⚔ #جنگ_چهارم که از همه دشوارتر است نه سلاح واضحی دارد و نه دشمن پیداست. شرایط همانی است که پیامبر توصیف کردند: مورچه سیاهی، روی سنگی سیاه و در دل شبی تاریک قرار دارد. این جنگ نیازمند مردان و زنان متفاوتی است که مُلکداری را بدانند. این زنان و مردان نه با پول و پارتی نماینده مجلس و وزیر و وکیل میشوند و نه با ماشین ضدگلوله تردد میکنند. نفس کشیدن این زنان و مردان پشت #یهود را به لرزه میاندازد، در حالیکه کرور کرور سیاستمدارانی مانند آنچه امروز با آنها مواجه هستیم، بیشتر باعث دلگرمی یهود میشود. این زنان و مردان منتظران واقعی هستند که با داغ و درد مردم زندهاند و آمادهی شهادت هستند. منتظر واقعی شهید است حتی زمانی که زنده است و نفس میکشد. این شهیدان و منتظران واقعی کم هستند، اما همین جمعیتِ اندک پشت شیطان و جنودش را میلرزاند و سردمداران یهود تاب قدمها و نفسهایش را ندارند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ حوزههای اقتصادی فعالیت بهائیان كدام است؟
🎯 ادعاهای دروغین بهائیت از زبان یک بازگشته
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 مجوسان ستایشگر عیسای نوزاد که بودند؟ (1)
✡️ جلوهای دیگر از تحریفات تاریخی یهود
1⃣ به وقت تولد حضرت عیسی (ع) در شهر بیت لحم، سه ایرانی به کمک ستارگان از تولد آن حضرت باخبر شده و به آنجا رفتند و هدایایی به حضرت مریم (س) تقدیم نمودند. مسیحیان، این سه نفر را به سه پادشاه (the three kings) یا سه مرد عاقل (the three wise men) ملقب کرده و حتی نامهایی نیز به آنها نسبت دادهاند: بالتازار (بل تصّر)، مِلکور (ملکیور)، گاسپر (یاسپر) (Balthassar, Melchior, Gaspar).
2⃣ در خصوص اینکه این #مجوسان که بوده و از کجا آمدهاند بحث و نظرهای گوناگونی درگرفته است، ولی هنوز هیچ قطعیتی در این خصوص وجود ندارد.
✝ روایت واقعه در انجیل متّی
1⃣ واقعهی آمدن مجوسان به دیدار عیسای نوزاد، سراسر باب دوم از انجیل متّی را به خود اختصاص داده است.
2⃣ خلاصهی ماجرا این است که پس از تولد حضرت عیسی (ع) در بیت لحم، چند نفر مجوس از سمت مشرق به #اورشلیم میآیند و میپرسند: «کجاست آن تازه مولود که #پادشاه_یهود است؟ ما ستارهی او را در مشرق دیده و برای پرستش (تکریم) او آمدهایم.» پس #هیرود پادشاه و مردم اورشلیم از این خبر مضطرب شدند. هیرود از #کاهنان یهود پرسید: «مسیح کجا باید متولد شود؟» آنها با بررسی کتب خود گفتند: «در بیت لحم». آنگاه هیرود مجوسان را به حضور طلبیده از ظهور آن ستاره پرسید و گفت: «به بیت لحم بروید و چون او را یافتید مرا نیز خبر کنید.»
3⃣ مجوسان به سمت بیت لحم رفتند و در راه، ستاره را مجدداً یافتند و خرسندانه آن را تعاقب نمودند تا به بیت لحم رسیدند. ستاره در بالای منزلی ایستاد و آنها داخل شده طفل را با حضرت مریم (س) دیدند و بر او تعظیم کرده، هدایای خود یعنی: طلا و کُندُر و مُرّ را تقدیم نمودند. پس در خواب شب به مجوسان وحی رسید که به نزد هیرود بازگشت نکنند. لذا آنها از راه دیگر به وطن خویش مراجعت کردند.
4⃣ بعد از رفتن ایشان، فرشتهی خدا در خواب به یوسف (کفیل/ شوهر مریم) ظاهر شده گفت: «برخیز و طفل و مادرش را بردار و به مصر فرار کن و در آنجا بمان، زیرا هیرود میخواهد طفل را هلاک کند.» پس آنها به مصر رفتند. و چون هیرود دید که مجوسان بازنگشتند سربازانش را فرستاد تا تمام اطفال کمتر از دو سال را در بیت لحم بکشند.
5⃣ چندی بعد، هیرود نیز مُرد و فرشتهی خدا در خواب، زمان بازگشت را به یوسف اعلام نمود. در مراجعت یوسف دید که اَرکیلا پسر هیرود حاکم یهودیه شده لذا به هدایت فرشته به استان جلیل در شمال فلسطین رفته، در شهر ناصره ساکن شدند.
✍️ نویسنده: امیر اهوارکی
👉 goo.gl/oKVmtW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 مجوسان ستایشگر عیسای نوزاد که بودند؟ (2)
✡️ جلوهای دیگر از تحریفات تاریخی یهود
🌐 بررسی واقعه
1⃣ در میان اناجیل چهارگانهی مسیحی (متّی، مرقس، لوقا و یوحنا)، این واقعه فقط در انجیل متّی دیده میشود. البته چون متن اناجیل مرقس و یوحنا از دوران رسالت حضرت عیسی (ع) آغاز میشود لذا در این خصوص تضادی با انجیل متّی پدید نیامده است. اما سؤال اینجا است که انجیل لوقا که تولد حضرت عیسی (ع) را با جزئیات ذکر کرده و نویسندهاش در همان ابتدا مدعی است که همه چیز را از آغاز، دقیق و به ترتیب خواهد نوشت (لوقا 1/ 3) چرا از این وقایع مهم سخنی نگفته است؟ وقایعی مانند: آمدن مجوسان به اورشلیم و بیت لحم به هدایت ستاره، کشتار کودکان بیت لحم به فرمان هیرود، مهاجرت عیسای نوزاد با خانوادهاش به مصر.
2⃣ به هر حال اعتقاد بنده بر این است که این واقعه حقیقتاً رخ داده و خداوند آن #مجوسان را از ایران برای دیدار عیسای نوزاد به #اورشلیم و سپس بیت لحم آورده است تا اولاً مردم #یهود را به تولد پیامبر جدید این قوم خبر دهد و ثانیاً برای مقاصد چندی که در ادامه خواهد آمد.
3⃣ انجیل متّی تعداد مجوسان را ذکر نکرده است ولی آنها در سنت مسیحی سه نفر دانسته شدهاند. شاید به این دلیل که آنها طبق نقل انجیل متّی، سه هدیه (طلا، کُندُر، مرّ) به عیسی (ع) تقدیم کردهاند. ما نیز همین رقم را میپذیریم. مراد از مجوس پیروان دین زرتشت است. اگر آنها از سمت شرق به اورشلیم آمده باشند پس آنها ظاهراً زرتشتیان ایرانی بودهاند. چون در آن زمان امپراطوری روم و ایران هممرز بودند و فلسطین جزو مستعمرات روم بود.
4⃣ تولد پیامبران عظیمالقدری همچون حضرت ابراهیم (ع) و حضرت موسی (ع) توسط کاهنان دربار نمرود و فرعون پیشگویی شده بود. علم پیشگویی از روی ستارگان که به آن احکام نجوم میگویند در نزد بابلیها و سپس مصریان متداول بوده است. اما مشخصات آن ستاره که با تولد حضرت عیسی (ع) بر مجوسان نمایان شد به نظر نمیرسد که با «احکام نجوم» تطبیق کند، و نه همچنین با پدیدههای نجومیای که امروزه شناخته شده هستند از قبیل: انواع مختلف ستارگان دنبالهدار، ابَر نو اختر (Super Nova)، شهابسنگ.
5⃣ از انجیل متّی برمیآید که آن ستاره سه مشخصهی بارز داشته است:
🔸1. در ارتفاع پایین حرکت میکرده، چون ستاره در بیت لحم در بالای منزلی که عیسای نوزاد در آن بوده توقف کرده و مجوسان بدانجا هدایت شدهاند.
🔸2. آن ستاره، محلّی (منطقهای) بوده، یعنی فقط مجوسان آن را دیدهاند. و به همین جهت است که مردم اورشلیم از سخن مجوسان تعجب کرده و مضطرب شدند.
🔸3. ستاره از قوانین حرکتِ ستارگانِ آسمان تبعیت نمیکرده. زیرا ابتدا به سمت غرب و سپس به جنوب حرکت نموده است. (بیت لحم در فاصلهی 9 کیلومتریِ جنوب اورشلیم است). توضیح اینکه اجرام سماوی در آسمان شب بر اثر چرخش وضعی زمین، همگی از سمت شرق به غرب حرکت میکنند.
6⃣ با اندکی تأمل به این نتیجه میرسیم که اگر آمدن مجوسان به اورشلیم صحت داشته باشد این ماجرا یک واقعهی نجومی خاص بوده که خداوند آن را برای هدایت کردن مجوسان به اورشلیم و سپس بیت لحم، ایجاد نموده است. اما برای بررسی بهتر واقعه لازم است در خصوص رسالت حضرت عیسی (ع) تأمل کنیم، که آیا رسالت آن حضرت جهانی است؟
✍️ نویسنده: امیر اهوارکی
👉 goo.gl/oKVmtW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 مجوسان ستایشگر عیسای نوزاد که بودند؟ (3)
✡️ جلوهای دیگر از تحریفات تاریخی یهود
🌐 رسالت عیسی (ع)
1⃣ آمدن مجوسها به دیدار عیسای نوزاد میتواند دلیلی باشد که محدودهی رسالت حضرت عیسی (ع) جهانی بوده است. ولی آیا حقیقتاً ایشان بر همهی مردم دنیا مبعوث شده است؟ پاسخ منفی است. زیرا بر اساس آنچه از قرآن مجید و اناجیل اربعه برمیآید، رسالت حضرت عیسی (ع) مختص قوم #بنیاسرائیل بوده است. هیچجا نقل نشده که حضرت عیسی (ع) غیریهودیان را به دین خدا فراخوانده باشد. عیسی (ع) بنا به نص قرآن در دنبالهی رسالت حضرت موسی (ع)، بر #قوم_یهود مبعوث شده است (بقره/ 88 ـ مائده/ 44 و 46). در اناجیل نیز دیده میشود که حضرت عیسی (ع) مردم را به #تورات و #کتب_انبیاء یهود ارجاع میدهد (متّی 5/ 17 ـ 7/ 12 ـ 8/ 4 ـ مرقس 13/ 14 ـ لوقا 4/ 21 ـ 10/ 26 ـ یوحنا 10/ 34 و 35). به همین سبب است که مسیحیان مجبور به قبول تورات و سایر کتب انبیاء یهود هستند.
2⃣ بنیاسرائیل به مصر رفته و پس از قحطی نیز بازنگشتند. حدود چهارصد سال بعد، طبق پیشگویی ابراهیم و یعقوب و یوسف علیهمالسلام که در تورات مذکور است (پیدایش 15/ 13 تا 16 ـ 48/ 21 ـ 50/ 24)، خداوند حضرت موسی (ع) را فرستاد تا بنیاسرائیل را به #فلسطین بازگرداند. لذا رسالت حضرت موسی (ع) نیز مختص به قوم یهود بود و این حقیقت در قرآن مجید نیز مؤکد است (اعراف/ 105 و 134 ـ طه/ 47 ـ شعراء/ 17). بنا به یک حکم کلی، همهی امتها پیامبر داشتهاند (فاطر/ 24) و این پیامبران به سوی قوم خود رفتهاند، به زبان همان مردم (نگا. یونس/ 74 ـ یوسف/ 109 ـ ابراهیم/ 4).
3⃣ در قرآن از زبان فرشتهای که بر حضرت مریم (س) پدیدار شد، آمده است: «و او پیامبری است که به سوی بنیاسرائیل میرود» (آلعمران/ 49). این مطلب از برخی دیگر از آیات نیز مستفاد میشود (صف/ 6 و 14 ـ مائده/ 72 ـ زخرف/ 59). در انجیل متّی از زبان حضرت عیسی (ع) منقول است که: «فرستاده نشدهام مگر به جهت گوسفندان گمشدهی بنیاسرائیل» (متّی 15/ 24). مراد از «گوسفندان گمشده»، عموم مردم #یهودی هستند که توسط #کاهنان یهود گمراه شدهاند.
4⃣ فلسطین در زمان حضرت عیسی به سه استان شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم شده بود که به ترتیب جلیل، سامریه و یهودیه خوانده میشد. حضرت عیسی طبق متن سه انجیل نخست (متّی، مرقس و لوقا)، فقط در شهرهای استان جلیل موعظه میکرد و فقط یک نوبت به #اورشلیم وارد شد که همان وقت، کاهنان او را گرفته و به قتل رساندند (!) حضرت عیسی (ع) در این سه انجیل یک پیامبر جلیلی خوانده میشود و محدودهی رسالت او بخشی از قوم یهود است و نه همهی یهودیان، تا چه رسد به تمام مردم جهان!
5⃣ ادعای مسیحیان در خصوص رسالت جهانی پیامبرشان به آن دلیل است که ایشان حضرت عیسی را رسول خاتم معرفی میکنند و از آنجا که در تورات و کتب انبیاء آمده است که «تمام اقوام جهان منتظر آمدن رسول خدا هستند» (پیدایش 49/ 10) و یا «کسانی که در جزیرهها ساکنند شریعت او را انتظار میبرند» (اشعیاء 42/ 4) لذا حکم میکنند که عیسی (ع) همان پیامبر خاتم است. در حالیکه حضرت عیسی شریعت و فقه نیاورد و مطابق شریعت تورات حکم میکرد. ثانیاً او هرگز چنین ادعایی نکرده است که پیامبر موعود (ماشیح) است (برای نمونه نگا: متی 22/ 41 تا 45 ـ 24/ 5). ثالثاً این ادعا را نخستین مرتبه #پولس یهودی در دمشق مطرح کرد (اعمال 9/ 22) و در شهرهای دیگر هم آن را نشر داد، و این همان بدعت بزرگ اوست. نتیجه میگیریم که محدودهی حضرت عیسی (ع) نیز به مانند حضرت موسی (ع) و سایر انبیاء بنیاسرائیل مختص به قوم یهود بوده است.
✍️ نویسنده: امیر اهوارکی
👉 goo.gl/oKVmtW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 مجوسان ستایشگر عیسای نوزاد که بودند؟ (4)
✡️ جلوهای دیگر از تحریفات تاریخی یهود
🌐 نه سه مجوس بلکه سه یهودی
1⃣ با توجه به آنچه که در بخش قبل اثبات شد نتیجه میگیریم که این سه مجوس در واقع سه #یهودی بودند که در ایران زندگی میکردهاند و خداوند بدینوسیله، آنها را از آمدن پیامبر جدیدی برای #قوم_یهود خبر داده است.
2⃣ بعد از فتح #اورشلیم توسط سپاه بختالنصر در سال 586 قبل از میلاد، تعداد 40000 یهودی به بابل برده شدند. نزدیک به پنجاه سال بعد، در سال 538 ق.م. کوروش هخامنشی بعد از فتح بابل به یهودیان رخصت داد تا به اورشلیم بازگردند. بنا به نوشتهی یوسیفوس کسانی که بازگشتند 42000 نفر بودند و اینها تعدادشان کمتر از آنهایی بود که ماندند. لهذا تعداد زیادتری از یهودیان، از بابل به فلسطین بازنگشتند. به نظر میرسد که اینان #یهودیان مؤمنی بودهاند که به زندگی عادی خود از جمله در میان ایرانیان ادامه دادهاند.
3⃣ در خصوص اینکه برخی از یهودیان در ایران ماندند و به همراه سایر اسیران به فلسطین بازنگشتند، میتوان به کتاب استر (از مجموعهی عهد عتیق) رجوع کرد. مُردخای یهودی در دربار خشایارشا در شهر شوش کار میکرد و یهودی بودن خود را کتمان مینمود. او نهایتاً توانست برادرزادهاش استر را به همسری خشایارشا در آورد. همچنین در کتاب تاریخ جامع ادیان برخی یهودیانی که در بابل مانده بودند مذکورند (نگا: جان ناس، تاریخ جامع ادیان، انتشارات علمی و فرهنگی، صص 536 و 537 و 558).
✍️ نویسنده: امیر اهوارکی
👉 goo.gl/oKVmtW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 مجوسان ستایشگر عیسای نوزاد که بودند؟ (5)
✡️ جلوهای دیگر از تحریفات تاریخی یهود
🌐 اهداف آمدن این سه نفر
1⃣ خداوند پس از قرنها یک رسول عظیمالقدر به نام عیسی بن مریم (ع) برای #یهودیان مبعوث کرده است و به همین سبب یهودیانی را که در ایران زندگی میکردند به آمدن آن پیامبر خبر میکند.
2⃣ لذا ستارهای در ارتفاع پایین بر این یهودیان نمایان میشود و آنها قبل از تعاقب آن، با علم «احکام نجوم» یا سایر معارف دین خود از تولد آخرین #پیامبر_یهود باخبر میشوند. آنگاه به تعقیب آن میپردازند تا به #اورشلیم برسند.
3⃣ پس از باخبر شدن مردم اورشلیم، یهودیان بابلی میفهمند که باید برای دیدار این پیامبر تازه متولد شده به بیت لحم بروند. آنها نهایتاً هدایای خود را به عیسی (ع) تقدیم کرده و از بیراهه به شهر خود بازمیگردند.
4⃣ یهودیان بابلی (همان مجوسان) با آمدن خود چند هدف را برآورده کردند:
🔸1. نخست خود و سایر یهودیان مقیم بابل و ایران، از تولد آخرین پیامبر #بنیاسرائیل آگاه شدند و دانستند که به زودی آخرین پیام خداوند به توسط این پیامبر به یهودیان ابلاغ خواهد شد.
🔸2. مردم اورشلیم و هیرود نیز از تولد حضرت عیسی (ع) باخبر شدند.
🔸3. هدایای یهودیان بابلی برای عیسی (ع) و خانوادهاش مفید بوده است. طبق نقل انجیل متّی، آنها سه هدیه تقدیم کردند: کُندُر، مُرّ و طلا. دو مورد اول، دو صمغ گیاهی هستند و فواید زیادی دارند و از جمله در بهبود سریعتر زن زائو مفیدند. هدیهی طلا نیز احتمالاً خرج سفر غیرمترقبهی آنها به مصر شد. زیرا هیرود قصد قتل عیسی (ع) را کرده بود.
✍️ نویسنده: امیر اهوارکی
👉 goo.gl/oKVmtW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ مقالهی برگزیده:
✡ نقدی بر مصائب خرافی مسیح (ع)
👉 goo.gl/3Msj7J
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠 نقدی بر مصائب خرافی مسیح (ع)
✡ پولس یهودی و تحریف مسیحیت
1⃣ #پولس پس از چند سال که تا سر حد مرگ پیروان حضرت عیسی را آزرده و به گفتهی خودش با کاهنان و دشمنان عیسی در قتل مقدسین شریک بود، به ناگهان مدعی شد که در وقتی که به سمت دمشق میرفته تا چندی از نصارا را دستگیر کند، ناگهان حضرت عیسی در وقت ظهر در رؤیای بیداری بدو ظاهر شده و او را جزو شاگردان خود برگزیده است!!
2⃣ پولس در شهرها قرائت خود را از حضرت عیسی ارائه میکرد، یعنی به #مصلوب شدن و همچنین به #ماشیح بودن او بشارت میداد. در حالیکه ایندو معارض یکدیگرند. یعنی اگر عیسی ماشیح (منجی جهان) و رسول خاتم است پس بایست پیروز و فاتح باشد و نه مصلوب و رسوا، و اگر مصلوب شده پس گناهکار است و نمیتواند پیامبر یا حتی انسان صالحی باشد. زیرا حضرت موسی در #تورات حکم کرده است که هرکس در قوم یهود بر دار آویخته شود ملعون خدا است. جالب اینکه پولس نیز به همین جملهی تورات استناد کرده و عیسی (ع) را ملعون خوانده است.
3⃣ وقتی که #حواریون از تبلیغهای پولس در شهرهای مختلف اطلاع مییافتند افرادی از خود را به آنجا میفرستادند تا مردم اصلِ ماجرا، یعنی معجزات و سخنان عیسی را از زبان شاهدان واقعی اعمالش که سالها نزد او تلمذ کرده بودند بشنوند. بعد از تعلیمات صحیح حواریون در آن شهرها، مردم از تعالیم پولس برمیگشتند. این مسئله در نامهای که او برای مردم #غلاطیه نوشته مشهود است. در آنجا پولس پس از دشنام دادن به آن کسانی که مردم را از تعالیم او برگرداندهاند، خود را صاحب کشف و شهود خوانده و آنگاه حواریون عیسی (ع) را بیجهت تخطئه میکند.
4⃣ حواریون یعنی یازده شاگرد صدیق عیسی (ع) (یهودای مصلوب را استثناء کردهایم)، همچون آن حضرت به #شریعت تورات اعتقاد داشته، به آن عمل میکردند. حواریون هیچگاه ادعا نکردهاند که حضرت عیسی پیامبری بوده که شریعت موسی (ع) یعنی فقه تورات را نسخ کرده است. این سخن، که برخی از ما نیز ممکن است به آن اعتقاد ورزیده باشیم، در واقع از ادعاهای پولس است، ادعایی که حتی #اناجیل اربعهی مسیحیان نیز به ضد آن شهادت میدهد. سخن پولس این است که چون با آمدن ماشیح موعود شریعتهای گذشته نسخ میشوند پس با آمدن عیسی (ع) تورات باطل شده است. و پولس اینچنین شریعت را در میان پیروان خود الغاء کرد.
5⃣ حواریون حقیقی عیسی (ع) خود را #نصارا یا #ناصری مینامیدند، اما پیروان پولس که به ماشیح (رسول خاتم) بودن عیسی (ع) ادعا میکردند، به #مسیحی مسمّی گشتند. نصارا در شمال آفریقا و خاورمیانه ساکن بودند اما مسیحیان در یونان، روم و برخی نواحی غربی ترکیه کنونی. نصارا وحدت بسیار داشتند و یکدل بودند، اما قرائت بدعتگونهی پولس از رسالت حضرت عیسی باعث اختلافات شدید در میان مردم شده، وحدتی باقی نمیگذاشت.
📖 لینک متن کامل بههمراه مستندات:
👉 yon.ir/gTlm
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ مجموعهمقالات «برنابا حواری گمشده عیسی»
🌺 به مناسبت میلاد حضرت عیسی علیهالسلام
.