eitaa logo
جرعه ناب
650 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
205 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #کانال_جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی علیه السلام: آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحميل نكنيد، زيرا آنان براى زمانى غير از زمان شما آفريده شده اند لا تَقْسِروا اَوْلادَكُمْ عَلى آدابِكُم ، فَاِنَّهُمْ مَخْلوقونَ لِزَمانٍ غَيْرِ زَمانِكُم (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۲۰ص۲۶۷ح۱۰۲) @jorenab
فتوی پیرِ مُغان دارم و قولیست قدیم که حرام است مِی آنجا که نه یار است ندیم چاک خواهم زدن این دلقِ ریایی، چه کنم؟ روح را صحبتِ ناجنس عذابیست الیم ✏ «حافظ» @jorenab
خدایا به تو پناه می‌برم از اینکه ۱-با یکی از دوستان تو دشمن باشم ۲- یا با یکی از دشمنان تو دوست باشم ۳- یا امری را دوست داشته باشم که مایه خشم تو است. ۴-خدایا هرآنکس که تو بر او درود فرستاده ای درود ما بر او ۵-و هرآنکس که او را لعنت کرده ای  لعنت ما بر او. ۶-خدایا هرآنکس که مرگ او ما و تمام مسلمانان را شاد می‌کند، ما را از او راحت کن و بهتر از او را برایمان جایگزین کن تا اجابت تو را در دین و زندگی خود به ما بنمایانی ای مهربانترین مهربانان عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيِّ قَالَ كَانَ مِنْ دُعَاءِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أُعَادِيَ لَكَ وَلِيّاً أَوْ أُوَالِيَ لَكَ عُدُوّاً أَوْ أَرْضَى لَكَ سَخَطاً أَبَداً اللَّهُمَّ مَنْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ فَصَلَوَاتُنَا عَلَيْهِ وَ مَنْ لَعَنْتَهُ فَلَعْنَتُنَا عَلَيْهِ اللَّهُمَّ مَنْ كَانَ فِي مَوْتِهِ فَرَحٌ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ فَأَرِحْنَا مِنْهُ وَ أَبْدِلْ لَنَا بِهِ مَنْ هُوَ خَيْرٌ لَنَا مِنْهُ- حَتَّى تُرِيَنَا مِنْ عِلْمِ الْإِجَابَةِ مَا نَتَعَرَّفُهُ فِي أَدْيَانِنَا وَ مَعَايِشِنَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين‏ (امالی شیخ مفید، ص166) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصل انتظار به معنای چشم به راه بودن است یعنی امید به آینده داشتن برای کاری که قرار است تحقق پیدا کند وامید به آینده داشتن خود مبتنی بر اصل دیگری است که در قرآن کریم ازآن به امید به رحمت خداوند تعبیر شده است در سوره مبارکه یوسف آیه هشتاد وهفت آمده است «وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّه» ومرحوم طریحی در مجمع البحرین آنرا به رحمت آسایش وزندگی جاوید معنای میکند یعنی از رحمت وآسایش وزندگی جاوید ناامید نشوید وچون چنین زندگی تا کنون محقق نشده است وزندگی دنیوی همراه با مکاره وسختی ها بود باید زمانی بیاید که این راحتی وآسایش برای مومنین محقق شود پس انتظار دارای ریشه قرآنی است وتوجه به این نکته ازین جهت مهم است که ما وظیفه داریم معتقدات خود را بر قرآن عرضه کنیم ومطابق دستورات قرآنی پیش برویم حال انتظاری که میتواند با اندیشه قرآنی هماهنگی داشته باشد بدون شک سازنده وپویا خواهد بود وانسان را بسوی ایمان وتقوا سوق میدهد نه آنکه انسان را لا ابالی بار بیاورد وباعث ترویج گناه گردد بنابراین کسی که منتظر است بدنبال این است که از اصحاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد لذا تمام تلاش را می کند تا رفتار وگفتار او در راستای اوامر ودستورات اهل بیت علیهم السلام باشد نکته: با توجه به آیه شریفه انتظار به دو قسمت تقسیم می‌شود الف_انتطار فعال یعنی انتظاری که برای تحصیل رحمت و فضل الهی است و تلاش برای رسیدن به الطاف خداوند است برای رسیدن به زندگی با آرامش ب_انتطار منفعل یعنی در آن از سعی و تلاش خبری نیست. و باعث نابودی انسان و جامعه بشری شده و واورا از رسیدن به رحمت الهی باز می‌دارد به اینکه فقط منتظر ایجاد چنین فضایی است برای زندگی بهتر اما خودش کاری انجام نمی‌دهد @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زندگی در حال گذار است همین روز وشب و هفته وسال زندگی ترا می سازند منتظر کسی نمی ماند پس تو هم هیچ وقت منتظر چیزی یا کسی نباش اگر آمدنی باشد می آید اگر ماندنی باشد می ماند به زندگی ات برس به وظیفه ات برس ببین برای چه چیزی خلق شده ای اگر در باب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بحث انتطار مطرح است آن بر می گردد به آمادگی یعنی وقتی ازتو وظیفه ات را خواستند نگویی نمی دانم به اصطلاح دنبال کفش نگردی بلکه سریع به وظیفه ات عمل کنی پس انتطار در اینجا در حقیقت یعنی اماده باش انگونه که بتوانی سرباز حضرتش باشی زندگی کن با هرچه داری وبه بهترین شکل از آنهه استفاده کن این هنر مدیریت است چون زمان منتظر نمی ماند و مانند ابر می رود وَالْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّالسَّحَابِ (نهج البلاغه حکمت ۲۱) @jorenab
زمانی که برادران حضرت یوسف گرفتار قحطی شدند و با کلی زحمت به مصر رسیدند سراغ عزیز مصر رفتند همان یوسفی که اورا به چاه انداختند و به بهای اندک فروختندگفتند گرفتار شدیم به ما کمک کن ما چیز اندکی داریم تو از خدا اجر و پاداشت را بگیر يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ (یوسف ۸۸) ای عزیز مصر، ما با همه اهل بیت خود به فقر و قحطی و بیچارگی گرفتار شدیم و با متاعی ناچیز و بی‌قدر (حضور تو) آمدیم، پس بر قدر احسانت نسبت به ما بیفزا و از ما به صدقه دستگیری کن، که خدا صدقه بخشندگان را نیکو پاداش می‌دهد خوب است ماهم این آیه شریفه را خطاب به امام زمان بگوییم : ای سید ما ومولای ما ماچیزی نداریم وبا بضاعت اندک به سوی تو آمدیم وتو فراوان به ما عنایت کن چرا که خداوند پاداش نیکوکاران را برعهده گرفته است @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پنجره🇮🇷
منتظر جای خالی محبوب را احساس می کند و الا غافل می شود و دیگر منتظر نخواهد بود ، انتظار در رفتار منتظر پیدا است ، پس : برهم زنید یاران این بزم بی صفا را * مجلس صفا ندارد بی یار مجلس آرا آیت الله غروی اصفهانی( کمپانی). https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا