💠 …و احمد همهی ملل خواهد آمد (1)
📚 محمد (ص) در تورات و انجیل (قسمت اول)
1️⃣ خداوند قادر متعال، خدمتگزار خود، حَجّی نبی را بر #بنیاسرائیل فرستاد تا پیام تسکینبخشی را به آن جماعت مغموم ابلاغ کند:
2️⃣ «خداوند لشگرها (یَهُوَه صبایوت) میفرماید که تمامی ملل (طوائف) را تکان خواهم داد و "حِمَدَه"ی همهی ملتها خواهد آمد و من این خانه را مملو از جلال خواهم کرد. خداوند لشگرها میفرماید که نقره از آن من است و طلا از آن من است. خداوند لشگرها میفرماید که: خانهی آخرین من از خانهی اولین من جلال و عزت عظیمتری خواهد داشت و خداوند لشگرها میفرماید که در این مکان به شما "شالوم" خواهم بخشید.» (حَجّی نبی، فصل2، آیات7-9)
3️⃣ آیههای فوقالذکر را از روی یک نسخهی آرامی #کتاب_مقدس ترجمه کردهام ولی اکنون برای مقایسه به یک نسخهی انگلیسی تورات و انجیل روی میآوریم.
4️⃣ در اینجا ملاحظه میکنیم که کلمات عبری «حَمِدَه» و «شالوم» را به ترتیب به desire (آرزو، میل و…) و Peace (صلح، آشتی و…) ترجمه کردهاند!!
5️⃣ مفسران #یهودی و عیسوی همگی اهمیت فوقالعادهای برای وعدههای دوگانهی مذکور در این پیشگویی پیامبر بنیاسرائیل، قائل شدهاند.
6️⃣ هر دو گروه کلمهی «حَمِدَه» را نوعی پیشگویی مبنی بر آمدن یک #مسیحا دانستهاند.
7️⃣ در واقع نیز نظر هر دو گروه درست است، زیرا پیشگویی شگفتانگیز مذکور در چارچوب فرمول توراتی سوگند خوردن خداوند مطرح است که در آن جملهی «خداوند لشکرها میفرماید» چهار بار تکرار میشود.
🔹 ادامه دارد...
✍️ نویسنده: عبدالأحد داوود (اسقف داود بنیامین)
📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضلالله نیکآیین ، نشر نو، چاپ اول 1361.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/HAMEDAH
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 …و احمد همهی ملل خواهد آمد (2)
📚 محمد (ص) در تورات و انجیل (قسمت اول)
1️⃣ اگر در این پیشگویی کلمات #حمده و #شالوم را به معانی تجریدی آنها مانند «آرزو و میل» و «صلح و آشتی» بگیریم، در آنصورت پیشگویی شگفتانگیز مذکور صرفاً به یک نوع میل و آرزوی کلّی نامفهوم تبدیل میشود.
2️⃣ اما اگر قرار باشد که پیشگویی الهی مذکور را جدی تلقی کنیم، باید کلمهی «حَمِدَه» را بهصورت «اسم ذات» یعنی یک شخص معین با واقعیت مشخص در نظر آوریم و «شالوم» را نیز نه فقط یک شرط کلی بلکه یک نیروی واقعی و زنده و فعال و یک دین مطلقاً مستقر بدانیم.
3️⃣ بنابراین اگر پیشگویی یک پیغمبر خدا را به حدود یک کلیبافی بیمعنی تنزل ندهیم، عقلاً و منطقاً باید اعتراف کرد که پیشگویی مذکور در شخص #احمد صلی الله علیه و آله و در استقرار #اسلام به حقیقت پیوسته است.
4️⃣ اما قبل از آنکه تحقّق پیشگویی مذکور را به اثبات رسانیم، باید اطلاعاتی هر چند مختصر دربارهی ریشهشناسی کلمات دوگانه مهم مذکور در این پیشگویی در اختیار خواننده قرار دهیم:
🔹 ادامه دارد...
✍️ نویسنده: عبدالأحد داوود (اسقف داود بنیامین)
📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضلالله نیکآیین ، نشر نو، چاپ اول 1361.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/HAMEDAH
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 …و احمد همهی ملل خواهد آمد (3)
📚 محمد (ص) در تورات و انجیل (قسمت اول)
🌐 الف) «حَمِدَه»
1️⃣ اصل عبری جملهی حاوی این کلمه چنین است: «وِیَوُو حِمدَث کُل هَگّوئیم» که ترجمهی تحتاللفظی آن چنین میشود: «و خواهد آمد حِمَدَیِ تمام ملل».
2️⃣ صدای «h» نهایی در هر دو زبان عبری و عربی در حالت مالکیت به ترتیب به «ث» و «ة/ت» تبدیل میشود.
3️⃣ این کلمه از یک ریشهی قدیمی عبری (و دقیقتر بگوییم آرامی) بصورت ḥmd (که معمولاً حِمِد تلفظ میشود) مشتق گردیده است.
4️⃣ در زبان عبری معنای معمول حِمِد «شهوت، اشتها، آرزو و میل و اشتیاق شدید و طمع» است. نهمین فرمان از «ده فرمان» حضرت موسی (ع) از این قرار است: «لُو تَحمُد ایش رِئِیخَه»، یعنی: «طمع مکن در زن همسایهات»
5️⃣ در زبان عربی فعل حَمَد از همان ریشهی سامی hmd به معنای «ستایش کردن» آمده است و البته چه چیزی میتواند ستودهتر و متعالیتر از آن چیزی باشد که به شدیدترین وجه مورد آرزو و طلب و اشتیاق و خواهش است؟ به هر حال، صرفنظر از آنکه کدامیک از معانی را بپذیریم، در اینکه #احمد، شکل عربی حِمَدَه در زبان عبری است، جای کوچکترین تردیدی نیست.
6️⃣ قرآن کریم (سوره صف، آیه6) میفرماید که عیسی (ع) به بنیاسرائیل بشارت داد که «پیغامبری بنام احمد از جانب خداوند خواهد آمد».
7️⃣ در انجیل یوحنّا که به زبان یونانی نوشته شده، بجای حِمَدَه از کلمهی Paracletos (فارقلیط) استفاده شده که یک کلمهی ترکیبی ساختگی در ادبیات کلاسیک یونان است و به آسانی میتوان حدس زد که در اصل این کلمه در ترجمههای اوّلیه به زبان یونانی Periclytos (فِریقلیط) بوده که دقیقاً به معنای «بس ستوده، برگزیده و متعالی» و معادل حِمَدَه یا حمیدَه در زبان آرامی است و مسلماً همان کلمهای است که عیسی (ع) بر زبان آورده است.
🔹 ادامه دارد...
✍️ نویسنده: عبدالأحد داوود (اسقف داود بنیامین)
📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضلالله نیکآیین ، نشر نو، چاپ اول 1361.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/HAMEDAH
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 …و احمد همهی ملل خواهد آمد (4)
📚 محمد (ص) در تورات و انجیل (قسمت اول)
🌐 ب) «شالوم»
1️⃣ در مورد ریشهشناسی و اهمیت و برجستگی کلمات شالوم، شلامَه و اشکال عربی آن یعنی سلام و اسلام، نیازی نیست که خواننده را با بحثهای مفصل زبانشناختی خسته کنیم زیرا همهی زبانشناسان و کارشناسان زبانهای سامی میدانند که #شالوم و #اسلام هر دو از یک ریشهی واحد مشتق شده و هر دو به معنای «صلح، تسلیم و رضامندی» است.
2️⃣ اکنون که توضیح مختصری پیرامون ریشهی لغات مذکور در اختیار خواننده قرار دادهایم، باید پیشگویی حَجّی نبی را مجدداً مورد بررسی قرار داد. برای کمک به درک بهتر و عمیقتر مسأله، پیشگویی دیگری را از آخرین کتاب #توارت که بنام مَلاکی نبی است، نقل میکنیم:
3️⃣ «بهوش باشید که رسول خدا را خواهم فرستاد و او راه را در برابرم آماده خواهد ساخت، او ناگهان به هیکل خواهد آمد؛ سَروری است که آرزویش را دارید و رسول میثاق است که از او شادمان خواهید شد. خداوند لشگرها میفرماید که بدانید که او میآید.» (کتاب ملاکی نبی، فصل3، آیهی1)
4️⃣ و اکنون این پیشگوییها و الهاماتِ ظاهراً اسرارآمیز را با خرد نهفته در آیات مقدس قرآن مقایسه کنید:
«پاک و منزّه است خدائی که شبی بندهی خود (محمد صلی الله علیه و آله) را از مسجد الحرام به مسجد الاقصی که پیرامونش را مبارک و پرنعمت ساخت، سیر داد.» (سوره اسراء، آیه1)
5️⃣ این اسناد دوگانهی مندرج در تورات نشان میدهد که منظور از شخصی که ناگهان به معبد خواهد آمد محمّد (ص) است نه عیسی (ع) و استدلالی که در ادامه خواهیم آورد، باید برای هر ناظر بیطرف کاملاً قانع کننده باشد:
🔹 ادامه دارد...
✍️ نویسنده: عبدالأحد داوود (اسقف داود بنیامین)
📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضلالله نیکآیین ، نشر نو، چاپ اول 1361.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/HAMEDAH
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 …و احمد همهی ملل خواهد آمد (5)
📚 محمد (ص) در تورات و انجیل (قسمت اول)
1️⃣ قرابت و رابطه میان دو واژهی چهار حرفی «حِمَدَه» و «احمد» و شناسایی ریشهی ḥmd که هر دو کلمه از آن مشتق شدهاند، کوچکترین تردیدی باقی نمیگذارد که موضوع جملهی «… و حِمَدَهی تمام ملّتها خواهد آمد» کسی جز #احمد یعنی حضرت محمد (ص) نیست. از سوی دیگر کوچکترین رابطه و شباهتی میان حِمَدَه و اسماء مختلف عیسی، مسیح، نجاتدهنده و غیره نیست.
2️⃣ حتی اگر گفته شود که حِمَدَهی عبری یک «اسم معنی» و به معنای «آرزو، صلح، ستایش، مرغوبیت و…» است، باز هم بحث در جهت استدلال ماست، زیرا کلمهی عبری مذکور از لحاظ معنایی نیز مشابه و در واقع مترادف کلمه عربی حَمد است. بنابراین از هر دو زاویهی ریشهشناسی یا معناشناسی که کلمهی مذکور را در نظر بگیریم، رابطهی مطلق آن با کلمات احمد و محمد اثبات میشود و نیز فقدان ارتباط آن با عیسی یا مسیح.
🔸 اگر قدّیس #جروم و قبل از او مترجمین #نسخه_سبعینیه همان کلمهی اصلی «حِمَدَه» را حفظ کرده بودند و بجای آن کلمهی لاتینی Cupiditas یا کلمهی یونانی Euthymia را قرار نداده بودند، به احتمال زیاد مترجمین بعدی نیز همان کلمه اصلی حِمَدَه را حفظ میکردند و در ترجمهی تورات و انجیل به دیگر زبانهای جهان از سرمشق آنها پیروی میشد.
3️⃣ طبق پیشگویی مَلاکی نبی، معبدِ #زروبابل، میبایستی از معبد سلیمان شکوه و جلال بیشتری داشته باشد زیرا آن رسول یا پیغامبر که به صفت Adonai یعنی «سرور، آقا یا سید» پیامبران دیگر مزین است، ناگهان به این معبد سفر خواهد کرد، عیناً به همان صورت مذکور در قرآن که حضرت محمد (ص) در سفر شبانهی اعجازآمیز خود (#معراج) از آن بازدید کرد.
🔸 #هیرود کبیر معبد زروبابل را تعمیر یا تجدید ساختمان کرد. و عیسی (ع) در دوران زندگی خود کراراً به این معبد رفته و با حضور مقدس خود بدان شرف و افتخار بیشتر بخشیده بود. بنابراین هیچگونه عامل «ناگهانی بودن» در رفت و آمدهای مکرر عیسی (ع) به این معبد وجود ندارد.
🔸 در اناجیل مختلف ضمن شرح بازدیدهای عیسی (ع) از این معبد، کوچکترین ادعایی مبنی بر آنکه عیسی (ع) در این ملاقاتها توانسته حتی یک نفر را پیرو نظرات خود سازد، وجود ندارد. همهی گزارشها حاکی از آن است که کلیهی بازدیدهای عیسی (ع) از معبد، به بحث و جدل و داد و فریاد با کاهنان و فریسیان و کاتبان ختم شده است و نیز باید افزود که عیسی (ع) هرگز باعث استقرار صلح در این معبد یا در جهان نشد (چنانکه در اناجیل متّی، باب 24، مرقس، باب 13 و لوقا، باب 21 مذکور است).
4️⃣ حضرت محمد (ص)، چنانکه قرآن میفرماید در جریان سفر شبانهی خود از محل مقدسِ این معبد تخریب شده بازدید کرد و در آنجا طبق سنت مقدس خود، در حضور همهی پیامبران به نماز و ستایش خداوند متعال پرداخت و در آن لحظه بود که الله «محیط این معبد را متبرک ساخت» و «آیات و اسرار غیب خود را» به خاتم پیغمبران آشکار کرد. در جریان همین «آمدن ناگهانی» محمد به «معبد خدا» (صحیفهی ملاكی نبی، فصل 3، آیه 1) بود که خداوند آن را «مملو از شکوه و جلال» ساخت. (حجّی نبی، باب 2).
✅ نتيجه: به عقیدهی این ذرهی بیمقدار، فقط همین واقعیت که آمنه بیوهی عبدالله برای نخستینبار در تاریخ بشریت، صفت احمد را بعنوان اسم خاص بکار میبرد و فرزند یتیم خود را احمد مینامد، بزرگترین پدیدهی اعجازآمیز در اثبات #اسلام است.
🔹 ...پایان.
✍️ نویسنده: عبدالأحد داوود (اسقف داود بنیامین)
📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضلالله نیکآیین ، نشر نو، چاپ اول 1361.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/HAMEDAH
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ فرماندهی مافیا بر عهده کیست؟ (1)
👿 معرفی مایر سوخویانسکی (میر لانسکی)
1️⃣ زمانی که سخن از #مافیا پیش میآید توجهات پیش از هر چیز معطوف به ایتالیا، سیسیل یا پالرمو و گانگسترهای کت و شلوار پوش آمریکایی – ایتالیایی میشود که پدرخواندههایی کاریزماتیک آنها را هدایت میکنند.
2️⃣ این تصویر در مجموعه سه فیلم #پدرخوانده به ماهرترین وجه ممکن به نمایش در آمده و در بسیاری فیلمهای دیگر چون رفقای خوب، دنی براسکو و... بازنمایی میشود تا افکار عمومی آمریکا و جهانیان را پذیرای ایده مافیای ایتالیایی نماید.
3️⃣ تکرار اسمهایی چون #آل_کاپون و یا #لاکی_لوچیانو نیز در دنیای واقعی این تصویر را تقویت نمود. اما آیا تمام ماجرا این است؟!
4️⃣ شاید خوانندگان تعجب نمایند اگر بدانند که در اوج سالهای فعالیتهای گروههای مافیایی، بزرگترین و مرموزترین گانگستر آمریکایی یک #یهودی صهیونیست بود.
5️⃣ در گزارش حاضر نگاهی خواهیم داشت به زندگی و فعالیتهای #میر_لانسکی معروف به مرد کوچک یا حسابدار...
🔹 ادامه دارد...
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Lansky1
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter