✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق (5)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت دوم)
1⃣ تأکیدهای مدام منتقدان فرهنگی و سینمایی کشور، بر این مهم که محتوای فیلمها با هنجارهای جامعه اسلامی ایران در تضاد است را میبایست بهعنوان دلیلی روشن بر عزم جدی متولیان #سینمای_ایران در عصر پهلوی برای تغییر #سبک_زندگی مردم مسلمان ایران قلمداد نمود.
2⃣ به این ترتیب این روند ادامه پیدا میکند تا آنکه نخستین فیلم ناطق صنعت سینمای ایران با عنوان #دختر_لر که بهوسیله #اردشیر_ایرانی و #عبدالحسین_سپنتا، از مجموعه #پارسیان_هند ساخته شده بود در ۳۰ آبان ۱۳۱۲، به روی پرده سینماهای ایران میرود و صنعت سینمای ایران را به مرحلهی جدیدی وارد میسازد.
3⃣ فیلم «دختر لر» با نام اصلیِ «ایران دیروز، ایران امروز» هرچند فیلمی پروپاگاندا برای نشان دادن پیشرفتِ کاذب ایران در دورهی رضاخانی است، اما در آن میتوان تابوشکنیهای بسیاری چون رقص یک زن ایرانی در کابارهای در خوزستان را شاهد باشیم.
4⃣ اینگونه بود که پروژهی #تابوشکنی از جامعه اسلامی ایران در قالب ترسیم روابط زن و مرد و همچنین رقاصی و مطربی و… بهواسطه این دست فیلمها کمکم وارد جامعه ایران میشود و این در حالیاست که روابط خارج از عرف زن و مرد و همچنین رقصیدن در جامعه آن روزهای ایران در ملاء عام امری پسندیده بهشمار نمیآمد، حال چه برسد که بخواهد بهصورت عمومی نمایش داده شود.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/GBrBms
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ «نیلا کرم کوک» را اولین مسئول اداره سانسور وزارت کشور در ایران میدانند. این مأمور اداره اطلاعات جنگی آمریکا کارمند رسمی دولت ایران بود تا بتواند بر امور تبلیغاتی ایران نظارهگر باشد و نیازهای رسانهای متفقین را در ایران محقق کند. کوک بعد از اداره سانسور، استودیوی «احیای هنرهای ایران باستان» را تأسیس و در آنجا آموزشگاههای رقص و هنرپیشگی به راه انداخت!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق (6)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت دوم)
1⃣ در همین ایام مستشاران فرهنگی فرانسه و انگلستان و آمریکا برنامه دیگری برای #سبک_زندگی ایرانی پیریزی نمودند و #نیلا_کرم_کوک (Nilla Cram Cook) بهعنوان کاردار فرهنگی سفارت ایالات متحده مأمور شد تا اقدامات تابوشکنانه فرهنگی را در جامعه اسلامی ایران پیگیری نموده و از طریق تولیدات فرهنگی و بالاخص سینمایی، رقص و اختلاط روابط میان زن و مرد و… را بهعنوان نیاز جامعه ایران معرفی كند!
2⃣ «نیلا کرم کوک» در حوزه فرهنگ و هنر ایران، فعالیتهای متنوعی را عهدهدار گردید، که از آنجمله میتوان به نقش ویژهی او در #سینمای_ایران و عهدهداری ریاست #ممیزی تئاتر و سینما اشاره نمود. مسئولیتی ویژه که پس از ورود متفقین به ایران در سال ۱۳۲۰، بر عهده وزارت داخله (کشور) گذاشته شد و دایرهای با عنوان اداره نمایشها در این وزارتخانه ایجاد گردید که البته در آن زمان موارد ممیزی بیشتر حول منافع آمریکا و انگلستان بود و موارد اخلاقی و… نادیده گرفته میشد. در نهایت بهعلت کثرت موارد غیر قابل قبول و پیگیری و فشار مطبوعات، نیلا کرم کوک از سمتش برکنار میشود.
3⃣ نیلا کوک را اولین مسئول اداره #سانسور وزارت کشور پس از شهریور ۱۳۲۰ در ایران میدانند. این مأمور اداره اطلاعات جنگی آمریکا کارمند رسمی دولت ایران بود تا بتواند بر امور تبلیغاتی ایران نظارهگر باشد و نیازهای رسانهای متفقین را در ایران محقق کند. کوک بعد از اداره سانسور، استودیوی «احیای هنرهای ایران باستان» را تأسیس و در آنجا آموزشگاههای رقص و هنرپیشگی به راه انداخت.
4⃣ نیلا کرم کوک در مقطعی مدیرکل هنرهای وزارت فرهنگ در حكومت #پهلوی بود و بخش سرویسهای خارجی رادیو تهران را اداره میكرد؛ وی همچنین فعالیت مستمر و ویژهی خود را با #سازمان_پرورش_افکار عمومی ادامه داد؛ سازمانی که در سال ۱۳۱۷ بهدستور #رضاشاه و بهمنظور دستیافتن به #یکسانسازی_ملی در ایران تأسیس شد و نیلا کرم کوک در دوران مأموریت خود در ایران همکاریهای ویژهای را در حوزه تئاتر و نمایش با این سازمان داشت و به پیگیری برنامههای رقص در مدارس و مراکز آموزشی مبادرت ورزیده و در تأسیس نخستین مدرسه مُدرن اُپرا در ایران نقش موثر و فعالی را ایفا نمود.
5⃣ این آموزشگاه شرایط را برای ورود رقص به #سینما، هنر و جامعه ایرانی مهیا کرد. تابوشکنیای که بعدها تبدیل به عادت هر فیلمی در سینمای ایران گردید و بهعنوان مشخصهی #فیلمفارسی موجب شد تا اصولاً فیلمی که در آن صحنههایی از رقصیدن زنی وجود نداشته باشد در سینمای قبل از انقلاب بهندرت دیده شود و همین عادت، به محفل و جشنهای ایرانی هم نفوذ نموده و سبک مهمانیهای ایرانی را در قشر خاصی از ایرانیان به نحو ویژهای کاملا دگرگون ساخت.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/GBrBms
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تابوشکنی به سبک سینمای رضا قزاق (7)
🎬 تابوشکنی مرحلهای در سینمای ایران (قسمت دوم)
1⃣ فیلم سینمایی «طوفان زندگی» به کارگردانی «علی دریابیگی»، محصول سال ۱۳۲۷ را میبایست نخستین اثر سینماییِ بهاصطلاح #فیلمفارسی قلمداد نمود که ماجرای عشق و عاشقی دختر و پسری جوان در یک مجلس موسیقی و آوازخوانی را حکایت میکرد؛ اثری شاخص در #سینمای_ایران که بهکلی با باورهای مذهبی و سنتی ایران مغایر بود و ساخت آن توسط فارغالتحصیلی از مدرسه آمریکاییان و مدرسی از سازمان پرورش افکار، کاملاً دیکته شده به نظر میرسید.
2⃣ بر این اساس پهلوی اول و دوم بهوضوح میخواستند در #سازمان_پرورش_افکار، رویکرد و باورهای مردم را به سمتی که خودشان به آن مایل بودند، بکشانند. اگرچه این فیلم بهدلیل هنجارشکنیهایی که داشت توسط مردم آن روزگار پذیرفته نشد و حتی موجبات ورشکستگی کمپانی تولید کنندهاش، یعنی «میترا فیلم» را نیز فراهم آورد.
3⃣ این تابوشکنیها تا جایی ادامه پیدا کرد که در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰، نمایش صحنههای غیراخلاقی و مفسدهآمیز و یا قصههایی که رکن اساسی آنها فحشا و روابط نامشروع بود، پرده تمام سینماها را اشغال کرده بود و این روند #تابوشکنی از صحبت درباره رقصیدن دختری در کابارهها در فیلمهایی همچون «دختر لر» شروع و تا برهنه شدن و نزدیکی در فیلم «کلبهای آن سوی رودخانه» پیش رفته و جامعه اسلامی ایران را متاثر از خود ساخته بود.
4⃣ «کلبهای آنسوی رودخانه»، اثری سینمایی به نویسندگی و کارگردانی «احمد شیرازی» و بر اساس داستانی از «منوچهر مطیعی» بود که در سال ۱۳۵۰ در سینمای ایران تولید گردید و برای نخستین بار، بازیگر زن این اثر سینمایی، یعنی خانم #زری_خوشکام، بهعنوان نخستین زن ایرانی در مقابل دوربین کارگردان برهنه و عهدهدار ایفای نقش و بازی صحنههای سکسی اثر گردید! شایان ذکر است که تا پیش از این عموماً بازیگران زن خارجی به ایفای نقشهای سکسی و برهنگی در آثار فیلمفارسی مبادرت میورزیدند.
5⃣ البته باید توجه داشت که ساز و کار تابوشکنی جز این را برنمیتابد. سودجویی عدهای که با ترفند گذر از خطوط قرمز سیاسی و اخلاقی سعی میکنند علاوه بر به انحراف کشیدن جامعه به سمت #سبک_زندگی مورد پسند خود، شرایط را جهت پیش بردن اهداف سیاسی مطبوع خود فراهم آورند.
✍ سید وصال مهدوی
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/GBrBms
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نفرت جهانی از یهود (1)
1⃣ در سال 1649 #اولیور_کرامول حمایت مجلس انگلستان را برای اعدام #چارلز_اول به اتهام خیانت به کشور کسب مینماید.
2⃣ پس از آن کرامول به #یهودیان اجازه میدهد تا بار دیگر وارد #انگلستان شوند.
3⃣ این عمل در واقع فرمان اخراج همیشگی #یهودیان از انگلستان را که در سال 1290 توسط #ادوارد_اول صادر شده بود لغو میکرد.
4⃣ انگلستان اولین کشوری نبود که #یهودیان را از قلمرو خود اخراج میکرد.
5⃣ در ادامه فهرست ناقصی از مناطقی آمده است که #یهودیان در طی یک هزار سال گذشته، گاهی اوقات یا به دفعات از آنجا اخراج شدهاند:
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/tanafor
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نفرت جهانی از یهود (2)
🎯 #برنارد_لازار نویسندهی مشهور #یهودی در کتاب خود با عنوان «احساسات یهودستیزی در تاریخ و علل آن»، در خصوص #اخراج_یهودیان از قلمروهای مختلف مینویسد:
✍ «اگر این خصومت یا حتا نفرت تنها در یک دورهای خاص و یا در یک کشور خاص نسبت به یهودیان ابراز میشد، روشنکردنِ علل محدود این بیزاری کاری بس آسان میبود؛ اما برعکس، این جماعت در هر جامعهای که اقدام به تشکیل اجتماع دادند، مورد نفرت واقع شدند؛ بنابراین:
1⃣ از آنجا که دشمنان یهودیان از نژادهای مختلف بودند،
2⃣ از آنجا که آنان در کشورهایی بسیار دور از یکدیگر سکونت داشتند،
3⃣ از آنجا که قوانین مختلفی بر آنان حکمفرما بوده و تحت نفوذ اصول متضادی بودهاند،
4⃣ از آنجا که نه اخلاق مشابهی داشتند و نه رسم و رسوم یکسانی،
5⃣ از آنجا که الهامبخش آنان گرایشات ناهمانندی بود که قدرت قضاوت همسان را از آنان سلب میکرد،
👈 پس علت اصلی احساسات ضدیهودی، همواره از وجود خود قوم اسرائیل نشأت گرفته است، نه آنانی که بر ضد این قوم به مبارزه پرداختهاند.»
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/tanafor
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ نفرت جهانی از یهود (3)
✍ پروفسور جسی اچ. هولمز در کتاب خود تحت عنوان «یهودیان امریکایی»، مینویسد:
1⃣ بعید به نظر میرسد خصومت در قبال یهودیان در جایجای نقاطی از این جهان که یهودیان و غیریهودیان با هم معاشرت دارند، تنها یک پیشآمد بوده باشد.
2⃣ از آن جایی که یهودیان جزو مشترک این وضعیت به حساب میآیند، در ظاهر اینگونه به نظر میرسد که دلیل این مسئله از خود آنان نشأت میگیرد تا گروههای بسیار مختلفی که چنان احساس بیزاری را نسبت به آنان ابزار میدارند.
📖 متن مقاله در سایت اندیشکده:
👉 http://yon.ir/tanafor
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ لیبرالیسم نخست فرد را بر جمع مقدم میدارد و با اصالت بخشیدن به فرد، معتقد میگردد که جامعه بهخاطر فرد بهوجود آمده نه فرد برای جامعه و در نتیجهی این تصور است که پذیرش هرگونه ساختارهای جمعیِ از پیش بر جا مانده، همانند مذهب، خانواده، قومیت و در مجموع سنتهای اجتماعی، اموری فاقد ارزش تلقی میشوند!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ فردگرایی اخلاقی در عصر کازابلانکا (1)
🎯 تجربهای چهلساله از #لیبرالیزاسیون_دولتی (قسمت سوم)
1⃣ همانگونه که در قسمت اول این مقاله به استحضار رسید، #لیبرالیسم (Liberalism) روشی است که مبتنی بر آن، فرد در انجام امور خود از آزادی مطلق برخوردار بوده و با اعتقاد کامل نسبت به مباح بودن تمامی امور و شئون زندگی، رویکرد خود را مبتنی بر #اباحهگری تنظیم مینماید و در این مسیر هیچ امر و نهیی را در زندگی برنمیتابد و هیچ واجب و حرامی را مشروع نمیانگارد.
2⃣ موضوعی که با اصول فکری ویژه و مبانی شاخصی شناخته میشود که شاید اصلیترین و مهمترین آن را بتوان #فردگرایی (Individualism) و اصالت بخشیدن به فرد دانست، که پیش از این و در قسمت دوم این مقاله، سعی شد تا برخی از جوانب این تفکر بررسی شده و مشخص شود که مبتنی بر نظریهی فردگرایی، فعل و انفعالهایی که میان انسانها صورت میگیرد، از ماهیتی واقعی برخوردار نبوده و شکلگیری جوامع و اجتماعات انسانی، مرکبِ واقعی محسوب نمیشود.
3⃣ این اساس، همهی پدیدههای اجتماعی را موضوعاتی قابل تبیین و همراه با توجیههایی روانشناسانه تبیین مینماید و در مجموع سبب میشود تا فرد بر مسندی طاغوتی نشسته و ادعای خدایی نماید و منفعت خویش را بر مصلحتِ وحیانیِ جامعهی بشری رجحان بخشد.
4⃣ بهعبارت دیگر، مسلک #لیبرال (Liberal)، نخست فرد را بر جمع مقدم میدارد و با اصالت بخشیدن به فرد (Individualism)، معتقد میگردد که جامعه بهخاطر فرد بهوجود آمده نه فرد برای جامعه و در نتیجهی این تصور است که پذیرش هرگونه ساختارهای جمعیِ از پیش بر جا مانده، همانند مذهب، خانواده، قومیت و آیینها و در مجموع سنتهای اجتماعی، اموری فاقد ارزش تلقی میشوند که اسباب استیلای تام بر فردیت انسانها را محقق و آزادی مطلق آدمی را مخدوش میسازند!
✍ نویسنده: م. شاهحسینی
📖 متن کامل مقاله را اینجا مطالعه كنيد:
👉 goo.gl/eNTxgG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ اگر چه فردگرایی و اصالت بخشیدن به فرد، با نظریات فیلسوفانی همچون «توماس هابز» و «آدام اسمیت» تبیین و شناخته شد، اما در واقع این صنعت سینمای غرب و بالاخص سینمای هالیوود است که با ساخت فیلمهایی همچون «کازابلانکا» به تبیین شاخصههای فردگرایی در جوامع لیبرال مبادرت میورزد!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ فردگرایی اخلاقی در عصر کازابلانکا (2)
🎯 تجربهای چهلساله از #لیبرالیزاسیون_دولتی (قسمت سوم)
1⃣ اگر چه #فردگرایی (Individualism) و اصالت بخشیدن به فرد، در فلسفه سیاسی و اقتصادی، با نظریات فیلسوفانی همچون «توماس هابز» و «آدام اسمیت» تبیین و شناخته شد، اما در واقع این صنعت سینمای غرب و بالاخص سینمای #هالیوود است که به تبیین شاخصههای فردگرایی در جوامع لیبرال مبادرت میورزد.
2⃣ بهعنوان نمونه، #کازابلانکا (Casablanca) اثر سینمایی شاخصی است که در طی جنگ جهانی دوم و در اوج دوران «نبرد آتلانتیک» یعنی در سال ۱۹۴۲م ساخته شد و پردهی نقرهای سینما را به تسخیر خود درآورد؛ فیلمی تبلیغاتی برای ایالات متحده آمریکا که طی آن هالیوود توانست از همان ابتدای فیلم سخن از نگاه حسرتبار اروپایِ دربند به آمریکای آزاد و #سبک_زندگی_آمریکایی را به مخاطبان خود حقنه نماید!
3⃣ در پایانِ فیلم نیز، شخصیت اصلیِ فیلم یعنی «ریک بلین» با بازی شاخصِ #هامفری_بوگارت (Humphrey Bogart) را بهعنوان نماد ایالات متحده، در قامت #منجی و نجاتدهنده برای اروپا میبینیم كه بهواسطهی او، «ویکتور لازلو»، رهبر جنبش پایداری چکسلواکی که نازیها همهجا دربهدر به دنبالش هستند، از چنگال نازیهای خونآشام نجات مییابد!
4⃣ کازابلانکا بهصورت کاملاً واضحی اقدام به بسط و ترویج «سبک زندگی آمریکایی» میکند و در این میان با برجسته نمودن #اصالت_فرد (Individualism) سعی میکند تا بهرهجوییِ ممدوح و بیاعتناییِ مثبت به هر نوع ایدئولوژی و عقیدهی جمعباورانه را در سبک زندگیِ تراز و آرمانیِ انسان آمریکایی ترسیم کند و با اصل قرار دادن موضوعِ فردیّت، ارزش روابط اجتماعی را نه بر پایهی یک آرمان اجتماعی، بلکه بر پایهی ارتباط نزدیک افراد ترویج نماید.
✍ نویسنده: م. شاهحسینی
📖 متن کامل مقاله را اینجا مطالعه كنيد:
👉 goo.gl/eNTxgG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تغییر «ریک بلین» (شخصیت اصلی فیلم کازابلانکا) و تبدیل او به یک مبارز عملگرا در انتهای فیلم را میبایست در راستای تجلّی فردگرایی لیبرالهای آمریکایی و بهمثابه تغییر رفتار این کشور در مقطع حساس جنگ جهانی دوم ارزیابی نمود، مقطعی که ایالات متحده آمریکا به کمک متحدانِ اروپاییِ خود شتافت و با دفع تهدید نازیها، سعی نمود تا زندگی فردگرایانه و سبک زندگی آمریکایی را به جهانیان حقنه نماید!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ فردگرایی اخلاقی در عصر کازابلانکا (3)
🎯 تجربهای چهلساله از #لیبرالیزاسیون_دولتی (قسمت سوم)
1⃣ ارتباطی که در فیلم #کازابلانکا بر بستر عشقِ مثلثی ریک بلین و ویکتور لازلو به همسر ویکتور، یعنی «ایلسا لاند» (Ilsa Lund) ظهور و بروز مییابد، سبب میشود تا دو دیدگاه «فردگرا»ی ریک و «جمعگرا»ی ویکتور با یکدیگر مشارکت نمایند. البته مشاركتی نه بهمنظور پیگیری یک آرمان مشترک اجتماعی، بلکه بهسبب ارتباط نزدیک افراد و گرهخوردنِ علایق ریک و ویکتور بر شخصیت زن محور داستان که بهعنوان بهرهی عاشقانهی ریک بلین در زندگی فردگرایانهاش معرفی میشود.
2⃣ پس اگر چه «ریک بلین» فردگرا، در ظاهر با فداکاریِ خود، طرز فکرِ جمعباورانهی «ویکتور لازلو» را از چنگال نازیها نجات میدهد، اما در واقع فیلم سعی میکند تا ماهیت این فداکاری را نه در پذیرش طرز فکرِ جمعگرا، بلکه در اصالت بخشیدنِ افراطی به بنیانهای فردیّت و ظهور و بروز عشق مثلثی و عمیق ریک به «ایلسا لاند» معرفی نماید!
3⃣ «ایلسا لاند»ی که اگرچه در حال حاضر همسر «ویکتور لازلو» است اما در واقع عشقِ اول و اصلیِ «ریک بلین» بوده و در حال حاضر ضمن حفظ علایقِ خود به ریک، به هیچ عنوان آرمانهای شوهرش را تایید نمیکند و به نمودی از #سبک_زندگی فردگرایانه و بهرهی اصلی ریک در زندگی مبدل گردیده است.
4⃣ از این جهت، تغییر «ریک بلین» و تبدیل او به یک مبارز عملگرا در انتهای فیلم را میبایست در راستای تجلّی #فردگرایی لیبرالهای آمریکایی و بهمثابه تغییر رفتار این کشور در مقطع حساس جنگ جهانی دوم ارزیابی نمود، مقطعی که ایالات متحده آمریکا به کمک متحدانِ اروپاییِ خود شتافت و با دفع تهدید نازیها، سعی نمود تا زندگی فردگرایانه و #سبک_زندگی_آمریکایی را به جهانیان حقنه نماید و در این میان پلان پایانی کازابلانکا و ارائهی وجههی #مسیحگونه از «ریک بلین» را میتوان اوج این تصویرسازی قلمداد نمود.
✍ نویسنده: م. شاهحسینی
📖 متن کامل مقاله را اینجا مطالعه كنيد:
👉 goo.gl/eNTxgG
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ اتحاد مؤسسات محیط زیستی با اسرائیل (1)
🎯 برای «به زانو درآوردن ایران بدون حمله نظامی»
1⃣ #توماس_کاپلان سرمایهگذار لابی صهیونیستیِ «اتحاد علیه ایران هستهای» و تأسیسکنندهی موسسه محیط زیستیِ #پنترا، معتقد است: برای به زانو درآوردن ایران باید ابتدا یک راه غیرنظامی را در پیش گرفت.
2⃣ کاپلان از بهترین ابزاری که در اختیارش بوده استفاده کرده و آن هم پشتیبانی از موسسهای بهظاهر محیط زیستی به نام #میراث_پارسیان بوده است.
3⃣ مؤسسهای که به بهانهی «حفاظت از محیط زیست» در پهنهی سرزمینیِ ایران بهدنبال #جاسوسی از اماکن نظامی و حساس بوده است.
4⃣ سال گذشته و در چنین ایامی دادستان تهران از انهدام یک #شبکه_جاسوسی خبر داد که با پوشش محیط زیستی اقدام به جمعآوری اطلاعات طبقهبندی شده از مراکز حساس و ارسال آن به خارج از کشور کرده است. شبکهی مذکور که توسط #اطلاعات_سپاه شناسایی و منهدم شده است تحت نظر #اسرائیل و عوامل منطقهای آن بوده است.
5⃣ اخیراً دادستان تهران عنوان اتهامیِ ۴ نفر از اعضای این شبکه را «افساد فی الارض» معرفی کرد و دادستان کل کشور نیز با تأیید این اتهام، بر #نفوذ و جاسوسی توسط اعضای این شبکه و برخورد جدی و قاطع در این خصوص تاکید کرد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter