📆 تقویم روزانه 🌺 امروز جمعه
🌞 ٨ فروردین ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢ شعبان ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢٧ مارس ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢ نیسان ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1⃣ آغاز غزوه #بنیمصطلق (۵ق)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز شنبه
🌞 ٩ فروردین ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٣ شعبان ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢٨ مارس ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٣ نیسان ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1⃣🌺 میلاد مسعود امام حسین علیهالسلام و روز پاسدار
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (١)
🎬 مهمتر از مقدمه: این عصر قرمز است!
1⃣ درحالیکه بشرِ مدرنِ متنفر از قرون وسطی، با پیشرفتهای اقتصادی، علمی و تکنولوژیک خود در اوج امید بهسر میبُرد و مدینهٔ فاضله جهان را برای خودش خیالبافی میکرد، ناگهان در سراسر جهان جوی خون جاری شد…
2⃣ همانانی که «قرون وسطایی» را فحش میدانستند و کلیسا (بخوانید: دین) را متهم به خشونت، جنگطلبی و تحجّر میکردند، ۱۰۰میلیون کشته، زخمی و مفقود را از طرف تمدن مدرن به بشریّت هدیه کردند! همانهایی که مردم را به برگشت دوباره (رنسانس) به بینشها و سبک زندگی یونانی فراخواندند…
3⃣ آنها مردم را از شرّ تعصّب و خشونت کلیسا به همان یونانی فراخواندند که تماشای تکهپاره شدن گلادیاتورهای بیچاره، از مهیّجترین و لذتبخشترین تفریحاتش بهشمار میرفت!
4⃣ آری! #مدرنیته در اوج سقوط کرد و تعداد زیادی از فیلسوفان و اندیشمندان لیبرال، نااُمید از #عصر_روشنگری به پایان تمدن بشریّت معتقد شدند و تمام تلاشهای چندصدسالهشان را در احیای #لیبرالیسم، پوچ انگاشتند.
5⃣ پدیدۀ شوم و نکبت #جنگ_جهانی چیزی نیست جز نتیجهٔ حرص و منیّت بشر… همان منیّتی که ردّ پایش در تمام شئون تمدنی غرب و شرق مدرن از اقتصاد کاپیتالیستی گرفته تا #فردگرایی و #اصالت-لذت اومانیستی حس میشود. بگذریم که این حرص و منیّتِ نابودکننده، تحت عنوانهای عوامفریبانهای چون #حقوق_بشر، مثل چماقی بر سر حقوق خدای بشر فرود میآید! کوتاه میکنم…
🔸حرص شروع شد…
🔸سپس جنگ آمد…
🔸و خون جاری گشت…
👈 شاید به همین دلیل است که این عصر قرمز است!
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (٢)
🎬 هالیوود برندۀ واقعی جنگ جهانی
1⃣ با پایان جنگ اول جهانی، اَشراف مهاجر #یهودی که اغلب از دهکدههای یهودینشین اروپایشرقی به آمریکا مهاجرت کردند و از تجارت انواع و اقسام پوست، الماس، مشروبات الکلی و… به #سینما رسیده بودند، اینک کمپانیهای خود را در نیویورک برپا میکردند تا خیلی زود سرزمین رؤیاهای خود را در غرب آمریکا بنا کنند.
2⃣ قطعاً سینما و #هالیوود نقش آشکاری در شکلدادن به احساسات مردم آمریکا و اروپا نسبت به جنگ داشت. فیلمهای سینمایی از «سفته» (چارلی چاپلین، ۱۹۱۸) تا «قلبهای جهان» (دیوید وارک گریفیث، ۱۹۱۸) و حتی انیمیشنهای هفتگی یونیورسال! در خدمت دولتها بودند.
3⃣ پس از آغاز جنگ دوم جهانی، هالیوود تولیدات جنگی خود را افزایش داد، درحالیکه آمریکا هنوز در جنگ بیطرف بود! فیلمهای هالیوود در این سالها بیشتر به آمادهسازی مردم میپرداخت و مردم نیز به این گرایش روی خوش نشان میدادند. جالب است بدانید پنج فیلم از ده فیلم پُرفروش سال ۱۹۴۱ به موضوع #جنگ اختصاص داشت!
4⃣ در ۱۸ دسامبر ۱۹۴۱، بلافاصله پس از حمله ژاپن به پرل هاربر و اعلان جنگ آمریکا به ژاپن، رئیسجمهور آمریکا فرانکلین روزولت، دفتری بهنام دفتر امور سینمایی (BMPA) در دل مرکز اطلاعات جنگ (OWI) تأسیس کرد تا استودیوها را به حمایت از اهداف ملی کشور هدایت کند.
5⃣ هالیوود هم این دعوت را با تأسیس #کمیته_امور_جنگی پاسخ گفت تا از طریق این کمیته، مدیران استودیوها، پخشکنندگان، نمایشدهندگان، بازیگران و رؤسای اتحادیهٔ کارگران سینما را در خدمت اهداف تبلیغاتی و برنامههای تهییج احساسات جنگی درآورد.
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (٣)
🎬 مؤسسان حقیقی سینمای سفارشی!
1⃣ دولتهایی که نقش فعالی در تولید و نظارت بر سینما داشتند، «کمیتهٔ اطلاعات عمومی» در آمریکا، «دفتر جنگ» در بریتانیا و «خدمات سینمایی و حماسی ارتش» در فرانسه، به طرق مختلف بر ساخت فیلمها نظارت میکردند؛ آنها فیلمهای آموزشی، نظامی و پزشکی میساختند و سفارش ساخت فیلمهای تبلیغاتی برای عامهٔ مردم را میدادند.
2⃣ دولت ایالات متحده ۶ مقولهٔ محوری به فیلمهای #هالیوود ابلاغ کرد که هم با اهداف اطلاعات جنگی همخوانی داشتند و هم ارزشهای سنّتی سرگرمکنندگی فیلمها را حفظ میکردند.
3⃣ لوییس جیکوب، از مسئولین کمیتهٔ امور جنگی هالیوود، این شش پیشنهاد را به این شرح فهرست نمود:
🔸۱. مسائل جنگ: برای چه میجنگیم؟ شیوهٔ زندگی آمریکایی
🔸۲. خصلتهای دشمن: ایدئولوژیاش، اهداف و شیوههایش
🔸۳. #سازمان_ملل: از جمله متحدان ما در جنگ
🔸۴. جبههٔ تولید: تدارک مصالح ضروری برای پیروزی در جنگ
🔸۵. جبههٔ داخلی: تعهدات مردمی
🔸۶. توان نیروهای درگیر در جنگ: نیروهای مسلح ما، متحدان ما و رابطین ما
4⃣ دیوید ای. کوک «David A. Cook» در جلد اول کتاب «تاریخ سینمای جهان» در اینباره مینویسد:
5⃣👈 هالیوود بلافاصله با تولید یک مشت اراجیف ابلهانه و ملودرامهای اغراقشدهی میهنپرستانه از میادین جنگ و جبهههای داخلی، به این خواستهها پاسخ گفت؛ فیلمهایی که در واقع ذات #جنگ را چنان شکوه میبخشیدند که در تاریخ بشریت سابقه نداشت! و به شورشی جهانی میمانستند. فیلمهایی همچون «درود بر دلیری»، «زندگی در خطر»، «فرماندهی ابرها»، «پیش بهسوی سواحل تریپولی»، «ما متحدیم»، «لعنت بر هیتلر»، «بلوندی پیروز است» و…
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (۴)
🎬 فرصتی طلایی برای قوم مظلوم یهود!!
1⃣ این جنگ فرصتی بود تا جماعتِ #یهودی مهاجر، بهعنوان میهنپرستان دلسوز آمریکا، جایگاهشان را در جامعهٔ آمریکایی تثبیت کنند و از حالت بیگانگی و غریبگی برای همیشه خارج شوند. وقتش رسیده بود #سینما با قوام دادن به جامعهٔ یهودی در آمریکا، دِین خود را به بنیانگذاران یهودی خود ادا کند.
2⃣ باز هم #زرسالاران_یهودی هالیوود به کمک آمدند و با انواع و اقسام فیلمها سعی کردند، اینگونه وانمود کنند که اساساً جنگ جهانی دوم برای مقابله با #یهودیان_اروپا و قتل و غارت آنهاست!
3⃣ خیلِ فیلمهایی که در رابطه با جنگ جهانی دوم توسط استودیوهای مختلف #هالیوود ساخته شد، این شبهه را در جامعهٔ آمریکا بهوجود آورد که اصلاً همین فیلمها باعث پیروزی ارتش آمریکا در جنگ گردید!
4⃣ از همینرو، در پایان جنگ، #جک_وارنر (از صاحبان کمپانی معروف #برادران_وارنر) یکی از افرادی بود که مدال افتخار دریافت کرد. در متن نوشتهای که برای آن مدال افتخار خوانده شد، چنین آمده بود:
5⃣👈 «آقای وارنر، بهخاطر تجربیات شما درزمینهی تولیدات سینمایی و فیلمهای میهنپرستانهٔ متعددی که به جامعهٔ آمریکا ارائه کردید، این مدال افتخار را به شما تقدیم میکنیم؛ چراکه آثار شما باعث بسط روح میهنپرستی در میان سربازان و ارتش آمریکا طی روزهای سخت جنگ شد…»
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز یکشنبه
🌞 ١۰ فروردین ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ۴ شعبان ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٢٩ مارس ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ۴ نیسان ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1⃣🌺 میلاد حضرت عباس (ع) و روز جانباز
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (۵)
1⃣ تا به حال به این فکر کردید که چرا غرب فقط در فیلمهای تخیّلی مارول و دی سی قهرمانانی دارد که حاضرند گمنامانه جانشان را برای دیگران فدا کنند؟! جواب ساده است… چون همچین قهرمانانی در دنیای واقعی ندارد! چون ماهیت #تمدن_غرب نفی غیب و معاد میکند، در نتیجه قهرمانی که بهخاطر ارزشی "بالاتر از این دنیا" از خود بگذرد، از دل این تمدن بیرون نمیآید!
2⃣ مطمئن باشید اگر انگلیس و آمریکا اسطورههایی چون ژنرال #شهید_سلیمانی را داشتند تاکنون دهها فیلم و سریال از آنها ساخته بودند تا برای ملتشان "قهرمان واقعی" معرفی کنند. نه قهرمانهای تخیّلی چون جیمز باند و سوپرمن و…!
3⃣ بارها متفکران و اندیشمندان نظامی غربی اذعان کردهاند که در حسرتِ داشتنِ ژنرالهای شجاع و از خودگذشتهای چون #قاسم_سلیمانی هستند. بارها اذعان کردهاند که نمیتوانند منطق نظامیِ افرادی چون #حاج_قاسم را بفهمند. نمیتوانند چون از ریشه بینشهایشان نسبت به جهان، انسان و غیب مشکل دارد.
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (۶)
1⃣ با این اوصاف دو راه وجود دارد که غربیها از این چالش بیرون بیایند:
🔸١) سوءاستفاده از احساسات ناسیونالیستی و میهنپرستانه مردم برای جلو بردن اغراض سلطهطلبانه خود،
🔸٢) استفاده از ظرفیت #رسانه و ایجاد انگیزه برای جوانان و نوجوانان برای پیوستن به ارتش با الگوسازی از قهرمانان خیالی فیلمها و بازیها.
2⃣ شاید برایتان جالب باشد که طبق آمار خبرگزاریهای آمریکایی، از زمان عرضهی مجموعهبازیهای #ندای_وظیفه (از سال ٢٠٠٣) تاکنون، درصد ورود جوانان آمریکایی به ارتش این کشور بهمرور رشد چشمگیری داشته است! بیش از ٩٠درصد سربازان آمریکایی بازیهای اکشنی چون ندای وظیفه (Call of Duty) و #میدان_نبرد (battlefield) را حداقل یک بار تجربه کردهاند!
3⃣ چهکسی میتواند بازی محبوب کالاف را بازی کند و شیفتهٔ کاپتان پرایس انگلیسی و سیگار کوباییاش نشود؟! طبیعی است بهترین راه ایجاد گرایش به ارتش برای مملکتی که بیش از ١۶۴میلیون از مردمش درگیر #گیم و بیش از ٢۵٠میلیون از آنها درگیر #سینما و فیلم هستند، استفاده از پتانسیل رسانه و صنعت سرگرمی است.
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (٧)
1⃣ اکثر مردم جهان بهخصوص مردم اروپا و آمریکا، مقصّر اصلی #جنگ_جهانی را آلمان میدانند. آلمانی که ضدقهرمانِ ثابتِ اکثر فیلمهای ساختهشدهی #هالیوود در موضوع جنگ جهانی است. پر واضح است که این بینش، تحت تأثیر بمباران تبلیغاتی هالیوود و همدستانش از طریق سرمایهگذاری روی کلیشهٔ جنگ جهانی ایجاد شده است.
2⃣ شما را ارجاع میدهم به فیلم "حرامزادههای لعنتی" تارانتینو. بهقدری از آلمانیجماعت در این فیلم متنفّر میشوید که تمام جنایات آمریکا و انگلیس در طول تاریخ بشریت را از یاد میبرید! حتی اگر با آنها خوردهشیشه هم داشته باشید باز هم میگویید: خدا پدرشان را بیامرزد که شرّ این "حرامزادههای لعنتی" را از سرمان کم کردند!!!
3⃣ در فیلم ١٩١٧ هم بهطور کاریکاتوری سربازان آلمانی منفور و پَست جلوه داده میشوند. در دو جای فیلم به سربازان آلمانی اعتماد میشود و هر بار نتیجهٔ این اعتماد چیزی جز نارو زدن و خیانت نیست!!
🔸اولینجا وقتی است که بلیک و اسکوفیلد خلبان آلمانی را نجات میدهند. تنها ثانیههایی بعد از نجات خلبان آلمانی، وی با چاقو به بلیک حمله میکند و جواب محبتش را میدهد!
🔸دومینجا وقتی است که اسکوفیلد در شهر اکوست با سرباز جوان آلمانی بهطور اتفاقی روبهرو میشود. او به آلمانی اعتماد میکند و دستش را از روی دهانش برمیدارد، اما دشمنان انگلیس باید پستتر از اینها به تصویر کشیده شوند!!
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (٨)
1⃣ بهندرت میشود اسم آلمانیها در فیلم بیاید و از لفظ #حرامزاده برایشان استفاده نشود! فیلم بهقدری مخاطب را نسبت به آلمانیجماعت متنفر میکند که مخاطب بهطور ناخودآگاه تمام جنایات و جنگهای شروع شده توسط انگلیس و آمریکا را توجیهشده میبیند.
2⃣ سیاست توجیه جنگهای جبههٔ استکبار، سیاستی است که سالها است از استراتژیهای کلان امپراطوری رسانهای غرب و #هالیوود بهشمار میرود. سیاستی که بهراحتی میتوان ردّ پایش را درفیلمها و بازیهای شاخصی مثل: جنگ جهانی زد، آدمکش آمریکایی، آرگو، المپیوس سقوط کرده، سیصد، منطقه سبز، غیر قابل تصور، اکولایزر، تکتیرانداز آمریکایی، ندای وظیفه، میدان نبرد، اسپلینتر سل: بلک لیست، سام ماجراجو، رزیدنت اویل، مدال افتخار، نور درحال مرگ و بسیاری از تولیدات رسانهای دیگر مشاهده کرد.
3⃣ در تصویر فوق که در سال ٢٠١۴ توسط #سازمان_بهداشت_جهانی منتشر شده، مشاهده کنید که کدام کشور حرامزادهتر است! نکتهٔ جالب این است که آمار حرامزادههای انگلیس از حرامزادههای آلمان بیشتر است!
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز دوشنبه
🌞 ١١ فروردین ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ۵ شعبان ۱۴۴۱ هجری قمری
✝️ ٣٠ مارس ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ۵ نیسان ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1⃣🌺 میلاد امام سجاد علیهالسلام (٣۶ق)
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ #روز_سرزمین در فلسطین اشغالی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ شعری با مضامین صریح یهودی، قهرمان داستان را در اوج ناامیدی، متحوّل میکند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (٩)
1⃣ اسکوفیلد (قهرمان فیلم) که ملتهبترین ساعات عمرش را گذرانده و برای چندمین بار از مرگ حتمی نجات پیدا کرده، بالاخره صبرش تمام میشود و از شدّت مصائبی که این چند ساعت بر سرش ریخته، بغضش میترکد و گریه میکند. او طاقتش طاق شده و بریده است…
2⃣ مهمترین سکانس فیلم به تصویر کشیده میشود و در همین برزخ ناامیدی، صدای خوشی توجه اسکوفیلد را جلب میکند. او این صدای خوشلحن را که بار دیگر بارقه امید را در دل او زنده میکند، دنبال میکند و به جمع سربازانی که همگی در زیر سایه درختان جنگل، نشسته و به سرود زیبای خوانندهاش گوش میکنند، اضافه میشود. او با اعماق وجود به نوای امیدبخش سرباز گوش میدهد و دوباره زنده میشود.
3⃣🎶 غریبی بیچاره و پا برهنهام… که در این دنیای پر رنج گم گشتهام… ولی عازم #سرزمینی هستم که عاری از هرگونه گزند و رنج است… به آنجا خواهم رفت تا پدرم را ببینم، بدانجا خواهم رفت و دیگر #آواره نخواهم بود… بهسوی #رود_اردن خواهم رفت… بهسوی #خانه حقیقیام خواهم رفت… میدانم که ابرهای تیره مرا احاطه خواهند کرد…میدانم که مسیرم سخت و ناهموار است… ولی #سرزمینهای_زرین انتظارم را میکشند… جایی که لطف خداوند تا ابد نصیب همگان خواهد شد… به خانه میروم تا مادرم را ببینم… میروم تا عزیزان و از دست دادگانم را ببینم… بهسوی رود اردن خواهم رفت…بهسوی خانه حقیقیام خواهم رفت…
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 بنیاسرائیل در حال عبور از رود اردن و ورود به سرزمین مقدس
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تحلیل استراتژیک فیلم ١٩١٧ (١٠)
🎬 قهرمان فیلم ١٩١٧ کیست؟!
🎞 قبل از بررسی این بخش و تحلیل کاراکتر قهرمان فیلم (اسکوفیلد)، کلمات کلیدی و مورد تأکید شعر خوانده شده در جنگل را بررسی میکنیم:
1⃣ #رود_اردن
👈 یک رودخانه به طول ٢۵١ کیلومتر در خاورمیانه است که# کرانه_باختری و #اسرائیل در غرب آن قرار دارند. هم اردن و هم کرانه باختری نام خود را از رودخانه اردن میگیرند. این رود دارای اهمیت زیادی در میان #یهودیان و مسیحیان است، زیرا #کتاب_مقدس میگوید:
📖 #بنیاسرائیل را به #سرزمین_موعود عبور دادیم و عیسی ناصره توسط جان باپتیست در رود اردن تعمید یافت.
2⃣ #خانه_حقیقی
👈 همان اسرائیل است که قرار است مأمن یهودیان آواره باشد.
3⃣ #آوارگی
👈 یهودیان همیشه در طول تاریخ خانهبهدوش بودهاند و علت خانهبهدوشی آنها در این کلمات خلاصه میشود: «استراتژی زنبور انگلی»!
✍ سیدصادق کاظمی اونجی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter