✡ ب) اعتقادات شخصی کوروش
1⃣ دربارهٔ مذهب و اعتقادات شخصی #کوروش نظرات گوناگونی ابراز شده:
👈 به بیان #هارولد_لمب، کوروش با پیروان زردشت که بیشتر در مشرق ایران منتشر بودند قبل از اواسط سنّش برخورد نکرده بود و لذا محتمل است که کوروش مانند آریاییهای قدیم #مشرک بوده باشد.
👈 جناب #باستانی_پاریزی به تردید محقّقین در خصوص زردشتی بودن کوروش اشاره نموده و خود ایشان نیز کوروش را #آناهیتاپرست دانسته است.
👈 #مری_بویس ضمن بیان اختلافنظرهای موجود در خصوص اعتقادات کوروش، شواهدی را گردآوری نموده و بر آن اساس کوروش را #زردشتی میداند.
👈 #آملی_کورت نیز بر این باور است که متون بابلی به هیچوجه چیزی از اعتقادات شخصی کوروش را مکشوف نمیکند!
2⃣ #تورج_دریایی ضمن اشاره به ابهامات موجود در خصوص مذهب #مزداگرایی در میان پادشاهان نخست هخامنشی، اسناد مختلف و گاه معارض در رابطه با مذهب کوروش را ارائه کرده است. به بیان او، شناختهشدهترین دختر کوروش #آتوسا نام داشته کهاین نام با سنّت #مزدایی و آیین #زردشت مرتبط است. او شواهدی از احترام کوروش به #میترا را نیز ذکر کرده است. تصویر گل نیلوفر در ورودی آرامگاه کوروش میتواند نشانهای از ارتباط او با میترا ایزد مهم پیش از زردشت که بعدها به آیین مزدایی راه یافت تلقّی گردد.
3⃣ شواهد دال بر احترام کوروش به میترا بدینجا منحصر نشده و گزارش #کتزیاس مبنی بر قربانیکردن اسب از سوی کمبوجیه برای پدرش کوروش نیز نشان از یک آیین هند و ایرانی دارد. #گزنفون و #هرودوت هم در شرح فتح بابل و رژه سلطنتی کوروش، به قربانیکردن اسب برای خوشید (میترا) اشاره نمودهاند. دریایی پس از اشاره به تمامی این گزارشها، نتیجهای مشابه با کورت بهدست داده و اذعان کرده که آگاهیهای ما از عقاید شخصی کوروش بسیار اندک است.
4⃣ در جمعبندی باید گفت که دانستههای ما از #آیین_کوروش بهاندازهای نیست که بتوان در این خصوص اظهارنظر #قطعی نمود. اما در مسألهٔ تطبیق او با #ذوالقرنین میتوان اظهارنظر #قطعی نمود. زیرا گزارشهای متواتر تاریخی نشان از #تسامح او در قبال #ادیان_باطل داشته و همین امر ذوالقرنین بودنِ کوروش را ناممکن میسازد.
5⃣ در واقع حتی اگر #زردشتی بودن کوروش را بپذیریم، باز هم به توفیقی برای انطباق کوروش و ذوالقرنین دست نیافتهایم. مسألهٔ مهم در این بحث، #سیرهٔ یک فرمانروا است، نه #مذهب او. ای بسا پادشاهان مسلمانی که در تاریخ ایران به سلطنت رسیده و مرام و مسلک آنان به دور از آیین مسلمانی بوده است. در نتیجه میبایست روش زندگی پادشاهان با حاکمی الهی چون ذوالقرنین سنجیده شود، نه مذهبی که صرفاً اقرار به متابعت از آن دارند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍️ آنچه در سلسله مقالات «بررسی نظریهٔ کوروش ذوالقرنین» گذشت:
1️⃣ در قسمت اول، به «شرح اجمالی آیات ذوالقرنین» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12278
2️⃣ در قسمت دوم، به ذکرِ «خلاصهای از تاریخ حیات کوروش» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12302
3️⃣ در قسمت سوم، بعد از «معرفی اجمالی نظریهٔ ابوالکلام آزاد»، توضیح دادیم که نظریهٔ ایشان روی ۴پایه بنا شده:
👈 ١. سد ذوالقرنین / ٢. مذهب و معتقدات کوروش / ٣. سفرهای سهگانه ذوالقرنین / ۴. شواهد دیگر (اسفار یهود - احادیث اهلسنت - تندیس مشهد مرغاب)
🔸 و در ادامه به اولین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام یعنی سد ذوالقرنین پرداخته و ثابت کردیم که کوروش هیچ ارتباطی با این سد ندارد!
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12317
4️⃣ در قسمت چهارم ضمن «مقایسهٔ اعتقادات و سیرهٔ ذوالقرنین و کوروش» و نشان دادنِ تناقضِ «سیاستهای مذهبی کوروش» با «روش انبیاء و حکّام الهی در برخورد با شرک و بتپرستی» بهطور مفصل دوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد را نیز فروریختیم.
5️⃣ به شما همراهان فرهیخته مؤکداً توصیه میکنیم که به مطالب خلاصه در کانال اکتفا نکرده و متن کامل مقاله همراه با مستندات آن را در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12358
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بررسی تطابق سفرهای ذوالقرنین و کوروش
1⃣ طبق نقل قرآن، #ذوالقرنین ابتدا به مغربالشمس و سپس به مطلعالشمس سفر نمود و نهایتاً به ناحیهٔ بینالسّدین رسید. #ابوالکلام_آزاد «جنگ کوروش با لیدیه» را مصداق «سفر ذوالقرنین به مغربالشمس» و «جنگ کوروش با قبایل وحشی» در نواحی شرقی ایران را مصداق «سیر ذوالقرنین در مطلعالشمس» و «سفر کوروش به شمال ایران» جهت اصلاح حدود ممالک تابعه ماد را مصداق «سفر ذوالقرنین به ناحیه بینالسّدین» دانسته است.
2⃣ برخلاف برداشت جناب ابوالکلام، اسناد تاریخی به ما میگویند که سفر #کوروش به نواحی شمالی ایران، پیش از سایر جنگهای او بوده است و نه سوّمین حملهٔ او! اساساً کوروش باید قبل از انجام هرگونه اقدامی در جهت کشورگشایی، پایههای حکومت خود را مستحکم مینمود و فنون مملکتداری نیز بر این امر صحّه میگذارند. لذا تابع نمودن مناطقی که در قلمرو مادها قرار داشتند، از اولویّت بیشتری نسبت به لشکرکشی به سایر کشورها برخوردار بود. کوروش نیز همین رویّه را در پیش گرفت.
3⃣ #گزنفون نیز بهعنوان تنها مورّخی که حملهٔ کوروش به نواحی شمالی را نقل کرده، این لشکرکشی را پیش از جنگ با لیدیه و بابل دانسته است و ما دلیلی نداریم که در صحّت نوشتههای گزنفون تشکیک نماییم. زیرا اولاً مدرک دیگری در این رابطه در دست نیست و ثانیاً در وقایعی چون فتح لیدیه و بابل که هم گزنفون و هم سایر مورّخین آن را نقل نمودهاند، کلیّات مطالب و سیر وقوع حوادث تأثیرگذار، عمدتاً در نوشتههای گزنفون مشابه دیگر مورّخین است.
4⃣ پذیرش این نکته که حملهٔ کوروش به نواحی شمالی پیش از لشکرکشیِ او به شرق و غرب بوده، بهمعنای قبولِ «عدم تطابق جنگهای کوروش با سفرهای سهگانهی ذوالقرنین است». زیرا ذوالقرنین پس از سفر به مغربالشمس و مطلعالشمس به بینالسّدین رسید و سفری که منجر به بنا شدن سدّی توسط ذوالقرنین گردید، سفر سوّم او بوده است.
5⃣ این در حالی است که حتی اگر قول ابوالکلام مبنی بر انتساب #سد_داریال به کوروش را صحیح دانسته و سد داریال را هم حائز ویژگیهای سد ذوالقرنین بدانیم، باز هم این اشکال باقی است که کوروش در #اولین سفر خود سدّی را بنا نمود و ذوالقرنین در #سومین سفرش! و این شاهدی دیگر بر این مدعا است که #کوروش_کبیر با #ذوالقرنین_قرآن متفاوت است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نقدی بر استناد ابوالکلام به احادیث عامه
1⃣ نقص دیگر نظریهٔ #ابوالکلام_آزاد نحوهٔ استدلال ایشان به #احادیث_اهلسنّت است. ایشان از یکی از روایات اهل سنّت در جهت تأیید استنادات خود به #اسفار_یهود بهره گرفتهاند. در این روایت تصریح شده که #ذوالقرنین تنها پیامبری است که نامش تنها یک بار در #تورات بیان شده است. [چون عنوان «قوچ دوشاخ» یا «قوچ ذوالقرنین» در رؤیای دانیال نبی در رابطه با #کوروش بهکار رفته و در هیچ جای دیگری از تورات چنین واژهای ذکر نشده است.] روایت مذکور را ابنابیالحاتم در تفسیرش نقل کرده است:
2⃣ ✍ یهود به پیامبر گفتند: ای محمد (ص)، تو از ابراهیم، موسی، عیسی و دیگر پیامبران سخن میگویی در حالیکه آنچه میگویی از ما شنیدهای!! پس ما را از پیامبری خبر ده که نامش تنها یکبار در تورات آمده است. پس پیامبر فرمود: او کیست؟ یهودیان گفتند: او ذوالقرنین است. پیامبر فرمود: از او خبری به من نرسیده. پس هنوز به درِ خانه نرسیده بودند که جبرئیل با این آیات [آیات ذوالقرنین] نازل شد.
3⃣ اِشکالی که به جناب ابوالکلام وارد است، عدم توجه به معارضات روایی است. دقت در کتب حدیثی عامه مشخص میکند که تعارضات بسیاری در میان احادیث وارده در باب ذوالقرنین وجود دارد. برای مثال به تعدادی از این احادیث توجه کنید:
👈 ذوالقرنین جوانی از اهل روم بود که حکومت یافت، پس چنان رفت تا به ساحل سرزمین مصر رسید و در آنجا شهری بنا کرد به نام اسکندریه.
👈 ذوالقرنین مردی بود از اهالی روم و مادرش پیرزنی بود از پیرزنهای آنان و فرزند دیگری نداشت و نام ذوالقرنین اسکندر بود.
👈 ذوالقرنین فرشتهای بود از فرشتگان که خداوند او را به زمین فرو فرستاد و اسباب هر چیز را در اختیارش نهاد.
👈 ذوالقرنین پای پیاده عازم حج شد و ابراهیم از این موضوع آگاه شده، به ملاقاتش رفت.
👈 از علی (ع) سؤال شد که آیا ذوالقرنین نبی بوده؟ فرمودند: از پیامبرتان شنیدم که میفرمود: ذوالقرنین بندهی صالحی بود که برای خدا خیرخواهی کرده و خدا نیز خیرخواه او بود.
👈 از ابن عباس نقل شده: ذوالقرنین پیامبر است.
4⃣ آنچه خواندید، تنها بخشی از احادیث متعارض اهلسنّت در موضوع ذوالقرنین است. اینکه ذوالقرنین نبی بوده یا نه؟ فرشته بوده یا انسان؟ اسکندر مقدونی بوده یا در زمان حضرت ابراهیم میزیسته؟ مواردی هستند که محدّثین و مفسّرین عامه آراء متفاوتی را در رابطه با آن بیان نمودهاند.
5⃣ حال این سؤال مطرح میشود که چرا جناب ابوالکلام در میان خیل احادیث وارده در این باب، فقط به یک حدیث، آن هم حدیثی که مؤیّد نظریهٔ ایشان است، استناد نموده و دلیلی برای ردّ سایر احادیث ارائه نکردهاند؟!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ آنچه در سلسله مقالات «بررسی نظریهٔ کوروش ذوالقرنین» گذشت:
1️⃣ در قسمت اول، به «شرح اجمالی آیات ذوالقرنین» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12278
2️⃣ در قسمت دوم، به ذکرِ «خلاصهای از تاریخ حیات کوروش» پرداختیم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12302
3️⃣ در قسمت سوم، بعد از «معرفی اجمالی نظریهٔ ابوالکلام آزاد»، توضیح دادیم که نظریهٔ ایشان روی ۴پایه بنا شده:
👈 ١. سد ذوالقرنین / ٢. مذهب و معتقدات کوروش / ٣. سفرهای سهگانه ذوالقرنین / ۴. شواهد دیگر (اسفار یهود - احادیث اهلسنت - تندیس مشهد مرغاب)
🔸 و در ادامه به اولین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام یعنی سد ذوالقرنین پرداخته و ثابت کردیم که کوروش هیچ ارتباطی با این سد ندارد!
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12317
4️⃣ در قسمت چهارم، ضمن «مقایسهٔ اعتقادات و سیرهٔ ذوالقرنین و کوروش» دوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد را نیز فروریختیم.
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12358
5️⃣ در قسمت پنجم نیز، سوّمین پایهٔ نظریهٔ ابوالکلام آزاد، بههمراه قسمتی از پایهٔ چهارم (استناد به حدیث اهلسنّت) باطل شد که متن کامل آن را میتوانید در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12403
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter