زیارت امیرالمومنین علیه السلام درروزیکشنبه:
السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ . السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِاللّٰهِ صَلَّىاللّٰهُعَلَيْهِوَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
زیارت حضرت زهراسلام اللّه علیها:
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَأَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
https://eitaa.com/jorenab
#تکرار_الرحمن_الرحیم_در_سوره_حمد
آیا الرحمن الرحیم در سوره حمد تکراری است؟
جواب
با توجه به اینکه (بسم الله) در سوره ی حمد بالاتفاق جزو سوره است (هرچند درباره ی سوره های دیگر اختلاف است) نکته ای که مطرح است این است که (الرحمن الرحیم) چرا دوبار آماده است یکی در اول سوره در بسم الله ودیگر بعداز (رب العالمین) ؟
اکثر مفسرین معتقد هستند برای تکراراست و آنرا تاکید برای(الرحمن الرحیم) در (بسم الله) می دانند
اما به نظر می رسد که تکرار نباشد
توضیح آنکه در (بسم الله) (الله) را معرفی میکند، یعنی در (بسم الله ) به و یژگی الله صرف نظر از هرچیزی اشاره می شود وآن اینکه الله چنین خصوصیت دارد که رحمان و رحیم است
اما در(رب العالمین الرحمن الرحیم)در صدد دو نکته است
اول آنکه (رب) که به معنای صاحب است و یکی از کارهای صاحب ومالک( تربیت )است باید دو جهت داشته باشد
یکی جنبه تشویق لطف ومرحمت تا افراد مورد تربیت جذب شوند وسخنان مربی وتربیت کننده را بپذیرند
دیگری جنبه تهدید وهشدار تا افراد تربیت شوند ه مواظب باشند به دستورات گوش فرا دهند وبدانند هر کاری را که انجام میدهند روزی می بایست پاسخگو باشند
دوم آنکه چون بحث اختصاص «حمد» به «الله» است در اینجا یکی دیگر از نکات اختصاص« حمد» به «الله »این است که « رحمن و رحیم » است.
https://eitaa.com/jorenab
🍁پاداش درود فرستادن بر فاطمه سلام الله علیها🍁
پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم به فاطمه سلام الله علیها فرمودند:
«مَن صَلّی عَلَیْکِ غَفَرَ اللهُ لَهُ وَ اَلحَقَهُ بِی حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ» "(1)
ای فاطمه! هر که بر تو صلوات فرستد؛ خداوند متعال گناهان او را، میبخشد و او را در بهشت به من ملحق میکند.
(( اَللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ فاطِمَةَ و اَبِیها وَ بَعْلِها وَ بَنِیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ))
بحارالانوار جلد 43 ص55
https://eitaa.com/jorenab
گفتی مرا کن ذکر هو سبحانه سبحانه
من از کجا و یاد او سبحانه سبحانه
باید چو ذکر هو کنم در سینه نقش او کنم
تا روی دل آنسو کنم سبحانه سبحانه
کی میتوانم ذکر او کی میتوانم فکر او
کی میتوانم شکر او سبحانه سبحانه
امرش نبودی گر مرا کی ذکر من بودی روا
من از کجا او از کجا سبحانه سبحانه
از پیش من کی میرود از من جدا کی میشود
نسیان و یادش چون شود سبحانه سبحانه
گه منع و گه احسان کند گه درد و گه درمان کند
او هر چه خواهد آن کند سبحانه سبحانه
گاهی ازو گریان شوم گاهی ازو خندان شوم
او هرچه خواهد آن شوم سبحانه سبحانه
گه سازدم که سوزدم گه درّ دم گه دوزدم
گه مستیی آموزدم سبحانه سبحانه
جان غرق شد در بحر او دل گم شد اندر های و هو
ای فیض بس کن گفتگو سبحانه سبحانه
#فیض_کاشانی
https://eitaa.com/jorenab
#دحو_الارض
شب بيست و پنجم: شب دَحْو الأرض است- يعنى پهن شدن زمين از زير خانه كعبه بر روى آب- و از ليالى شريفه است كه رحمت خدا در آن نازل مى شود، و قيام به عبادت در آن اجر بسيار دارد، و از حسن بن علىّ وشّا روايت است كه گفت: من كودك بودم كه با پدرم در خدمت امام رضا عليه السلام شام خورديم در شب بيست و پنجم ماه ذى القعده، پس فرمود كه: امشب حضرت ابراهيم عليه السلام و حضرت عيسى عليه السلام متولّد شده اند، و زمين از زير كعبه پهن شده است، پس هركه روزش را روزه بدارد چنان است كه شصت ماه را روزه داشته باشد، و به روايت ديگر است كه فرمود: در اين روز حضرت قائم عليه السلام قيام خواهد نمود
(اقبال الاعمال ج ۲ص ۲۴ فصل ۱۰ باب ۲)
اعمال روزبیست و پنج ذی القعده
۱-ذکر خداوند بسیار مطلوب است
۲-دو ركعت نماز وقت چاشت بعد از حمد پنج مرتبه سوره و الشّمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند:
لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ، پس دعا كند و بخواند: يَا مُقِيلَ الْعَثَراتِ أَقِلْنِى عَثْرَتِى، يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِى، يَا سامِعَ الْأَصْواتِ اسْمَعْ صَوْتِى وَارْحَمْنِى وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتِى وَمَا عِنْدِى يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ
۳-زيارت حضرت امام رضا عليه السلام در اين روز افضل اعمال مستحبّه و آكد آداب مسنونه است،
تحفة الزائر مجلسی ص۴۰۱
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_بیست
زمانی که حضرت علی علیه السلام عمرو بن عبدود از شجاع ترین مردان عرب را بر زمین انداخت در قتل او کمی مکث کرد زمانی که علتش را پرسیدند فرمود
قَدْ كَانَ شَتَمَ أُمِّي وَ تَفَلَ فِي وَجْهِي فَخَشِيتُ أَنْ أَضْرِبَهُ لِحَظِّ نَفْسِي فَتَرَكْتُهُ حَتَّى سَكَنَ مَا بِي ثُمَّ قَتَلْتُهُ فِي اللَّهِ
به مادرم اهانت کرد به صورتم آب دهن ریخت ترسیدم برای نفس خویش اورا بکشم پس مدتی مکث کردم ارام شدم اورا در راه خدا کشتم
مستدرک الوسایل ج۱۸ص۸
ابن ابی الحدید می نویسد خواهر عمرو برایش مرثیه می خواند
لَو كـانَ قـاتـل عَـمرٍو غير قاتلهِ
لَكـنـتُ أَبـكـي عـليـهِ آخـر الأبـدِ
لَكــنّ قــاتِــلهُ مَـن لا نَظیرَله
مَن كانَ يُدعى قَديماً بيضة البلدِ
(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱ص۲۰)
اگر قاتل عمر غیرازین کسی بود که اورا کشت
برای همیشه براو گریه می کردم
اما قاتل او کسی است که مانند ندارد
واز گذشته دور به مرد نورانی این دیار (به شرافت و بزرگی) شناخته می شود
https://eitaa.com/jorenab