eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
748 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ بر اساس فرضیهٔ ساپیر-وورف یا نسبیّت زبانی، با یادگیری هر زبانی، شما مانند صاحبان آن زبان فکر خواهید کرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رسیدن از پنطیکاستیسم به مهدی‌هراسی (٣) 🎬 نقد فیلم سینمایی «رسیدن» : ARRIVAL 1⃣ لوییز جواب تصاویر مبهم ذهن خود را با همین فرضیه می‌یابد. او متوجه می‌شود که هرچه بیشتر به زبان فضایی‌ها مسلّط می‌شود، فکر و ذهنش بیشتر شبیه آنها عمل می‌کند و با کنار هم قرار دادن قطعات پازل، به این مسأله پی می‌برد که برای این موجودات، به مفهومی که ما می‌شناسیم، بی‌معناست. 2⃣ درک از زمان یک کمیّت خطّی نیست، یعنی زمان برای آن‌ها مثل یک خط نیست که گذشته، حال و آینده داشته باشد. به‌عبارت بهتر، آن‌ها هم در گذشته هستند، هم در حال و هم در آینده. لوییز هم با یادگیری زبان آن‌ها، به آن‌ها شبیه شده است و از قید و بند زمان رها شده و وقایع آینده را می‌بیند! 3⃣ بیننده به یک‌باره درمی‌یابد که لوییز اصلاً ازدواج نکرده، چه رسد به آن‌که دختری داشته باشد و آن دختر در نوجوانی بمیرد! پس دختری که لوییز «هانا» صدایش می‌کند، کیست؟! جواب، ساده اما پیچیده است. هانا دختر لوییز است، اما نه در حال بلکه در آینده و حاصل ازدواج او و همکار فیزیکدانش، یعنی اِیان! 4⃣ لوییز در عین این‌که در زمان حال حضور دارد، در آینده هم حاضر است و بارها در فیلم شاهد آن هستیم که لوییزِ زمان حال از لوییزِ زمان آینده کمک می‌گیرد یا بالعکس! 5⃣ علت حضور موجودات فضایی در زمین هم این بود که زبان خود را به‌عنوان یک اسلحه به زمینی‌ها هدیه دهند تا هم آنان را قادر به دیدنِ آینده سازند و هم به‌واسطهٔ ارتباطی که با انسان‌ها ایجاد کرده‌اند، از آن‌ها برای مشکلی که قرار است ٣٠٠٠ سال دیگر در سیاره‌شان رخ دهد، کمک بگیرند! ✍ نویسنده: میلاد خورسندی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ پنطیکاستیسم برای جذب افراد، از مراسم عبادی دسته‌جمعی همراه با موسیقی استفاده می‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ رسیدن از پنطیکاستیسم به مهدی‌هراسی (۴) 🎬 نقد فیلم سینمایی «رسیدن» : ARRIVAL 1⃣ دیالوگی در اوایل فیلم وجود دارد که شاید نقطهٔ عطف فیلم باشد: «وب‌سایت وابسته به فرقهٔ پنطیکاستیسم اعلام کرده که آنان ورود موجودات فضایی به زمین را پیش‌گویی کرده بودند»! 2⃣ اما چیست؟ این نام وسط فیلم چه می‌کند و چه ارتباطی با جریان فیلم دارد؟ پاسخ این سؤالات شاید سرنوشت تحلیل فیلم «رسیدن» را به‌کلی دگرگون کند! 3⃣ پنطیکاستیسم یک جریان مسیحی است که از قرن بیستم بین مسیحیان رواج یافت. پنطیکاستی‌ها بوده و به گرایش‌های افراطی در موضوع و پیشگویی‌های انجیلی و تلاش برای بازگشت به با هدف ایجاد زمینه برای ظهور عیسی مسیح، معروفند. 4⃣ آنان معتقدند علاوه بر ایمان به خدا، همواره باید با خدا در ارتباط و در پی کسب و عطایایِ خداوندی بود. یکی از این هدایای خداوند به مسیحیان مؤمن، «هدیه‌ی تکلّم به زبان‌ها» است! از دیگر هدایای خداوندی، اعتقاد به آینده‌گویی بر پایهٔ مکاشفات برای مؤمنان است. 5⃣ با نگاه به این دو هدیهٔ خداوندی که کسب آن برای مؤمنین پنطیکاستی بسیار مهم است، درمی‌یابیم که این دو عطیّه در وجود لوییز شکل گرفت و از یادگیری و تکلّم به زبانِ موجودات فضایی به درکی بی‌پایان از آینده رسید و زمان برایش بی‌معنا گشت. حال سؤالی که باید از از خود بپرسیم این است که: 👈 آیا فیلم «رسیدن» فیلمی صرفاً علمی – تخیّلی است یا فیلمی سفارشی، برای نشان دادن عقاید پنطیکاستیسم و مُهر تأییدی بر حقانیت این جریان؟!! ✍ نویسنده: میلاد خورسندی 📖 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 http://jscenter.ir/jews-and-the-media/jews-and-hollywood/11008 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ١١ خرداد ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٨ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ٣١ مه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٨ سیوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣ سالروز تخريب به‌دست یهودساخته (١٣۴۴ق) 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ (مسئول «ادارهٔ امور مربوط به یهودیان» در «ادارهٔ اصلی امنیت رایش» و از افسران بلندپایهٔ نازی) در اسرائیل به دار آویخته شد (١٩۶٢ق) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
38.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مستند 💥 روایت فاجعه تلخ تخریب بقیع ✡ این مستند، واقعهٔ ناگوار تخریب بهشت و حرم چهار امام مظلوم شیعه توسط و نقش خائنانهٔ برخی عناصر را بررسی می‌کند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ١٢ خرداد ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٩ شوال ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ١ ژوئن ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٩ سیوان ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی 1⃣ مرگ فیلسوف آمریکایی و از پیشتازان (١٩۵٢م) 📚 برای اطلاع از شخصیت و نظرات دیویی و پی‌گیری ایده‌های او و همفکرانش در ایام حاکمیت اصلاح‌طلبان بر دولت نگاه کنید به: 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5407 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ اکثریت خانوارهای جدیدالاسلام تنها در ظاهر به مذهب نوین گرویدند و در خفا به دین اجدادی خود وفادار ماندند و بدین‌سان یک زندگی دوگانه پیچیده را آغاز کردند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی به‌مثابه یک سازمان اطلاعاتی (١) 1⃣ ادعا می‌کنند در ۱۱ ذیحجه ۱۲۵۵ ق./ ۲۷ مارس ۱۸۳۹ م. در پنجمین سال سلطنت محمد شاه، مورد حملهٔ مسلمانان مشهد قرار گرفته و ۲۸ تن از ایشان کشته و تعدادی مجروح شدند! 2⃣ چند ساعت پس از حمله، به پیشنهاد حاج میرزا عسکری امام جمعه مشهد، ابتدا ٧ تن از بزرگان شهر و سپس، به تبع ایشان، تمام یهودیان مشهد مسلمان شدند. امام جمعه این روز را روز نامید و از آن به‌عنوان » یاد می‌کنند. 3⃣ این‌که گفته می‌شود «جامعه یهودیان مخفی مشهد»، یا «جدیدالاسلام‌های مشهد»، به‌دلیل «واقعه الله داد» پدید آمده، براساس یادداشت‌های سفر سال ۱۸۳۱ به مشهد درست نیست. براساس سفرنامه جوزف ولف، یهودیان مشهد از سال‌ها پیش، از این تاکتیک استفاده می‌کردند. 4⃣ شمار مسلمان‌شدگان مشهد در واقعهٔ الله داد ۲۴۰۰ نفر یا ۴۰۰ خانوار ذکر شده. ژاله پیرنظر می‌نویسد: ✡ جدیدالاسلام‌های مشهد، پس از پذیرش اجباری دین نوین، اولین گام‌ها را در جهت خو گرفتن با چگونگی زندگانی و هویت جدید برداشتند. شماری از آنان قلباً و عمیقاً به دین تازه ایمان آوردند و آن را پذیرفتند، اینان کم‌کم جذب جامعه بزرگ‌تر مشهد شدند، اما خانوارهای تنها در ظاهر به مذهب نوین گرویدند و در خفا به دین اجدادی خود وفادار ماندند و بدین‌سان یک زندگی دوگانه پیچیده سراسر بیم و هراس را آغاز کردند. ✡ اینان در ظاهر و در انظار عام مسلمان بودند و فرامین اسلام را گردن می‌نهادند و مراسم آن را به‌جا می‌آوردند، اما در پنهان، در حریم بسته خانه‌های خود، آئین و فرایض را با جدّیت، تعصب و وسواسی به‌مراتب بیش از پیش اجرا می‌کردند. همهٔ اعضای این گروه یک‌پارچه و یک‌دل به نگهبانان جمعی این زندگی سرّی بدل شدند… ✡ به خاطر این‌که مجبور نشوند دخترهای خود را به مسلمانان شهر به زنی بدهند، آنان را اغلب از سنین خردسالی به عقد پسران جوان و نوبالغ جامعه خود در می‌آوردند. مراسم عقد و ازدواج دوبار برگزار می‌شد. بار اول برطبق موازین اسلامی و شرعی، با سر و صدا و سرور و شادی. و یک بار دیگر با اجرای مراسم عقد یهودی در خفا. 👇👇👇
👆👆👆 5⃣ ژاله پیرنظر دربارهٔ این می‌نویسد: ✡ برخی از ‌جدیدی‌ها که به القاب حاجی یا کربلایی شناخته شدند به درجاتی از ایمان رسیده بودند که مورد اعتماد کامل امام جمعه وقت قرار گرفتند. امام جمعه با اطمینان به امانت و دین‌داری این گروه آنان را به رضوی معرفی کرد. در آستان، مشاغلی چون انبارداری، صندوق‌داری و حتی نظارت بر خزانه، که بیش‌تر شامل نذورات و هدایای زائران بود، به آن‌ها محول شد. ✡ یکی از جهانگردان اروپائی که چند دهه بعد از الله‌داد (در دهه ١٨٨٠) از مشهد دیدن کرده بود، در گزارش خود با اشاره به حضور همه‌سالهٔ هزاران هزار زائر در شهر و اهمیت آنان به‌عنوان یک منبع درآمد مالی مهم برای این شهر، به این نکته می‌پردازد که ادارهٔ بعضی از امور عمومی شهر به جدیدی‌های مؤمن محول شده است… 6⃣ در جلد اول کتاب «یهودیان ایرانی در تاریخ معاصر» دربارهٔ نفوذ یهودیان مخفی مشهد آمده است: ✡ البته در این دوران کسانی هم بودند که هم خواستند و هم توانستند از موقعیت استفاده کنند. این گروه خود را به بزرگان شیعه شهر نزدیک کردند و از این بابت بهرهٔ فراوان بردند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ آقای حکیم، یهودی مشهدی ساکن فلسطین اشغالی: به ما گفته می‌شد در مقابل غیریهودی‌ها نباید از زندگی داخلی خود صحبت کنیم. این رازداریِ مطلق، طبیعت دوم بچه‌ها گردید! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ یهودیان مخفی به‌مثابه یک سازمان اطلاعاتی (٢) 1⃣ در اولین کنفرانس «مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی» در لس‌آنجلس، فیلم مستندی با عنوان نمایش داده شد. 2⃣ «مرکز تاریخ شفاهی یهودیان ایرانی» این فیلم را با همکاری تلویزیون رژیم صهیونیستی و موزهٔ دیاسپورا تل‌آویو تهیه کرده بود. قسمت‌هایی از گفتار متن فیلم را به‌نقل از جلد اول کتاب «یهودیان ایرانی در تاریخ معاصر» می‌خوانیم: ✡ اولین برنامهٔ مسلمان شدن، مراسم در داخل مساجد بود. برای یهودیان تمام مراحل زندگی به دو صورت مختلف انجام می‌گردید: 👈 در خارج از خانه = مسلمان! 👈 در پستو یا زیرزمین خانه = یهودی! 3⃣ در این فیلم مستند هم‌چنین آمده است: ✡ آقای حکیم یک مشهدی (ساکن فلسطین اشغالی) است و می‌گوید: به هر نوزاد یهودی از همان سال‌های اول تولد چنین تفهیم می‌شد که در یک وضع بحران استثنایی قرار دارد و باید یک زندگی دوگانه داشته باشد. ✡ به ما گفته می‌شد در مقابل غیریهودی‌ها نباید اصلاً از زندگی داخلی خود صحبت کنیم… این مطلق از روزی که بچه‌ها عقل‌رس می‌شوند طبیعت دومشان گردید. همهٔ جدیدالاسلام دو نام داشتند: مثلاً اسم مسلمانی پدربزرگ من شیخ ابوالقاسم بود و اسم عبری‌اش بنیامین. اسم مسلمانی پدر من ابراهیم و اسم عبری‌اش آبراهام بود. مرا در خارج خانه موسی صدا می‌کردند و اسم داخل خانه من موشه بود. در دوران زندگی پدرم بسیاری از یهودیان، اسامی مسلمانی داشتند. 4⃣ حکیم می‌گوید: ✡ خانواده حکیمی و بقیه خانواده‌های مشابه که رهبران جامعه یهودی بودند، با مسلمانان روابط نزدیک و صمیمانه‌ای داشتند. برخی از آنها حتی به سفر مکه هم رفتند و شدند! 5⃣ از ویژگی‌های یهودیان مخفی مشهد، مسلمان شدن برخی از آنها بود: ✡ مصاحبه‌گر از آقای حکیمی می‌پرسد: افراد خانواده شما خیلی بیش از دیگران تظاهر به اسلام می‌کردند تا آنجایی که حتی بقیه یهودیان مشهد نسبت به شما مشکوک شده بودند که آیا یهودی جدیدالاسلام هستید یا مسلمان دو آتیشه؟! 6⃣ افراهیم کهن اهارانوف، می‌گوید: ✡ زمانی رسید که مسلمانان متعصب نسبت به یهودیان سوءظن پیدا کردند و به این نتیجه رسیدند که اینها دارند تظاهر می‌کنند. برای رفع این سوءظن بزرگان تصمیم گرفتند به بروند. آنها به زیارت مکه رفتند و با لقب حاجی به مشهد بازگشتند! 👇👇👇