eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.3هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
687 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : پنج‌شنبه 🌞 ١۵ آبان ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ١٩ ربیع‌الاول ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ۵ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٨ حشوان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ به هلاکت رسیدن مؤسس «اتحادیه دفاع یهودی» در آمریکا (١٩٩٠م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 مئیر کاهان آمیزه‌ای از خشونت و نژادپرستی 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/3706 2⃣ مرگ فیلسوف یهودی و پیامبر اصلاح‌طلبان سکولار!! (١٩٩٧م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 ترجمه ، سلاح تبلیغات استراتژیک 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5933 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مقدمه 1⃣ تا اینجا دو دسته از گزارش‌های تاریخی دربارهٔ ذکر شد که یکی حاکی از مؤید بودن او از جانب خدای یکتا بوده و دیگری نشان‌دهندهٔ احترام او به ادیان باطل و مذاهب خرافی است. 2⃣ برای جمع بین مستندات موجود، مناسب است تا کند و کاوی در زمینهٔ علت رویکردی که کوروش در قبال مذاهب و ادیان مختف اتخاذ نمود، انجام گیرد. با روشن‌شدن این امر، تفسیر اقوال متناقض در رابطه با اعتقادات او نیز میسّر می‌شود. 3⃣ کلید فهم گزارش‌های تاریخی مختلف در رابطه با ، تمایز قائل شدن میان «اعتقادات شخصی کوروش» با «سیاست مذهبی» او در قبال مردمان امپراتوری‌اش است. 4⃣ در واقع، تکریم عقاید مختلف در امپراتوری هخامنشی از سوی کوروش، دلیل بر پایبندی او به هیچ‌یک از این ادیان و مذاهب نبوده و ریشهٔ رویکرد تسامح‌آمیز کوروش در قبال قومیّت‌های گوناگون را باید در امور جست‌وجو نمود. 5⃣ با این توضیح، شایسته است که مباحث آتی را در دو عنوان کلی مورد مطالعه قرار دهیم: 👈 اول: سیاست مذهبی کوروش در امپراتوری هخامنشی 👈 دوم: اعتقادات شخصی خودِ کوروش ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ الف) سیاست‌های مذهبی کوروش (١) 1⃣ اسناد متواتر تاریخی مشتمل بر کتب مورّخین یونانی، اسفار یهود و الواح بابلی همگی بر این مطلب صحّه می‌گذارند که نه‌تنها اقوام مختلف را در معتقداتشان آزاد می‌گذاشت، بلکه خود نیز به تکریم خدایان و نوسازی و آذین‌بندی معابد مبادرت می‌کرده است! 2⃣ در حقیقت این کار کوروش ریشهٔ داشت؛ او مذاهب ملل مختلف را محترم می‌شمرد نه به دلیل آن‌که حقیقتاً بدان معتقد بود، بلکه احترام به ادیان، پایه‌های حکومت او را مستحکم می‌نمود. 3⃣ یکی از محققین اشارهٔ جالب‌توجّهی به شباهت‌های چشمگیر میان کتاب اشعیاء نبی و استوانه کوروش دارد: 👈 استوانه: «مردوک دست او را گرفت: کوروش، شاه انشان» 👈 کتاب اشعیاء: «کوروش که یهوه دست او را گرفته است» 🔸 از این‌روی چه باشد، چه و چه خدایان دیگر، به‌نظر می‌رسد عمل کوروش در راستای معتقد نشان دادنِ خود نسبت به سنّت‌های مختلف بوده و این امر خشنودی روحانیون و نخبگان محلّی را در پی داشته است. 4⃣ مستندات مشابهی که به بازسازی پرستشگاه‌های و ترمیم معابد مردم بابل به ترتیب در کتاب عزرا و کتیبه‌های بابلی اشاره دارد نیز دلیل دیگری برای اثبات این مدعا است. 5⃣ از دیگر اشتراکات میان و ، بازگرداندن استقلال مالی به معابد و اعطای معافیت‌های مالیاتی است. براساس متن استوانه، کوروش به مالیات‌گیری‌های نبونید از اماکن مذهبی بابل پایان داده و قدرت اقتصادی این پرستشگاه‌ها را بدان‌ها بازگردانده است. کتاب عزرا نیز به معافیت‌های اعمال شده بر مالیات‌ها و عوارض اشاره نموده است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ الف) سیاست‌های مذهبی کوروش (٢) 1⃣ براساس آراء مورّخین روسی، قائل به در بحث ادیان بوده و ملل را آزاد می‌گذاشت. مضاف بر این، بین عنایات کوروش به و توجّهات او به که به بابل کوچانده شده بودند، تفاوتی وجود نداشته و کلیّهٔ اقوام اعم از معتقدین به خدای یکتا و مشرکین، مورد لطف کوروش قرار گرفته‌اند. 2⃣ همراهی کوروش با ملل مختلف در اعتقاداتشان موجب ایجاد حسّ دوستی ملّت‌ها با کوروش شده و همین امر پایه‌های حکومت او را تقویت می‌نمود. اما این امر یک حربهٔ و فنّ بود که در نهایتِ هوشمندی از سوی کوروش به کار گرفته شد؛ به این ترتیب ملّت‌ها عملاً استقلال خود را از دست داده و مجبور بودند تحت لوای او روزگار بگذرانند. 3⃣ با این توضیحات، کلیّه‌ی گزارش‌های تاریخی در رابطه با اعتقادات کوروش قابل است. یعنی: هم اقوالی که به و بازگرداندن آنان به اورشلیم اشاره نموده، صحیح هستند و هم اسنادی که سخن از در برابر به میان آورده‌اند. 4⃣ در ادامه توضیحاتی دربارهٔ «اعتقادات شخصی کوروش» ارائه خواهد شد، لیکن عقاید شخصی کوروش اهمیت چندانی در تطبیق او با ندارد. متواترات تاریخی به ما می‌گویند که جهان‌بینی و او را از تکریم اعتقادات باطل ملّت‌ها برای رسیدن به تفوّق سیاسی منع نمی‌کرده و این تنها نتیجه‌ای است که در این بحث حائز اهمیت است. [دقت کنید.] 5⃣ این‌که کوروش بوده یا و یا ، تغییری در اصل موضوع حاصل نمی‌کند. همین‌که بدانیم معتقدات کوروش به او اجازهٔ احترام به و ملل مختلف را می‌داده برای ما کافی است که بین او و پادشاهان الهی تفاوت قائل باشیم. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ ب) اعتقادات شخصی کوروش 1⃣ دربارهٔ مذهب و اعتقادات شخصی نظرات گوناگونی ابراز شده: 👈 به بیان ، کوروش با پیروان زردشت که بیشتر در مشرق ایران منتشر بودند قبل از اواسط سنّش برخورد نکرده بود و لذا محتمل است که کوروش مانند آریایی‌های قدیم بوده باشد. 👈 جناب به تردید محقّقین در خصوص زردشتی بودن کوروش اشاره نموده و خود ایشان نیز کوروش را دانسته است. 👈 ضمن بیان اختلاف‌نظرهای موجود در خصوص اعتقادات کوروش، شواهدی را گردآوری نموده و بر آن اساس کوروش را می‌داند. 👈 نیز بر این باور است که متون بابلی به هیچ‌وجه چیزی از اعتقادات شخصی کوروش را مکشوف نمی‌کند! 2⃣ ضمن اشاره به ابهامات موجود در خصوص مذهب در میان پادشاهان نخست هخامنشی، اسناد مختلف و گاه معارض در رابطه با مذهب کوروش را ارائه کرده است. به بیان او، شناخته‌شده‌ترین دختر کوروش نام داشته که‌این نام با سنّت و آیین مرتبط است. او شواهدی از احترام کوروش به را نیز ذکر کرده است. تصویر گل نیلوفر در ورودی آرامگاه کوروش می‌تواند نشانه‌ای از ارتباط او با میترا ایزد مهم پیش از زردشت که بعدها به آیین مزدایی راه یافت تلقّی گردد. 3⃣ شواهد دال بر احترام کوروش به میترا بدین‌جا منحصر نشده و گزارش مبنی بر قربانی‌کردن اسب از سوی کمبوجیه برای پدرش کوروش نیز نشان از یک آیین هند و ایرانی دارد. و هم در شرح فتح بابل و رژه سلطنتی کوروش، به قربانی‌کردن اسب برای خوشید (میترا) اشاره نموده‌اند. دریایی پس از اشاره به تمامی این گزارش‌ها، نتیجه‌ای مشابه با کورت به‌دست داده و اذعان کرده که آگاهی‌های ما از عقاید شخصی کوروش بسیار اندک است. 4⃣ در جمع‌بندی باید گفت که دانسته‌های ما از به‌اندازه‌ای نیست که بتوان در این خصوص اظهارنظر نمود. اما در مسألهٔ تطبیق او با می‌توان اظهارنظر نمود. زیرا گزارش‌های متواتر تاریخی نشان از او در قبال داشته و همین امر ذوالقرنین بودنِ کوروش را ناممکن می‌سازد. 5⃣ در واقع حتی اگر بودن کوروش را بپذیریم، باز هم به توفیقی برای انطباق کوروش و ذوالقرنین دست نیافته‌ایم. مسألهٔ مهم در این بحث، یک فرمانروا است، نه او. ای بسا پادشاهان مسلمانی که در تاریخ ایران به سلطنت رسیده و مرام و مسلک آنان به دور از آیین مسلمانی بوده است. در نتیجه می‌بایست روش زندگی پادشاهان با حاکمی الهی چون ذوالقرنین سنجیده شود، نه مذهبی که صرفاً اقرار به متابعت از آن دارند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍️ آنچه در سلسله مقالات «بررسی نظریهٔ کوروش ذوالقرنین» گذشت: 1️⃣ در قسمت اول، به «شرح اجمالی آیات ذوالقرنین» پرداختیم: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12278 2️⃣ در قسمت دوم، به ذکرِ «خلاصه‌ای از تاریخ حیات کوروش» پرداختیم: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12302 3️⃣ در قسمت سوم، بعد از «معرفی اجمالی نظریهٔ ابوالکلام آزاد»، توضیح دادیم که نظریهٔ ایشان روی ۴پایه بنا شده: 👈 ١. سد ذوالقرنین / ٢. مذهب و معتقدات کوروش / ٣. سفرهای سه‌گانه ذوالقرنین / ۴. شواهد دیگر (اسفار یهود - احادیث اهل‌سنت - تندیس مشهد مرغاب) 🔸 و در ادامه به اولین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام یعنی سد ذوالقرنین پرداخته و ثابت کردیم که کوروش هیچ ارتباطی با این سد ندارد! 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12317 4️⃣ در قسمت چهارم ضمن «مقایسهٔ اعتقادات و سیرهٔ ذوالقرنین و کوروش» و نشان دادنِ تناقضِ «سیاست‌های مذهبی کوروش» با «روش انبیاء و حکّام الهی در برخورد با شرک و بت‌پرستی» به‌طور مفصل دوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد را نیز فروریختیم. 5️⃣ به شما همراهان فرهیخته مؤکداً توصیه می‌کنیم که به مطالب خلاصه در کانال اکتفا نکرده و متن کامل مقاله همراه با مستندات آن را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12358 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : جمعه 🌞 ١۶ آبان ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٠ ربیع‌الاول ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ۶ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ١٩ حشوان ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ بررسی تطابق سفرهای ذوالقرنین و کوروش 1⃣ طبق نقل قرآن، ابتدا به مغرب‌الشمس و سپس به مطلع‌الشمس سفر نمود و نهایتاً به ناحیهٔ بین‌السّدین رسید. «جنگ کوروش با لیدیه» را مصداق «سفر ذوالقرنین به مغرب‌الشمس» و «جنگ کوروش با قبایل وحشی» در نواحی شرقی ایران را مصداق «سیر ذوالقرنین در مطلع‌الشمس» و «سفر کوروش به شمال ایران» جهت اصلاح حدود ممالک تابعه ماد را مصداق «سفر ذوالقرنین به ناحیه بین‌السّدین» دانسته است. 2⃣ برخلاف برداشت جناب ابوالکلام، اسناد تاریخی به ما می‌گویند که سفر به نواحی شمالی ایران، پیش از سایر جنگ‌های او بوده است و نه سوّمین حملهٔ او! اساساً کوروش باید قبل از انجام هرگونه اقدامی در جهت کشورگشایی، پایه‌های حکومت خود را مستحکم می‌نمود و فنون مملکت‌داری نیز بر این امر صحّه می‌گذارند. لذا تابع نمودن مناطقی که در قلمرو مادها قرار داشتند، از اولویّت بیشتری نسبت به لشکرکشی به سایر کشورها برخوردار بود. کوروش نیز همین رویّه را در پیش گرفت. 3⃣ نیز به‌عنوان تنها مورّخی که حملهٔ کوروش به نواحی شمالی را نقل کرده، این لشکرکشی را پیش از جنگ با لیدیه و بابل دانسته است و ما دلیلی نداریم که در صحّت نوشته‌های گزنفون تشکیک نماییم. زیرا اولاً مدرک دیگری در این رابطه در دست نیست و ثانیاً در وقایعی چون فتح لیدیه و بابل که هم گزنفون و هم سایر مورّخین آن را نقل نموده‌اند، کلیّات مطالب و سیر وقوع حوادث تأثیرگذار، عمدتاً در نوشته‌های گزنفون مشابه دیگر مورّخین است. 4⃣ پذیرش این نکته که حملهٔ کوروش به نواحی شمالی پیش از لشکرکشیِ او به شرق و غرب بوده، به‌معنای قبولِ «عدم تطابق جنگ‌های کوروش با سفرهای سه‌گانه‌ی ذوالقرنین است». زیرا ذوالقرنین پس از سفر به مغرب‌الشمس و مطلع‌الشمس به بین‌السّدین رسید و سفری که منجر به بنا شدن سدّی توسط ذوالقرنین گردید، سفر سوّم او بوده است. 5⃣ این در حالی است که حتی اگر قول ابوالکلام مبنی بر انتساب به کوروش را صحیح دانسته و سد داریال را هم حائز ویژگی‌های سد ذوالقرنین بدانیم، باز هم این اشکال باقی است که کوروش در سفر خود سدّی را بنا نمود و ذوالقرنین در سفرش! و این شاهدی دیگر بر این مدعا است که با متفاوت است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نقدی بر استناد ابوالکلام به احادیث عامه 1⃣ نقص دیگر نظریهٔ نحوهٔ استدلال ایشان به است. ایشان از یکی از روایات اهل سنّت در جهت تأیید استنادات خود به بهره گرفته‌اند. در این روایت تصریح شده که تنها پیامبری است که نامش تنها یک بار در بیان شده است. [چون عنوان «قوچ دوشاخ» یا «قوچ ذوالقرنین» در رؤیای دانیال نبی در رابطه با به‌کار رفته و در هیچ جای دیگری از تورات چنین واژه‌ای ذکر نشده است.] روایت مذکور را ابن‌ابی‌الحاتم در تفسیرش نقل کرده است: 2⃣ ✍ یهود به پیامبر گفتند: ای محمد (ص)، تو از ابراهیم، موسی، عیسی و دیگر پیامبران سخن می‌گویی در حالی‌که آن‌چه می‌گویی از ما شنیده‌ای!! پس ما را از پیامبری خبر ده که نامش تنها یک‌بار در تورات آمده است. پس پیامبر فرمود: او کیست؟ یهودیان گفتند: او ذوالقرنین است. پیامبر فرمود: از او خبری به من نرسیده. پس هنوز به درِ خانه نرسیده بودند که جبرئیل با این آیات [آیات ذوالقرنین] نازل شد. 3⃣ اِشکالی که به جناب ابوالکلام وارد است، عدم توجه به معارضات روایی است. دقت در کتب حدیثی عامه مشخص می‌کند که تعارضات بسیاری در میان احادیث وارده در باب ذوالقرنین وجود دارد. برای مثال به تعدادی از این احادیث توجه کنید: 👈 ذوالقرنین جوانی از اهل روم بود که حکومت یافت، پس چنان رفت تا به ساحل سرزمین مصر رسید و در آنجا شهری بنا کرد به نام اسکندریه. 👈 ذوالقرنین مردی بود از اهالی روم و مادرش پیرزنی بود از پیرزن‌های آنان و فرزند دیگری نداشت و نام ذوالقرنین اسکندر بود. 👈 ذوالقرنین فرشته‌ای بود از فرشتگان که خداوند او را به زمین فرو فرستاد و اسباب هر چیز را در اختیارش نهاد. 👈 ذوالقرنین پای پیاده عازم حج شد و ابراهیم از این موضوع آگاه شده، به ملاقاتش رفت. 👈 از علی (ع) سؤال شد که آیا ذوالقرنین نبی بوده؟ فرمودند: از پیامبرتان شنیدم که می‌فرمود: ذوالقرنین بنده‌ی صالحی بود که برای خدا خیرخواهی کرده و خدا نیز خیرخواه او بود. 👈 از ابن عباس نقل شده: ذوالقرنین پیامبر است. 4⃣ آنچه خواندید، تنها بخشی از احادیث متعارض اهل‌سنّت در موضوع ذوالقرنین است. این‌که ذوالقرنین نبی بوده یا نه؟ فرشته بوده یا انسان؟ اسکندر مقدونی بوده یا در زمان حضرت ابراهیم می‌زیسته؟ مواردی هستند که محدّثین و مفسّرین عامه آراء متفاوتی را در رابطه با آن بیان نموده‌اند. 5⃣ حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا جناب ابوالکلام در میان خیل احادیث وارده در این باب، فقط به یک حدیث، آن هم حدیثی که مؤیّد نظریهٔ ایشان است، استناد نموده و دلیلی برای ردّ سایر احادیث ارائه نکرده‌اند؟!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✍ آنچه در سلسله مقالات «بررسی نظریهٔ کوروش ذوالقرنین» گذشت: 1️⃣ در قسمت اول، به «شرح اجمالی آیات ذوالقرنین» پرداختیم: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12278 2️⃣ در قسمت دوم، به ذکرِ «خلاصه‌ای از تاریخ حیات کوروش» پرداختیم: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12302 3️⃣ در قسمت سوم، بعد از «معرفی اجمالی نظریهٔ ابوالکلام آزاد»، توضیح دادیم که نظریهٔ ایشان روی ۴پایه بنا شده: 👈 ١. سد ذوالقرنین / ٢. مذهب و معتقدات کوروش / ٣. سفرهای سه‌گانه ذوالقرنین / ۴. شواهد دیگر (اسفار یهود - احادیث اهل‌سنت - تندیس مشهد مرغاب) 🔸 و در ادامه به اولین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام یعنی سد ذوالقرنین پرداخته و ثابت کردیم که کوروش هیچ ارتباطی با این سد ندارد! 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12317 4️⃣ در قسمت چهارم، ضمن «مقایسهٔ اعتقادات و سیرهٔ ذوالقرنین و کوروش» دوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد را نیز فروریختیم. 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12358 5️⃣ در قسمت پنجم نیز، سوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد، به‌همراه قسمتی از پایهٔ چهارم (استناد به حدیث اهل‌سنّت) باطل شد که متن کامل آن را می‌توانید در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12403 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ١٧ آبان ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢١ ربیع‌الاول ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٧ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢٠ حشوان ۵۷۸١ عبری 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سه فرمان هالیوود (١) 🌐 تجربه‌ای چهل‌ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هشتم) 1⃣ را می‌توان تمایز برجستهٔ دیگری دانست که میان تفکر و تفکر وجود دارد. مبتنی بر تفکر خدامحور، به‌معنای پیام‌آور و انسانی است که از جانب آفرینندهٔ جهان هستی به‌سوی آفریده‌های دارای عقل فرستاده شده تا کاستی‌های ایشان را برطرف کند و مصالح دنیوی و اُخروی آنان را که عقل‌شان از درک آن ناتوان است، به آنان تعلیم دهد. 2⃣ نخستین ورود در حوزهٔ ترسیم چهرهٔ پیامبران و ارائهٔ فرازهایی از زندگی ایشان را می‌بایست در سال ۱۹۵۱م و در یکی از شاخص‌ترین آثار با عنوان جست‌وجو نمود. 3⃣ اما این فیلم سینماییِ به کارگردانی بود که با اکران در سال ۱۹۵۶م، سبب شد تا سَرفصلی با عنوان ترسیم زندگی‌نامهٔ پیامبران، در میان ژانر تاریخی متداول در پدید آید. 4⃣ ده فرمان را می‌توان از جهات مختلف به‌عنوان اثری شاخص در سینمای جهان معرفی نمود؛ اثری که به‌واسطهٔ کارگردان خود توانست حمایت‌های بی‌دریغ مادی و معنوی را از آنِ خود سازد و شاهکاری منحصر به‌فرد و استثنایی در تاریخ سینما را پدید آورد. 5⃣ شاهکاری که با گذشت بیش از نیم قرن از تولید آن، بنابر اعلان رسمی (AFI) هم‌چنان جای خود را در فهرست ده فیلم برتر حماسی ـ تاریخی جهان حفظ نموده است. اثری که با ۷ نویسنده، ۲۷ دستیار کارگردان، ۲۷ صدابردار، ۶۵ متخصص فیلم‌برداری و کار روی نگاتیو، ۱۲ متخصص جلوه‌های ویژه، در کنار ۴۰۰ بازیگر با نقش‌های مشخص و بیش از ۱۲هزار نفر سیاهی‌لشکر، هم‌چنان عنوان‌دار یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های می‌باشد. ✍️ نویسنده: محمدرضا شاه‌حسینی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سه فرمان هالیوود (٢) 🌐 تجربه‌ای چهل‌ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هشتم) 1⃣ ظاهراً روایتی سینمایی از زندگی حضرت موسی (ع) است؛ روایتی که گرچه موسی‌ای متفاوت از آنچه که در باورهای اسلامی می‌یابیم را به مخاطبان خود می‌شناساند، اما در مجموع اثری است که به‌خوبی توانست نیاز را در دوران پس از جنگ جهانی دوم برآورده سازد. 2⃣ فیلمی که با درک موقعیت خطیر در دوران پس از اعلان رسمی تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸م و در اوج دورانی که نیازمند توجیه و تثبیتِ اشغالگری خود در فلسطین بودند، بر پردهٔ سینماهای جهان به نمایش درآمد. 3⃣ دورانی که صهیونیست‌ها به‌خاطر کشتارها و فجایع عظیم انسانی که بالأخص در سال ۱۹۵۶م و طیّ مناقشهٔ کانال سوئز، در مناطق فلسطینی مرتکب گردیده و جنایاتی همچون جنایت و جنایت را به بار آورده بودند، نیازمند به ویژه‌ای همچون این اثر معظم سینمایی گردیدند. 4⃣ این اثر توانست طیّ ۳سال اول اکران خود در سطح بین‌الملل، نزدیک به ۱۰۰میلیون نفر را بیش از یک‌بار به تماشای فیلم بکشاند و حضور در سرزمین‌های اشغالی و جنایات و کشتارهای وحشیانهٔ ایشان را در ضمیر ناخودآگاه مخاطبان سینمایی، قرین با توجیهات تاریخی و شور حماسی سازد. نمودی روشن از پتانسیل‌های نهفته در صنعت و نحوهٔ بهره‌گرفتن از آن به‌منظور و پی‌گیریِ فرایندِ «متقاعدسازی افکار عمومی». 5⃣ فرایندی که به‌صورتی کاملاً حرفه‌ای و دغدغه‌مندانه، توسط کارگردان آن پی‌گیری گردید و نهایتاً با مدد و همراهی کمپانی یهودی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اعضای انجمن سینمایی آمریکا (MPAA) و از سرشناس‌ترین استودیوهای تهیه و توزیع فیلم و برنامه‌های تلویزیونی هالیوود، به فرجامی ماندگار در کارنامهٔ صنعت سینمای جهان مبدّل گردید. ✍️ نویسنده: محمدرضا شاه‌حسینی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سه فرمان هالیوود (٣) 🌐 تجربه‌ای چهل‌ساله از لیبرالیزاسیون دولتی (قسمت هشتم) 1⃣ صرف‌نظر از موفقیت در راستای تحقق خواست سیاسی نظام تمدنی غرب، مبنی بر تشکیل جرثومهٔ فسادی همچون رژیم منحوس صهیونیستی، می‌بایست به این مهم توجه داشت که این اثر سینمایی با آشکار خود، اقدام به بازتعریف پیامبری جدید، مبتنی بر انگاره‌های نموده است! 2⃣ پیامبری با نام موسی که از کمترین شباهت با حضرت موسی (ع) برخوردار است و در این اثر سینمایی نه به‌عنوان پیامبری عظیم‌الشأن و مبعوث از جانب خداوند، بلکه به‌عنوان انسانی بَشرمحور با مشخصهٔ دارا بودنِ تمام ویژگی‌های فردی و ‌آرزوهای دنیوی و کُنش‌های جنسیِ یک فرد عادی، به تصویر کشیده می‌شود! 3⃣ شخصیتی کاملاً که در برابر فرعون تعظیم می‌کند و بر دست او بوسه می‌زند! شخصیتی که مجذوب زیبایی‌های مادی می‌گردد و خود را لجام‌گسیخته رها می‌نماید و به‌دور از هرگونه حیای دینی، روزی گرفتار عشق خواهرزاده فرعون و روز دیگر دلباختهٔ دختران شعیب پیامبر می‌شود! 4⃣ ده فرمان با بهره‌گیری از بازی درخشان و چهرهٔ مناسبِ ، سعی می‌کند تا مبانی تفکری نظام تمدنی غرب را در قامت پیامبر اولوالعزمی چون حضرت موسی (ع) متجلّی سازد و پیامبران را نیز دچار ذهنیتی و گرفتار متصوّر سازد! 5⃣ پیامبری با مشخّصهٔ که هیچ‌گاه پاسخی مناسب برای چراییِ حَرام‌دانستنِ خوش‌گذرانی و توجه به نیازهای بَشری، توسط خدای غایب پیدا نمی‌کند و اصولاً نمی‌تواند خواسته‌های خدای غایب را بر تمنّیات و نیازهای نفسانی خویش ترجیح دهد و از این جهت است که به‌عنوان نمونه، پس از هم‌آغوشی جنسی با ملکه نِفِرتیتی به‌عنوان زنِ شوهرداری که همسر فرعون است و پس از شنیدن سخن وی مبنی بر این‌که من مطمئنم که عشق تو به من قوی‌تر از هر خدایی است و تو پسر مرا نمی‌کشی و… با ناراحتی بر میز کوچکی که جلوی پایش هست می‌کوبد و خدای غایب و توهّمی خود را مورد مؤاخذه قرار می‌دهد! ✍️ نویسنده: محمدرضا شاه‌حسینی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ١٨ آبان ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٢ ربیع‌الاول ۱۴۴٢ هجری‌قمری ✝️ ٨ نوامبر ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢١ حشوان ۵۷۸١ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍ وقوع غزوهٔ و اخراج یهودیان از مدینه (۴ق) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter