✡ تبارشناسی بنیامیه با رویکرد یهودی (۱)
1⃣ شاید ادعای گزافی نباشد اگر بگوییم دومین خاندان تأثیرگذار در جهان اسلام، پس از بنیهاشم، #امویان هستند. این خاندان، چنان نقش پیدا و پنهانی در حوادث تاریخ اسلام دارند که کمتر ماجرای مهمی را میتوان یافت که ردپایی از آنها در آن نباشد.
2⃣ اصرار بر اجرای نقش مخالف و پافشاری بر نابود کردن #بنیهاشم، در هر ذهنی یک علامت سؤال بزرگ پدید میآورد و آن اینکه: علت این خشونتِ رفتاری و وحشیگری تاریخی امویان در برابر بنیهاشم، چیست؟!
3⃣ در کنار پاسخهای گوناگونی که میتوان به این پرسش داد، پیشینهٔ تاریخی و اصالت این طایفه را نیز باید در نظر داشت. نگاه رسولالله (ص) به #بنیامیه نهتنها نگاه مثبتی نیست که نگاهی بسیار منفی و حاکی از انزجار درونی است.
4⃣ آن حضرت «درخت نفرین شده» در قرآن را بر بنیامیه تطبیق فرمود. همچنین رسولالله (ص) شبی در خواب دید که بوزینگانی بر منبر او بالا میروند. این خواب چنان بر آن حضرت گران آمد که پس از آن تا زمان شهادت، کسی ایشان را خندان ندید. پیامبر (ص)، #بوزینگان را بر بنیامیه منطبق فرمود. در پلهٔ سوم، نقل شده که منفورترین خاندانها نزد رسولالله (ص)، بنیامیه و بنیحنیفه و ثقیف بودند.
✍ حجةالاسلام مهدی طائب
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تبارشناسی بنیامیه با رویکرد یهودی (۲)
1⃣ این تغییر ماهوی (تبدیل به #بوزینه شدن)، در طول تاریخ تنها یک مورد مستند دیگر دارد و آن نیز مربوط به گروهی از #یهودیان است که به بوزینه، مسخ شدند.
2⃣ در مجموع، #بنیامیه و #یهود یا هردو از یک ریشهاند و یا لااقل هردو در یک مسیر و سیاست، گام برمیدارند و با یکدیگر مشارکت و همکاری دارند. تطبیق #شجره_ملعونه بر آنان و به شکل بوزینه درآمدن آنها، گذشته از برداشت نخست، با برداشت دوم نیز سازگار است.
3⃣ انتساب بنیامیه به عبدشمس، با تردید جدّی روبهرو است. قرائنی وجود دارد که دلالت آشکار یا ضمنی بر #رومی و #یهودی بودن این خاندان دارد. البته با توجه به جایگاه بنیامیه، نباید انتظار یافتن مستندات صریح و فراوان در این زمینه داشت. از اینرو اندک گزارشهایی نیز که در این زمینه یافت میشود، صریح و بسیار بهشمار میآیند.
4⃣ در ادامه، به ذکر تعدادی از قرائن و مستندات مرتبط با این زمینه میپردازیم. برخی از این قرائن و مستندات، دلالت بر تردید در انتساب بنیامیه و بنیهاشم دارد. در مرحلهٔ بعد، رواج تأملبرانگیز #روابط_نامشروع در بنیامیه مورد توجه قرار میگیرد. و در مرحلهٔ سوم و چهارم، به ذکر شواهدی از اصالت غیرعربی #امویان میپردازیم.
✍ حجةالاسلام مهدی طائب
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تبارشناسی بنیامیه با رویکرد یهودی (۳)
💥۱. رابطهٔ خصمانهٔ غیرعادی با بنیهاشم
1⃣ یکی از مواردی که ما را نسبت به عدم ارتباط خانوادگی #امیه با عبدمناف و هاشم مطمئن میسازد، رابطهٔ خصمانهٔ عجیب و غریب اوست. امیه، هم با هاشم درگیر شد و هم با عبدالمطلب؛ و در هر دو مورد شکست خورد!
2⃣ کار به اینجا ختم نگردید و این خباثت، در نسل امیه ماندگار گردید:
🔸 حرب بن امیه با عبدالمطلب درگیر شد؛
🔸 ابوسفیان با رسولالله (ص) درافتاد؛
🔸 معاویه با امیرالمؤمنین (ع) و امام حسن (ع) جنگید و اسباب شهادت ایشان را فراهم ساخت؛
🔸 یزید، خون امام حسین (ع) را ریخت؛
🔸 عبدالملک مروان با امام سجاد (ع) به مخالفت برخاست و ولید بن عبدالملک، آن حضرت را به شهادت رساند؛
🔸 هشام بن عبدالملک، امام باقر (ع) را به شهادت رساند؛
🔸 و در آخرالزمان هم سفیانی، از همین تیره، به کشتار شیعیان امیرالمؤمنین (ع) میپردازد و با امام زمان (عج) به جنگ برمیخیزد.
3⃣ در زمینهٔ رابطهٔ این دو خاندان، روایتی بسیار قابل توجه از امام صادق (ع) در دست است:
👈 «ما و خاندان سفیان دو خاندان هستیم که در راه خدا با هم دشمن شدیم. ما گفتار خدا را تأیید میکردیم و آنها تکذیب. ابوسفیان با رسولالله (ص)، و معاویه با علی بن ابیطالب (ع)، و یزید با امام حسین (ع) جنگیدند و (در آخرالزمان) سفیانی با قائم خواهد جنگید.»
4⃣ این روایت، از نگاه فلسفهٔ تاریخ، روایتی کلیدی بهشمار میآید و بیانگر رهبری دو جریان #حق_و_باطل در طول تاریخ است.
✍ حجةالاسلام مهدی طائب
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ۶ تیر ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ١۶ ذیقعده ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ٢٧ ژوئن ۲۰٢١ میلادی
🕎 ١٧ تموز ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ ترور نافرجام امام خامنهای در مسجد ابوذر تهران توسط عوامل شبکه یهود (١٣۶٠ش)
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ شکستن اولین الواح سنگی #ده_فرمان توسط حضرت موسی (ع) بعد از مراجعت از کوه سینا و مشاهدهٔ #گوسالهپرستی قوم بنیاسرائیل (٢۴۴٨ عبری = ١٣١٢ ق.م)
2⃣ شروع ایام سوگواری سههفتهای یهودیان
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 ١٧ تموز تا ٩ آو؛ ایام سوگواری یهودیان (۱)
1⃣ آخرین بخش از سال دینی یهودیان، که به ماه الول و بهدنبال آن عید سال نو منتهی میشود، دوران سوگواری شدیدی است که به یاد خرابی معبد اول و دوم برپا میشود.
2⃣ این دوره با روزهٔ هفدهم تموز (که معمولاً در ماه میلادی ژوئیه یا ماه شمسی تیر قرار میگیرد) شروع میشود.
3⃣ سنّت یهود پنج رخداد سوگآور را با این تاریخ پیوند زده است که مهمتر از همهٔ آنها شکافی است که در دیوارهای اورشلیم پیش از #تخریب_معبد_دوم افتاده بود.
4⃣ ویژگی دورهٔ سوگواریای که بهدنبال روزه میآید، نهی از این امور است:
👈 ١. عروسی، ٢. استفاده از خوراک گوشتی و شراب در روزهای عادی هفته، ٣. کوتاه کردن مو، ۴. خریدن پوشاک نو، ۵. پوشیدن لباسهایی که به تازگی شسته شده باشند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🕎 ١٧ تموز تا ٩ آو؛ ایام سوگواری یهودیان (٢)
1⃣ روز پایانی دورهٔ عزاداری سه هفتهای منتهی به روزهٔ «تیشعا بآو» یا نهم ماه آو میشود که سوگناکترین روز در سال یهودی است.
2⃣ در سنّت یهودی آمده است که هم #تخریب_معبد_اول و هم #تخریب_معبد_دوم در این روز رخ داده است. همچنین این روزه را با دیگر وقایع ناگوار تاریخ یهود ربط دادهاند.
3⃣ به احترام زمان عزاداری، پوشیدن کفش چرمی ممنوع است، چرا که کمی راحتتر از دیگر کفشها است؛ خواندن #تورات نیز مجاز نیست، زیرا «باعث شادمانی قلب میشود»!! البته به جز قسمتهایی که مضامین آن رنج و مانند آن است.
4⃣ علاوه بر این، فرد یهودی نباید در طول نیمهٔ اول روز از صندلی یا جایگاهی عادی و متعارف برای نشستن استفاده کند.
5⃣ #کنیسا تاریک نگهداشته میشود و تنها آن مقدار نور که حاضران برای خواندن دعاها احتیاج دارند روشن خواهد شد. برخی بخشهای شادمانانهتر نماز کنیسا حذف میگردد و کتاب مراثی ارمیا با لحنی سوگناک خوانده میشود.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter