eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد ارسالی یکی از همراهان کانال 🙏
وام به خودی ها رو هم ببینیم:/
ارسالی یکی دیگر از همراهان گرامی 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 سخنان قابل تامل مرحوم امام موسی صدر درباره مشکلات و سختی های عجیب و غریبی که در مسیر فعالیت های دینی و اجتماعی در لبنان متحمل شدند👈 از تهمت های اخلاقی و سیاسی تا خطر جانی و ترور👈که برای روحانیون و فعالین فرهنگی می تواند درس آموز باشد. ✍ پی نوشت: مجلس اعلای شیعیان لبنان در ماه می سال ۱۹۶۹ تأسیس شد و امام موسی صدر در انتخابات به ریاست این مجلس انتخاب شد. 🔹ضمنا ایشان خدمات بزرگ و بی نظیری به مردم لبنان نمودند که تربیت أشخاصی چون سید حسن نصرالله یکی از آن هاست. 🔴 در نهایت ایشان در سفری که به لیبی داشتند ناپدید شدند که تا به امروز از ایشان هیچ گونه خبر قطعی در دسترس نیست. 🔺اری روز ۹ شهریور ۱۳۵۷، سالروز سفر بی‌بازگشت امام موسی صدر، روحانی مبارز و اندیشمند فرهیخته ایرانی به لیبی است. شخصیتی که رهبر معظم انقلاب از ایشان با تعابیری همچون «عزیز گمشده»، «علامه پیشرو» و «فرزند خلف اسلام» یاد کرده‌اند.😌 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 اگر امام موسی صدر اکنون در ایران و در قم بود چه می‌کرد؟ 👈 به بهانه چهل و ششمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر (۱۳۵۷/۰۶/۰۹) 🔹 با توجه به موقعیت و جایگاه علمی امام موسی صدر، اگر او امروز در حوزۀ علمیه بود، در ردیف مراجع طراز اول محسوب می‌شد. از سوی دیگر وی مصلح اجتماعی و دینی بود و همّت و وقت و عمر خود را صرف کارهای اهم و از سوی دیگر امور زمین‌مانده می‌کرد نه کارها و امور تکراری، و در پی درمان دردهای اجتماعی و انسانی بود، نه تثبیت جایگاه خود و بهره‌‌برداری شخصی از این جایگاه. 🔸 با عنایت به این ویژگی‌ها، به نظر این ناچیز، اگر امروز امام موسی صدر در قم و حوزه بود، در خصوص داخل ایران به این امور می‌پرداخت: 1⃣  همانند ایّام اقامتش در لبنان، به تمام روستاهای شیعه‌‌نشین محرومِ سیستان و بلوچستان و سایر نقاط ایران مسافرت و سرکشی می‌کرد و از نزدیک و به‌طور عینی و ملموس مشکلات و نابسامانی‌ها و فقر و محرومیت اقتصادی و فرهنگی آنان را بررسی و صدای خرد شدن استخوان‌های محرومان را مستقیم و بلاواسطه و از نزدیک می‌شنید و به جای اینکه در قم بنشیند و نماینده بفرستد یا نفرستد، خود شخصاً به آن مناطق سفر و از آن‌ها بازدید و برایشان سخنرانی و اقامۀ جماعت می‌کرد. درست مانند لبنان و برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی آنان چاره‌جویی و راهکار ارائه می‌کرد و آن را عملی می‌ساخت و به سخنرانی و سخن‌گفتن بسنده نمی‌کرد. 2⃣ با عنایت به وجود سه چهار نفر مرجع تقلید طراز اول (دامت برکاتهم)، و وجود «من به الکفایه» دیگر نیازی نمی‌دید که به مرجعیت بیاندیشد و دفتر و دستک و بیتی جداگانه راه بیندازد. بلکه با انحرافات در این موضوع مبارزه می‌کرد و تأسیس دفتر تجمّلی و پرخرج و بدون سابقه در تاریخ مرجعیت شیعه را آن هم فقط برای روضۀ دهۀ محرم در آن و تثبیت جایگاه خود برنمی‌تافت. 3⃣ بر این نظر بود که در شهری مانند شهر مقدّس قم با وجود فضاهای گسترده و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مصلی و آن‌همه حسینیه و مسجد، دیگر نیازی نیست و بلکه مشروع نیست که بنایی عظیم و پرخرج ساخته شود و در طول سال معطل و بلااستفاده بماند و فقط دهه محرم در آن چند شب روضه برقرار باشد و بس! و با هر چه دعوت به خود بود مبارزه می‌کرد؛ از پخش و اهدای رسالۀ عملیه بین مبلّغان و روحانیان به عنوان بسته فرهنگی گرفته تا بدون تخصص در ادبیات عربی و فارسی به ترجمه مغلوط قرآن مجید پرداختن، و با استفاده از رانت جایگاه خود، به چاپ و نشر آن در شماری وسیع پرداختن و اهدا و فروش آن و .... 4⃣ با بررسی عمیق و همه‌جانبه، علل و عوامل بی‌اقبالی و بداقبالی بسیاری از مردم و جوانان به نماز جمعه و جماعت را کشف می‌کرد و به دست می‌‌آورد، و با آن علل و عوامل مبارزه و آن‌ها را ریشه کن می‌کرد. و از جمله به بسیاری از ائمۀ محترم جمعه، طریقۀ سخن گفتن و تعامل با مردم و راه جذب آنان را به دین می‌آموخت. 5⃣ با توجه به شناخت جهان و انسان معاصر و روابط حاکم بر آن، حوزۀ مقدسۀ قم (شیّد‌الله أرکانها) را به سوی تأمین نیازهای علمی و فرهنگی انسان هدایت و برای آن برنامه‌ریزی می‌کرد و راه تعامل حوزۀ شیعه با حوزه‌های علمی سایر مذاهب و ادیان مانند الأزهر مصر را می‌گشود و از محبوس‌شدن و حصر تلاش‌های علمی حوزه در قم و ایران جلوگیری می‌کرد و در کنار ارسال بعثه به حرمین شریفین، بعثه‌هایی به مراکز علمی عالم برای آشنایی و تعارف و تعامل علمی با آن‌ها می‌فرستاد. 6⃣ با توجه به مهارت ویژه‌اش در ایجاد تفاهم و تصالح و آشتی، علاوه‌بر سعی در تقریب بین مذاهب، بلکه خیلی بیشتر از آن، سعی در تقریب و نزدیکی بین طوائف و گروه‌های شیعه می‌کرد و تقریب درون مذهبی را که نیاز بزرگ امروز ماست، بر تقریب بین مذاهب، مقدّم می‌داشت. 🖊 رضا مختاری ✍ پی نوشت: یادداشت فوق بدون هیچ گونه قضاوت خاصی تقدیم شما می شود؛ بخصوص که نویسنده آن یعنی استاد رضا مختاری خود از چهره های علمی و توانمند حوزه علمیه قم در رشته های مختلف علوم دینی بحساب می آید و قطعا هشدار و تلنگر های فوق را باید از جنس دغدغه و درددل دانست که لازم است مدیران حوزه و روحانیت مخصوصا نسل جوان از طلاب بیش از پیش بر آن ها توجه و تمرکز نمایند. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 برخورد پیامبر ص با دشمنانش در فتح مكه و اینک ما پیروانش؟! 👈 به بهانه سالروز غروب آن حقیقت هستی 🔹یادداشت روز 💎🔸امروز روز رحلت حضرت محمد مصطفی ص؛ آن اسوه اخلاق است که قران او را خلق عظیم نامید و خود اکمال مکارم اخلاقی را به عنوان هدف نهایی نبوتش برشمرد. 🔺چرا که اخلاق او یکی از معجزاتش در جذب قلوب دوست و دشمن بود؛ سنتی که در این بازار ناجوانمردانگی های دوران ما می تواند چراغ راه باشد. 💎🔸یکی از مهمترین نمود های بخشش و مدارای پیامبر با مردم، داستان فتح مکه است، جايي كه ساليان پيش، شبانه و ظالمانه اخراج شده بود و اكنون با تمام قدرت و شوکت وارد این شهر مي‌‌شد که اگر مي‌‌خواست مي‌‌توانست همه را به تيغ انتقام و قصاص بسپارد. اما او بی مروتی های دشمنان را بامهر و مدارا پاسخ گفت، که نمونه های زیر جلوه های زببایی از این داستان است: 1⃣ ابوسفيان مثل اسيري در دست پیامبر ص بود، اما پیامبر(ص) با مهرباني از او در گذشت و نه تنها به او تعرض نکرد بلکه خانه او را مکان امن اعلام کرد؛ رفتاری که به شدت تعجب برانگیز بود که یک انسان چگونه می تواند با دشمن خونی خود این همه مدارا کند؛ حیرتی که امروز نیز کم نشده؟! 2⃣هبار بن اسود نيزكسي بود كه زينب، دختر پيامبر را هنگام هجرت به مدينه تعقيب كرد. و بر اثر ضربه‌اي كه بر او وارد كرد جنينش سقط شد و خودش هم چند سال بعد بر اثر همان ضربه در گذشت. هبار روز فتح مكه پنهان شد و پس از مدتي به مدينه رفت و از پیامبر(ص) طلب عفو كرد و پیامبر(ص) نيز او را بخشيد. 3⃣هند همسر ابوسفيان يكي از كساني بودكه هم مشركان را براي حمله به پیامبر(ص) تحريك كرده بود و هم بدن حمزه عموي پیامبر(ص) را مثله نمود و جگر او را به دندان گرفت. اما همو هنگام فتح مكه بصورت ناشناس با پیامبر(ص) بيعت كرد. چون بيعت تمام شد، روبند از چهره برداشت و گفت: من هند دختر عتبه‌ام پيامبر او را در جمع مسلمانان پذيرفت وبا مهرباني او را عفو كرد. 4⃣حتي پيامبر(ص) از وحشي، قاتل حمزه نيز گذشت. وحشي از ترس به طائف گريخته بود، چون نمايندگان طائف نزد پيامبر آمدند، او هم همراه ايشان آمد و اسلام آورد و پيامبر(ص) هم او را عفو نمود. یادمان باشد پیامبر ص به حمزه عشق می ورزید چرا که حمزه با غیرت و مردانگی خود غم را در اوج غربت از چهره پیامبر زدوده بود. 🔼و موارد متعدد دیگر... 💎🔸اینک ما با دشمنان که سهل با همکیشان و هموطنانمان چگونه ایم؟! تا چه اندازه به بهانه اختلاف فکری و سیاسی به ریختن ابروی همدیگر اقدام می کنیم؟! 💎🔸البته انچه گفته شد بدان معنا نیست که پیامبر رحمت؛ هیچ گاه از تندی و خشونت بهره نمی گرفت؛ چرا که جاذبه و دافعه و رحمت و خشونت دو روی یک سکه اند؛ اما نکته مهم این است که کدام اصل و دیگری فرع باشد؟ چیزی که در زندگی پیامبر اسلام به جرات تمام می توان گفت: اولویت در سیره و سنت او محبت و رافت بوده و تندی و خشونت جز در موارد خاص و شاید اضطرار به چشم نمیخورد! 💎🔸نتیجه راهبردی و اخلاقی آنکه امروزه ما در جوامع اسلامی با آن فضا و نگاه رحیمانه فاصله زیادی داریم؛کینه و کدورت و قضاوت های نابجا به معروف و ارزش تبدیل شده است، امید است بر اساس اصل اسوه پذیری، ما پیروان و دوستان آن رسول مهر و محبت، اندکی با بندگان خدا خوش قلب و نرمخو بوده و موجب علاقمندی آنان به دین باشیم نه باعث نفرت و کدورت که معضل و بلکه بحران این دوران ماست! ✍ مسلم محمدی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 آیا می دانید چرا می گویند گرفتاری های شیعه از روز دوشنبه است؟! 🔹مسعودی تاریخ نگار سرشناس در کتاب مروج الذهب می نویسد : وفات امام هادی ع در روز دوشنبه و در خلافت معتز بالله اتفاق افتاد... در روز تشییع جنازه امام که روز دوشنبه بود خادمه ای گفت: در گذشته و حال از روز دوشنبه چه‌ها کشیدیم؛ 📗مروج الذهب؛ مسعودی: ج 4 ص 84 🔹 مرحوم شیخ عباس قمی در تفسیر این کلام خادمه می‌نویسد: این خادمة به روز وفات پیامبر اکرم ص اشاره می‌کند که عده‌ای با کسیربیعت کردند که گرفتاریش در اسلام فراگیر شد و او این جمله را از عقیلة هاشمیون زینب س فراگرفت که در روز عاشورا فرمود: پدرم فدای آنکه لشکرش روز دوشنبه غارت شد. 📘 الانوار البهیة، محدث قمی، ص۲۴۷ ✍ پی نوشت: خلاصه شیعه تلخ ترین خاطره خویش را از دوشنبه روزی دارد‌؛ که به مضمون قول سلمان فارسی در آن روز، کردند؛ آنچه نباید می کردند و مهم اینکه چند بار دیگر نیز در تاریخ زندگانی ائمه ع اتفاقاتی تلخ در این روز تکرار شد؛ باشد که چشممان به دیدن بقیه الله الاعظم عج روشن و بینا گردد. 🔺و جالب اینکه رحلت پیامبر اکرم ص امسال یعنی سال ۱۴۴۶ قمری نیز در روز دوشنبه واقع شده است! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فکر کنم علامه عسکری در کتاب سقیفه به این قصه دوشنبه پرداخته
در همین راستا حضرت زینب کبری (س) در عصر عاشورا که ظاهراً جمعه بود با اشاره به روز وقوع سقیفه خطاب به پیکر خونین سیدالشهداء علیه السلام فرمودند: پدر و مادرم بفدای کسی که اموالش روز دوشنبه غارت شد و.....!! (نقل به مضمون)؛ احتمالا در منتهی الامال دیدم
پیام ارسالی دو تن از استادان شیعه شناس🙏