عمل منجی نیست، بلکه هرگاه ایمان با عمل همراه شد نجات بخش خواهد بود.کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دهند خوشا بحالشان و عاقبت خوشی در انتظارشان هستند. «  الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب‏» ([4]) ) بقره : 156[1] انبیاء : 23([2] )کتاب سلیم بن قیس هلالی ص 732 نشر الهادی 1415[3] رعد : 39( [4] https://eitaa.com/jorenabچ
وَ لا تَذکُرَنَّ عِندَهُ سَکینَةً فإنّه أوعَدَها بِالماء کنار ضریح حضرت ابالفضل نام حضرت سکینه را نیاورید زیرا حضرت به این خانم وعده آب داد(اما نتواست برایش اب بیاورد) @jorenab
در خبر آمده است زمانی که برادران حضرت یوسف اورا شناختند و حضرت آنهارا دعوت می کرد روزی کسی فرستادند تا به حضرت یوسف بگوید شما مارا صبح و شب به طعام و مهمانی دعوت می کنی ما بخاطر کاری که نسبت به تو انجام دادیم خجالت می کشیم حضرت یوسف فرمود: اینطور نیست اهل مصر با انکه من الان عزیز مصر هستم هنوز مرا به عنوان غلام زرخرید نگاه می کنند و می گویند ببینید یک بنده و غلام به کجا رسید وقتی شما امدید فهمیدند من غلام نیستم و دارای خانواده هستم و از نسل حضرت ابراهیم هستم و يروى أن إخوته لما عرفوه و أرسلوا إليه: إنك تدعونا إلى طعامك‏ بكرة و عشية، و نحن نستحيى منك لما فرط منا فيك، فقال يوسف:إنّ أهل مصر و إن ملكت فيهم، فإنهم ينظرون إلىّ بالعين الأولى و يقولون سبحان من بلغ عبداً بيع بعشرين درهما ما بلغ، و لقد شرفت الآن بكم و عظمت في العيون حيث علم الناس أنكم إخوتى، و أنى من حفدة إبراهيم‏ (زمخشرى، الكشاف ج۲ص۵۰۳ دار الكتاب العربي - لبنان - بيروت، چاپ: 3، 1407 ه.ق.) می گویم: نشانه مردان الهی این است که با خطا کاران به گونه ای رفتار می کنند که نه تنها احساس شرم و خجالت نکنند بلکه مانند فردی که نسبت به انها لطف کرده و مهربانی نموده است نگاه شود https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تو که یک گوشه چشمت غم عالم ببرد حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد https://eitaa.com/jorenab
أَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللهُ الشّـِفآءَ فی تُرْبَتِهِ،  سلام بر کسی که خداوند در تربتش شفا قرار داد https://eitaa.com/jorenab
۱-امام به عنوان رهبر و هادی جامعه است لذا وظیفه همه است تا خودرا با امام هماهنگ کنند ۲-حضرت علی علیه السلام می فرماید علت تبعیت مردم از امام آن است که امامان خود هدایت یافته اند وپند دهنده ای هستند که خود پند گرفته اند  آنگاه برای این نکته مثالی می زند ومی فرماید « وَ امْتَاحُوا مِنْ صَفْوِ عَيْنٍ قَدْ رُوِّقَتْ مِنَ الْكَدَرِ »   ۳- توضیح آنکه : کلمه «ماتح » از «مَتْح‏ »به کسی گفته می شود که بالای چاه ایستاده  ودلو را به بالا می کشد( لسان العرب ج 2 ص 588 ماده م ت ح) وکلمه «مایح» از «مَيْح‏ »  به کسی گفته می شود که درون چاه دلو را ازآب پر می کند (لسان العرب ج2 ص608  ماده م ی ح )  حضرت می فرماید ،اگر شما درون چاه بروید ممکن است سالم بیرون نیایید و اگر سالم بیرون آمدید ممکن است آب سالم بدست نیاورید  ما بدرون چاه رفته آب را بیرون می آوریم وتصفیه نموده در اختیار شما قرار می دهیم لذا می فرماید  بالا بایستید وآب بکشید از چشمه ای که از کدورت وناسالمی پاک شده است ۴-سپس در تطبیق این مثال با محل بحث اینکه اگر به سراغ اهل بیت نروید  چه اتفاقی می افتد می فرماید : با تبعیت از هوا  به جهل  تکیه می کنید وچنین انسانی بر لبه پرتگاهی است که دار هلاکت را بر دوش خود به این طرف وآن طرف می کشد چون هرچیز جدیدی حادث شود آنچه باهم هم خوانی ندارد را بهم می چسباند وآنچه نمی شود کنار هم واقع شود را بهم نزدیک می کند لذا چیزی ناهمگون تحویل خویش وجامعه می دهد.  عِبَادَ اللَّهِ لَا تَرْكَنُوا إِلَى جَهَالَتِكُمْ وَ لَا تَنْقَادُوا لِأَهْوَائِكُمْ فَإِنَّ النَّازِلَ بِهَذَا الْمَنْزِلِ نَازِلٌ بِشَفَا جُرُفٍ هَارٍ يَنْقُلُ الرَّدَى عَلَى ظَهْرِهِ مِنْ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ لِرَأْيٍ يُحْدِثُهُ بَعْدَ رَأْيٍ يُرِيدُ أَنْ يُلْصِقَ مَا لَا يَلْتَصِقُ وَ يُقَرِّبَ مَا لَا يَتَقَارَب (نهج البلاغه خطبه:۱۰۵) https://eitaa.com/jorenab
یارب دلم از عشق علی افزون کن جزعشق علی هرچه که هست بیرون کن @jorenab
استاد بزرگوار ما مرحوم ایت الله شیخ محمد فاضل استرابادی عاشق امیرالمومنین علیه السلام بود ودر سن ۸۷سالگی در ۶ آذر ۹۵ به معشوقش رسید و در در وادی السلام نجف الاشرف ارام گرفت عاش سعیدا ومات سعیدا این اواخر این شعر را زیاد زمزمه می کرد رنگ زردم را ببین ، برگ ِ خزان را یاد کن با بزرگان کم نشین ، اُفتادگان را یاد کن مرغ ِ صیاد تو اَم ، افتاده ام در دام ِ عشق یا بکش  یا دانه ده ، یا از قفس آزاد کن https://eitaa.com/jorenab
سوال بعضی کلمه عذاب را از ریشه (عَذُبَ)می دانند و معتقدند یعنی عذاب برای آنها عادی و گوارا می شود آیا این سخن درست است؟ جواب ۱-معنای لغت تابع استعمال است یعنی باید دید اهل لغت انرا چگونه معنا می کنند و مردم چگونه استعمال می کنند ۲-در زبان عربی وقتی کلمه ای وارد باب می شود معنا تغییر پیدا می کند مثلا ضرب یعنی زد اما اضطرب یعنی دلهره پیدا کرد لذا باید دقت کرد هرجا معنای ثلاثی مجرد یک چیزی بود بدین معنا نیست وقتی باب رفته است هم همان معنا را داشته باشد ۳-کلمه عذب در زبان عربی دو گونه استعمال شده است یکی ( عَذَبَ)(دقت شود ذال مفتوح است )که به معنای خاشاک و چرکی و ریسمانی که ترازو را می بندند می آید دیگری ( عَذُبَ)(دقت شود ذال مضموم است)به معنای گوارا است ۴-کلمه (عذاب )بروزن( فعال)اسم مصدر از باب تفعیل است (عَذَّبَ_یُعَذِّبُ_تَعْذِيب) و ثلاثی مجرد آن (عَذَبَ)است که به به معنای آزار دادن و منع نمودن می آید لذا کلمه عذاب هم از نظر ریشه با عَذُبَ که به معنای گواراست فرق می کند هم‌ وارد باب شده است و معنای آن همان آزار دادن و رنج دادن است ۴-علاوه بر انکه بعداز کلمه عذاب واژه( الیم)اورده می شود که به معنای دردناک است و گوارا با دردناک هم خوانی ندارد ۵-لذا کسی واژه عذاب را به معنای گوارا معنا کرده باشد و اینکه در جهنم اهل دوزخ در حال عیش و نوش هستند از لغت اطلاع ندارد https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از پنجره🇮🇷
مناجات حضرت علیه السلام گویند که علیه السلام می فرمود: خدایا ! من کی هستم که بر من خشم بگیری ، قسم به عزتت نه احسانت به من ملکت را مزین می کند و نه عقاب من آن را نازیبا می‌سازد، نه مرا بی‌نیاز کنی از خزائن تو می کاهد و نه فقر من بر آن میافزاید روي انه(عليه السلام)كان يقول في دعائه اللهم من انا حتى تغضب علي،فو عزتك ما يزين ملكك احساني و لا يقبحه اسائتي،و لا ينقص من خزائنك غنائي و لا يزيد فيها فقري. قمی ، الانوارالبهیه ص ۱۱۳ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
طَهِّروا قُلوبَكُم مِن الحِقدِ ؛ فإنَّهُ داءٌ موبئٌ .(غرر الحكم : ۶۰۱۷) امام على عليه السلام : دلهاى خود را از كينه پاك كنيد؛ كه آن دردى مسری ومهلك است می گویم: کلمه (موبی)ازوبا یعنی سرایت کننده است اگر در دلی کینه باشد آن مانند مریضی وبا به فضائل اخلاقی دیگر و به ایمان هم اسیب می رساند لذا اهل بهشت دعا می کنند خدایا دل مارا از کینه خالی کن وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا (حشر ۱۰) وخداوند هم می فرماید ما دلهای مومنان را از کینه حالی کردیم تعبیر عجیبی است می فرماید وَنَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ (اعراف ۴۳) کلمه (نزع)به معنای کندن است یعنی ما کینه را از دل مومنین کندیم پس اگر دلی دارای کینه باشد اولا باید بداند مومن واقعی کسی است که در دلش هیچ کینه ای نباید باشد ثانیا مواظب باشد این کینه مثل بیماری وبا مسری است و دین و ایمان را نابود می کند لذا حضرت علی علیه السلام فرمود إرحَمْ تُرحَمْ. رحم کن، تا به تو رحم شود. (میزان الحکمه، ج۴، ص۳۸۲) یعنی اگر کسی به تو انچه فکر می کنی بد است انجام داد با رحمت نگاه کن و ببخش تا هم دل خود را به کینه الوده نکنی که ایمانت را به خطر می اندازد هم با این کار مورد لطف و رحمت الهی قرار می گیری https://eitaa.com/jorenab