✡ ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران (7)
💠 ساسونها و «اقتصاد ملی»!
1️⃣ در پی «رواج افکار اقتصاد ملی» در دوران صدارت #میرزا_حسینخان_سپهسالار، نه تنها کشت #تریاک «ترقی» بسیار کرد، بلکه #اعتیاد نیز بهعنوان یک پدیدهی شایع برای نخستینبار چنان رواجی یافت که شرح فضیحت آن به سفرنامههای خارجیان کشید.
2️⃣ کنسول انگلیس در بوشهر در گزارشی شرح میدهد که در نخستین سالهای صدارت سپهسالار تریاککاری چنان توسعه یافت که به بروز #قحطی انجامید:
چند سال قبل سود حاصله از تریاک توجه ایرانیان را جلب کرد و تقریباً تمام اراضی موجود و مناسب در یزد، اصفهان و جاهای دیگر به کشت خشخاش اختصاص یافت و کشت غلات و سایر محصولات پشت گوش انداخته شد… [این مسئله] با خشکسالی و سایر عوامل تلفیق شد و منجر به قحطی سال 1871 ـ 1872 گردید.
3️⃣ و اما درباره ماهیت «ملّی»! این تجار ایرانی نیز بد نیست که بدانیم: احمد اشرف در زمرهی کمپانیهای خارجی که در دوران قاجار در ایران فعالیت داشتهاند، از #کمپانی_ساسون یاد میکند:
شرکت #دیوید_ساسون که به تجارت خارجی و واردات و صادرات میان بریتانیا و ایران و بهخصوص صادرات تریاک اشتغال داشت و در شهرهای بوشهر و اصفهان دارای نمایندگان تجارتی بود.
🔹 ادامهی مقاله را در سایت اندیشکده مطالعه کنید.
✍️ عبدالله شهبازی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/sassoons
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_مواد_مخدر
✡ از تخريب قبور ائمه تا محافظت از قلعه یهود!
💠 به مناسبت هشتم شوال و فاجعه تخريب قبور ائمه بقیع
1⃣ مسلمانان از آغاز، به قبور بزرگانشان توجه داشتند و بر فراز آنها، گنبدهایى مىساختند که از جمله آنها، گنبد قبر مطهر رسول خدا صلى الله علیه و آله است که از ابتدا تاکنون، بوده است.
2⃣ مزار بزرگان و امامان #بقیع عليهمالسلام نيز از اين قاعده مستثنى نيست. ابن جبیر (قرن 6) در سفرنامه خود، بقیع را به زيبايى توصيف کرده، از گنبد زيبا و بسيار بلند ائمه بقیع، یاد کرده است. پس از او، ابن بطوطه نیز همان توصیف را دارد. سمهودى نیز از گنبد ائمه اهل بیت علیهمالسلام، بهعنوان گنبد باعظمت و بلند یاد کرده است.
3⃣ اما جریان واپسگرا و متحجر #وهابى، در هشتم شوال سال 1344 ق. اقدام به تخریب آن نمود و به احساسات میلیونها نفر از مسلمانان توجهی نکرد!
4⃣ آنها اقدام به نگهدارى از لباسها و اسباب منزل، خانه، شمشیر و تختخواب #آلسعود نمودهاند ولى آثار رسولخدا و اهلبیت علیهمالسلام را خراب کردند!!
5⃣ جالب اینجاست که اين اقدام آلسعود در حالی انجام شده كه آنان در دوران حکومت خود تلاش كردهاند به نحو احسن از قلعه #یهودیان زمان پیامبر (ص) كه در منطقه #خیبر عربستان قرار دارد، محافظت كنند و جلوی تخریب و از بين رفتن آن را بگيرند!!
6⃣ آری! #یهود که برای اثبات هویت خود و پيدا کردن اثری از آثار باستانی احتمالیش، زمين و زمان را میکاود و به مسجدالاقصی هم رحم نمیکند، نمیتواند آثار و تاریخ قابل لمس اسلام را ببيند و آرام بنشیند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ نقش بهائیت در ماجرای تخریب قبور ائمه بقیع (ع)
1️⃣ هشتم شوال 1344 ق، یادآور عمل ننگین تخریب قبور ائمه بقیع (ع)، بهدست شجره ملعونه #وهابیت است.
2️⃣ وقتی وهابیان وارد طائف شدند، گنبد مدفن ابنعباس را خراب کردند و هنگامی که وارد مکه شدند، گنبدهای قبر عبدالمطّلب، ابوطالب و خدیجه اُمّ المؤمنین را ویران نمودند و زادگاه پیامبر (ص) و فاطمه زهرا (س) را با خاک یکسان کردند و آنگاه که وارد جده شدند، گنبد و قبر حضرت حوّا را خراب کردند و تمام مقابر و مزارات را در مکه، جده، طائف و نواحی آنها ویران نمودند و زمانی هم که مدینه را محاصره کردند به ویران کردن مسجد و مزار حضرت حمزه پرداختند. [1]
3️⃣ این اقدامات ظالمانه واکنش مسلمانان و بالأخص شیعیان جهان را در پی داشت. [2] حکومت #پهلوی که تحت فشار افکار عمومی قرار داشت، هیئتی (بهرهبری غفارخان جلال و حبیبالله عینالملک معروف به هویدا که از #بهائیان برجسته بهشمار میآمد [3]) را برای بررسی موضوع، به حجاز گسیل داشت.
4️⃣ هیئت ایرانی در تاریخ 1304/6/24 وارد جده شده [4] و مورد استقبال گرم عبدالعزیز قرار گرفتند. [5] هیئت ایرانی در گزارش خود به تهران، با کمرنگ جلوه دادن این مصیبت عظیم، تلاش نمود تا #وهابیها را از ارتکاب این جنایت تبرئه کند؛ همچنانکه هویدا به نقل از ابنسعود مینویسد: «خیلی اسباب حیرت است که مسلمانان عالم فقط برای تخریب چند قبر که قبل از ورود من به دست این بدویهای (:بیاباننشینهای) جاهل مهدوم (:خراب) شده، این همه اظهار غیرت و حمیّت و دردمندی نمودند و در مجامع و منابر و روزنامهها مرا لعن و تکفیر کردند و عالم را بر من شوراندند و بدنام خواستند». [6]
5️⃣ دولت وهابی در اقدامی زیرکانه، با آوردن نمایندگان کشورهای اسلامی و تلاش برای تأسیس کمیسیونی با عنوان «کنفرانس خلافت اسلامی»، به خنثی کردن اعتراضات مسلمانان و طرح مرحوم مدرس مبنی بر تشکیل «کمیسیون دفاع از حرمین شریفین»؛ در تلاش برای تثبیت حکومت خود برآمد. در این میان، جریان بهائی - ماسونی حاکم بر ارکان اداری کشور، اصرار بر حضور در کنفرانس وهابیت داشت و باب مراوده را با آنان گشود. [7]
6️⃣ اما هنگامیکه هنوز کمیسیون وهابیها در جریان بود، خبر حمله مجدد وهابیان به #بقیع، به ایران مخابره شد. مجلسی در منزل امام جمعه خویی و با حضور علماء و برخی مقامات دولتی تشکیل و قرار بر این شد که پروندههای موجود در وزارت خارجه و دفتر شاه بررسی شده تا تصمیمات لازم اتخاذ شود. [8]
7️⃣ با پایان مجلس پنجم و بهرغم فرمالیته بودن مجلس ششم (که نمایندگان آن به انتخاب شاه بود)، با پیگیریهای آیتالله مدرس، فریضه حجّ برای مدت یک سال تحریم شد. [9] اما بهتدریج و از سال 1305 ق به بعد، شرایط اعزام حجاج و عادیسازی روابط با سعودی بهصورت مرموزانهای فراهم شد.
8️⃣ عناصر #بهایی برای گسترش روابط دیپلماتیک با رژیم سعودی تلاش بسیار کردند که نقطه عطف آن را میتوان در امضای معاهده مودت میان ایران و عربستان، در شهریور 1308 مشاهده کرد. از آن پس، حبیب الله هویدا با سِمت کاردار با استقبالی گرم وارد عربستان شد و تا سال 1353 ق، نقش مهمّی در گسترش روابط دیپلماتیک و خنثیسازی تلاش مذهبیون برای بازسازی مراقد شریف ائمه (ع) ایفا کرد. [10]
9️⃣ بدینترتیب جریان قوی بهائی #ماسونی حاکم بر حکومت پهلوی موفق شد که موج اعتراضات ایجاد شده علیه رژیم سعودی را کنترل کرده و با مدیریت زمان و اتلاف وقت، طی پروسهای حساب شده در مرحلهی اول موضوع کمیسیون دفاع از حرمین شریفین و فشار برای بازسازی مراقد شریف ائمه (ع) را از دستور کار خارج سازد و در آخر موفق شد که روابط ایران را با رژیم سعودی گسترش دهد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌐 پینوشتها:
[1] محمّدصادق نجمی، تاریخ حرم ائمه بقیع (ع) و آثار دیگر در مدینه منوره، تهران: مشعر، چاپ نهم، 1390، ص51.
[2] سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش 9، صص35-25.
[3] میرزا حبیب الله عینالملک (پدر امیرعباس هویدا)، فرزند میرزا رضا قنّاد از بهائیان متعصب و نزدیکان عباس افندی شمرده میشد. ادوارد براون، میرزا رضا قنّاد را یکی از خواص بهاءالله میداند که پس از او عهدهدار حفظ اسرار بهائیت است: بهرام افراسیابی، تاریخ جامع بهائیت، تهران: سخن، چاپ پنجم، 1374، ص723.
[4] علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، تهران: وزارت خارجه، 1379، ص26.
[5] همان، ص27.
[6] همان، ص54.
[7] سیدعلی موجانی، مدرّس و کمیسیون دفاع حرمین شریفین (1375)، تاریخ روابط خارجی، ش9، صص 35-25.
[8] همان.
[9] علی محقق، اسناد روابط ایران و عربستان سعودی، تهران: وزارت خارجه، 1379، ص26.
[10] همان، ص84.
🔸 منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب / با تلخیص
.
🌇 اين تصویر که چندی پیش از سوی یک مؤسسه آمریکایی منتشر شد، نشان میدهد که #ملک_سعود شاه اسبق عربستان (ولیعهد وقت) و هیأت همراه، در سفر سال ۱۹۴۷م. به آمریکا چگونه با خضوع و خشوع به زیارت! قبر #جرج_واشنگتن شتافته و برای عرض ارادت، تاج گل اهدا میکنند!
✡️ این اقدام در حالی صورت گرفت که در سال ۱۹۲۵م. و با فتوای مفتیان دربار سعودی، قبور مطهر ائمه اهلبیت (ع) در #بقیع، تخریب شد و تا امروز هم شجره ملعونه #آلسعود [آل یهود]، از زیارت قبر پیامبر (ص) و ائمه (ع) و ایستادن در برابر آنها، بهشدت جلوگیری میکنند و آن را شرک میدانند؛ در حالیکه خود به زیارت قبر سردمداران جنگ و بینانگذاران اسلامستیزی در آن سوی دنیا میشتابند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 این ایام در تقویم عبری مصادف است با آغاز سلطنت حضرت سلیمان نبی. به همین مناسبت چهار مطلب از چهار مقالهی مختلف را برای شما دوستان و همراهان کانال انتخاب کردهایم که شما را به مطالعهی آنها و همینطور مطالعهی متن کامل مقالات در سایت اندیشکده مطالعات یهود دعوت میکنیم:
✡️ نام مقاله : ملک سلیمان، آخرین دوره حکومت انبیاء بر بنیاسرائیل
✍️ برگزیده مقاله: با تدبیر سلیمان (ع) و تقدیر خداوند، بنیاسرائیل در دوران حکومت این پیامبر بزرگ به درخشانترین دوران خود در تاریخ این قوم و بلکه تاریخ بشریت رسید. اما از آنجا که شیطان همواره در صدد است تا با ایجاد راههای موازی و انحرافی به مقابله با تلاشهای انبیاء بپردازد، دست به کار شده و در مقابل، به گسترش سحر و جادو در میان بنیاسرائیل اقدام نمود. مشابه این اتفاق را در جهان معاصر و در پی گسترش موج انقلاب اسلامی و معنویتگرایی و شدت گرفتن شوق مؤمنان برای ظهور، در قالبهای گوناگون رواج سحر و جادو و خرافه و همچنین ظهور مکتبهای بهظاهر عرفانی و بهویژه گسترش شیطانپرستی شاهد هستیم. این امر در عین نامبارکی، نشانهای است مبارک از اتفاقاتی که جهان به استقبال آن میرود.
📖 متن کامل مقاله در سایت:
👉 yon.ir/SOLOMON1
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter