eitaa logo
جرعه ناب
660 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
211 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
شعرشافعی درمدح امیرالمومنین علیه السلام قیلَ لِی قُلْ فِی علی(ع) مِدحَةً مَدحُهُ یُخْمِدُ نارا مُؤْصِدَةُ قُلْتُ لا اَقْدَمُ فِی مَدحِ امْرءٍ ضَلّ ذُوالْلُّبِّ اِلی اَنْ عَبَدَهُ‏ وَ النَّبِی الْمُصْطَفی قَالَ لَنا لَیلَةَ الْمِعْراجِ لَمّا صَعَدَهُ‏ وَضَعَ اللّهُ بظهری یَدَه فَاَحَسَّ الْقَلْبَ الی اَنْ بَرَدّهُ‏ وَ علی(ع) واضعُ اَقْدامَهُ فِی مَحَلِّ وَضَعَ اللّهُ یدَهُ گفته شد که (علی(ع)) را به شعر ستایش کن، ستایش آن حضرت شعله های اتش قلب را فرو می‏نشاند. گفتم درباره مدح مردی اقدام نمی کنم که: مردم خردمند درباره اینکه آیا خدا هست یا نه گمراه شدند و به عبادتش پرداختند رسول اکرم (ص) به ما چنین فرموده، در شب معراج هنگامی‏که به آسمان‏ها عروج کردم،. پروردگار متعال بر شانه‏ ام دستی گذاشت، که قلب من از دست خداحساس آرامش و خنکی کرد و علی(ع)(در روز فتح مکه در خانه کعبه، )بر همانجا پاگذاشت که پروردگار من دست خود را نهاده بود. (ینبابع الموده قندوزی ج۱ص۴۲۳) (نکته:این شعر را به حسان بن ثابت و ابونواس نیز نسبت دادند ) https://eitaa.com/jorenab
امام علي عليه السلام :تَعَطَّرُوا بِالاِْسْتِغْفارِ لا تَفْضَحْكُمْ رائِحَةُ الذُّنُوبِ (روح ) خود را با استغفار معطّر كنيد تا بوى بدِ گناهان ، شما را نرنجاند. شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 20، ص 281 .] @jorenab
19.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ مسئله فلسطین رأس تمامی مسئله‌های مسلمانان در منطقه ما در حمایت از مظلوم نگاه به مذهب طرف مقابل نمی‌کنیم، نکردیم... @jorenab
❇️ 🔶عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّت‏؛ 🔹 ابی بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که: از او درباره قائم علیه السلام پرسیدم؛ فرمود: وقت گزا‌ران دروغ گفته‏اند. ما خاندانی هستیم که وقت را تعیین نمی کنیم‏» 📚(الکافی، ج 1، ص 368) 🔶«عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتٌ فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّ مُوسَی ع لَمَّا خَرَجَ وَافِداً إِلَی‏ رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَی الثَّلَاثِینَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ أَخْلَفَنَا مُوسَی فَصَنَعُوا مَا صَنَعُوا؛ 🔹 فضیل بن یسار گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقت‏ گزاران دروغ گویند؛ وقت‏ گزاران دروغ گویند؛ وقت ‏گزاران دروغ گویند. همانا موسی علیه‏ السلام چون(در طور سینا) به پروردگار خود برای پیغام بردن وارد شد، قومش را وعده سی روز داد، و چون خدا ده روز بر سی روز افزود قومش گفتند: موسی با ما خلف وعده کرد و کردند آنچه کردند.(یعنی گوساله پرست شدند)» 📚 (الکافی، ج 1، ص 368) 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
فریاد که در رهگذر آدم خاکی بس دانه فشاندند و بسی دام تنیدند @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال العسکری (علیه السلام): «اتقوا الله وَکُونُوا لَنَا زَیناً ولا تَکُونوا لَنَا شَیناً» امام حسن عسکری فرمود: «پارسایی و تقوای الهی پیشه کنید و مایه افتخار و زینت ما باشید، نه مایه سرشکستگی ما!» (بحارالانوار، ج 78، ص 372) @jorenab
باز هم خدا بر آنان که از روی جهالت و نادانی عمل زشتی انجام داده و سپس به درگاه او توبه کرده و (فساد آن عمل زشت را) اصلاح کنند، بعد از توبه خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.(نحل_۱۱۹) ثم إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابُوا مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ وَأَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ نکته: مرحوم علامه طباطبایی درتفسیر المیزان می نویسد: جهل همان معنای لغوی خویش به معنای ندانستن است منتهی کسی که علم دارد اما بر اثر هوا و هوس علم خویش را بکار نمی گیرد و فعل زشت را مرتکب می شود عرف علم اورا جهل می داند لذا به جوان هرچند باسواد باشد جاهل گویند لذا بعداز ارتکاب فعل وقتی هیجانات می خوابد پشیمان می شود (ترجمه المیزان ج۴ص۳۷۸) پس ۱-بخاطر هیجان فعلی را مرتکب شود ۲-بعداز آنکه هیجان خوابید و متوجه گناه شد فوری برگردد ۳-بدنبال اصلاح خویش باشد درصورت وجود این سه ویژگی خداوند بخشنده است نشانه توبه این است بعداز آنکه هیجان از بین رفت پشیمان می شود و از خداوند طلب بخشش می کند و خداوندنیز چنین بنده ای را مورد لطف و رحمت خویش قرار می دهد @jorenab
خداى تعالى، هيچكس را پندى نداده همانند اين قرآن. ۱--قرآن ريسمان محكم خداست ۲-و وسيله اى است از سوى او عارى از هر خطا، ۳-بهار دلهاست ۴-و چشمه دانش است ۵-و دلها را جز آن صيقلى نيست وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یَعِظْ أَحَداً بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ فَإِنَّهُ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ وَ سَبَبُهُ الْأَمِینُ وَ فِیهِ رَبِیعُ الْقَلْبِ وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ وَ مَا لِلْقَلْبِ جِلاَءٌ غَیْرُهُ (نهج البلاغه خ ۱۷۶) @jorenab
از جمله مسلمیات آن است که شیطان لعین سد راه خدا و به منزله سگی است در این درگاه و هرگاه بشری بخواهد برای قرب به پروردگار خود، عملی را انجام دهد سعی می‌کند که واقع نشود و یگانه راه ظفر بر او التجاء به لطف حضرت آفریدگار و تکیه به قدرت قاهره اوست و شکی نیست که هرکس از روی اخلاص و توکل خدای را به عجز بخواند و به او پناهنده شود نهیب قهر الهی، آن ملعون را از او دور خواهد کرد و این معنی صریحا در قرآن مجید وعده داده شده ؛ چنانچه در سوره ۱۶ آیه ۱۰۰ می‌فرماید: (چون بخوانی قرآن را پس پناه بر به خداوند از شرّ شیطان که رانده شده خداست جز این نیست که او را تسلطی نیست بر کسانی که ایمان به خدا آوردند و بر پروردگارشان توکل می‌کنند). [۱] ---------- [۱]: (وَاِذا قَراءْتَ الْقُرْآنَ فَاْستَعذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ اِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَی الَّذینَ آمَنُوا وَعَلی رَبِّهْمِ یَتَوکَّلُونَ) (سوره نحل، آیه ۹۸). (داستانهای شگفت شهید دستغیب ص۸۶) @jorenab
راه استجابت دعا: امام(عليه السلام) در اين كلام شريف به نكته مهمى درمورد اسباب اجابت دعا اشاره كرده، مى فرمايد: «هرگاه حاجتى به درگاه حق داشتى، نخست با صلوات بر پيامبر(صلى الله عليه وآله) شروع كن، سپس حاجت خود را بخواه زيرا خداوند، كريم تر از آن است كه دو حاجت از او بخواهند، يكى را قبول و ديگرى را رد كند» (إِذَا كَانَتْ لَكَ إِلَى اللّهِ، سُبْحَانَهُ، حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلاَةِ عَلَى رَسُولِهِ(صلى الله عليه وآله)، ثُمَّ سَلْ حَاجَتَكَ; فَإِنَّ اللّهَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ حَاجَتَيْنِ، فَيَقْضِيَ إِحْدَاهُمَا وَيَمْنَعَ الاُْخْرَى). حکمت ۳۶۱ نهج البلاغه @jorenab