✡️ ابولبابه انصاری و غزوه بنیقریظه (٢)
1️⃣ بر پایهٔ گزارشی، پیامبر اکرم (ص) #ابولبابه_انصاری را در #غزوه_بنیقریظه به سال پنجم قمری امیر نبرد کرد. این شاید از آن روی بود که قبیلهٔ ابولبابه همپیمان #یهود بنیقریظه بودند.
2️⃣ چون #یهودیان بنیقریظه از محاصره به تنگ آمدند، درخواست صلح کردند، اما پیامبر بهسبب خیانت و عهدشکنی #بنیقریظه در #غزوه_احزاب، پیشنهاد ایشان را نپذیرفت؛ لذا کسی را نزد پیامبر فرستادند و تقاضا کردند ابولبابه را نزد ایشان بفرستد.
3️⃣ پیامبر (ص) #ابولبابه را نزدشان فرستاد. آنان نظر او را دربارهٔ تسلیم شدن و پذیرش حکمیّت «سعد بن معاذ» جویا شدند. وی با اشاره به گلوی خود به آنان فهماند که حتی در این صورت نیز کشته خواهند شد و اینگونه آنان را از تسلیم شدن بازداشت!!
4️⃣ ابولبابه، اندکی بعد پشیمان شد و احساس گناه وجودش را فراگرفت. به مسجد پیامبر رفت و خود را به ستونی از ستونهای مسجد بست و سوگند خورد که تا خداوند توبهٔ وی را قبول نکند، خود را از ستون باز نگشاید و اجازه ندهد جز پیامبر (ص) کسی او را از ستون باز کند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ ابولبابه انصاری و غزوه بنیقریظه (٣)
1️⃣ در پی نزول آیهٔ ۱۰۲ سورهٔ توبه، توبهٔ #ابولبابه پذیرفته شد. اُمّ سلمه سحرگاهان پیامبر (ص) را خندان دید و چون علت را پرسید، ایشان از پذیرش توبهٔ ابولبابه خبر داد. امّ سلمه این مژده را با اجازهٔ پیامبر به ابولبابه داد. مردم به سوی او هجوم آوردند تا وی را از ستون باز کنند. اما او جز به انجام این کار به دست پیامبر راضی نشد تا آنگاه که پیامبر (ص) او را از ستون باز کرد.
2️⃣ به اعتقاد برخی، اموال و فرزندان ابولبابه که نزد #بنیقریظه بود، او را به این خیانت واداشتند. به گزارشهای دیگر، #مظلومنمایی یهودیان و فشار عاطفی ناشی از گریستن آنان، سبب این خیانت بود.
3️⃣ علامه طباطبایی در اینباره مینویسد:
✍️ ابولبابه با #یهودیان بنیقریظه سابقهٔ دوستى داشت و به همین جهت وقتى به پیشنهاد یهودیان و اجازهٔ رسول خدا (ص) به میان قلعه رفت، زنها و کودکان دورش را گرفتند و فریاد به گریه و شیون بلند کردند، ابولبابه تحت تاثیر قرار گرفت و با علم به اینکه نباید #اسرار را به دشمن گفت اشاره به گلوى خود کرد که همهٔ شما کشته میشوید.
4️⃣ ستونی که ابولبابه خود را بدان بست، از همان زمان به #ستون_توبه یا #ستون_ابولبابه معروف شد. ستون توبه از مکانهای بافضیلت مسجدالنبی است. بهروایتی، پیامبر اسلام (ص) بیشترین نمازهای نافلهٔ خود را کنار این ستون میگذارد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «ابولبابه انصاری و غزوه بنیقریظه» و اسناد آن را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/14411
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : پنجشنبه
🌞 ٢ تیر ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ٢٣ ذیقعده ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ٢٣ ژوئن ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ٢۴ سیوان ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ آغاز غزوهٔ #بنیقریظه سومین رویارویی مستقیم یهود با اسلام (۵ق)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 نقد و بررسی گزارش اعدام مردان بنیقریظه
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/3691
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ به توپ بستن مجلس شورای ملی به دستور محمدعلیشاه قاجار و دستگیری و اعدام #ملکالمتکلمین و #میرزا_جهانگیرخان_صور_اسرافیل از فعالان بابی-ازلی مشروطه (١٢٨٧ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ بارون #پیر_دو_کوبرتن، به کمک دوستان خود در دانشگاه پاریس، همایشی تشکیل داد و اساس بازیهای جدید #المپیک را پینهاد (١٨٩۴م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق #کمکهای_مردمی حمایت میشود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقهمند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ بررسی شبههٔ کشتار یهودیان بنیقریظه (١)
1⃣ #بنیقریظه یکی از قبایل #یهودی بودند که بر اساس معاهدهای چندجانبه، در مدینه زندگی میکردند، اما در جریان #جنگ_احزاب پیمانشکنی کرده با امثال ابوسفیان که مدینه را در محاصره داشتند، در یک جبهه قرار گرفتند.
2⃣ پس از آنکه مشرکان و همپیمانان یهودیشان با رسیدن به خندق زمینگیر شدند، تصمیم گرفتند با تنها گروه باقیمانده از #یهودیان در مدینه، یعنی بنیقریظه، دست به یکی کنند تا به کمک آنان صحنه را به نفع خویش بچرخانند.
3⃣ در طول دو هفتهای که مدینه تحت محاصره بود، لشکر احزاب با بنیقریظه که در جنوب مدینه ساکن بودند، وارد مذاکره شدند و قول و قرار گذاشتند و یهودیان برخلاف پیمانی که با پیامبر اسلام (ص) داشتند، جانب دشمنان ایشان را گرفتند.
4⃣ وقتی خبر #پیمانشکنی یهودیان بنیقریظه به پیامبر (ص) رسید، ایشان زبیر بن عوام، سعد بن عباده (رئیس قبیله خزرج) و سعد بن معاذ (رئیس قبیله اوس و همپیمان بنیقریظه) را، نزد آنان فرستاد تا تحقیق کنند. فرستادگان، خبر را تأیید کردند.
5⃣ مطابق قواعد عرفی آن روزگار در شبهجزیره عربستان، اگر قبیلهای نقض پیمان میکرد و جانب قبایل رقیب را میگرفت، با مجازات سنگینی روبهرو میشد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ بررسی شبههٔ کشتار یهودیان بنیقریظه (٢)
1⃣ مسلمانان به قلعههای #بنیقریظه حمله بردند. پس از مدتی مقاومت، سران بنیقریظه به این نتیجه رسیدند که باید مذاکره کنند. نهایتاً پیشنهاد کردند تا #سعد_بن_معاذ (همپیمان بنیقریظه) بین آنان و مسلمین داوری کند و هرچه حکم کرد، طرفین بپذیرند. پیامبر (ص) نیز حکمیّت سعد را که دو طرف قبولش داشتند، پذیرفت.
2⃣ خلاصهٔ حکم سعد این شد که بنیقریظه بهدلیل #پیمانشکنی تسلیم شوند و قلعههای خود را ترک گفته و بنا بر رسم جنگها در آن زمان، تحت اسارت مسلمانان درآیند. بهعلاوه، از مردان قبیله، #جنگجویان بنیقریظه کشته شوند، اما با زنان و فرزندان همانند #اسیر رفتار شود.
3⃣ متعاقب آن، خندقهایی در بازار مدینه کنده شده و سر مردان بنیقریظه از تنشان جدا شد!! تخمین میزان کشتهها در منابع مختلف بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ نفر میباشد! (گرچه ابنزنجویه در کتاب الاموال، تعداد کشتگان را ۴۰ نفر ذکر کرده.)
4⃣ متاسفانه برخی نویسندگان مسلمان، بهجای کشف حقیقت و نشاندادن این مسأله که داستان بنیقریظه مشکوک است، تصمیم سعد بن معاذ در مورد بنیقریظه را، با آنچه در #تورات آمده، توجیه میکنند که:
📚 «چون به شهری نزدیک آیی تا با آن جنگ نمایی، آنرا برای صلح ندا کن، و اگر تو را جواب صلح بدهد و دروازهها را برای تو بگشاید، آنگاه تمامی قومی که در آن یافت شوند به تو جزیه دهند و تو را خدمت نمایند. و اگر با تو صلح نکرده با تو جنگ نمایند، پس آنان را محاصره کن و چون یَهُوَه خدایت آن را به دست تو بسپارد، جمیع مردانش را به دَم شمشیر بکُش. لیکن زنان و اطفال و بهائم و آنچه در شهر باشد یعنی تمامی غنیمتش را برای خود به تاراج ببر»
5⃣ البته نص دیگری در این باب در تورات وجود دارد که بهمراتب سختتر و سنگینتر است، چرا؟ چون امر به قتل تمام ساکنین داده، و کسی را از زنان و اطفال هم، استثنا نکردهاست!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ بررسی شبههٔ کشتار یهودیان بنیقریظه (٣)
1⃣ قبیلهٔ #خزرج همپیمان یهودیان #بنیقینقاع بودند و پیامبر (ص) اُسرای یهود را به آنان بخشید، قبیلهٔ #اوس نیز، همپیمان یهودیان #بنیقریظه بودند و از پیامبر (ص) انتظار داشتند، بر بنیقریظه سخت نگیرد.
2⃣ لذا پیامبر (ص) داوری در این موضوع را بهعهدهٔ رئیس خودشان (سعد بن معاذ) گذاشت و آنچنان که دیدیم بنا بر روایت مشهور، نهتنها با بنیقریظه برخورد مشابه بنیقینقاع نشد، بلکه با داوری سعد، #یهودیان عملاً قتلعام شدند!!
3⃣ احتمال میدهیم شاخوبرگدادن به این داستان، کار سران قبیلهٔ خزرج باشد. برای خزرجیها همین #فخر بس بود که باعث بخشش همپیمان خود شدهاند و برای قبیلهٔ اوس همین #ننگ بس بود که با حکم رئیسشان، همپیمان خود را نابود کردهاند!
4⃣ گذشته از این، روایت مشهور کشتار بنیقریظه با دیگر برخوردهای پیامبر (ص) که مهربانی و بخشش را بر انتقام و کشتار، مُقَدّم میداشت همخوانی ندارد. ایشان زمانیکه قدرت نظامی و نفوذ کمتری داشت، با دو قبیلهٔ یهودی #بنینضیر و #بنیقینقاع مدارا کرد و وقتی #خیبر فتح شد، با اینکه در میان آنها افرادی که به خصومت با پیامبر شهره بودند حضور داشتند، پیامبر (ص) با آنها با ملایمت برخورد کرد.
5⃣ آزادی صدها اسیر #بنیمصطلق، رهایی اُسرای #هوازان در جنگ حنین و… همه در تعارض آشکار با روش برخورد با بنیقریظه است. قضیهٔ مُثلهشدن #حمزه عموی پیامبر (ص) و خودداری ایشان از مقابله به مثل و حتی آزادکردن سران مکّه با علم و اطلاع از دشمنی و دسیسههای بعدی آنان نیز سندی دیگر بر مدعای ماست.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter