#انتظار
اصل انتظار به معنای چشم به راه بودن است یعنی امید به آینده داشتن برای کاری که قرار است تحقق پیدا کند
وامید به آینده داشتن خود مبتنی بر اصل دیگری است که در قرآن کریم ازآن به امید به رحمت خداوند تعبیر شده است در سوره مبارکه یوسف آیه هشتاد وهفت آمده است
«وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّه»
ومرحوم طریحی در مجمع البحرین آنرا به رحمت آسایش وزندگی جاوید معنای میکند یعنی از رحمت وآسایش وزندگی جاوید ناامید نشوید وچون چنین زندگی تا کنون محقق نشده است وزندگی دنیوی همراه با مکاره وسختی ها بود باید زمانی بیاید که این راحتی وآسایش برای مومنین محقق شود
پس انتظار دارای ریشه قرآنی است وتوجه به این نکته ازین جهت مهم است که ما وظیفه داریم معتقدات خود را بر قرآن عرضه کنیم ومطابق دستورات قرآنی پیش برویم
حال انتظاری که میتواند با اندیشه قرآنی هماهنگی داشته باشد بدون شک سازنده وپویا خواهد بود وانسان را بسوی ایمان وتقوا سوق میدهد نه آنکه انسان را لا ابالی بار بیاورد وباعث ترویج گناه گردد
بنابراین کسی که منتظر است بدنبال این است که از اصحاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد لذا تمام تلاش را می کند تا رفتار وگفتار او در راستای اوامر ودستورات اهل بیت علیهم السلام باشد
نکته:
با توجه به آیه شریفه انتظار به دو قسمت تقسیم میشود
الف_انتطار فعال
یعنی انتظاری که برای تحصیل رحمت و فضل الهی است و تلاش برای رسیدن به الطاف خداوند است برای رسیدن به زندگی با آرامش
ب_انتطار منفعل
یعنی در آن از سعی و تلاش خبری نیست. و باعث نابودی انسان و جامعه بشری شده و واورا از رسیدن به رحمت الهی باز میدارد به اینکه فقط منتظر ایجاد چنین فضایی است برای زندگی بهتر اما خودش کاری انجام نمیدهد
@jorenab
#هنر_زندگی
زندگی در حال گذار است همین روز وشب و هفته وسال زندگی ترا می سازند منتظر کسی نمی ماند پس تو هم هیچ وقت منتظر چیزی یا کسی نباش اگر آمدنی باشد می آید اگر ماندنی باشد می ماند به زندگی ات برس به وظیفه ات برس ببین برای چه چیزی خلق شده ای
اگر در باب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بحث انتطار مطرح است آن بر می گردد به آمادگی یعنی وقتی ازتو وظیفه ات را خواستند نگویی نمی دانم به اصطلاح دنبال کفش نگردی بلکه سریع به وظیفه ات عمل کنی
پس انتطار در اینجا در حقیقت یعنی اماده باش انگونه که بتوانی سرباز حضرتش باشی
زندگی کن با هرچه داری وبه بهترین شکل از آنهه استفاده کن این هنر مدیریت است چون زمان منتظر نمی ماند و مانند ابر می رود
وَالْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّالسَّحَابِ
(نهج البلاغه حکمت ۲۱)
@jorenab
زمانی که برادران حضرت یوسف گرفتار قحطی شدند و با کلی زحمت به مصر رسیدند سراغ عزیز مصر رفتند همان یوسفی که اورا به چاه انداختند و به بهای اندک فروختندگفتند گرفتار شدیم به ما کمک کن ما چیز اندکی داریم تو از خدا اجر و پاداشت را بگیر
يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ (یوسف ۸۸)
ای عزیز مصر، ما با همه اهل بیت خود به فقر و قحطی و بیچارگی گرفتار شدیم و با متاعی ناچیز و بیقدر (حضور تو) آمدیم، پس بر قدر احسانت نسبت به ما بیفزا و از ما به صدقه دستگیری کن، که خدا صدقه بخشندگان را نیکو پاداش میدهد
خوب است ماهم این آیه شریفه را خطاب به امام زمان بگوییم :
ای سید ما ومولای ما ماچیزی نداریم وبا بضاعت اندک به سوی تو آمدیم وتو فراوان به ما عنایت کن چرا که خداوند پاداش نیکوکاران را برعهده گرفته است
#امام_زمان
@jorenab
هدایت شده از پنجره🇮🇷
#منتظر
منتظر جای خالی محبوب را احساس می کند و الا غافل می شود و دیگر منتظر نخواهد بود ، انتظار در رفتار منتظر پیدا است ، پس :
برهم زنید یاران این بزم بی صفا را * مجلس صفا ندارد بی یار مجلس آرا
آیت الله غروی اصفهانی( کمپانی).
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#امام_غائب_در_کلام_حضرت_امیرالمومنین
✅مولای متقیان امام علی (علیهالسّلام) در این باره میفرماید:
هنگامیکه امام غایب از نسل من، از دیدهها پنهان شود و مردم با غیبت او از حدود شرع بیرون روند، و توده مردم خیال کنند که حجت خدا از بین رفته و امامت باطل شده است!
سوگند به خدای علی (علیهالسّلام) د رچنین روزی حجت خدا در میان آنهاست، در کوچه و بازار آنها گام بر میدارد، و در خانههای آنها وارد میشود، و در شرق و غرب جهان به سیاحت میپردازد و گفتار مردم را میشنود، و بر اجتماعات آنها وارد میشود، و سلام میکند، او مردم را میبیند،
ولی مردم تا روز معین و وقت معین او را نمیبینند، تا جبرئیل میان آسمان و زمین بانگ برآورده و ظهور را اعلام کند
.✅(حتی اذا غاب المتغیّب من ولدی عن عیون الناس، و باح النّاس بفقده و اجمعوا علی انّ حتّی الحجّه ذاهبه و الامامه باطله... فوربّ علیٍّ انّ حجتها علیها قائمه، ماشیه فی طرقاتها، داخله فی دورها و قصورها، جوّاله فی شرق الارض و غربها، تسمع الکلام و تسلّم علی الجماعه تری ولا تری الی الوقت والوعد و نداء المنادی من السّماء.[۱])
✅باتوجه به این نوع روایات که کم هم نیست می توان گفت امام (علیهالسّلام) در میان مردم و با مردم است و بر امورات آنها نظارت داردهرچند مردم اورا نشناسند
سلیمان، کامل، یوم الخلاص، ص۱۳۹.
@jorenab
به دست خود درختی می نشانم
به پایش جوی آبی می كشانم
كمی تخم چمن بر روی خاكش
برای یادگاری می فشانم
درختم كم كم آرد برگ و باری
بسازد بر سر خود شاخساری
چمن روید درآنجا سبز و خرم
شود زیر درختم سبزه زاری
به تابستان كه گرما رو نماید
درختم چتر خود را می گشاید
خنك میسازد آنجا را ز سایه
دل هر رهگذر را می رباید
به پایش خسته ای بی حال و بی تاب
میان روز گرمی می رود خواب
شود بیدار و گوید ای كه اینجا
درختی كاشتی،روح تو شاداب
#عباس_یمینی_شریف
@jorenab
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سیدی غیبتک نفت رقادی...شیخ صدوق (ره) در کتاب کمال الدین و تمام النعمة ج 2 باب 33 حدیث 51 نقل میکند که:
سُدَیر صیرفی میگوید: من، مُفَضَّل بن عَمْرو، ابوبصیر و ابان بن تَغلَب خدمت مولایمان امام صادق (ع) رسیدیم در حالیکه ایشان بر خاک نشسته و جُبّه (نوعی لباس) خیبری پوشیده بودند و ایشان مانند مادر فرزند مردهی شیدای جگر سوخته میگریستند درحالیکه زمزمه میکردند:
سیدی غیبتک نفت رقادی و ضیقت علی مهادی و ابتزت منی راحة فؤادی سیدی غیبتک أوصلت مصابی بفجائع الأبد ... فما أحس بدمعة ترقی من عینی و أنین یفتر من صدری عن دوارج الرزایا و سوالف البلایا إلا مثل بعینی عن غوابر أعظمها و أفضعها و بواقی أشدها و أنکرها و نوائب مخلوطة بغضبک و نوازل معجونة بسخطک
« ای آقای من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسایش قلبم را از من سلب نموده است.
ای آقای من! غیبت تو اندوه مرا به فجایع ابدی پیوند داده ... من دیگر احساس نمیکنم اشکی را که از دیدگانم بر گریبانم روان است و نالهای را که از مصائب و بلایای گذشته از سینهام سر میکشد، جز آنچه را که در برابر دیدگانم مجسم است و از همه گرفتاریها بزرگتر و جانگذازتر و سخت تر و ناآشناتر است، ناملایماتی که با غضب تو در آمیخته و مصائبی که با خشم تو عجین شده است. »
https://eitaa.com/mahdilomam