eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.3هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
687 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠 رابطین خوب آمریکا (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم) 🌐 جاسوسان در تهران (2) 1⃣ سال 1374 انتشار مقاله «در جستجوی میانجی» در ماهنامه پَر (چاپ آمریکا) به قلم رازگشایی کلیدی‌ای به شمار می‌رفت. 2⃣ دیگر تردیدی باقی نماند که پروژه صرفاً یک تکاپوی سیاسی است، نه یک کوشش آکادمیک. 3⃣ احمدی با شرح «نقش کلیدی حلقه‌های میانجی» در میان و تأثیر آنان بر پروژه‌ی صلح خاورمیانه، به تاثیرگذاری سیاستمداران میانجی برای تغییر ساختارهای کلان در جمهوری اسلامی می‌پردازد: 4⃣ شاید کسی که در جستجوی به ساختار هیئت حاکمه جمهوری اسلامی ایران و گروه‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی آن طیف می‌نگرد، حداقل بر روی 2 گروه تأمل می‌کند: اول، و گروه بازرگان؛ دوم، و پیروانش در ! 5⃣ چند سال بعد یکی از ستون‌نویسان روزنامه عصر آزادگان، بر تحلیل رامین احمدی صحه گذاشت و سروش و کیان را یک «حلقه‌ی اتصال» دانست. در مقاله «107 نفر» می‌نویسد: 6⃣ اما فراتر از یک نشریه‌ی تئوریک (که مانند دستگاه تئوری‌پرداز «روشنفکران دینی» عمل می‌کرد) جریان‌های متفاوت نسل جدیدی شد که در حال قوام و شکل‌گیری بود. 7⃣ با آغاز هفته‌ی دوم تیرماه 1374 به رفت تا به سخنرانی‌‌ای درباره «تقابل ارزش‌های غرب با ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران» بپردازد و در نشستی سرّی با مقامات دولتی اروپا حضور یابد!! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ ایجاد دموکراسی در کشور تنها از طریق تمایزگذاری بین «ذات مذهبی شریعت» و «ذات سیاسی حکومت» ممکن است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 رابطین خوب آمریکا (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم) 🌐 جاسوسان در تهران (2) 1⃣ با آغاز هفته‌ی دوم تیرماه 1374 به آلمان رفت تا به سخنرانی‌‌ای درباره «تقابل ارزش‌های غرب با ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران» بپردازد و در نشستی سرّی با مقامات دولتی اروپا حضور یابد!! این سفر آبستنِ جنجالی بی‌سابقه بود. 2⃣ خبر سفر سروش در بامداد 13تیر1374 از فرودگاه مهرآباد به مقصد فرانکفورت را هیچ نشریه‌ای منعکس نکرد و همه جوانب احتیاطی برای پنهان ماندن آن توسط یک «حلقه‌ی امنیتی» با تجربه رعایت می‌گشت، 3⃣ اما مدیر مسئول به محض دریافت گزارشی از یک منبع موثق درباره‌ی جلسه سرّی سروش با انجمن سیاست خارجی آلمان در شهر بُن پیگیری‌های خبری خود را آغاز کرد. دریافت یک خبر محرمانه‌ی فوری بر اهمیت سوژه افزود: 4⃣ «آقای هوبل، از اعضاء هیئت مدیره این انجمن گفت که به درخواست آقای دکتر سروش خبرنگاران و افراد غیر در این جمع «حق شرکت» ندارند و تأکید خیلی زیادی کردند که موضوعات مطروحه در این گردهم‌آیی نیز «نباید به هیچ وجه» در مطبوعات انعکاس یابد»!! 5⃣ (مدیر مسئول کیهان) یک قدم جلوتر حرکت می‌کرد و از محتوای سخنرانی سروش زودتر از انتشار متن تحریف‌شده‌اش در مجلات خارجی مانند ماهنامه کار (ارگان سازمان فدائیان خلق) خبر داشت؛ بنابراین وقتی خطر را حس کرد، به تعقیب این سوژه پرداخت و بعدها ناگفته‌های تکان‌دهنده‌ای از آن را فاش ساخت. 6⃣ سروش در جلسه محرمانه خود با سیاستگذاران وزارت امور خارجه آلمان و اعضاء پیوسته‌ی انجمن سیاست خارجی آلمان گفت موضع کنونی طیفی از سیاستمداران کشور در برابر در قیاس با اوایل انقلاب «تعدیل» و تا حدود قابل ملاحظه‌ای «منطقی» شده است. او اظهار داشت «سیاست غرب‌گریزی کور مقاطع اولیه انقلاب که در بین روشنفکران ایران به سنت بدل شد، اینک با روی‌آوری به فلسفه غرب، فلسفه مارتین هایدگر و هگل، به مرزکشی آگاهانه بین هویت اسلامی و غرب تبدیل گشته است»!! 7⃣ سروش در این نشست سرّی مقولانی از قبیل راسیونالیسم، لیبرالیسم، تقدم جان بر عقیده، سعادت دنیوی، شک‌گرایی و سکولاریزم را از ارکان برشمرد و یقین‌گرایی، تقدم عقیده بر جان و میل به سعادت اخروی را از ارکان معرفی کرد. 8⃣ در یک بخش مهم از این جلسه‌ی محرمانه، عبدالکریم سروش از تمایل سیاستمداران پُرنفوذ و روشنفکران مؤثر به تز می‌گوید که آن را می‌توان نمونه‌‌ای بارز از آهنگ شتابان پروژه در ایران دانست. 9⃣ پدر معنوی اصلاح‌طلبان در شهر بُن به دولتمردان برجسته‌ی آلمانی مانند هلموت کهل مژده می‌دهد: مسئله «تجدیدنظر در نهاد حکومت» بین روشنفکران و حتی سیاستمداران پرنفوذ (کارگزاران سازندگی) به بحث و تبادل‌نظری جدّی دامن زده که برای آینده حکومت اسلامی ایران بسیار مهم است. ایجاد در کشور تنها از طریق تمایزگذاری بین «ذات مذهبی شریعت» و «ذات سیاسی حکومت» ممکن است. «درآمیختگی شریعت و سیاست» برای اسلام و حکومت، هر دو زیان‌بخش است!! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ امضاءکنندگان نامه‌ی «107 نفر» از محدودیت‌های عبدالکریم سروش شکایت کردند و هاشمی رفسنجانی نیز دستور پیگیری سریع داد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 رابطین خوب آمریکا (4) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت دوم) 🌐 جاسوسان در تهران (2) 1⃣ از ابتدای دهه‌ی 1370 «زنگ خطر» را به صدا درآورده بود و هفته‌نامه کیهان هوایی نیز روز 21 تیرماه و یک هفته پس از سفر محرمانه‌ی سروش به آلمان، گزارشی مفصل از اهداف و انگیزه‌های آن چاپ کرد. 2⃣ طبیعتاً افشای یک جلسه محرمانه که با ترتیبات امنیتی منحصر به فرد برنامه‌ریزی و برگزار شده است، سیستم اطلاعاتی کشور را حساس می‌کرد و سروش را در موقعیت یک قرار می‌داد. 3⃣ از این‌رو چند اقدام سلسله‌وار برای سرپوش گذاشتن روی ماجرای «رسوایی امنیتی سروش» انجام شد: 4⃣ اتفاق اول به فاصله‌ی کوتاهی رخ داد و روز 3 مرداد 1374 انتشار «نامه‌ی سرگشاده 107 نویسنده، روشنفکر و سیاستمدار» به رئیس جمهور در حمایت از سروش بستر تازه‌ای را برای تحلیل ابعاد دیگر ماجرا به وجود آورد. 5⃣ نقش چهره‌های برجسته‌ی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در تهیه و نشر این نامه‌ی سرگشاده نقشی برجسته به چشم می‌آمد؛ خصوصاً با حضور بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاج‌زاده، هاشم آغاجری و مهمتر از آنان کسی که کنار سروش می‌توانست یک حلقه‌ی سیاسی بسازد: که روزگاری با (معروف به سعید اسلامی، عنصربرجسته‌ی امنیتی) در وزارت اطلاعات همکاری داشت و با اسم مستعار جهانگیر صالح‌پور در می‌نوشت. 6⃣ غیر از امضاء مدیران مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مثل محسن کدیور و عباس عبدی، این نامه امضاء یک سیاستمدار مرموز دولت هاشمی رفسنجانی یعنی (رئیس شرکت ملی فولاد ایران) را پای خود داشت. فقط یک سال بعد بسیاری از این افراد در ستاد انتخاباتی معروف به «به آفرین» برای حمایت از کاندیداتوری گردهم آمدند. 7⃣ امضاءکنندگان نامه‌ی «107 نفر» به رئیس جمهور از محدودیت‌های برای سخنرانی در دانشگاه‌های کشور شکایت کردند و نیز در حاشیه نامه خطاب به سیدمصطفی میرسلیم (وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی) دستور داد: «بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی سریعاً پیگیری کند.» 8⃣ فردای انتشار نامه سرگشاده به رئیس جمهور، با انتشار یادداشتی در کیهان نوشت این نامه برای سرپوش گذاشتن روی رسوایی امنیتی سروش است: ✍ اگر موضوع سخنرانی آقای سروش مباحث «علمی» بوده است، چرا درخواست «جلسه سرّی» و «محرمانه» کرده‌‌اند؟! مگر مطالب علمی را درگوشی و سرّی مطرح می‌کنند؟! بالاخره بعد از افشای این ماجرا -که هرگز احتمال آن را نمی‌دادند- و بعد از روبه‌روشدن با سوالات فراوانی که درباره این اقدام مشکوک مطرح شده بود، آقایان به فکر چاره افتاده و برای آنکه این «ماجرای رسواکننده» را تحت‌الشعاع قرار دهند، با «دستپاچگی» اعلامیه (نامه) فوق‌الذکر را تهیه و پخش کرده‌اند تا به زعم خود «علاج واقعه» را قبل از وقوع کرده باشند!! 9⃣ سرانجام وزارت امور خارجه آلمان وادار گشت تا با صدور بیانیه‌ای درباره‌ی این جلسه جنجالی توضیح بدهد. بیانیه صریحاً تأیید کرد که سفر عبدالکریم سروش به دعوت رسمی و برای [!!] مقامات وزارت خارجه این کشور با این شخصیت ایرانی انجام شده است. 🔟 و این‌گونه بود که جناح سیاسی حامی با رسوایی نابه‌هنگامی مواجه شدند؛ نه یک رسوایی سیاسی ساده، یک رسوایی سیاسی امنیتی که بلافاصله معنای را به ذهن تحلیلگران زبده اطلاعاتی متبادر می‌ساخت. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/artseri2 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ تنها 2 گروه دعوت به پلورالیسم و جامعه مدنی می‌كنند: 1. گروهی که برای قدرت مبارزه می‌کنند، 2. قدرتمندانی كه پیش‌بینی می‌کنند به‌زودی قدرت را از دست بدهند! ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم) 🌐 جاسوسان در تهران (3) 1⃣ (David Hull) فیلسوف سیاسی معاصر استدلال جالبی درباره‌ی «اصلاح‌طلبی لیبرال» دارد. او می‌گوید: 🔸دعوت به «پلورالیسم»، «کثرت‌گرایی غربی» و «جامعه مدنی» توسط 2 گروه سیاسی مختلف صورت می‌گیرد: 🔸یکی توسط گروه سیاسی جدیدی که برای دستیابی به «قدرت» مبارزه می‌کنند؛ 🔸دیگری به وسیله‌ی گروهی از شخصیت‌ها که بر مسند قدرت نشسته‌اند، اما پیش‌بینی می‌کنند که به زودی قدرت را از دست بدهند. 2⃣ نیمه‌ی دهه 1370 وضعیت سیاسی در مرز میان 2 گروهی بود که پرفسور هول در نظریه جنجالی‌اش ترسیم کرده است! 3⃣ طیفی که یک سویش مانند و محمد مجتهد شبستری با ژست آکادمیک شعار «روشنفکران: قدرتمندان بی‌مسند» می‌دادند، اما در پشت‌پرده با کارگزاران دولت سازندگی از محمدتقی بانکی تا غلامحسین کرباسچی پیوند تنگاتنگ داشتند، 4⃣ و سوی دیگرش کاملاً برعکس: اعضاء حزب ایران به عنوان «صاحب منصبان دولتی» و «سیاستمداران تکنوکرات» مثل سیدحسین مرعشی از «مدیریت انتقال قدرت» پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی می‌گفتند. 5⃣ در عین حال، طیف‌های لیبرال / سکولار موسوم به نه تنها از «سیاست‌زدگی مفرط» بلکه از یک «آوارگی معرفتی» زجر می‌بُردند. 6⃣ تا جایی که حتی سرپرستی ایران‌پژوهان کالج استریر در ویرجینیای ایالات متحده با انتشار نتایج پروژه تحقیقاتی خود اعلام کرد: ✍ «روشنفکران دینی» اقتباسی ناقص و پرغلط از معنا و مبنای و انجام داده‌اند؛ در نتیجه تئوری‌های آنان فاقد حداقل استانداردهای علمی و اصول معتبر فلسفی است. 7⃣ بتدریج از حامد الگار (استاد مسلمان رشته ایران‌شناسی دانشگاه برکلی) تا شورای روابط خارجی آمریکا یا ماهنامه پَر و ماهنامه راه آزادی، هریک به نوعی اذعان می‌کردند که پروژه یک پروژه سراپا با برای تحقق هدف نظام ایران است! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ در پروژه جامعه مدنی که روشنفکران سکولار دنبال می‌کنند، بحث علمی و فلسفی موضوعیت ندارد. اینکه آنان بی‌سواد هستند یا نه مهم نیست، بلکه فرجام پروژه آنان مهم است! ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم) 🌐 جاسوسان در تهران (3) 1⃣ مثلث سرویس‌های جاسوسی MI6 ، CIA و به شدت در وزن‌کشی جریان‌های سیاسی ایران دچار خطای استراتژیک و اشتباه محاسباتی بودند. بازتاب این خطاها چهارشنبه 12 بهمن 1374 روی تیتر عجیب صفحه اول به چشم می‌خورد: «لوتر ایرانی پایه‌های اسلام را به لرزه درآورده است.» این روزنامه انگلیسی مدعی بود: «آینده خاورمیانه در دستان دکتر سروش و پیروان اوست.» و بدتر از این، می‌نویسد: «آن مرد معقول و متین (سروش) پایه‌های دین اسلام را که یک میلیارد نفر پیرو دارد، به لرزه درآورده است!» گاردین گزارش خود را خیلی آماتور به پایان بُرد و حتی دست به پیش‌بینی شگفت‌انگیزی هم زد: 2⃣ ترکیب گفته‌های هم‌اکنون از چارچوب «مذهب» فراتر رفته و بحث درباره «تغییرات سیاسی» را نه تنها در «ایران» بلکه در «کل خاورمیانه» فراهم آورده است؛ ...از نظر سروش، یک جمهوری ایده‌آل اسلامی به وسیله «رهبران غیرمذهبی» اداره می‌شود، نه به وسیله‌ی روحانیون. سروش عملاً نقش «جدایی مذهب و دولت» (سکولاریسم) را تثبیت می‌کند و این برای دین اسلام یک تغییر مسیر «حیرت‌آور» است. 3⃣ حوالی عصر 15 مرداد 1375 از بزرگترین اسلام‌شناسان معاصر و استاد دانشگاه برکلی از آمریکا با تماس گرفت. او از مدیر مسئول کیهان به سبب خط‌ مشی‌اش در نقد جریان‌های روشنفکری سپاسگزاری کرد و افزود: 4⃣ آقای شریعتمداری! من نامه «حمایت 5 اسلام‌شناس برجسته از دکتر سروش» را که اخیراً چاپ کرده، اصلاً امضاء نکرده‌ام. آقایان در «کیان» کار بسیار غیراخلاقی‌ای کردند و من به دنبال راهی بودم تا این تکذیب را برای همه روشن کنم و بگویم که این نامه را امضاء نکرده‌ام... در آخر هم کیان راضی نشد که جوابیه مرا چاپ کند؛ گفتند چون «خیلی به ضررمان تمام می‌شود!» 5⃣ صبح 16 مرداد 1375 و فردای این تماس تلفنی، پرفسور حامد الگار با ارسال نامه‌ای از طریق فکس خطاب به «نماینده رهبر انقلاب در کیهان» رویکرد او را مجدداً ستایش و تصدیق کرد. الگار از شریعتمداری خواست تا نامه‌اش را در به چاپ رساند. او در مهمترین بخش نوشتار خود نتیجه گرفت: 6⃣ این افراد در زیر پرده‌ی و و در پی اساس جمهوری اسلامی هستند. 7⃣ مدیران ماهنامه کیان هیچ جواب قانع‌کننده‌ای را برای این رسوایی‌های پیاپی و «جعل امضاء» حامد الگار پای «بیانیه حمایت از سروش» نداشتند، ولی ماهنامه پر (چاپ آمریکا) به سرعت به دفاع از پرداخت؛ نشریه‌ای که گردانندگان آن مانند رویا حکاکیان و همسرش رامین احمدی هستند و به نحوی علنی با لابی‌های امنیتی در آمریکا برای براندازی نرم جمهوری اسلامی تعامل دارند. ماهنامه پر در شماره 127 خود دلیل پشتیبانی خارجی را از سروش شرح داد و خیلی واضح و روشن نوشت: 8⃣ در پروژه که در ایران دنبال می‌کنند، به هیچ‌وجه بحث علمی و فلسفی موضوعیت ندارد. این‌که آنان هستند یا نه، مهم نیست، بلکه فرجام پروژه آنان مهم است؛ چون «نتایج ناشمرده، پنهانی و خطرناکی» برای حکومت اسلامی ایران دارد. 9⃣ درست در نیمه‌ی دهه‌ی 1370 در ائتلاف با احزابی مانند سازندگی، انقلاب اسلامی و یک چهره‌ی سیاسی را که «زوج فکری» عبدالکریم سروش به شمار می‌رفت، به میدان رقابت انتخاباتی فرستادند. کاندیدای ریاست جمهوری شد و سرانجام بر رقیب اصلی خود علی‌اکبر ناطق نوری فائق آمد، اما آیا چنان‌که معاون وزارت امور خارجه آمریکا تابستان 1375 در مقدمه‌ی گزارش شورای روابط خارجی نوشت «این جریان که بخشی از یک حرکت فراگیرتر جهت متلاشی کردن اقتدار دینی جمهوری اسلامی است» می‌توانست به فروپاشی حکومت ایران بینجامد؟ 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ آلن تورن: ما متوجه نمی‌شویم چرا رئیس جمهور خاتمی که با این آرای بسیار بالا انتخاب شده، ظرفیت عملش هیچ‌گونه افزایشی پیدا نکرده است؟! ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 پلورالیسم ، قدرت و مبارزه سیاسی (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت سوم) 🌐 جاسوسان در تهران (3) 1⃣ کمتر از 5 سال همه چیز دود شد و به هوا رفت. با آغاز دهه‌ی 1380، پس از آن‌که صراحتاً به گفت اصلاحات به سبب «فقدان نیروی اجتماعی» در حال فروپاشی است و عن‌قریب در ایران خواهد مُرد، مسئله رهبری اصلاحات در ایران در میان جامعه شناسان سیاسی مانند موسس مرکز مطالعات جنبش‌های اجتماعی و استاد دانشگاه پاریس به یک دغدغه‌ی مهم بدل گشت. 2⃣ تورن که 10 روز از زمستان 1380 را در تهران سپری کرد و با اعضاء گروهک نهضت آزادی ایران مانند و جامعه‌شناسان سکولار چون جلسات متعددی داشت، پیرامون نقش رییس جمهور خاتمی با سعید حجاریان هم‌داستان بود: 3⃣ تورن گفت: میان ساخت «دولت» و در ایران یک نوع خلاء وجود دارد. هیچ چهره مشخصی برای پرکردن این خلاء نیست. در واقع، هیچ «گاندی» یا شخصیتی مثل او وجود ندارد. به جای آن‌که بگوییم این جامعه با «بن‌بست» مواجه شده، من متقاعد شده‌ام که بن‌بست در «سطوح بالای جامعه» (نخبگان) است. ما متوجه نمی‌شویم چرا رئیس جمهور خاتمی که با این آرای بسیار بالا انتخاب شده، ظرفیت عملش هیچ‌گونه افزایشی پیدا نکرده است؟! این پیروزی سیاسی یک زندگی جدید در کالبد جامعه دمید، اما باعث «نوشدن نظام سیاسی ایران» نشد. 4⃣ بعدها (مشاور ویژه جرج بوش در امور خاورمیانه و فرزند سیدحسین نصر) و (تاریخدان سیاسی مقیم آمریکا) با انتشار رساله‌ای تاریخی به نام «بحث دموکراسی در ایران» در ژورنال پژوهش‌های خاورمیانه برای واشنگتن به همین نتیجه رسیدند. آنان صراحتاً نوشتند جنبش دموکراسی در ایران دارای رهبر نیست! بخوانيد: 5⃣ خاتمی در دوره ریاست جمهوری خویش به رتبه چنین «رهبری» دست نیافت و از او دیگر بعید است که در ازای رهبری این جنبش به فراسوی چارچوب جمهوری اسلامی پا بنهد. فعالان سیاسی عرفی‌گرا و دانشجویان نیز تا به حال این جای خالی را پُر نکرده‌اند. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5401 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ ایده‌های اصلاح‌طلبان یکی پس از دیگری شکست خورد. اکثر این پیشنهادات کپی‌برداری از راهبردهای فروپاشی اروپای شرقی در پایان دهه 1980 بودند! ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 اصلاحات مُرد، زنده‌باد کودتا (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت چهارم) 🌐 جاسوسان در تهران (4) 1⃣ از فردای پیروزی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عمق در اردوگاه به عنوان «حزب حاکم» بیش از همیشه به چشم می‌آمد. به عنوان نمونه: 2⃣ از میانه‌ی سال 1379، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بر ضرورت اتکاء به استراتژی تاکید کرد و عملاً این استراتژی به جای ایده‌ی حجاریان (فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا) نشست. 3⃣ با سقوط اسلوبودان میلوسویچ در یوگسلاوی در پی تظاهرات مردم، عزت‌الله سحابی از رهبران گروهک‌ ملی – مذهبی از شیوه‌ی در ایران سخن گفت و علیرضا علوی‌تبار که با دبیر اطلاعاتی – سیاسی سفارت انگلیس در تهران ارتباط نزدیک داشت، پیشنهاد پیروی از را داد. 4⃣ عباس عبدی نیز اصلاح‌طلبان را به فراخواند، چون با قرارگرفتن در «موضع نظام» نمی‌توان در نقش بازی کرد. پس اصلاح‌طلبان باید از مناصب دولتی استعفاء دهند تا نظام را با مخاطره جدی مواجه کنند و ظرفیت‌های استفاده از همه‌ی امکانات را فراهم سازند.. 5⃣ اما همه‌ی این ایده‌ها شکست خورد!! چرا؟ 6⃣ اکثر این پیشنهادات کپی‌برداری از راهبردهای فروپاشی اروپای شرقی در پایان دهه 1980.م. بودند: 7⃣ هیچ‌گاه نگفت که تاکتیک «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا» رونویسی آشکار از آراء نظریه‌پرداز MI6 است که برای سلسله اروپای شرقی ساخته شد! 8⃣ تاکتیک‌های سحابی، علوی‌تبار و گنجی برای «نافرمانی مدنی» و «مقاومت منفی»، یک قرائتِ آمریکایی از روش به شمار می‌رفت كه نخستین بار در اردیبهشت 1379 با ترجمه مقاله‌ای از به چاپ رساند. 9⃣ تز از هاشم آغاجری و عمادالدین باقی نیز که نوشتارهای پیرامون «نظریه انتصابی ولایت مطلقه‌ی فقیه» پشتوانه‌ی آن معرفی می‌شد، به سبب آشفتگی ساختاری و تئوریک هیچ راهی به عرصه عمومی سیاست ایران نیافت. 🔟 همین طور پیشنهاد از محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم سرنوشت بهتری از بقیه راهکارها نداشت. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ سعید حجاریان از یورگن هابرماس فیلسوف آلمانی نظریه‌پرداز «نافرمانی مدنی» به مثابه الگویی برجسته یاد می‌کند! ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 اصلاحات مُرد، زنده‌باد کودتا (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت چهارم) 🌐 جاسوسان در تهران (4) 1⃣ تکاپوهای جدید به سرعت آغاز شد و باز هم در اوج جدال‌ها و بحران‌های درون حزبی به میدان آمد. 2⃣ او روز 7 شهریور 1380 نخستین سخنرانی جنجالی‌اش را در اردوی سالیانه دفتر تحکیم وحدت ایراد کرد؛ دهه‌ی 1380 را «دهه‌ی فعالیت معرفتی اصلاح‌طلبان» برای کسب قدرت نام نهاد و این عنوان را «راهبرد بنیادین جنبش دانشجویی» دانست: 3⃣ وقتی در «میدان معرفتی» کار می‌کنید، «منزلت اجتماعی» پیدا می‌کنید و اسوه می‌شوید و مردم به شما اقبال می‌کنند. جنبش دانشجویی کاملاً در کانون «معرفت» قرار دارد… بسیاری از رهبران و تئوریسین‌های محبوب جنبش دانشجویی مثل در عرصه معرفت حرفی برای گفتن داشتند و منزلت پیدا کردند؛ و اِلا اگر وارد عرصه قدرت می‌شدند، به سرعت حذف می‌شدند. 4⃣ این اولین بار بود که حجاریان در یک سخنرانی عمومی نام یورگن هابرماس فیلسوف آلمانی و نظریه‌پرداز مشهور را به زبان آورد و از او به مثابه‌ی الگویی برجسته یاد کرد. 5⃣ اکنون حجاریان برنامه‌ای جدید در ذهن داشت تا از شخصیت‌هایی مانند هابرماس برای بحران‌زدایی از تئوری و عمل در سپهر اندیشه‌ی کمک بگیرد. 6⃣ براساس طرح جدید حجاریان که در مقام رئیس مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها و به توصیه رئیس جمهور، مدیریت اجرای آن را پذیرفت، این مرکز در کنار سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، حزب مشارکت و حزب کارگزاران با مشارکت وزارت کشور برای تجدید ساختار معرفتی – ایدئولوژیک اصلاحات از سال 1380 تا سال 1384، از 7 فیلسوف برجسته‌ی انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی و آلمانی برای سفر به ایران دعوت کردند! 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ آلن تورن: ایران یک بهشت ایده‌آل برای جنبش دانشجویی دختران است! ✅ کانال اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 اصلاحات مُرد، زنده‌باد کودتا (3) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت چهارم) 🌐 جاسوسان در تهران (4) 1⃣ انقلاب زنانه‌ی آلن تورن (Alain Touraine) 2⃣ ایران، یک بهشت ایده‌آل برای جنبش دانشجویی دختران! این پیامِ سفر 76 ساله و نظریه‌پرداز پرآوازه‌ی از پاریس به تهران بود که پایان زمستان 1380 به دعوت رقم خورد و بسته پیشنهادی‌اش برای «خلق یک انقلاب زنانه در ایران» بود. 3⃣ او به عنوان تحلیل‌گری برجسته در زمینه‌ی «جنبش‌های اجتماعی اپوزیسیون» این ایده را در جلسات مشترکی با موسسه مطالعات وزارت امور خارجه، مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و سرانجام ضیافت شام سفارت فرانسه طرح کرد. 4⃣ تورن اعتقاد داشت «ایران، مکان ایده‌آلی برای دانشجویان و جنبش‌های دانشجویی به خصوص جنبش دانشجویی دختران است»، چون این جنبش نظرگاه خاصی در مورد یک مشکل اجتماعی دارد؛ تحصیل کرده‌اند، مدرن فکر می‌کنند، تفکرات‌شان شکلی جهانی دارد و در پی ایجاد نهادهای سیاسی جدید هستند. 5⃣ تصویر او از سیاستگزاران دولت دوم ماهیت جالبی داشت و به آن‌ها می‌گفت «شما نه می‌خواهید آیت‌الله باشید و نه می‌خواهید سرمایه‌دار باشید، شما می‌خواهید شالوده نهادهای لازم انتخابات آزاد را برای اکثریت افراد پی‌ریزی کنید.» 6⃣ این جامعه‌شناس فرانسوی به اصلاح‌طلبان توصیه کرد باید از یک «امکان سیاسی» که خلق آن در ایران به مراتب آسان‌تر از کشورهای اروپایی است، بهره گیرند: 7⃣ «به اعتقاد من شما می‌توانید نخستین کشوری در جهان باشید که «انقلابی بر پایه‌ی حمایت از حقوق زنان» به وجود می‌آورد. چرا که برحسب آنچه دیده‌ام ایران از معدود کشورهایی است که مسئله زنان در کانون مسائل آن قرار دارد.» 8⃣ آلن تورن رهبران دولت را به پیروی از الگوی موسسه تحقیقات امنیتی پنتاگون (Rand) در گستره فراخواند و هم‌رأی با فرید زکریا و ولی‌رضا نصر در شورای روابط خارجی آمریکا گفت «راه تجدد ایران» از می‌گذرد: 9⃣ «راه تجدّد ایران» از مرزهای «ترکیه» عبور می‌کند. ترکیه برای ما «آزمایشگاه» است. آزمایشگاهِ خوبی‌ها و بدی‌های تجدّد و چالش‌ها و برون‌رفت‌های «روشنفکران دینی» از آن. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/efsadat ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ برای اصلاح‌طلبان که با اقتباس از فیلسوفان یهودی هرلحظه بیشتر در بحران مشروعیت فرومی‌رفتند، حضور یورگن هابرماس این جاذبه را داشت تا بر وزن تئوریک اصلاحات بیفزاید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 یورگن هابرماس ، خاتمی و انقلابیون مأیوس (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت پنجم) 🌐 جاسوسان در تهران (5) 1⃣ _هابرماس در 21 اردیبهشت 1381 به میزبانی عطاءالله مهاجرانی (رئیس وقت مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها) از آلمان به ایران آمد تا به تحلیل «پروژه ناتمام مدرنیته» بپردازد و گزارش خود از چشم‌‌انداز را در اختیار رئیس‌جمهور بگذارد؛ گزارشی که چارچوب فعالیت‌های و در سال‌های بعد بر مبنای پیشنهادات آن بنا گشت. 2⃣ سفر یورگن هابرماس مقارن با «پایان عصر سروشیسم» و «افول اقتدار آراء عبدالکریم سروش» در ایران شد؛ به روایت سردبیر نشریه همشهری جوان اصلاح‌طلبان در این دوران به «بدترین سطح ابتذال فکری» سقوط کردند و می‌خواستند از رهگذر حضور این نظریه‌پرداز شهیرِ برای خود کیسه‌ی «کسب مشروعیت» بدوزند. 3⃣ برای اصلاح‌طلبان که با اقتباس مبانی معرفتی مدرنیته از چون سِر کارل پوپر، سِر آیزایا برلین و هانا آرنت هر لحظه بیشتر در بحران مشروعیت نظری فرو می‌رفتند، یورگن هابرماس این جاذبه را داشت تا حضورش بر وزن تئوریک اصلاحات بیفزاید و شاید زمینه‌های دفاع زیرکانه از را به آنان بیاموزد، اما این فیلسوف خود نماد یک «شکست معرفتی» بود. 4⃣ منظومه نظری او معجونی ناهمگون از تئوری‌های عصر مدرن به شمار می‌رفت و در زندگی‌اش دوره‌های متنوع فکری را سپری کرد تا از به رسید. 5⃣ از یک سو، یورگن ‌هابرماس را یگانه وارث و پیرو تئوری می‌شناختند که این مکتب از دل پروژه عملیات سری CIA در حوزه اندیشه (موسوم به عملیات PSB) درآمد و یک حوزه‌ی انتقادی کنترل شده علیه سیستم لیبرال بورژوازی بود، اما در جامعه‌شناسی دلبستگی عمیقی به ماکس وبر داشت که از ستون‌های فلسفه کلاسیک محسوب می‌گشت. 6⃣ سرشت و سرنوشت جوامع در حال «گذار از سنت به مدرنیته» دغدغه پیوسته‌ی یورگن ‌هابرماس بود و برای تماشای «پروژه‌ی ناتمام مدرنیته» سرزمین‌های غیرغربی از چین تا ایران را پیمود. 7⃣ او پاییز 1380 دعوت را به سبب «مبارزه‌ی سختی که در دوران وزارت فرهنگ برای آزادی مطبوعات ایرانی پیش برد» قبول کرد و 8 ماه بعد به ایران آمد. 8⃣ پیش از سفر به ملاقاتی طولانی با وزیر امور خارجه آلمان درباره وضعیت سیاسی نیروهای اپوزیسیون برانداز در ایران رفت. انجمن قلم آلمان نیز از او خواستار رایزنی‌اش برای آزادی سیامک پورزند، جاسوس دستگیر شده‌ی CIA شد؛ همچنین لیستی از زندانیان امنیتی را به او دادند تا هم به ایجاد کانال‌های تماس با خانواده‌ی آنان و هم به مذاکره با مقامات نظام برای عفوشان بپردازد؛ 9⃣ اما یکی از ماموریت‌های اصلی او معرفی جانشینی به جای برای بسط بود؛ شخصیتی که بتواند «مذهب اسلام را به علوم انسانی و فلسفه‌ معاصر غرب پیوند دهد.» 🔟 یورگن هابرماس از به عنوان گزینه مقبول غربی‌ها برای «همسان سازی اصول اسلامی با علوم انسانی سکولار» رونمایی کرد: یک مارتین لوتر جدید و البته، همان‌طور که فرانسیس فوکویاما می‌گفت آمریکایی‌ها در ایران صاحب چند لوتر برای تحقق پروژه‌ی «رفرم مذهبی در خاورمیانه» هستند. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ یورگن هابرماس تأکید فراوانی روی «نقش سر و روسری زنان» داشت! گویا این مهمترین پرسشی بود که در کسوت یک فیلسوف! به جستجوی پاسخش به تهران آمده بود!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 یورگن هابرماس ، خاتمی و انقلابیون مأیوس (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت پنجم) 🌐 جاسوسان در تهران (5) 1⃣ تقابل با نظریه‌های بنیادینِ امام خمینی و هواداریش از انگاره‌های دینی ملاقات این دو را در نظر اصلاح‌طلبان جذاب‌تر می‌ساخت. برای همین، عطاءالله مهاجرانی در آخرین روز سفر یورگن هابرماس به ایران برنامه ملاقات خصوصی رئیس‌جمهور با وی را در منزل محسن کدیور ریخت. 2⃣ هابرماس برای شرکت در جلسه‌ای خصوصی با رهبران به محله‌ی قیطریه تهران رفت تا با سعید حجاریان، محمد مجتهد شبستری، علیرضا بهشتی، عطاء‌الله مهاجرانی و… دیدار کند. 3⃣ همواره معترف بود که «اصلاح طلبان در تئوری عقب‌مانده هستند» و هابرماس نیز تمایل داشت بداند که آنان درباره «آینده سیاسی اصلاحات» چه می‌اندیشند؟ فیلسوف آلمانی در ابتدای دیدار بدون مقدمه از میزبانان خود پرسید که «برای استقرار اصلاح‌طلبان تا کجا پیش می‌روند؟» و با تأکید گفت «مخالفت شما با ادغام دین و دولت تا چه حدی جدی است؟» 4⃣ نظر کدیور، مجتهد شبستری، بهشتی، حجاریان و مهاجرانی یکسان بود؛ آن‌ها به هابرماس پاسخ دادند که به عنوان برای حاکم کردن در ایران «قدم به قدم پیش می‌رویم» و فعلاً پتانسیل برپایی یک را در کشور نداریم. 5⃣ همه مثل محمد مجتهد شبستری همچنان روی «پروژه برای اصلاح دینی» تأکید داشتند و هابرماس نیز علاقه زیادی به آن نشان داد، چون فکر می‌کرد مضمون سیاسی اختلافاتِ مذهبی در جهان اسلام را نباید دست کم گرفت. 6⃣ لقبی است که یورگن هابرماس به می‌دهد و می‌گوید در عین حال که آنان از انقلاب اسلامی بریده‌اند، چشم‌انداز روشنی هم از اصلاحات به دست نمی‌دهند، ولی به دنبال راهی برای «تصحیح انقلاب» هستند! 7⃣ با این همه، در گزارشی که از «فرجام پروژه در ایران» به رییس‌جمهور خاتمی ارائه و بعدها آن را در رسانه‌ها منتشر کرد، به صراحت نوشت که «اصلاح طلبان دچار عمل‌زدگی، سرخوردگی و فقدان آینده‌نگری هستند و مردم هم از آنان ناامید گشته‌اند.» 8⃣ یورگن هابرماس تأکید فراوانی روی «نقش سر و روسری زنان» در مسائل گوناگون داشت و در مصاحبه‌هایش با اشپیگل و فرانکفورتر آلگماینه درباره‌ی سفر ایران این سؤال را تکرار می‌کرد. گویا این مهمترین پرسشی بود که در کسوت یک فیلسوف به جستجوی پاسخش به تهران آمده بود. 9⃣ از منظر هابرماس، دانشگاه‌ها و احزاب دو رکن اصلی برای زمینه‌سازی «مبارزات مدنی» و «گذار به دموکراسی» بودند. از این رو، اصلاح طلبان «مطالعه فرآیند دموکراتیزاسیون» را به یک پروژه رسمی آکادمیک تبدیل کردند. حسین بشیریه در دانشگاه تهران و علیرضا بهشتی و میرحسین موسوی همراه محسن کدیور در دانشگاه تربیت مدرس بخشی از این پروژه را پیش بردند. 🔟 حضور هابرماس منجر به یک رشته تغییرات بنیادین در سیاست‌های ایران شد و این حزب به پیشنهاد و با تکیه بر «مدل هابرماسی» 40 جلسه کارگاهی را برای هواداران خود با هدف طراحی و تبیین مدل جدید «گذار به دموکراسی» برگزار کرد. این نشست‌ها با حضور اعضاء گروهک‌های نهضت آزادی و ملی – مذهبی‌ها تحت عنوان «تا دموکراسی» از بهمن 1382 آغاز گشت و به تدوین یک منشور عملیاتی برای نظام انجامید. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/SZmHc ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ به عقیده‌ی ریچارد رورتی هیچ حقیقت متافیزیکی وجود ندارد و کسانی که به توانایی عقل برای کشف حقیقت باور دارند، دیوانه‌اند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 ریچارد رورتی : سرمایه‌داری علیه فلسفه (1) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت ششم) 🌐 جاسوسان در تهران (6) 1⃣ شورای روابط خارجی آمریکا ساختِ مدل جدیدی را برای پروژه «دموکراتیزاسیون در ایران» آغاز کرد. 2⃣ این مدل تحت تأثیر «فلسفه عملگرایی» (پراگماتیسم) شکل گرفت و دیدار بزرگترین فیلسوف زنده‌ی آمریکا از تهران برای ارائه این «بسته‌ی پیشنهادی» جدید برنامه‌ریزی شد. 3⃣ او هم در عرصه اندیشه و هم در برای CIA، وارث جان دیویی به شمار می‌رفت و تحت‌ تأثیر او به متمایل شد. 4⃣ سال 1991.م (زمستان 1369 هـ.ش) در هنگامی که «گذار از سنت به مدرنیته» به عنوان پروژه و بُن مایه گفتمان اصلاح‌طلبی در ایران برگزیده شد، انتشارات دانشگاه کمبریج رساله‌ای کم حجم با نام اولویت دموکراسی بر فلسفه را از رورتی چاپ کرد. او در این اثر مبانی فلسفی را صورت‌بندی و سپس همه‌ی آن‌ها را رد می‌کند. 5⃣ لب‌لباب نظریه رورتی این بود که اگر واقعیتی وجود داشت، فیلسوفان غرب تا امروز موفق به «کشف» آن شده بودند و سه قرن فرصت برای اثبات ادعاهای مدرن بس است. 6⃣ نتیجه‌ی نظریه‌ی او این است که وقتی هیچ حقیقت متافیزیکی – چه الهی و چه مدرن – وجود ندارد، هرگونه تلاش عقلی نیز برای شناختن این مسائل شبیه به یک «حماقت» است. برای همین، به صراحت نوشت کسانی که به توانایی عقل برای کشف حقیقت باور دارند، دیوانه‌اند. 7⃣ این چنین، «مرگ فلسفه مدرنیته» رقم خورد و ریچارد رورتی آن را سرنوشتی برآمده از دانست. به تعبیر او، این فرهنگ علیه کوشش‌های عقلی «انقلاب» کرده است! 8⃣ رورتی نوشت ریشه‌ی فرهنگ آمریکا، سیاسی، عمل‌گرایانه و «تهی از هرگونه هویت معنوی و سنت فکری» است؛ تجربه تاریخی آن، وجود هرگونه طبیعت و ماهیت و سرشت را برای انسان نفی می‌کند. 9⃣ بزرگترین فیلسوف معاصر ایالات متحده معتقد است «فرهنگ آمریکا همواره توانسته تا بدون اتکاء به سنت، آدم‌های مطلوب خود را خلق کند. این فرهنگ، پست متافیزیکال است و دلداده‌ی هیچ دین و مذهبی و امر ماورایی نیست»، چون نه ریشه در هویت متافیزیک دینی دارد و نه ریشه در فکر متافیزیک طبیعی. 🔟 بنابراین، آمریکا برای دفاع از «آزادی» یا «عدالت» نیازی به بافتن این توجیهات فلسفی ندارد و جایی هم برای «چرندیات فلسفی مدرن‌ها» در آن نیست. در دهه 1990 او تنها یک «نئوپراگماتیست» نبود؛ به مشهور شد. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ از نگاه ریچارد رورتی، دموکراسی آمریکایی تنها مابعدالطبیعه‌ی انسان است و باید آن را به جای اصولی مانند «مرجعیت قرآن» نشاند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 ریچارد رورتی : سرمایه‌داری علیه فلسفه (2) ✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت ششم) 🌐 جاسوسان در تهران (6) 1⃣ شب 22 خرداد 1383 برای اقامتی 2 روزه وارد تهران شد تا با همکاری داریوش شایگان و رامین جهانبگلو از نزدیک به ارزیابی وضعیت بپردازد. 2⃣ پیش از سفر به ایران گفته بود «اگر ما چیزی هم از اسلام باید بیاموزیم، آن چیز درس آزادی و عدالت اجتماعی نخواهد بود؛ ما خود در این مقوله کارشناس و خبره هستیم»! 3⃣ و همیشه تأکید داشت «دموکراسی در ایران می‌تواند آغاز موج دموکراتیزاسیون در خاورمیانه باشد.» 4⃣ اصلاح‌طلبان نیز با تفکر عمل گرایانه‌ی رورتی آشنایی داشتند؛ حتی در زمان ریاست جمهوری مدارس دولتی‌ای به «سبک جان دیویی» (مانند مدرسه شهدای معلم در تهران) ساختند تا دانش‌آموزان «اصل حریت و آزادی» را از آموزه‌های بیاموزند. 5⃣ وزارت آموزش و پرورش از شهریور 1378 این مدارس را با هدف تربیت لیبرال‌هایی تاسیس کرد که به «نیروی سازمانی براندازی نرم» مشهورند. 6⃣ وقتی رورتی به ایران آمد، اصلاح‌طلبان 2 شکست در دومین انتخابات شوراهای شهر و روستا و انتخابات مجلس هفتم را در کارنامه‌ی خود داشتند. 7⃣ رورتی فقط یک راهکار کاربردی به ذهنش می‌رسید و به اصلاح‌طلبان گفت که «گذار به دموکراسی» محصول بحث‌های روشنفکری و فلسفی در باب «بازسازی سنت» و «اصلاح دین» نیست، بلکه نیازمند اتکاء محض به و پیروی از فلسفه‌ی عمل‌گرایی است. 8⃣ او حذف از جامعه را نخستین راه استقرار یک دموکراسی سکولار دانست و گفت: موفقیتِ در دموکراسی‌های صنعتی حاصل شده است و هر چند که دین از تصورات توده مردم بیرون نرفته، اما جامعه توانسته است بدون توجه به «مفهوم خدا» به سامان اجتماعی و احساس تعلقی جمعی برسد. وقتی که شما توانستید جامعه‌‌ای را این چنین سکولاریزه کنید، به احتمال زیاد می‌توانید آن را «غیرمتافیزیکی» هم بکنید. 9⃣ از نگاه رورتی باید با گسترش نهادهای دموکراتیک در ایران، یک «نیروی اجتماعی سازمان یافته» را برای تربیت کرد تا آنان در «یک لحظه تاریخی» را حاکم کنند. 🔟 اما از نگاه رورتی، دموکراسی آمریکایی تنها «مابعدالطبیعه‌ی انسان» است و باید آن را به جای اصولی مانند نشاند. از این رو به سیاستمداران ایرانی گفت: بالغ بودن و بزرگ شدن تا حدود زیادی معنی‌اش این است که بدانیم هیچ کتابی «راز جهان» و «معنی زندگی» را بر ما آشکار نمی‌کند. معنی‌اش این است که این و بسیار جالب تنها پله‌هایی از یک نردبان‌اند که روزی در آینده، اگر شانس داشته باشیم، از آن «بی‌نیاز» خواهیم شد! اگر یک بخواهد به خدا اعتقاد داشته باشد، باید خیلی چیزها را دور بریزد. از جمله چیزهای دور ریختنی عبارت‌اند از: «مرجعیت قرآن»، «مشیت الهی»، «شعائر مذهبی» و بسیاری چیزها که خداپرستان از کنار گذاشتن‌شان اکراه دارند. 🔹 ادامه دارد... 📚 پیام فضلی‌نژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی: