eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌓 فساد سیستماتیک در جامعه و قیام امام حسین ع 🔸یادداشت روز 🔹دولت صدر اسلام به نوعی یک دولت رانتی است، رانت مبتنی بر غنیمت به این معنی که پول. زیادی دست دولت است و بنابراین همه چیز سرنوشت جامعه وارد کف باکفایت یا بی‌کفایت دولتمردان می شود و به همین دلیل در چنین جامعه‌ای ما شاهد یکه تازی دولت هستیم، دولت ها در چنین جامعه‌ای تمامیت خواه می شوند و سرنوشت کلیت جامعه را در دست می گیرند، نه تنها قدرت اقتصادی دستشان است، یعنی به جای اینکه سیاست منطق اقتصاد پیدا کند، اقتصاد منطق سیاست پیدا می کند و دولت با پولی که دستش هست، دین، فرهنگ و نظام آموزش و پرورش، افکار عمومی و رسانه ها را کنترل می کند و در چنین شرایطی اختناق برای آزادی خواهان و فرصت طلبی برای فرصت طلبان رخ می دهد و جامعه را به دو بخش معترضان و بهره مندان از وضعیت موجود تقسیم می کند. 🔹با نگاهی به جامعه عرب قبل از اسلام، مشاهده می کنیم که هنوز دولت به معنای علمی امروز آن شکل نگرفته است و آنچه وجود دارد دولت-شهر، ادامه سنت یونانی-رومی است که از طریق شام به مکه سرازیر شده و در حال ورود به مدینه هم هست. از درون این سنت تاریخی ما با دو الگوی کوچک حکمرانی مکه با سنت اشرافی و الگوی مدینه با سنت شورایی روبرو هستیم؛ وقتی پیامبر اسلام وارد مدینه می شود، سنت مدنی را انتخاب می کند و حکومت را به سمت سلسله قراردادها کشانده و یک رگه شورایی به حکومت می دهد اما از بعد از پیامبر کم کم شاهد ادغام سنت مدینه با مکه و به تدریج غلبه سنت مکه بر تمدن اسلامی هستیم. 🔹ابن خلدون در مقدمه خود می گوید: «اگر مناقشه بین بنی هاشم و بنی امیه شکل بگیرد چون پتانسیل قدرت بنی امیه بالاست، سرانجام، بنی امیه، قدرت را خواهد برد». یعنی خلافت، ظاهر مبتنی بر بیعت پیدا می کند اما باطنی در درون اشرافیت در حال ساخت است و به تدریج - ابن خلدون توضیح می دهد که - چنین خلافتی در سه مرحله قابل انتقال به سلطنت است. ابتدا کمی دموکراتیک است، سپس ظاهر دموکراتیک پیدا می کند و سرانجام بعد از ۴۰ سال به شدت و سرعت به سلطنت می غلتد و عناصر خود را نشان می دهد. 🔹سال ۱۵ هجرت برای تاریخ ایران و شام سال مهمی است چون در این دوره، قادسیه در حال شکل گیری است و به پایانش می رسد و امپراطوری ثروتمند ایران و بلافاصله روم در هم می شکند و تمام ثروت آن وارد مدینه می شود و به این ترتیب با توجه به ورود این ثروت به خزانه دولت، پدیده ای به نام رانت وارد مدینه می شود. تا سال ۱۳ هجرت، اگر غنیمتی هم بود به صورت مساوی تقسیم می شد، نویسنده ای به نام الکان دهلوی در کتاب حیات الصحابه توضیح دقیقی از این دگردیسی و تحولات داده است و می گوید وقتی خلیفه اول می خواست بیت المال را تقسیم کند می گفت برای من مجاهد و غیر مجاهد تفاوتی ندارد، فضل و امتیاز و ثواب آنها نزد خداوند است، این پول برای شکم آنهاست، فرقی ندارد مجاهد باشد یا قائد. 🔹خلیفه دوم در سال ۱۵ هجرت فرمولی را برای توزیع غنائم تعریف کرد که این فرمول تا آخر بنی امیه باقی بود و آغاز فساد دولت اسلامی بود، فرمول از این قرار بود که سهم هر شهروند یا مسلمان مساوی با میزان نزدیکی نسبی به پیامبر، ضرب در سبقت در اسلام می شود. عمر خلیفه دوم مساله را فهمیده بود و بنابراین گفت حق تبدیل ثروت به سرمایه را ندارید اما می توانید از ثروت استفاده کنید جالب این که فرزندان اینها به فساد افتادند. در مقابل، خلیفه سوم، خصوصی سازی را آغاز کرد و سکه را تبدیل به زمین های زراعی کرد و تمام انفال کم کم به صحابه فروخته شد. 🔹در این شرایط گسست ساختاری بین دولت و جامعه به وجود می آید و دولت به شدت امنیتی می شود و تلاش می کند خود را حفظ کند و برای حفظ خود از هیچ اقدام خشنی پرهیز نمی کند. در این شرایط از لحاظ روانشناسی اجتماعی، در مدینه و مکه و جاهای دیگر، یک دوگانگی شکل گرفت، یعنی مردم مدینه و مکه و شام غرق ثروت هستند و جاهای دیگر دارد تبدیل به جوامع فرسوده می شود و در آن ها نوعی احساس پوچی شکل می گیرد. 🔹جامعه ای که دچار ظلم ساختاری و فساد سیستماتیک شد و صدای مصلحان در آن جامعه، خفه شد، آن جامعه به صورت اتوماتیک در چرخه ویرانی افتاده و در حرکت است و هیچ کسی، ترمزی برای آن نمی تواند داشته باشد. امام حسین ع می بیند که جامعه در این شیب قرار گرفته است و لذا تلاش هایی را مأیوسانه آغاز می کند. 📙 مرحوم حجت الاسلام دکتر داود فیرحی؛ استاد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران؛ سخنرانی در محرم ۱۳۹۷ 🌍پایگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 حضور استاد شفیعی کدکنی در کتابفروشی لاکچری فوتبالیست مجتبی جباری 🔺بازم گلی به جمال این فوتبالیست 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 امتناع علی نصیریان از ورود به سالن به احترام قرآن ✳️ استاد علی نصیریان هنرمند پیشکسوت و محبوب، زمان ورود به سالن تجلیل از مفاخر گیلان در تالار مرکزی با وجود اصرار میزبان، به احترام تلاوت قرآن از ورود به سالن امتناع کرد تا نظم جلسه بهم نخورد. ✍ پی نوشت: اگر انتقادات جدی به رفتارهای برخی سلبریتی ها داریم؛ منش های خوب آنان را نیز برجسته کنیم. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 پهلوی امروز به مناسبت سالگرد بختیار بیانیه داده و ازش تجلیل کرده. 🔹 توصیه‌های بختیار به صدام:ایران را از پای درآورید، عیب ندارد که یک یا دو میلیون ایرانی بمیرند! ⏫ بخشی از پیام صوتی بختیار، نخست وزیر پهلوی، در خصوص همکاری با صدام در جنگ با ایران را گوش بدید. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
18.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌓 تناسب یا تناقض زندگي گذشته زهرا رهنورد با بیانیه اخیر او در مورد آزادی حجاب 🔺افراط گران دیروز و تفریط گران امروز😳 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 شاه هم میگفت: حکومت من بر پایه اسلام هست، همون اسلامی که پیغمبر برای ما آورد. 🔺قابل توجه براندازان و باستان گراها 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 شهید «غلامحسین افشردی»، معروف به «حسن باقری» را تقریباً همه می‌شناسیم. اما شاید بسیاری از ما ندانیم که او دوره‌ای از زندگی‌اش را به خبرنگاری گذرانده... 🔹افشردی اولین خبرنگاری بود که بعد از پیروزی انقلاب، برای پوشش خبری به خارج از کشور اعزام شد. تسخیر لانهٔ جاسوسی از وقایعی بود که افشردی هدایت و نگارش اخبار آن را بر عهده داشت. چند ساعت بعد از شکست آمریکا در طبس، افشردی اولین خبرنگاری بود که به محل حادثه رسید و در چهار گزارش ویژه، جزئیات این ماجرا را افشا کرد. 🔹بعد از حملهٔ رژیم بعث عراق به ایران، او به جبهه‌های جنگ پیوست و خیلی زود به یکی از فرماندهان نابغه تبدیل شد. 🔹احمد دهقان، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در مورد او می‌گوید: «[او و گروهش] می‌توانستند بفهمند دشمن در کجاست، چه تعداد نیرو دارد، هدفش چیست، برای چه آمده است، تا کجا می‌خواهد برود و… همان چیزهایی که او در دورهٔ‌ روزنامه‌نگاری آموخته بود، گویی تمام تجربیات گذشته (که در ظاهر پراکنده و نامربوط به‌ نظر می‌آمدند) برای چنین روزهایی اندوخته شده بود. ✳️ روح این فرمانده خبرنگار؛ جاودان و ماندگار باد.🪴 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 نقدی که کامل شنیده نشد. 👈تحلیلی بر یادداشت استاد علیدوست و نقدهای وارد بر آن 🔹این روزها نقد بر نقد استاد علیدوست با عنوان "دفاعی عقیم و پرهزینه" در شبیه سازی عیوب حکومتی با حکومت ائمه ع؛ بازاری گرم و‌ داغ دارد؛ اما بنظر میاد متاسفانه برخی سخن و دغدغه ایشان را یا متوجه نشدن یا نمی‌خوان متوجه بشن و به نحوی در صددند شکست مطابقی و استدلالی ایشان را اعلام کنند در حالی که ایشان با دلالت التزامیه و نگاه به آثار موضوع،‌ به مساله نگریسته است. 🔹 به صورت ساده باید گفت این نوع دفاع با الگوی شبیه سازی، بدترین نوع دفاع است چرا که مردم خواهند گفت ما به امید تحقق حکومت عدل علی امدیم سمت جمهوری اسلامی؛ تازه مشخص شد حکومت علی ع هم فاسد بوده. 🔹چنانچه ایشان خود در تکمله و اصلاحیه جدید اورده است: این گونه دفاع ضمن این که در واقع دفاعی از عملکرد حاکمیت به حساب نمی‌آید، نسل جوان و دیگران را نسبت به حکومت علوی نیز بدبین می‌سازد. 🔹 به بیان دیگر شاید از نگاه برخی، ساده ترین راه برای مبارزه با فساد؛ توجیه آن است؛ ولو به بهای ایجاد بدبینی به حکومت امیرالمؤمنین ع باشد. 🔹نتیجه آنکه ما از برشمردن و افراط در بیان عیوب حکومت علی ع چه نتیجه ای میخواهیم بگیریم؟ جز اینکه متدینان را سرخورده تر می کنیم و بی دین ها را بی دین تر خواهیم کرد؟! 🔹سخن آخر آنکه قطعا دو طرف این قصه همه با نیت خیر و حسن فاعلی به مساله می نگرند، اما متاسفانه بنظر می رسد مشکل در چنین مواردی عدم سلیقه و حسن فعلی لازم از سوی برخی متدینان است؛ چنانچه این معضل را در موضوع امر به معروف و‌ نهی از منکر از سوی آنان در طول دوران پس از انقلاب نیز فراوان دیده ایم؛ که به جای درست کردن ابرویی چشمی را از حدقه درآورده اند. ✍مسلم محمدی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 پاسخ احسان موحدیان( مدرس دانشگاه و کارشناس بین الملل) به سخنان مداخله گرانه سفیر انگلیس در ایران: کلا خفه شو. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 دیروز رسما اعلام شد ایران به مشتقات آب سنگین دست یافته! ✳️ این مشتقات برای ساخت رادیودارو و درمان سرطان کاربرد داره و ایران جزء 3 کشور اول دنیا در تولید رادیودارو بر پایه آب سنگینه و صادرات آن ملیونها دلار ارزآوری داره. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 سخنی زیبا و مقایسه ای "ما و اونا" از شهید آوینی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 عکسی خاص از علّامه طباطبائی و دوستانش در زنجان / مرداد ۱۳۴۶ 👆و تیکه های خوشمزه تبریزی‌ها و زنجانی ها به هم 👥 حضّار از دست چپ علّامه: سیّد نجم‌الدین موسوی زنجانی (داماد حاجی سیّد محمّد زنجانی و هم نوهٔ برادرش حاجی سیّد حسین)، سیّد عزالدین ، شیخ مرتضی رازقی، سیّد هاشم موسوی زنجانی، شیخ ابوالفضل سلیمی‌راد، ناشناس، شیخ یونس فصاحتی، شیخ محمّداسماعیل . 🍉 بنا به نقل فرزند حاج سیّد هاشم موسوی زنجانی، در همین مجلس مطایبهٔ شیرینی بین سیّد نجم‌الدین موسوی و علّامه ردّوبدل می‌شود. سیّد نجم‌الدین به علّامه می‌گوید: این تکیه‌کلام "نمنه" در زبان شما تبریزی‌ها چیست که دائماً تکرار می‌کنید؟ علّامه می‌گوید: خب شما هم در زنجان انتهای افعال را کشیده و یک "یَع" اضافه می‌کنید! ایشان انکار می‌کند که: ما همچه تکیه‌کلامی نداریم! علّامه سکوت می‌کند تا زمانی چند می‌گذرد و صحبت از گل و گیاه می‌شود. سیّد نجم‌الدین می‌گوید: بله! هاوا یاخچیدی یع! چای داغدی یع و... . علّامه سکوت را می‌شکند و می‌گوید: این یع‌یع که گفتم دارید همین‌هاست که الآن گفتید! 🥰 🕯سیّد نجم‌الدین سال‌ها در مشهد گمنام زیست و درگذشت. 🌹روح همشون شاد باد.🌹 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•