#با_امیر_مومنان_بیست
زمانی که حضرت علی علیه السلام عمرو بن عبدود از شجاع ترین مردان عرب را بر زمین انداخت در قتل او کمی مکث کرد زمانی که علتش را پرسیدند فرمود
قَدْ كَانَ شَتَمَ أُمِّي وَ تَفَلَ فِي وَجْهِي فَخَشِيتُ أَنْ أَضْرِبَهُ لِحَظِّ نَفْسِي فَتَرَكْتُهُ حَتَّى سَكَنَ مَا بِي ثُمَّ قَتَلْتُهُ فِي اللَّهِ
به مادرم اهانت کرد به صورتم آب دهن ریخت ترسیدم برای نفس خویش اورا بکشم پس مدتی مکث کردم ارام شدم اورا در راه خدا کشتم
مستدرک الوسایل ج۱۸ص۸
ابن ابی الحدید می نویسد خواهر عمرو برایش مرثیه می خواند
لَو كـانَ قـاتـل عَـمرٍو غير قاتلهِ
لَكـنـتُ أَبـكـي عـليـهِ آخـر الأبـدِ
لَكــنّ قــاتِــلهُ مَـن لا نَظیرَله
مَن كانَ يُدعى قَديماً بيضة البلدِ
(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱ص۲۰)
اگر قاتل عمر غیرازین کسی بود که اورا کشت
برای همیشه براو گریه می کردم
اما قاتل او کسی است که مانند ندارد
واز گذشته دور به مرد نورانی این دیار (به شرافت و بزرگی) شناخته می شود
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
روز سهشنبه به نام حضرت زین العابدین و امام باقر و امام صادق(علیهمالسلام) است. زیارت میکنیم ایشان را در این روز به این زیارت:
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْىِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَئِمَّةَ الْهُدَىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَعْلامَ التُّقىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلادَ رَسُولِ اللّٰهِ، أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُمْ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ، مُعادٍ لِأَعْدائِكُمْ، مُوَالٍ لِأَوْلِيَائِكُمْ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَوالىٰ آخِرَهُمْ كَمَا تَوالَيْتُ أَوَّلَهُمْ، وَأَبْرَأُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ، وَأَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللَّاتِ وَالْعُزَّىٰ . صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ يَا مَوالِىَّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ . السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَسُلالَةَ الْوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ، يَا مَوالِىَّ هٰذَا يَوْمُكُمْ وَهُوَ يَوْمُ الثُّلَثَاءِ، وَأَنَا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكُمْ وَآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
https://eitaa.com/jorenab
- پند امام صادق ( علیه السلام )
مَجْمُوعَةُ الشَّهِيدِ، رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ رُوِيَ عَنْ مَوْلَانَا جَعْفَرٍ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ:
🌹 شیرینی عبادت را جستجو کردم در ترک گناه یافتم «وَ طَلَبْتُ حَلَاوَةَ الْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ الْمَعْصِيَةِ»
🌹 رقت قلب را جستجو کردم در گرسنگی وتشنگی یافتم« وَ طَلَبْتُ رِقَّةَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهَا فِي الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ»
🌹 ونور قلب را جستجو کردم در تفکر وگریه یافتم «وَ طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي التَّفَكُّرِ وَ الْبُكَاءِ»
🌹 عبوربر صراط را جستجو کردم در صداقت یافتم «وَ طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِي الصَّدَقَةِ »
🌹 نور چهره را جستجو کردم در نماز شب یافتم «وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ فِي صَلَاةِ اللَّيْلِ
مستدرك الوسائل ج۱۲ص۱۷۳
https://eitaa.com/jorenab
#خطبه_غرا_دو
« أَحْمَدُهُ عَلَى عَوَاطِفِ كَرَمِهِ وَ سَوَابِغِ نِعَمِهِ »اورا حمد می کنم بر نعمت های فراوان وبر کرمش
کریم از صفات ذات اقدس الهی است که نه عطایش تمام شدنی است ونه نسبت به کسی بخل می ورزدوهرکس به اندازه توان خویش ازین خوان گسترده بهره می برد خداونی که کلید آسمان وزمین در اختیاراوست« لَهُ مَقالِيدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض »([1])درهای رحمت الهی را باز می کند لذا نزد خداوند متعال مفتاح است که به معنای باز کردن است « وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُو »([2]) وکلیدی الهی نمی بندد ولی عده ای بخاطر غفلتها واشتباه وگناهی که مرتکب می شوند درِ رحمت الهی را به روی خویش می بندند.
بنابراین خداوند متعال نعمتهایش وآنچه درآسمان وزمین است را در اختیار بندگان می گذارد که این نعمت اعم از نعمت ظاهری وباطنی است آيا شما مردم به حسّ مشاهده نمىكنيد كه خدا انواع موجوداتى كه در آسمانها و زمين است براى شما مسخّر كرده و نعمتهاى ظاهر و باطن خود را براى شما فراوان فرموده؟ « أَ لَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَة »([3])اما عده ای از مردم از روی جهل ونادانی وبدون داشتن دلیل عقلی ویا نقلی در باره خداوند متعال مجادله می کنند و (با وجود اين) برخى از مردم از روى جهل و گمراهى و بىخبرى از كتاب روشن (حق) در (دين) خداى متعال مجادله مىكنند« وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا كِتابٍ مُنِير »([4])وهمین مجادله نمودن باعث می شود تا درِ رحمت الهی را می بندد در حالی که خداوند آنرا به روی بندگانش باز نموده است
« وَ أُومِنُ بِهِ أَوَّلًا بَادِياً » به او ایمان می آورم زیرا نسبت به همه چیز اول وابتداءکننده است
یعنی علت ایمان آوردن به خداوند آن است که اول ومبداء همه اشیاست وهستی ا ز او سرچشمه می گیرد ودرعین حال ظاهر وهویداست که با دلائل عقلی ودیدن آثار الهی می توان وجودش راآشکار ا مشاهده نمود ما آيات (قدرت و حكمت) خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان كاملا هويدا و روشن مىگردانيم تا ظاهر و آشكار شود كه خدا وندبر حق است « سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ»([5])
-شوری:12[1]
-انعام:59[2]
-لقمان:20[3]
-لقمان:20[4]
-فصلت:53[5]
#نهج_البلاغهچ
https://eitaa.com/jorenab
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ
(خداست که معبودی جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است
نه خوابی سبک او را فرو میگیرد و نه خوابی گران)
لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ
(آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست)
مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ
(کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟
آنچه در پیش روی آنان و آنچه در پشت سرشان است میداند.)
وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء
(و به چیزی از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمییابند.)
وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَوُودُهُ حِفْظُهُمَا
(کرسی او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهداری آنها بر او دشوار نیست)
وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
(و اوست بلند مرتبه و بزرگ)
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_بیست_و_یک
۱-ما لعلیِّ العُلی أشباهُ
لا والذی لا إله إلاّ هو
۲-مبناه مبنی النبیِّ تعرفُهُ
وابناه عند التفاخر إبناهُ
۳-إنّ علیّا علا إلی شرفٍ
لو رامَهُ الوهمُ زَلَّ مِرقاه
#صاحب_بن_عباد
الغدیر ج۴ص۵۹
۱-سوگند به ذات اقدس حضرت احدیت که هیچ معبودی و مقصودی جز او نیست، علی هیچ شبیه و نظیری ندارد.
۲- مبنی و ریشه او مبنی و ریشه رسول خداست، و دو پسر او در هنگام تفاخر می دانی که دو پسر رسول خدا هستند.
۳- بدرستیکه علی بر مرتبه ای از شرف بالا رفته است که اگر قوه خیال بخواهد خود را به آن مقام برساند سقوط خواهد نمود
https://eitaa.com/jorenab
#با_امیر_مومنان_بیست_و_دو
فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا، وَ النَّاسُ بَعْدُصَنَائِعُ لَنَا.
(نهج البلاغه نانه ۲۹)
ابن ابی الحدید می نویسد:
این، كلام بزرگی است كه بر همه كلمات برتری دارد و معنایش از جمیع معانی عالیتر است. صنیعه پادشاه، كسی یا چیزی است كه پادشاه آن را برمی گزیند و قدر و اندازه او را بالا می برد و به او رفعتِ مقام می بخشد.
علی علیهالسلام در این كلام می گوید: ما به هیچ كس از افراد بشر بدهكار نیستیم، بلكه مستقیماً بر سر سفره الهی نشسته ایم. پس بین ما و خدا واسطه ای وجود ندارد؛ اما مردم دست پرورده ما هستند و ما واسطه بین آنها و خدا هستیم.
آنگاه ابن الحدید می نویسد: این، مقام بزرگی است كه ظاهرش همان است كه شنیدی؛ اما باطن این كلام این است كه آنها بنده خدا و مردم بنده آنها هستند
هذا مقام جلیل ظاهره ما سمعت و باطنه أنهم عبید الله و أن الناس عبیدهم.
(شرح ابن ابی الحدیدج۱۵ص۲۰۵)
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
روز پنجشنبه به نام امام حسن عسکری(علیهالسلام) است. در زیارت آن حضرت می گوییم:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.
https://eitaa.com/jorenab