نقش ژئوپلتیک غرب آسیا در نبردهای عصر ظهور؛ از منظر ادیان ابراهیمی.pdf
1.23M
📚 دانلود مقاله
✡️ نقش ژئوپلتیک غرب آسیا در نبردهای عصر ظهور از منظر ادیان ابراهیمی
✍️ نویسنده: امید وطندوست
📖 چکیده
🔸 مهمترین منطقهٔ ژئوپلتیکی جهان، غرب آسیا است که نقش مهمی در جغرافیای عصر ظهور دارد. مفهوم آخرالزمان نیز از کلمات کلیدی ادیان الهی بوده و در اسلام، یهودیت و مسیحیت تفاسیر مختلفی از کتب مقدس این ادیان در موضوع آخرالزمان رسیده است. از مهمترین نکاتی که در توصیف آیندهٔ جهان، خصوصاً دوران ظهور منجی وجود دارد، نبردهایی است که در آخرالزمان رخ خواهد داد. این مقاله در پی پاسخ به این سئوال است که؛ جایگاه و نقش ژئوپلتیک غرب آسیا در نبردهای آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی چیست و دیدگاههای علمای این ادیان چه شباهتها و تفاوتهایی داراست؟ در این تحقیق، از تحلیل محتوای بیش از ١۵٠٠ روایت در موضوع نشانههای ظهور و مباحث مرتبط با آخرالزمان و نبردهای آخرالزمانی، الهامگیری شده است. این مقاله برآن است تا با مطالعهای تطبیقی میان روایات رسیده از این سه دین در موضوع جنگهای آخرالزمان، نقش ژئوپلتیک غرب آسیا را در این مبارزات، مورد بررسی قرار دهد.
#⃣ کلیدواژهها: #خاورمیانه #غرب_آسیا #آخرالزمان #آرماگدون #سفیانی #امام_مهدی #کتاب_مقدس
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
23.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡️ پیامی از کنار قبر «اِستِر» در همدان به صهیونیستها
1️⃣ روز کوروش از کجا آمد؟! (روزی که فقط ۱۷ سال قدمت دارد!)
2️⃣ همکاری روزنامه شرق و حزب کارگزاران با یک بهایی!
3️⃣ سوءاستفاده اسرائیل از روز کوروش!
💥 من از کنار قبر مادرتون (اِستِر) بهتون میگم: ۲۵ سال دیگر که هیچ، شما ۱۰ سال آینده هم در منطقه حضور نخواهید داشت.
🔸 قسمتی از سخنرانی استاد حسن عباسی
🔸 ۷ آبان ۱۴۰۰ - همدان
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : دوشنبه
🌞 ۱٠ آبان ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢۵ ربیعالاول ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ١ نوامبر ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢۶ حِشوان ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
✍️ آغاز بیمارى منجر به #شهادت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها (١١ق)
✍️ صلح امام حسن علیهالسلام (۴١ق)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : سهشنبه
🌞 ۱۱ آبان ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢۶ ربیعالاول ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ۲ نوامبر ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢۷ حِشوان ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍️ صدور بیانیهٔ خائنانهٔ #بالفور / اولین گام برای تشکیل کشور جعلی #اسرائیل (١٩١٧م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : چهارشنبه
🌞 ۱۲ آبان ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٢۷ ربیعالاول ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ٣ نوامبر ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٢۸ حِشوان ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍️ تهاجم یهودیان صهیونیست به شهر و اردوگاه #خان_یونس در نوار غزّه و شهادت ٢٧۵ فلسطینی (١٩۵۶م)
🌍 مناسبتهای عبری
✍️ مرگ #هاراو_اورشرگا، یهودی #کابالیست ایرانی (۵۵۵۴عبری)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎬 طی دو هفتهٔ گذشته، تعداد زیادی از دوستان تقاضا داشتند که نقدی بر فیلم پر سرو صدای اخیر هالیوود، بهنام «تلماسه» (Dune) داشته باشیم. هرچند داستان این فیلم ناقص بوده و باید تا تکمیل آن در قسمت دوم، صبر کرد و طبیعتاً با وجود این نقص، امکان نقد کاملی وجود ندارد، اما برای اجابت درخواست شما عزیزان، تصمیم به انتشار نقدی بر این فیلم گرفتیم که آن را میتوانید از امشب در کانالهای مختلف اندیشکده مطالعات یهود مطالعه کنید.
✡️ نقد فیلم تلماسه (١)
💥 «منجی موعود» به روایت گوسالهپرستان نوین!
1️⃣ بالاخره بعد از چند ماه تبلیغات مستمر دربارهٔ حماسهٔ علمی-تخیلی #دنی_ویلنوو، فیلم #تلماسه (Dune) اکران شد و توجهات بسیاری هم از سوی تماشاگران و هم نویسندگان سینمایی دریافت کرد.
2️⃣ دومین اقتباس سینمایی از رمان معروف «تلماسه» اثر #فرانک_هربرت، همانطور که از بودجه و لجیستیکی که صرف ساخت آن شد و طبق انتظار از سوابق کاری دنیس ویلنوو، از لحاظ سینمایی چشمگیر از کار درآمده و به لحاظ محتوایی هم بسیار جذاب است.
3️⃣ «تلماسه» فیلم مهمی است و بهطور خاص برای ایرانیها بهعنوان قطب #تشیع، بسیار قابل توجه است. این مسأله، البته ربطی به برخی تفاسیر سادهدلانهٔ داخلی ندارد که اثر ویلنوو را فیلمی در تقدیس مفهوم #منجی و با نمادها و دلالتهای دینی پنداشتهاند!
4️⃣ «تلماسه» مهم است چون یکی از استراتژیکترین آثار سینمایی #منجیستیز یا «مسیحاستیز» (آنتیکرایست) دو دههٔ اخیر #هالیوود است و البته رندانه و هوشمندانه نعل وارونه میزند و خود را «منجیگرایانه» و در جبههٔ «حق» مینمایاند!
✍️ نویسنده: سهیل صفاری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ نقد فیلم تلماسه (٢)
💥 «منجی موعود» به روایت گوسالهپرستان نوین!
1️⃣ در فیلم، «پائول» بهعنوان کسی که #منجی آینده است، تحتالحمایه #مادر خود جسیکا است که خود او نیز تحتالحمایه خواهران #بنیجزریت (سازمان #کهانت در امپراتوری) قرار دارد.
2️⃣ پائول در «رؤیاهای صادقه»اش توسط دختری از بادیهنشینان موسوم به «فِرِمن» هدایت میشود. حتی #تثلیت معروف مسیحیت (پدر، پسر، روح القدس) در فیلم، تبدیل به (مادر، پسر، لسانالغیب) میشود.
3️⃣ بنیجزریت هم یک نهاد کاملاً #زنانه است که هیچ مردی حق عضویت در آن را ندارد. طبق داستان، قرار بود طبق تعلیمات بنیجزریت، جسیکا یک دختر به دنیا بیاورد که در آینده تبدیل به #انسان_کامل مد نظر بنیجزریت شود، لیکن جسیکا به عشق شوهرش، پسری به دنیا میآورد.
4️⃣ قوم موسوم به «فِرِمِن» در نوول و فیلم #تلماسه، بهشدت به اعراب بادیهنشین شباهت دارند و بهخاطر زیست در شرایط صعب بیابان، خشن و زمخت و بیگانه با تمدن هستند. آنها پرستندگان کِرم عظیمالجثهای بهنام #شای_هولود [شیءالخلود (شیء جاودانه)] هستند که سلطان واقعی سیارهٔ «آراکیس» است.
✍️ نویسنده: سهیل صفاری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ نقد فیلم تلماسه (٣)
💥 «منجی موعود» به روایت گوسالهپرستان نوین!
1️⃣ بازیگر نقش منجی، #تیموتی_شالامی از طرف مادر #یهودی است. در داستان فیلم هم او بیش از پدر، به #مادر وابسته است و توسط مادر تربیت میشود. در #یهودیت، بر اساس #تلمود وراثت خون یهودی از مادر اصل است.
2️⃣ خاندان آتریدیس به حکم «امپراتور» به سیارهای سراسر بیابانی و لمیزرع منتقل میشود. یکی از مهمترین اسطورههای دینی #یهود، سرگردانی در بیابان (وادی تیه) به امر «یَهُوَه» است.
3️⃣ خط الحادی فیلم دنی ویلنوو دقیقاً همینجا عیان میشود. طبق روایت #عهد_عتیق، و تأیید قرآن کریم، خداوند بهخاطر نافرمانیها و بهانهگیریهای مستمر #بنیاسرائیل، ورود به #سرزمین_مقدس را تا ۴٠سال بر آنان ممنوع میکند و سرگردانی آنها در بیابان آغاز میشود.
4️⃣ در روایت الحادی فیلم #تلماسه، امپراتور، خاندان آتریدیس را به حکمرانی «آراکیس» (که بیابانی بی آب و علف و سوزان است) مأمور میکند و خیلی زود درمییابیم که این در واقع تنبیهی از جانب امپراتور بوده است.
5️⃣ یکی از بزرگترین گناهان بنیاسرائیل که خشم الهی را برانگیخت، گرد آمدن این قوم در غیاب موسی (ع) حول #گوساله_سامری و پرستش آن بود. اینجاست که تصویر «گاو» روی قبر بزرگ خاندان آتریدیس و تأکید بر سر گاو که در بالاترین ارتفاع در مقر حکمرانی لتو آتریدیس نصب شده و همچنین مجسمهٔ گاو خشمگین متعلق به پائول، معنا پیدا میکند.
✍️ نویسنده: سهیل صفاری
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter