هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره رهبر انقلاب از حمله به بدحجابها
رهبر انقلاب:
🔹عدهای جوان در خیابان به بدحجابها حمله میکردند. امام گفتند بروید اینها که حمله کردند را بگیرید، بزنید و زندانی کنید.
🔹بنده هم موافق این کارها نیستم، که باعث بشود بگویند اینها منطق ندارند و اهل حمله و جنجالاند.
@TasnimNews
پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمود:
خداوند بر اثر توبه بنده اش خوشحال تر است از کسی که عقیم بوده، بچه دار شده و از کسی که گمشدة خویش را یافته و از تشنه ای که به آب رسیده است. »
"نهج الفصاحه،جلد ۱،حدیث ۲۱۹۹"
« اللهُ أَفرَحُ بِتَوبَةِ عَبدِهِ مِنَ العَقِیمِ الْوَالِدِ وَ مِنَ الضَّالِ الواجِدِ وَ مِنَ الظَّمانِ الوارِدِ؛
@jorenab
#دعای_روز_یازدهم_ماه_رمضان
خدای در این ماه
۱-نیکی را پسندیده من گردان،
۲-و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده،
۳-و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان
به یاری ات ای فریادرس دادخواهان
اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ
توضیح:
۱-کلمه (احسان)از ریشه (حُسن)به معنای نیکی کردن است
راغب در کتاب مفردات می گوید احسان به دو صورت محقق می شود
یکی اینکه به دیگران نیکی کنی
دیگری آنکه کاری که انجام می دهی بهترین شکل انجام بدهی
دراینجا مراد نیکی کردن به دیگران است
۲-در ادبیات دینی ما سفارش فراوانی به احسان و نیکی کردن به دیگران شده است
در روایات احسان بمنزله سرمایه تلقی شده است که انسان کریم بدنبال بدست اوردن است
الاِحْسانُ ذُخرٌ وَ الکریمُ مَنْ حازَهُ
(غرر الحکم و درر الکلم , جلد۱ , صفحه۶۰)
و یکی از راه های نجات از خطر قیامت را احسان به دیگران معرفی می کند
عَلَیْکُمْ بِالاِحْسانِ اِلی العِبادِ... تامَنُوا عِنْدَ قیامِ الاَشْهادِ
(عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۲ ح ۵۸۴۲)
البته اینگونه نیست که احسان فقط بدرد قیامت بخورد بلکه در دنیا نیز مفید است از جمله در روایات امده است
هر کس که به مردم نیکی کند دوستی آنها با او ادامه پیدا میکند
مَنْ اَحْسَنَ اِلی النّاسِ اِسْتَدامَ مِنْهُمْ المَحَبَّةَ
(غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۶۳۳)
۳-انسانی که اها احسان باشد یعنی سرمایه کریمانه ای بدست اورده است و انسان کریم سرمایه با ارزش خود را در راه نافرمانی الهی به نابودی نمی کشد
۴-وچنین انسانی با لطف و یاری خداوند متعال از آتش عذاب الهی نجات پیدا خواهد کرد
پس نیکی می تواند راهی برای لذت بردن از زندگی دنیوی باشد چون موجب همراهی دیگران با انسان می شود
و از طرفی می تواند باعث لذت بردن از زندگی اخروی شود زیرا انسان را ازعذاب الهی می رهاند
@jorenab
قرآن بياموزيد كه
۱- بهترين سخن است
۲- و در آن دانا شويد كه بهار دل هاست
۳- و از نور آن شفا جوييد كه شفاى سينه هاست
۴-انرا نیکو تلاوت کنید که نافع ترین قصه هاست
وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ، وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ، وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ. وَ أَحْسِنُوا تِلاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ،
نهج البلاغه خطبه ۱۱۰
@jorenab
#دعای_روز_دوازدهم_ماه_رمضان
خدایا مرا در این ماه
۱- به پوشش و پاکدامنی بیارای،
۲-و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان
۳-و بر عدالت و انصاف وادارم نما،
۴-و مرا در این ماه از هرچه میترسم ایمنی ده،
به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان
اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ
توضیح:
۱-ترس به دوقسم ممدوح و مذموم تقسیم می شود
دسته اول :
خوف وترس مذموم الف- مانند ترس از چیزی که قطعا واقع میشود و دفع آن درتوان انسان نیست
ب-ترس از امری که احتمال وقوعش هست اما دلیل محکمی برای این احتمال نداشته باشد وفقط در وهم و خیال امکان وقوعش را بدهد
ج-ترس از امور موهوم مثل تاریکی و..
دسته دوم
خوف وترس ممدوح مانند هراس و ترس از خداوند متعال که نکند خدای نکرده خلاف فرمان الهی را انجام دهد و بر ولی نعمت خود جری شود
چنین ترسی ممدوح و خوب است بشرطی که انسان را به سوی رهایی ازنافرمانی الهی سوق دهد
۲-اگر انسان عفت به خرج ندهد وخود را از محارم الهی حفظ نکند همیشه می بایست نگرانی رسوا شدن خود باشد لذا باید از خداوند درخواست کرد تا بوسیله لطف و کرمش با پاکدامنی اورا زینت بخشد زیرا پاک دامنی و عفت بهترین زینتی است که می تواند انسان را نزد مردم عزیز و شریف جلوه دهد
۳-عامل دیگر ترس از مخارج زندگی وترس از نداشتن و ترس از مطابق نبودن دخل وخرج است که جمله گرچه به زبان دعاست اما می می فرماید خدایا مرا قانع کن چون انسان قانع بهتر وراحت تر زندگی خویش را پیش می برد و دیگر انکه آنچه به من لطف می کنی کفایت زندگی مرا بکند و درصورتی که انسان قانع باشد و از طرفی هم مونه زندگی را داشته باشد ترس ندارد
۴-عامل دیگری گه موجب ترس است ظلم است زیرا هم باعث نابودی عمل شده و می بایست پاسخگو باشد وهم هرلحظه امکان قیام مظلوم علیه ظالم است وانسانی که اهل عدل وانصاف باشد نگرانی و وحشتی ندارد
در این دعای شریف بعداز ذکر مواردی که ممکن است موجب ترس شد بطور کلی بیان می کند خدایا هرچه باعث ترس است را ازمن دور کن زیرا تنها کسی که می تواند انسان را از ترس برهاندو زندگی اورا کفایت کند و اورا از گناه دور سازد خداوند متعال است
@jorenab
و دیگرانی هستند که به گناهانشان اعتراف کردند، [و] اعمال شایسته را با اعمال بد درآمیختند، امید است خدا توبه آنان را بپذیرد زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
(توبه-۱۰۲)
وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَيِّئًا عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱۰۲﴾
@jorenab