eitaa logo
جرعه ناب
650 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
205 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #کانال_جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
یک جمله ای هست که گفته می شود( خدایا دشمن شادم نکن ) حالا جالب است بدانیم گاهی خودمان با دست خودمان و با رفتار خودمان دشمن مان را شاد می کنیم و دشمن مان را به آرزویش می رسانیم چگونه؟ خیلی راحت آنجا که خلاف فرمان الهی عمل می کنیم آنجا که با هواها و هوسهامان همراه می شویم امام جواد (علیه‌السلام) : «کسی که از هوای نفس خود اطاعت نماید با این عمل آرزوی دشمن خویش را برآورده است مَنْ أَطَاعَ هَوَاهُ أَعْطَی عَدُوَّهُ مُنَاهُ (بحار الانوار ج۶۷ص۷۸) به راستی عجیب نیست کاری که دشمن مان ممکن است نتواند با ما انجام دهد خودمان با دست خودمان انجام دهیم و خودمان را نابود کنیم اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ خدایا هرگناهی مرتکب شدم تو به لطف و کرمت ببخش @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
السلام علیک یا جواد الائمه @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
از براى فرج و رفع گرفتارى و غم نيز نافع است مواظبت بر اين ذكر كه حضرت جواد عليه السلام تعليم فرموده يَا مَنْ يَكْفِي مِنْ كُلِّ شَيْ ءٍ وَ لاَ يَكْفِي مِنْهُ شَيْ ءٌ اكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي اى آنكه كفايت از همه چيز مى كنى و هيچ چيز از تو كفايت نمى كند مهمات امور مرا كفايت فرما. (مفاتیح الجنان) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت علی علیه السلام: انسان كينه توز، روحش در عذاب است و اندوهش دو چندان. اَ لْحَقودُ، مُعَذَّبُ النَّفْسِ، مُتَضاعَفُ الهَمِّ (غرر الحكم، ح ۱۹۶۲) @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
هدایت شده از جرعه ناب
ها علیٌّ بشرٌ کیفَ بَشَر رَبُّه فیه تَجَلّى و ظَهَر
علی آمد بشر اما چه بشر! 
بشری کوست خدا را مظهر
هو و المَبدأُ شمسٌ و ضِیاء هُوَ و الواجبُ نورٌ و قَمَر
علی و حق چو ضیاء و خورشید 
علی و حقّ به‌مثل نور و قمر
اُذُنُ اللهِ و عینُ الباري یا له صاحبُ سمعٍ و بَصَر
خود، علی گوش و علی چشم خداست 
 ای عجب حقّ بوَدش سمع و بصر
ما هو اللهُ و لکنْ مَثَلا مَعَهُ اللهُ کَنارٍ و حَجَر
مَثَل حقّ بُوَد او نیست خدا 
 لیک با اوست چو سنگ آذر
عِلّةُ الکَونِ و لولاهُ لما کانَ للعالَمِ عَینٌ و أثر
باشد او علت ایجاد دو کون 
 گر نبودی نَبُد از خلق اثر
و له اُبدِعَ ما تَعقِلُهُ مِن عُقولٍ و نُفُوسٍ و صُوَر
خلقتِ آنچه به عقلت گُنجد 
 بهر او شد ز عقول و ز صور
مَظهرُ الواجبِ! یا لَلْمُمکِن صُورةُ الجاعلِ یا لَلمَظهَر
خود چه ممکن بود او کز عظمت 
 آمده صورت حقّ را مظهر
جِنسُ الاجناس علیٌّ وَ بَنُوه نوعُ الانواعِ إلَی الحادي عشر
جنس الاجناس علی وَ ابْنائش 
 نوع الانواع یک و ده بشمر
فلکٌ في فلکٍ فیه نُجُوم صدفٌ في صدفٍ فیه دُرَر
فلکی در فلکی پُر اَنجُم 
 صدفی در صدفی پر گوهر
کلُّ مَن مات و لم یَعرِفْه مَوتُهُ موتُ حِمارٍ و بَقَر
هرکه او مُرد و علی را نشناخت 
 مردنش مردن گاو آمد و خر
هو في الکلّ امام في الکلّ مَن ابوبکر و مَن کان عُمَر
در همه دور، امامِ همه اوست 
[پس که باشند ابوبکر و عمر]
لیسَ مَن أذنبَ یوماً بإمام کیفَ مَن أشرکَ دهراً و کَفَر
هرکه روزی گنه آرد نه سزاست 
 به امامت، چه رسد کفر سِیَر
قَوسُه قوسُ نُزولٍ و عُروج سَهمُه سهمُ قضاءٍ و قَدَر
زو کمان، قوس نزول است و صعود 
 تیر او، تیر قضا هست و قدر
ما رَمىٰ رمیةً الا و کفى ما غزا غزوةً الا و ظفر
تیر نگشود مگر خصم افکند 
 جنگ ناورد مگر یافت ظفر
أغمَدَ السیفَ متى قابله کلّ مَن جَرَّدَ سَیفاً و شَهَر
کرد شمشیر به پیشش به نیام 
هر کجا بود شجاعی اشهر
حُبُّه مَبدأُ خُلدٍ و نِعَم بُغضُه مَنشأُ نارٍ و سَقَر
مهر او باعث جنّات نعیم 
 کینِ او مورث نار است و سقر
خَصمُه بَغَّضَه اللهُ و لو حَمِدَ اللهَ و أثنى و شکر
دشمن او بَرِ حقّ مبغوض است 
 گرچه حمد آرد و شکرِ داور
@jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی از اثرات مال حرام که در روایات آمده است : ۱-مال حرام در نطفه تاثیر می‌گذارد امام باقر علیه السلام : اگر مالی به حرام آغشته شود حج و عمره او پذیرفته نمی شود. و نطفه رافاسد می کند عن امامنا الباقر علیه السلام « إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّی إِنَّهُ یفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ [1]» .۲-تمام اعمال انسان را نابود می کند لذا امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه « وَ قَدِمْنا إِلى‌ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً ».[2] و ما به سراغ اعمالی که انجام داده اند می رویم، و همه را همچون غباری پراکنده (در هوا) قرار می دهیم « امّا وَاللَّهِ انْ کانَتْ اعْمالُهُمْ اشَدُّ بَیاضاً مِنَ الْقَباطی، وَلکنْ کانُوا اذا عَرَضَ لَهُمْ الحرام لَم یَدعُون».[3] به خدا سوگند، كه كرده هاى آنان از پارچه هاى كتان قبطى سفيدتر بود، اما چون به حرامى برمى خوردند از آن خوددارى نمى كردند ۳-  لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) عبادت با لقمه حرام را مثل بنا ساختن خانه روی آب یا شن می داند.« العِبادَةُ مَعَ أكلِ الحَرامِ كالبِناءِ عَلَى الرَّملِ، و قيل: عَلَى الماءِ».[4] عبادت با خوردن حرام مثل ساختن خانه بر شن و یا آب است ۴- مال حرام حتی لقمه ای موجب عدم قبولی عبادت می شود امام صادق علیه السلام می فرماید:«ان الله لا یقبل عبادة من فی جوفه لقمه من حرام» [5] خداوند عبادت کسی که در شکمش لقمه حرامی باشد پذیرفته نیست ۵- لقمه حرام انسان را آرام آرام می کشد و انسان که مرد حتی نفس گرامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تاثیر ندارد«انک لا تسمع الموتی»[6].  لذا امام حسین علیه السلام می فرماید حرفهای مرا نمی شنوید چون :«  فَلقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ‏ مِنَ‏ الْحَرَامِ‏ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ [7]. شکم شما از حرام پر شد و دلهایتان مهر خورد [1] . امالی طوسی، 680 [2] . فرقان، آیه 23 [3] . کافی، 2/81 [4] . عدة الداعی، 141 [5] . تفسیر مراغی [6] .نمل، آیه 80 [7].بحارالانوار ج۴۵ص۸ @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امام صادق عليه السّلام فرمود: قلب آدمى حرم و قرق‌گاه الهى است. در حرم خدا غير خدا را منزل مده. «اَلْقَلْبُ حَرَمُ اَللَّهِ فَلاَ تُسْكِنْ حَرَمَ اَللَّهِ غَيْرَ اَللَّهِ» ( بحار الأنوار، ج ۶۷، ص ۲۵) اندکی اندر حرایِ دل نشین ترک خودکن سوی حق هجرت گزین محکم از حق شو سوی خود گام زن لات و عُزای هوس را سر شکن تا خدای کعبه بنوازد تو را شرح انّی جاعلٔ سازد ترا (اقبال لاهوری) @jorenab