📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ٢٢ آذر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢۶ ربیعالثانی ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١٢ دسامبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢۶ کیسلِو ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #موسی_بن_میمون رِبّی، ستارهشناس و فیلسوف یهودی اسپانیایی (١٢٠۴م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ روز دوم (و شب سوم) #حنوکا
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ بن هور یهودی که بهطور طبیعی و بنا بر عقاید خود هرگز نباید عیسی (ع) را بهعنوان پیامبر و مسیح قبول داشته باشد، برای شفا نزد او میرود و این امر، درست در زمانی اتفاق میافتد که یهودیان به توطئهی مصلوب کردن عیسی (ع) متهم میشوند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ افسانهٔ هالیوودی-یهودی «بن هور» (١)
1️⃣ #هنر_هفتم، همه را سر جایشان میخکوب میکند؛ لذت تماشای فیلم، باعث میشود که برای بسیاری از ما، این موضوع به یک سرگرمی مهم و اصلی تبدیل شود.
2️⃣ شاید بههمین دلیل است که برخی افرادِ فراری از کتاب که متأسفانه این روزها کم نیستند، #فیلمهای_سینمایی را بهعنوان #منبع تاریخی خودشان انتخاب میکنند و گاه، دربارهٔ وقایع گذشته، از رویِ آنچه دیدهاند، بهتفصیل سخن میگویند و خود را مورّخ میپندارند و هر نوع مخالفتی را، مصداق نادانی و جهل به حقایق تاریخی میپندارند!!
3️⃣ غافل از اینکه اولاً، در تاریخ، ما با #حقایق روبهرو نیستیم، بلکه این #شواهد هستند که به مورّخ، برای کشف یک واقعه، آن هم از زوایای محدود و البته در دسترس، کمک میکنند. ثانیاً، فیلم، بهعنوان یک اثر هنری، بیش از آنکه تابع روایت تاریخی باشد، مقهور قوّهٔ تخیل و نیز، #اهداف نویسنده، کارگردان و تهیهکننده است.
4️⃣ البته طیّ بیش از یک قرنی که از تولد #سینما میگذرد، فیلمهایی ساخته شده است که به لحاظ توجه به منابع تاریخی، دلگرمکننده است، اما آنچه در سینمای امروز و بهویژه در مؤسسات بزرگ فیلمسازی #هالیوود جریان دارد، بیشتر پشت پا زدن به منابع تاریخی و آمیختن آنها با توهّماتی است که سازندگان فیلم، برای فروش بیشتر یا اهداف فرهنگی و سیاسی خاص، به خورد مخاطبانشان میدهند.
5️⃣ در ادامه به بررسی یک نمونهٔ مشهور در این زمینه میپردازیم: «بن هور».
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ تصویر «لو والاس» و کتاب «بن هور: قصهای از مسیح»
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ افسانهٔ هالیوودی-یهودی «بن هور» (٢)
1️⃣ وقتی در یکی از روزهای تابستان سال ١٨٨٠م، #لو_والاس (افسر سابق ارتش آمریکا در جنگهای انفصال و فرماندار وقت ایالت نیومکزیکو)، بر اساس عِرق مذهبیاش، تصمیم گرفت رمانی خیالی دربارهٔ دوران زندگی مسیح در فلسطین بنویسد، اصلاً انتظار نداشت که ٧٩سال بعد، فیلمی بر اساس رمان او، با نام اصلی «بن هور: قصهای از مسیح»، توسط #ویلیام_وایلر ساخته و نامزد ١٢ جایزهٔ اسکار شود و ١١ جایزه را هم نصیب خود کند!!
2️⃣ فیلم #بن_هور در سال ١٩۵٩م، با هنرمندیِ #چارلتون_هستون، چنان روی مخاطبان تأثیر گذاشت که بسیاری از بینندگان، آنرا بهمثابه یک واقعهٔ تاریخیِ انکارناپذیر پذیرفتند؛ در حالی که آنچه در برابر دیدگان آنها قرار داشت، مجموعهای از شواهد قابل انکار و تردیدپذیر از روایت زندگی حضرت مسیح (ع) محسوب میشد که والاس، آنها را با احساسات شبه اوانجلیستی خود درآمیخته بود!
3️⃣ داستان بن هور، دربارهٔ فردی متموّل و #یهودی است که به جرم قتل فرماندار رومی فلسطین، به کِشتیهای جنگی رومیان منتقل میشود و پس از طی سختیهای فراوان، دوباره به زادگاهش بازمیگردد و انتقام خود را از فردی که مسبّب گرفتاری او و خانوادهاش شده است، میگیرد. بن هور که مادر و خواهرش در زندان رومیها به جذام مبتلا شده بودند، آنها را نزد عیسی (ع) برد و توانست در آخرین دقایق عمر عیسی، شفای خواهر و مادرش را بگیرد!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ «ویلیام وایلر» کارگردان یهودی در صحنهی فیلمبرداری «بن هور»!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ افسانهٔ هالیوودی-یهودی «بن هور» (٣)
1️⃣ داستان والاس، نه تنها منطبق با شواهد تاریخ مسیحیت نیست، بلکه تصویری که او در کتابش، از فلسطین آن روزگار و حضور شاهزادگان #یهودی نقل میکند، تطبیقی با منابع تاریخ ندارد.
2️⃣ دورانی که عیسی (ع) در فلسطین ظهور کرد، عصری پرتشویش برای این سرزمین بود. در واقع فلسطین در آن زمان محل زندگی اقوام مختلف با ریشههای متفاوت نژادی محسوب میشد و #یهودیان، جامعهٔ بزرگ و یکپارچهای نداشتند.
3️⃣ میدانیم که به فاصلهٔ حدود یک دهه بعد از عروج عیسی (ع)، حدود سال ٧٠م، در عصر #تیتوس، امپراتور روم، ارتش این کشور برای تثبیت قدرت خود به فلسطین تاخت و به عمر همان اقلیت یهودی هم در این سرزمین پایان داد.
4️⃣ با این حال، تصویری که فیلم سینمایی #بن_هور ارائه میکند و اطلاعاتی که به خورد مخاطبان میدهد، اصولاً کمترین پیوستگی را با شواهد تاریخیِ موجود دارد و بهنظر میرسد که شخصیت خیالی بن هور، تنها برای تقویت جریان وابسته به #صهیونیستها و البته، تسخیر گیشه با داستانی تأثیرگذار، بر صفحهٔ نقرهای سینما نقش بست.
5️⃣ به غیر از اثر وایلر، سه فیلم دیگر نیز با اقتباس از این داستانِ به ظاهر تاریخی، در سالهای ١٩٠٧، ١٩٢۵ و ٢٠١۶ ساخته شده است که هیچکدام موفقیت فیلم وایلر را نداشتند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ «جودا بنهور» در حضور «عیسی مسیح»!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ افسانهٔ هالیوودی-یهودی «بن هور» (۴)
1️⃣ #بنهور به کارگردانی #ویلیام_وایلر [کارگردان یهودی] به سرگذشت یک #یهودی پولدار و اهل اورشلیم میپردازد.
2️⃣ همکاری نکردن بن هور با دوست رومی کافر خود که فرماندار جدید اورشلیم شده است، مقدمهٔ کینه و توطئهٔ فرماندار جدید را علیه او و مادر و خواهرش فراهم میکند.
3️⃣ #بن_هور بهعنوان برده تبعید، و مادر و خواهرش در دهکدهٔ جذامیها جای داده میشوند. بن هور پس از نجات یک فرمانده رومی به وطن خود برمیگردد و از دوستش انتقام میگیرد. زمانیکه حضرت عیسی (ع) را [طبق عقاید تحریفشدهٔ مسیحی] برای مصلوب کردن میبرند، بن هور، مادر و خواهر جذامی خود را نزد ایشان میبرد و آنان #شفا میگیرند!
4️⃣ این فیلم ١١ جایزهٔ #اسکار را برد و جزو معدود فیلمهای تاریخ سینماست که در هر پنج رشتهٔ اصلی جوایز اسکار برنده شده است. ورای فیلمنامه و بازیها و تکنیک قوی به کار رفته در فیلم، ما شاهد استفادهٔ ابزاری #حرکت_صهیونیستی از آن هستیم.
5️⃣ در فیلم میبینیم با وجود گرایش قوی و ضدیهودی مسیحیان که میگویند عیسی (ع) بهدست یهودیان کشته شد، میکوشند میان یهودیت و مسیحیت نزدیکی ایجاد کنند.
6️⃣ بن هور یهودی که بهطور طبیعی و بنا بر عقاید خود هرگز نباید عیسی را بهعنوان پیامبر قبول داشته باشد، برای شفا نزد او میرود و این امر، درست در زمانی اتفاق میافتد که #یهودیان به توطئهٔ مصلوب کردن عیسی (ع) متهم میشوند!
7️⃣ #استفاده_ابزاری از فیلم برای اهداف دینی کاملاً مشهود است. برخلاف ادعای سکولاریسم در هنر و سینما، حرکت صهیونیستی ـ امریکایی دقیقاً دین را با هنر و سینما درهم آمیخته است.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/10338
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : دوشنبه
🌞 ٢۴ آذر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢٨ ربیعالثانی ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١۴ دسامبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢٨ کیسلِو ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #جرج_واشنگتن، فراماسون و اولین رئیسجمهور ایالات متحده آمریکا (١٧٩٩م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ روز چهارم (و شب پنجم) #حنوکا
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : سهشنبه
🌞 ٢۵ آذر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢٩ ربیعالثانی ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١۵ دسامبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢٩ کیسلِو ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ مرگ #والت_دیزنی انیماتور آمریکایی (١٩۶۶م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ روز پنجم (و شب ششم) #حنوکا
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : چهارشنبه
🌞 ٢۶ آذر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١ جمادیالاولی ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١۶ دسامبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١ طِوِت ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍ صدور حکم #تحریم_تنباکو توسط میرزای شیرازی (١٣٠٩ق)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ محکومیت #روژه_گارودی فیلسوف و نویسندهٔ فرانسوی در دادگاه پاریس به جرم زیر سؤال بردن #هولوکاست (١٩٩٨م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ روز ششم (و شب هفتم) #حنوکا
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ٢٨ آذر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٣ جمادیالاولی ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١٨ دسامبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٣ طِوِت ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ تولد #استیون_اسپیلبرگ، کارگردان، تهیهکننده و فیلمنامهنویس #یهودی و برندهٔ ٣ جایزهٔ #اسکار (١٩۴۶م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍ روز هشتم #حنوکا
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ «استیون اسپیلبرگ» با ادای دین به هولوکاست در فیلم «فهرست شیندلر»، اسکار درو کرد!!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ادای دِین هالیوود به هولوکاست
1⃣ یکی از مفاهیم قدسی! که از مبدأ جنگ دوم جهانی به معبد #هالیوود راه یافت، «هولوکاست یهودیان در جنگ دوم جهانی» است.
2⃣ #هولوکاست مفهومی غیرقابل خدشه در جغرافیای #هالیوودیسم است که هیچ فیلمسازی، هرقدر گردنکلفت و هرقدر بزرگ، حق نگاه غیرارتدوکس به آن را ندارد و از اینرو، در تاریخ هفتادسالهٔ اخیر هالیوود، فیلمی در نظام استودیویی ساخته نشده که کوچکترین خدشهای به این مفهوم و به روایت پذیرفتهشده از آن وارد کند!
3⃣ بهعکس نامهایی بودند که با ادای دین به این مفهوم «قدسی»! خود به «قدّیس» معبد هالیوود تبدیل شدند که در رأس آنها، #استیون_اسپیلبرگ یهودی و فیلم معروف #فهرست_شیندلر (١٩٩٣) قرار دارد.
4⃣ جدای از اسپیلبرگ، کمتر فیلمساز یهودیتباری بوده که در دوران اوج کاری خود، بهسان یک مأموریت اعتقادی، ادای دین به این مفهوم نکند. #ادوارد_زوئیک (عصیان، ٢٠٠٨)، #رومن_پولانسکی (پیانیست، ٢٠٠٢)، #جیلو_پونته_کوروو (کاپو، ١٩۶٠)، #آلن_جی_پاکولا (انتخاب سوفی، ١٩٨٢)، #استنلی_کریمر (محاکمه در نورنبرگ، ١٩۶١)، #سیدنی_لومت (گروگیر، ١٩۶۴)، #پل_ورهوون (کتاب سیاه، ٢٠٠۶) و... .
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ استیون اسپیلبرگ در كنار شیمون پرز!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ استیون اسپیلبرگ در خدمت یهود
1⃣ در سال ١٩٩٣، #استیون_اسپیلبرگ کارگردان #یهودی شاهکار تبلیغاتی خود را با عنوان #فهرست_شیندلر عرضه میکند که با تعریف و تمجید فراوان رسانههای تحت کنترل #یهودیان مواجه میشود و جایزهٔ #اسکار بهترین کارگردانی را از #هالیوود (رسانهٔ یهود) دریافت مینماید.
2⃣ در این فیلم عبارت بسیار جالبی وجود دارد که بهطور کامل نقل نشده. در صحنهای از فیلم، شیندلر از اینکه فقط توانسته افراد اندکی از یهودیان را از یکی از اردوگاههای کار اجباری نازیها نجات بدهد، تأسف میخورد و کمی بعد، پیرمردی یهودی خطاب به او میگوید:
👈 «در کتاب مقدّسمان تلمود نقل شده که هرکس فقط جان "یک نفر" را نجات بدهد، گویی که کل جهان را نجات داده.»
3⃣ اما این عبارت اشتباه است! عبارت دقیق این مطلب در تلمود آن است که:
👈 «اگر کسی تنها جان "یک یهودی" را نجات بدهد، گویی که کل جهان را نجات داده است.»
💥 هرگز این موضوع را از یاد نبرید که بر اساس #تلمود ، زندگی غیریهودیان در مجموع هیچ ارزشی ندارد.
📚 اندرو کارینگتن هیچکاک، صهیونیسم در مسیر سلطه، ترجمهٔ محمدیاسر فرحزادی، نشر ساقی، ص١٩۶
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎬 بیشتر بدانیم:
✡ «کارگردان آمریکایی ، فیلم صهیونیستی»
👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/4973
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نقش بانک مرکزی آمریکا در جنگ جهانی دوم (١)
🏦 پروندهٔ جادوی پول و بانک (قسمت چهارم)
💷 سستشدن پایههای پوند استرلینگ
1⃣ یکی از آثار جنگ جهانی اول سست شدن پایههای #پوند_استرلینگ برای جایگزینی #دلار با این ارز قدرتمند بود. در قرن ١٩، پوند استرلینگ بهصورت گسترده در خارج از بریتانیا بهعنوان ارز مرجع جهانی پذیرفته شده و مورد استفاده بود و پایداری و ثبات این ارز طی بیش از یک قرن ادامه داشت. تنها یک جنگ تمامعیار به طرفیت انگلیس میتوانست شیشهٔ عمر این ارز را بشکند. لذا بریتانیا با فاصلهٔ کوتاهی از تشکیل فدرال رزرو، در سال ١٩١۴ درگیر جنگ اول شد.
2⃣ در این سال بهدلیل ناپایداریهای اقتصادی ناشی از جنگ اول، انگلستان در اثر انتشار بیش از حد اسکناس و عدم وجود طلای کافی، بهناچار نرخ برابری استاندارد #طلا با پوند استرلینگ را متوقف کرد؛ به این معنا که اعلام شد پوند استرلینگ دیگر مقدار استاندارد و معینی از طلا را نمایندگی نمیکند. البته پس از جنگ، باز هم انگلستان تلاش کرد پوند استرلینگ را به نرخ استاندارد و برابری آن با طلا بازگرداند، اما باز هم در ٢١ سپتامبر ١٩٣١، در پی مشکلات ناشی از #رکود_بزرگ ارزش آن ٢۵درصد کاهش یافت. همین نوسانات و ناپایداریهای ارزِ مبنای انگلیسی، بهانهای شد تا تحولات مهم بعدی رقم بخورد.
3⃣ در سال ١٩۴۴ در #برتون_وودز هیئت آمریکایی، بهرهبری یکی از اعضای شبکه یهود به نام #هری_دکستر_وایت که از دانشمندان #یهودی علوم مالی و فارغالتحصیل هاروارد بود، ناپایداری پوند استرلینگ طی سه دهه را بهانه کرد و با تضمین نرخ برابری هر اونس طلا با ٣۵ دلار، و با استفاده از فشار ناشی از بدهیهای اروپا به شبکه بانکداران #روچیلد و #فدرال_رزرو، پوند را از رده خارج کرد و حاکمیت اختاپوسی دلار را بهعنوان ارز مرجع جهانی و به نفع فدرال رزرو به تصویب رساند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نقش بانک مرکزی آمریکا در جنگ جهانی دوم (٢)
🏦 پروندهٔ جادوی پول و بانک (قسمت چهارم)
💥 حاکمان فدرال رزرو و رکود بزرگ
1⃣ #رکود_بزرگ در سال ١٩٢٩ و در پی سقوط آنی ارزش سهام #وال_استریت رخ داد؛ این سقوط ناشی از شوکی بود که صحنهگردانان وال استریت (خصوصاً صاحبان فدرال رزرو) بر این بازار وارد کردند.
2⃣ دو ماه قبل از #پنجشنبه_سیاه فدرال رزرو عرضهٔ پول را محدود کرد. سپس در ٢۴ اکتبر، بانکداران بزرگ نیویورک طیّ ٢۴ساعت از کارگزاران درخواست وصول مطالبات آنی کردند. این به معنی نیاز شدید به نقدینگی (در شرایط کاهش عرضه) و در نتیجه هجمه برای فروش سهام بود. اندکی قبل، غولهای وال استریت (مانند جان دی راکفلر، جی. پی. مورگان، جوزف کندی، برنارد باروخ و...) از بازار خارج شده بودند. بنابراین در شوک افزایش عرضه، بازار سقوط کرد.
3⃣ #لوئیس_توماس_مک_فادن در سالهای حساس ١٩٢٠ تا ١٩٣١ ریاست کمیسیون بانکداری و ارز کنگره آمریکا را برعهده داشت. وی منتقد جدّی فدرال رزرو بهشمار میرفت و سه بار مورد سوءقصد قرار گرفت و نهایتاً در سوم اکتبر ١٩٣۶ بهوسیلهٔ #زهر کشته شد.
4⃣ مکفادن در ١٠ ژوئن ١٩٣٢ طیّ سخنرانی در کنگره آشکارا بیان کرد:
👈 «این مسأله به هیچوجه اتفاقی نبود و رویدادی بهدقت برنامهریزی شده بهشمار میرفت… #بانکداران بینالمللی بهدنبال ایجاد شرایطی از یأس و ناامیدی بودند تا خود را زمامداران امور نشان دهند.»
5⃣ در ادامه با وجود نیاز اقتصادی جامعهٔ آمریکا به رونق و عرضهٔ پول در تنگنای اقتصادی، #فدرال_رزرو عرضهٔ پول را ٣٣درصد دیگر کاهش داد. #میلتون_فریدمن برندههٔ نوبل اقتصاد، طیّ مصاحبهای در ژانویه ١٩٩۶ گفت:
👈 «به یقین فدرال رزرو با کاهش یک سوم از مقدار پول در گردش از سال ١٩٢٩ تا ١٩٣٣، باعث رکود بزرگ اقتصادی شد.»
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter