eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
327 دنبال‌کننده
46 عکس
43 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ امشب چه شبی‌ست، شب وصال است امشب‌‌‌... ✳️ به نکات مرحوم حائری شیرازی رحمت الله علیه مرتبط با این حدیث شریف نیز توجه فرمایید: 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام می‌فرمایند: ✅ إن الله تعالی لینادی کل لیلة جمعة من فوق عرشه من اول اللیل الی اخره: الا عبد مؤمن یدعونی لدینه او دنیاه قبل طلوع الفجر فاجیبه؟ الا عبد مؤمن یتوب الی من ذنوبه قبل طلوع الفجر فاتوب الیه؟ الا عبد مؤمن قد قتر علیه رزقه فیسالنی الزیادة فی رزقه قبل طلوع الفجر فازیده و اوسع علیه؟ الا عبد مؤمن سقیم فیسالنی ان اشفیه قبل طلوع الفجر فاعافیه؟ الا عبد مؤمن محبوس مغموم فیسالنی ان اطلقه من سجنه فاخلی سربه؟ الا عبد مؤمن مظلوم یسالنی ان اخذ بضلامته قبل طلوع الفجر فانتصر له و اخذ له بضلامته؟ قال: فلا یزال ینادی بهذا حتی یطلع الفجر. ⬅️ ذات اقدس الهی هر شب جمعه از اول تا آخر شب این‌گونه ندا می‌دهد: ✳️ آیا بنده‌ی مؤمنی نیست که تا قبل از صبح مرا برای دین یا دنیایش بخواند تا من اجابتش کنم؟ ✳️ آیا بنده‌ی مؤمنی نیست که تا قبل از صبح از گناهانش توبه کند و برگردد و من نیز رحمت و مغفرتم را نسبت به او برگردانم؟ ✳️ آیا بنده‌ی مؤمنی نیست که روزیش تنگ شده باشد و تا قبل از فجر، از من بخواهد آن را زیاد کنم و من هم حاجتش را برآورده روزیش را زیاد و وسیع گردانم؟ ✳️ آیا بنده‌ی مؤمن مریضی نیست که تا قبل از طلوع فجر از من بخواهد که شفایش بدهم و من هم او را عافیت و تندرستی عطا نمایم؟ ✳️ آیا بنده مؤمنِ زندانی و گرفتاری نیست که از من بخواهد از زندان آزادش کنم و من نیز آزادش گردانم؟ ✳️ آیا بنده مؤمن مظلومی نیست که تا قبل از صبح از من بخواهد حقش را از ظالم بستانم و من نیز او را یاری کرده حقش را برگردانم؟ آن‌گاه حضرت فرمود: و همین‌طور ذات اقدس الهی (بدون واسطه و شخصاً) چنین ندا می‌دهد تا صبح شود‌. 📚 عدة الداعی (فقیه و عالم ربانی جناب ابن فهد حلی رحمت الله علیه): ص ۷۷ 🔷 مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه: 🔸 اهمیت شب و روز جمعه: ⬅️ فقیر و بینوا چه گناهی کرده است که به مسجد الحرام دسترسی ندارد؟ خدای تعالی فکر آنها را کرده و برای ایشان برنامه‌ریزی کرده است. حرمی درست کرده که لازم نیست جسم انسان در آن برود. حرمی که با انسان فاصله مکانی ندارد. چون برای خدا زمان و مکان فرقی ندارد... خداوند برای کسی که دسترسی به اماکن متبرکه ندارد، شب جمعه و روز جمعه را مثل حرم خودش قرار داده است. این زمان‌های متبرکه پهلوی او می‌آیند و عبادت در این زمان‌ها اجر و اثر بیشتری دارد تا خارج از آن زمان‌ها و این لطف خداست و از باب اینست که فقیر و غنی برایش فرقی ندارد. از این جهت وقتی شب جمعه می‌شود انسان باید بداند که الان در حرم است، بداند که الان در مسجد الحرام است، وقتش را تلف نکند از وقتش خوب استفاده کند، از یک ساعت وقتِ شب جمعه و روز جمعه درست بهره‌گیری کند. @haerishirazi ‍ 💠 رسول خدا صلوات الله علیه و آله: ✅ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ‏. ⬅️ خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای به نام "داعی" [فراخواننده] قرار داده است كه هرگاه فرا می‌رسد، در تمام شب‌های این ماه تا صبح ندا در می‌دهد: • خوشا به حال ذاكران! • خوشا به حال اطاعت كنندگان! [سپس ذات اقدش الهی می‌فرماید] 🔹 من همنشین كسی هستم كه همنشینم باشد 🔹 و مطیع كسی هستم كه مرا اطاعت كند 🔹 و آمرزنده كسی هستم كه از من آمرزش بخواهد. 🔸 ماه، ماهِ من و بنده، بندۀ من و ، رحمتِ من است؛ پس • در این ماه مرا می‌كنم • و از من به او می‌كنم • و از من بخواهد هدایتش می‌كنم. و این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار داده‌ام كه هر‌كس به آن چنگ زند . 📚 بحارالأنوار: ج۹۵، ص۳۷۷ @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ الْجُمُعَهًِْ لَمْ یَمُتْ حَتَّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ ...فَیَکُونَ مِنْ أَصْحَابِهِ. ⬅️ هر کس در هر شب جمعه‌ای سوره‌ی اسراء را بخواند، آن‌قدر زنده می‌ماند تا قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک نماید و یا اگر فوت کرد هنگام ظهورش رجعت کرده و یکی از اصحاب او باشد. و ✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْکَهْفِ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ لَمْ یَمُتْ إِلَّا شَهِیداً وَ بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ وَقَفَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مَعَ الشُّهَدَاءِ. ⬅️ هر کس سوره‌ی کهف را در هر شب جمعه بخواند، فقط با شهادت از دنیا می‌رود و خداوند او را از جمله شهدا محشور می‌گرداند و روز قیامت با شهیدان [در یک صف] می‌ایستد. 📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۰۷ ✳️ قرائت این دو سوره شریف در شب‌های جمعه، از توصیه‌های مؤكد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه برای اعمال شب جمعه بود که در کتاب انیس الصادقین نیز نقل شده است. @justhadis110
✳️ از رفقای امیرالمؤمنین به شمار آید... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ مَنْ قَرَأَ فِی کُلِّ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ سُورَهًَْ الْوَاقِعَهًِْ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ النَّاسُ أَجْمَعِینَ وَ لَمْ یَرَ فِی الدُّنْیَا بُؤْساً أَبَداً وَ لَا فَقْراً وَ لَا فَاقَهًًْ وَ لَا آفَهًًْ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ کَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ هَذِهِ السُّورَهًُْ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) خَاصَّهًًْ لَمْ یَشْرَکْهُ فِیهَا أَحَدٌ. ⬅️ هر کس در شب‌های جمعه سوره‌ی واقعه را بخواند، خداوند او را دوست می‌دارد و محبوب همه‌ی مردم می‌گرداند و در دنیا با هیچ سختی و فقر و نیازی روبه‌رو نخواهد شد و به هیچ مصیبتی از مصیبت‌های دنیا دچار نمی‌گردد و از رفقای امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شمار می‌آید. این سوره مخصوص امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می‌باشد و هیچ‌کس در این سوره با ایشان مشارکت ندارد. 📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۱۷ ✳️ قرائت این سوره‌ی شریف در شب‌های جمعه، از توصیه‌های مؤكد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه برای اعمال شب جمعه بود که در کتاب انیس الصادقین نیز ذکر شده است. @justhadis110
💠 روایت شده است که: ✅ أَنَّ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) کَانَ یُصَلِّی وَ قَلْبُهُ کَالْمِرْجَلِ یَغْلِی مِنْ خَشْیَهًِْ اللَّهِ تَعَالَی وَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم. ⬅️ رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، هنگامی‌که هنگامی که به نماز می‌ایستادند دلش از ترس خدا مانند دیگ می‌جوشید. و خداوند فرموده است: الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ.(انفال:٢) مؤمنان، تنها فقط و فقط كسانى هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دل‌هاشان ترسان مى‌گردد. 📚 جامع الأخبار (شعیری): ص۹۶ 🔷 یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های کتاب شریف سفینة الصادقین (شرح حال ۵۰ سال نخست زندگانی عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه) برای حقیر که گفتگوی ایشان است با یکی از علمای مخالف عرفان در سنین جوانی: ⬅️ آنگاه ایشان تصریح کرد که شنیده‌ام شما با یک آقای همدانی تماس گرفته‌اید! گفتم: بلی، چنین است. حقیر گمشده‌ای داشتم و مطلوبی را جستجو می‌کردم و آن گمشده و مطلوب را نزد ایشان یافتم. و برای من فرقی نمی‌کرد و تفاوتی ندارد که همدانی باشد یا غیر همدانی، بلکه اهل هر کجا و در هر لباسی که باشد، حتی اگر بوی مطلوب را از یک حمال هم استشمام کنم خاک پای او را سرمه‌ی چشم خود می‌نمایم. حالا اگر شمه‌ای از شمیم محبوب نزد شماست، بنده غلام شما و طالب شما خواهم بود. ایشان گفت: شنیده‌ام این آقا به جای تعقیب نماز شعر حافظ می‌خواند. گفتم: خیر دروغ شنیده‌اید، ایشان بعد از نماز تعقیبات را ملتزم‌اند، لکن در منزل جلسه‌ای داریم که آنجا شعر حافظ خوانده می‌شود. وی که با خواندن اشعار حافظ مخالف بود سخت برآشفت و گفت: برویم لب شط فرات قدری قدم بزنیم. بنده هم اجابت کردم. در بین راه از هر دری سخنی پیش آمد. در مجموع بنده حس کردم ایشان تکلیف شرعی خود می‌داند که مرا از راه برگردانده، ...پناه بر خدا از این‌گونه طرز تفکر و تشخیص تکلیف‌ها! بالاخره حقیر با اینکه در آن‌وقت بیش از بیست و دو سال از عمرم نگذشته بود عرض کردم: بنده بالوجدان می‌بینم که اگر در مقابل شخص بزرگی قرار بگیرم در حال خود تغییر و شرم و خضوعی می‌بینم و هر قدر آن شخص بزرگ‌تر و وجیه‌تر باشد دگرگونی حال بیشتر می‌شود، اما در عین حال که معتقدم و همه‌ی ما معتقدیم که خدای متعال از هر بزرگی و صاحب‌جاهی بزرگ‌تر و وجیه‌تر، بلکه همه‌ی بزرگی‌ها در مقابل عظمت او هیچ و همه چیز ناچیز است، پس چرا وقتی به نماز می‌ایستم با اینکه یقینا خود را در مقابل حق - جل و علا - قرار می‌دهم هیچ تاثیری و تفاوتی و تغییر حالی در خود نمی‌یابم؟ «انما المؤمنون الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم. (انفال:۲)» 👈👈 از اینجا می‌فهمم که این ایمان، ایمان واقعی نیست؛ لذا می‌کوشم که خود را به مرحله‌ای برسانم که قدری از آثار جمال و عظمت حق را در قلب خود بیابم. به محض شنیدن این مطالب با حال عصبانیت گفت: یعنی چه؟ برای اینها در نماز شیطان تجلی می‌کند! خدا کجا بود؟ و بعد سر به آسمان کرد و گفت: خدایا! تو شاهد باش که من بر این آقا اتمام حجت کردم. و بدون خدا حافظی راهش را گرفت و رفت! و بعد از آن در مدتی که عراق بودم هر وقت مرا می‌دید روی خود را بر می‌گرداند! لکن بنده بحمد الله از عمل او ناراحت نمی‌شدم؛ زیرا متوجه بودم که او مرد مغرضی نیست، فقط تشخیص وی غلط است، اما امان و فغان از مردم منافق و مزور و متملق که مغرضانه به جنگ مؤمنین می‌روند... 📚 سفینة الصادقین: فصل ۱۷ در محضر عارف مجذوب آية الله انصارى قدس سره، ص۱۴۵و۱۴۶ 📚 ۲۰ بهمن ماه، پنجمین سال‌گرد ارتحال آن موحّد کبیر و عالم ربّانیست؛ فاتحه و صلواتی هدیه فرمایید... @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ قال امیرالمؤمنین علیه السلام: إِعْجَابُ اَلْمَرْءِ بِنَفْسِهِ دَلِيلٌ عَلَى ضَعْفِ عَقْلِهِ. ⬅️ امیر المؤمنین علیه السلام فرمود که: خوش آمدن انسان از خودش، دلیل است بر آن‌که عقلش ضعیف است. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۲۷ @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ لَيْسَ بَيْنَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلْكُفْرِ إِلاَّ قِلَّةُ اَلْعَقْلِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ إِنَّ اَلْعَبْدَ يَرْفَعُ رَغْبَتَهُ إِلَى مَخْلُوقٍ فَلَوْ أَخْلَصَ نِيَّتَهُ لِلَّهِ لَأَتَاهُ اَلَّذِي يُرِيدُ فِي أَسْرَعَ مِنْ ذَلِكَ. ⬅️ در میانه ایمان و کفر، فاصله‌ای نیست مگر کمی عقل. به آن حضرت عرض شد که: ای پسر رسول خدا، معنی این سخن چیست؟ حضرت فرمود: بنده‌ی خدا، حاجت خویش را به سوی مخلوق می‌برد. (و در عمل و ذهنش او را مستقلّاً در رفع حاجتش مؤثر می‌داند) در صورتى كه اگر با خلوص نيّت متوجه خدا شود، آن‌چه را می‌خواهد، در نزديكترين وقت به آن می‌رسد. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۲۸ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اُطْلُبُوا الحاجاتِ بِعِزَّةِ الْاَنْفُسِ فَاِنَّ بِیَدِاللّه ِ قَضاءَها. ⬅️ حاجات خود را عزتمندانه بیان کنید، چرا که برآورده شدن آن بدست خداست. 📚 شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید): ج۲۰، ص۳۱۷ 💠 حضرت امام صادق در تفسیر آیه شریفه: ❇️ وَ ما یؤْمِنُ اکثَرُهُمْ بِاللَّهِ الّا وَ هُمْ مُشْرِکونَ.(یوسف:۱۰۶) و بیشتر آنها که مدعی ایمان به خدا هستند، مشرکند! ❇️ می‌فرمایند: ✅ هُوَ قَوْلُ الرَّجُلِ لَوْلا فُلانٌ لَهَلَکتُ، وَ لَوْلا فُلانٌ لَاصِبْتُ کذا وَ کذا، وَ لَوْ لا فُلانٌ لَضاعَ عِیالی، الا تَری انَّهُ قَدْ جَعَلَ للَّهِ شَریکاً فی مُلْکهِ یرْزُقُهُ وَ یدْفَعُ عَنْهُ؟ لَوْلا انَّ اللَّهَ مَنَّ عَلَی بِفُلانٍ لَهَلَکتُ. لا بَأْسَ. ⬅️ مشرک بودن مدعی ایمان به خداوند به این جهت است که وی می‌گوید، اگر فلانی نبود هلاک می‌شدم و اگر او نبود به فلان و بهمان مسئله دچار می‌شدم، و اگر فلان شخص مرا یاری نمی‌داد اهل و عیالم ضایع می‌گشتند، (روزی آنها نمی‌رسید) آیا نمی‌بینی که چنین شخصی، شریکی برای خداوند در حکومتش پذیرفته که روزی می‌دهد و بلا را از وی دفع می‌نماید؟ راوی می‌پرسد: اگر شخص چنین بگوید چطور؟ اگر خداوند به واسطه‌ی فلان شخص بر من منّت نمی‌گذاشت هلاک می‌شدم، آیا باز هم جایز نیست؟ امام فرمودند: (جایز است و) اشکال ندارد. 📚 عدة الداعی (ابن فهد حلی): ص۹۹ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ‌ فَاطْلُبُوهُ. ⬅️ به‌راستى که طلب علم از طلب مال بر شما واجب‌تر است چرا که مال و دارایى، قسمتِ تضمين‌شده‌اى دارد كه عادلى ميان شما تقسیم كرده و ضمانت نموده و محققاً به شما پرداخت مى‌كند، ولى علم نزد اهلش مخزون است و شما وظیفه داريد كه آن را از اهلش بخواهيد، پس آن را بجویید و بطلبید. 📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۳۰ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در مقام شکایت از شیعیانی که به دنبال یادگرفتن و فهمیدن عمیق دینشان نیستند، به جهت فهماندن شدّت اهمیت علم‌آموزی و فهم عمیق دین می‌فرمایند: ✅ لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِي ضُرِبَتْ رُءُوسُهُمْ بِالسِّيَاطِ حَتَّى يَتَفَقَّهُوا. ⬅️ به‌راستی که دوست دارم (اگر شده حتی) با تازیانه بر سر اصحابم بزنم تا دین را خوب و عمیق بفهمند. 📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۳۱ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کلامی بسیار تأمّل‌برانگیز خطاب به جوانان برای حفظ دینشان می‌فرمایند: ✅ يا مَعْشَرَ الْفِتْيانِ حَصِّنُوا ...دينَكُمْ بِالْعِلْمِ. ⬅️ اى گروه جوانان! ...دين خود را به وسیله‌ی علم حفظ كنيد. 📚 تاريخ يعقوبى: ج۲، ص۲۱۰ @justhadis110
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ إِنَّمَا يُدَاقُّ اللَّهُ الْعِبَادَ فِي الْحِسَابِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ فِي الدُّنْيَا. ⬅️ به‌راستی که خداوند در حساب و کتاب روز قيامت، نسبت به بندگانش به اندازه‌ی عقلى كه به آنها داده دقت و باریک‌بینی مى‌كند. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۱۱ ✳️ یعنی خدای حکیم و رحمان و رحیم، متناسب با ورودی از انسان خروجی می‌خواهد! تازه اعمال نتیجه‌ی محاسبات آن هم خیلی با اغماض است (محاسبه دقیق است‌ها! اعمالش با اغماض است!) چرا؟ چون در قرآن می‌فرماید: وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ (شوری:۳۰) و (خداوند) بسيارى را نيز عفو مى‌كند. که در توضیح آن، امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: وَ مَا یَعْفُو اللهُ أَکْثَرُ مِمَّا یُؤَاخِذُ بِه. (الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۶۹) و آنچه خداوند عفو و گذشت می‌فرماید، بسیار بیشتر است از آنچه مؤاخذه و عقوبت می‌کند. @justhadis110
هدایت شده از سفینه
💠روزه پنج شنبه، جمعه و شنبه ماه رجب 🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: مَنْ صَامَ مِنْ شَهْرٍ حَرَامٍ الْخَمِيسَ وَ الْجُمُعَةَ وَ السَّبْتَ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عِبَادَةَ تِسْعِمِائَةِ سَنَةٍ. 📚 (وسائل ‏الشيعة، ج10،ص469 -470 به نقل از المقنعة) 🔹رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در یکی از ماه های حرام (از جمله ماه رجب)، روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه را (متوالیاً) روزه بگیرد، خداوند عبادت نهصد سال را برای او می نویسد. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• ⬅️ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّه عليه و آله قالَ: مَنْ صَامَ هَذِهِ الثَّلاثَةَ اَيّام كَتَبَ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ عِبَادَةَ تِسْعِمِائَةِ سَنَةٍ، صِيامَ نَهارِهَا وَ قِيامَ لَيلِهَا. 📚(اقبال الاعمال، ص615) 🔹رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس سه روز پنج شنبه، جمعه و شنبه را در ماه های حرام(از جمله ماه رجب) روزه بگیرد، خداوند عبادت نهصد سال را برای او می نویسد، در حالی که روزها را روزه داشته، و شب ها را به عبادت پرداخته است. ✅ @safine_s
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام: ✅ عَلَيكَ بِالجِدِّ، لا تُخرِجَنَّ نَفسَكَ مِن حَدِّ التَّقصيرِ في عِبادَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ و طاعَتِهِ؛ فإنَّ اللّه َ لا يُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِهِ. ⬅️ بر تو باد بذل تمام توانت برای طاعت و بندگی (و در عین حال)، همواره بكوش که خود را در عبادت و طاعت خداوند عزّ و جلّ بى تقصير ندانی؛ چرا که خداوند (هرگز) آن‌گونه كه شايسته عبادت اوست، عبادت (و بندگی) نمى‌شود. 📚 مشکاة الأنوار في غرر الأخبار (علی بن حسن طبرسی): ج۱، ص۳۲۰ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی در کتاب انیس الصادقین، ذیل این تعقیبات مشترکه‌ی بسیار مهم نماز‌های واجب صادر شده از امام‌ محمد باقر علیه السلام که فرمودند: ⬅️ هر کس پس از نماز واجب قبل از آنکه پای خود را حرکت دهد، اين استغفار را سه بار بگويد، خدا گناهان او را بيامرزد هر چند در کثرت، مانند کف دريا باشد. (الکافى: ج۲، ص۵۲۱ ـ الباقيات الصالحات: تعقيبات مشترکه، سوّم، ص۴۷) 💠 اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ، ذُو الْجَلالِ وَ الاِْکْرامِ وَ اَتُوبُ اِلَيْه. (سه مرتبه) [در حقيقت، سالک از نخستين عملی که طلب مغفرت می‌کند، از همان نمازی است که خوانده است. زيرا طاعت خود را از آن جهت که حقش به خوبی ادا نشده، به نوعی معصيت می‌داند. لذا بلافاصله پس از نماز استغفار می‌کند، يعنی خود آن نماز را نيز گناه می‌شمارد. و اين، عظمت مطلب را می‌رساند.] ⚫️ شهادت باب الحوائج، حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بر همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تسلیت باد... @justhadis110
🏴 روضه مجسم المعذب فی قعر السجون و ظلم المطامیر ✍ می‌گویند مطامیر زندانی پلکانی با سقف بسیار کوتاه، عموما تا عمق ۳۰تا۵۰ متر زیر زمین بوده که زندانیان باید مدت حبس خود را بر روی پله‌های کم عرض آن می‌گذارندند و عملا نه قادر به نشستن بودند و نه قادر به ایستادن و باید ماه‌ها در حالت خمیده به سر می‌بردند.😭   خدا کند که این سخن درست نباشد. ⚫️ باید “مطامیر” را با پوست و استخوانت لمس کرده باشی تا این گونه با پروردگارت مناجات کنی. ▪️يا مُخَلِّصَ الشَّجَرِ مِنْ بَيْنِ رَمْلٍ وَ طينٍ وَ مآء ای برون آورنده‌ی درخت از میان ریگ و گل و آب ▪️وَ يا مُخَلِّصَ اللَّبَنِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ و اى برون آرنده شير از ميان سرگين و خون ▪️وَ يا مَخَلِّصَ الْوَلَدِ مِنْ بَيْنِ مَشيمَةٍ وَ رَحِمٍ  و ای برون آورنده نوزاد از میان پرده و رحم ▪️ وَ يا مُخَلِّصَ النّارِ مِنْ بَيْنِ الْحَديدِ وَ الْحَجَرِ و اى برون آرنده آتش از ميان آهن و سنگ ▪️وَ يا مُخَلِّصَ الرُّوحِ مِنْ بَيْنَ الاَحْشآءِ وَالاَْمْعآءِ و ای برون آورنده‌ی جان از میان احشا و روده‌ها  ▪️خَلِّصْنى مِنْ يَدَىْ هارُونَ از دست هارون نجاتم ده یا مگر در این زندان چه بر سرت آمد که برای خلاصی از آن با پروردگارت این‌گونه به مناجات پرداختی؟ برای پاسخ، این جمله از زیارت حضرت کافی است. ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ. خدایا! درود فرست بر آن امام مظلومی که ساق پای نازنینش بر اثر حلقه‌های زنجیر کوبیده شد.
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله: ✅ من قرء فی یوم الجمعة من رجب «قل هو الله احد» مائة مرة کان له نورا یوم القیامة یسعی الی الجنة. ⬅️ هر که در 👈 صد مرتبه قل هو الله احد بخواند در برای او نوری باشد که او را به بکشاند. 📚 مفاتیح الجنان: ص۱۳۷ - اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۳، ص ۲۱۰ ✳️ خداوکیلی ارزشش را دارد... @justhadis110
✳️ در عظمت ایمان جناب ابوطالب سلام‌ الله علیه!!! 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ اخبرنا الحسین بن عبید الله، قال: اخبرنا ابو محمد، قال: حدثنا محمد بن همام، قال: حدثنا علی بن الحسین الهمدانی، قال: حدثنی محمد بن خالد البرقی، قال: حدثنا محمد بن سنان، عن المفضل بن عمر، عن ابی عبد الله (علیه السلام)، عن آبائه (علیهم السلام)، عن علی (علیه السلام)، قال: «کان ذات یوم جالسا بالرحبة، و الناس حوله مجتمعون، فقام الیه رجل، فقال له: یا امیر المؤمنین، انک بالمکان الذی انزلک الله به، و ابوک یعذب بالنار؟ فقال: ... «و الذی بعث محمدا (صلی الله علیه و آله) بالحق، ان نور ابی طالب (علیه السلام) یوم القیامة لیطفئ انوار الخلق، الا خمسة انوار: نور محمد (صلی الله علیه و آله)، و نوری، و نور فاطمة، و نور الحسن، و نور الحسین، و من ولده من الائمة، لان نوره من نورنا الذی خلقه الله عز و جل من قبل خلق آدم بالفی عام». ⬅️ امام صادق از پدرانش عليهم السّلام روايت مى‌كند كه روزى امير مؤمنان عليه السّلام در ميدان شهر نشسته بود و مردم در اطرافش جمع شده بودند. پس مردى برخاست و عرضه داشت: اى امير مؤمنان! تو در مكان و جايگاهى هستى كه خداوند تو را در آن قرار داده است در حالى كه پدرت با آتش عذاب مى‌شود [چون گمان مى‌كردند ابو طالب كافر بوده است]. پس على عليه السّلام به او فرمود: ساكت باش كه خداوند دهانت را ببندد. سوگند به كسى كه محمد صلّى اللّه عليه و آله را به حق به پيامبرى برانگيخت... 👈👈 نور ابو طالب در روز قيامت، نور همه آفريدگان را جز پنج نور خاموش مى‌سازد: نور محمد صلّى اللّه عليه و آله و نور من و نور فاطمه سلام الله علیها و دو نور حسن و حسين و امامان از فرزندان حسين. زيرا نور او از نور ماست كه خداوند دو هزار سال پيش از خلقت آدم آن را آفريده است. 📚 امالی (شیخ طوسی): ج۱، ص۳۱۱ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله عليه و آله: ✅ ولمّا قيل لرسول الله: إن أبا طالب قد مات عظم ذلك في قلبه واشتدّ له جزعه، ثمّ دخل فمسح جبينه الأيمن أربع مرّات، وجبينه الأيسر ثلاث مرّات، ثمّ قال: يا عم ربيت صغيراً، وكفلت يتيماً، ونصرت كبيراً، فجزاك الله عني خيراً، ومشى بين يدي سريره وجعل يعرضه ويقول: وصلتك رحم، وجزيت خيراً. ⬅️ هنگامى كه به رسول خدا خبر دادند كه ابوطالب از دنيا رفته، اين مصيبت بر قلب او سنگينى نمود و ناله آن حضرت را شديد كرد. رسول خدا بر جنازه ابوطالب وارد شد، سپس به طرف راست پيشانى او را چهار مرتبه و به طرف چپش را سه مرتبه دست كشيد، سپس فرمود: اى عمو! وقتى كودك بودم تو مرا بزرگ كردي، وقتى يتيم بودم تو سرپرستيم كرد، و هنگامى كه بزرگ شدم تو يارى‌ام كردي، پس خداوند به تو پاداش خير دهد. سپس جلوى تابوت او رفت و فرمود: اى عمو ! تو صله رحم را به نيكى بجا آوردى و پاداش نيكى دادى‏. 📚 تاريخ يعقوبي:‌ ج 2، ص 35 💠 حضرت امام رضا عليه السلام: ✅ كتب أبان بن محمود الى علي بن موسى الرضا (عليه السلام): جعلت فداك اني قد شككت في اسلام ابي طالب. فكتب اليه: «وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبيلِ الْمُؤْمِنينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيراً» (النساء: 115.) وبعدها «إنّك إن لم تقرّ بايمان أبي طالب كان مصيرك الى النار». ⬅️ ابان بن محمود در نامه‌اى به على بن موسى الرضا نوشت: فداى شما گردم من در اسلام ابوطالب شك كردم. پس حضرت در جواب او نوشت: (كسى كه بعد از آشكار شدن حق، با پيامبر مخالفت كند، و از راهى جز راه مؤمنان پيروى نمايد، ما او را به همان راه كه مى‏‌رود مى‏‌بريم و به دوزخ داخل مى‏‌كنيم و جايگاه بدى دارد). و بعد از آن نوشت: اگر تو به ايمان ابوطالب اعتراف نداشته باشى عاقبت تو جهنم خواهد بود. 📚 شرح نهج البلاغة (ابن ابی الحديد): ج14، ص68 - كنز الفوائد (كراجكى): ص 80 ⚫ سالروز وفات بزرگ‌حامی پیغمبر، حضرت ابوطالب سلام‌ الله علیه تسلیت باد... @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله: ✅ لا يَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّهِ، إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ في عاجِلِ الدُّنيا قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلك. ⬅️ هر کسى بتواند كار حرامى انجام دهد و آن را به خاطر ترس از خدا فرو گذارد، خداوند قبل از آخرت، در همين دنيا بهتر از آن را به وى عوض دهد. 📚 كنز العمّال: حکمت ۴۳۱۱۳ پ.ن: که به خاطر خدا...، در ؛ نقدِ نقد! 🔆 مبعث رحمت للعالمین، سید اولاد آدم، افضل و خاتم انبیا، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله بر همه مؤمنین و مسلمین و محبین و ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ⬅️ سليمان ديلمى از پدرش نقل می‌کند که به امام صادق عرض كرد: فلانى در عبادت و ديندارى و فضيلت چنان و چنين است. حضرت در پاسخ فرمود: عقلش چطور است؟ گفتم: نمى‌دانم، حضرت فرمود: ثواب (و جایگاه) به اندازه‌ی عقل است، مردى از بنى‌اسرائيل در يكى از جزایر دريا به عبادت خدا عُمر مى‌گذرانيد، جزيره‌، سبز و خرم پر از درخت بود و آب‌هاى روان داشت، فرشته‌اى بر او گذشت و عرض كرد: پروردگارا مزد عبادت اين بنده‌ی خود را به من بنما، خدا ثواب وى را به او نشان داد و فرشته آن را كم شمرد، خدا به او وحى كرد: همراه او باش، آن فرشته به صورت آدميزاد نزد وى آمد، عابد از او پرسيد: كيستى؟ گفت: من شخصى خداپرستم كه آوازه جا و خداپرستى تو را شنيدم و آمدم تا با تو عبادت كنم، آن روز را با او گذراند، فردا صبح فرشته‌ی تازه‌وارد به او گفت: اينجا بسيار سرسبز و خرّم است و حقیقتاً براى عبادت مناسب است و بس، عابد گفت: اينجا سرسبز و خرّم است و حقیقتاً هم براى عبادت خوب است و بس، ولی فقط يك عيب دارد، مَلَک پرسيد: چه عيبى؟ عابد گفت: پروردگار ما چهارپایی ندارد، اگر الاغى داشت برايش مى‌چرانديم، به‌راستى اين علف‌ها ضايع مى‌شود، آن فرشته به وى گفت: پروردگارت الاغ ندارد؟ عابد گفت: اگر داشت اين همه علف ضايع نمى‌شد. (و در این سخنش، نقدی نسبت به تقدیرات و حکمت الهی مستتر است، و نشان از عقل کم اوست.) خدا به آن فرشته وحى كرد: همانا به اندازه‌ی عقلش به او ثواب مى‌دهم. ✅ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فُلَانٌ مِنْ عِبَادَتِهِ وَ دِينِهِ وَ فَضْلِهِ فَقَالَ كَيْفَ عَقْلُهُ قُلْتُ لَا أَدْرِي فَقَالَ إِنَّ الثَّوَابَ عَلَى قَدْرِ الْعَقْلِ إِنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ فِي جَزِيرَةٍ مِنْ جَزَائِرِ الْبَحْرِ خَضْرَاءَ نَضِرَةٍ كَثِيرَةِ الشَّجَرِ ظَاهِرَةِ الْمَاءِ وَ إِنَّ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ مَرَّ بِهِ فَقَالَ يَا رَبِّ أَرِنِي ثَوَابَ عَبْدِكَ هَذَا فَأَرَاهُ اللَّهُ تَعَالَى ذَلِكَ فَاسْتَقَلَّهُ الْمَلَكُ فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ أَنِ اصْحَبْهُ فَأَتَاهُ الْمَلَكُ فِي صُورَةِ إِنْسِيٍّ فَقَالَ لَهُ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا رَجُلٌ عَابِدٌ بَلَغَنِي مَكَانُكَ وَ عِبَادَتُكَ فِي هَذَا الْمَكَانِ فَأَتَيْتُكَ لِأَعْبُدَ اللَّهَ مَعَكَ فَكَانَ مَعَهُ يَوْمَهُ ذَلِكَ فَلَمَّا أَصْبَحَ قَالَ لَهُ الْمَلَكُ إِنَّ مَكَانَكَ لَنَزِهٌ وَ مَا يَصْلُحُ إِلَّا لِلْعِبَادَةِ فَقَالَ لَهُ الْعَابِدُ إِنَّ لِمَكَانِنَا هَذَا عَيْباً فَقَالَ لَهُ وَ مَا هُوَ قَالَ لَيْسَ لِرَبِّنَا بَهِيمَةٌ فَلَوْ كَانَ لَهُ حِمَارٌ رَعَيْنَاهُ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ فَإِنَّ هَذَا الْحَشِيشَ يَضِيعُ فَقَالَ لَهُ ذَلِكَ الْمَلَكُ وَ مَا لِرَبِّكَ حِمَارٌ فَقَالَ لَوْ كَانَ لَهُ حِمَارٌ مَا كَانَ يَضِيعُ مِثْلُ هَذَا الْحَشِيشِ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى الْمَلَكِ إِنَّمَا أُثِيبُهُ عَلَى قَدْرِ عَقْلِهِ. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۱۲ @justhadis110
✳️ چقدر زیبا چقدر حرف حساب چقدر نشانه‌ی ضعف عقل من و امثال من... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ يَا هِشَامُ إِنَّ الْعَاقِلَ نَظَرَ إِلَى الدُّنْيَا وَ إِلَى أَهْلِهَا فَعَلِمَ أَنَّهَا لَا تُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ وَ نَظَرَ إِلَى الْآخِرَةِ فَعَلِمَ أَنَّهَا لَا تُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ فَطَلَبَ بِالْمَشَقَّةِ أَبْقَاهُمَا. يَا هِشَامُ إِنَّ الْعُقَلَاءَ زَهِدُوا فِي الدُّنْيَا وَ رَغِبُوا فِي الْآخِرَةِ لِأَنَّهُمْ عَلِمُوا أَنَّ الدُّنْيَا طَالِبَةٌ مَطْلُوبَةٌ وَ الْآخِرَةَ طَالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ فَمَنْ طَلَبَ الْآخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْيَا حَتَّى يَسْتَوْفِيَ مِنْهَا رِزْقَهُ وَ مَنْ طَلَبَ الدُّنْيَا طَلَبَتْهُ الْآخِرَةُ فَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ فَيُفْسِدُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَ آخِرَتَهُ. ⬅️ ای هشام، به‌راستی که عاقل نظر می‌کند به دنیا و اهلش، پس می‌یابد که به دنیا نمی‌شود رسید مگر با مشقت و سختی و نظر می‌کند به آخرت، پس می‌یابد که به آخرت نیز نمی‌توان رسید مگر با مشقت و سختی، پس به آن مشقت و سختی تن می‌دهد که حاصلش پایدارتر است. اى هشام خردمندان به دنيا بى‌رغبتند و به آخرت مشتاق زيرا دانستند كه دنيا خود جوينده‌اى است كه آن را جويند و آخرت نیز جوینده‌ای است که آن هم خواهان دارد، و دانستند هر كه خواهان آخرت شود، دنيا خود به دنبال او رود تا روزى مقدّر او را بپردازد و هر كه جوياى دنيا شد، آخرت در پی‌اش خواهد آمد و مرگش ناگهان فرا رسد و دنيا و آخرتش را تباه سازد. 📚 الكافی (ثقة الاسلام كلينی): ج۱، ص۱۸ @justhadis110
AudioCutter_1401-11-15= سخنرانی جلسه حاج آقا اردستانی.mp3
384.6K
✳️ اصل و حقیقت عمل صالح و شرک چیست؟! ❇️ ...مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (کهف:۱۱۰) هر كس به لقاى پروردگارش اميد دارد، بايد كارى شايسته انجام دهد، و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند. ❇️ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ: «فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صٰالِحاً وَ لاٰ يُشْرِكْ بِعِبٰادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» قَالَ: اَلْعَمَلُ اَلصَّالِحُ اَلْمَعْرِفَةُ بِالْأَئِمَّةِ، «وَ لاٰ يُشْرِكْ بِعِبٰادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» اَلتَّسْلِيمُ لِعَلِيٍّ لاَ يُشْرِكُ مَعَهُ فِي اَلْخِلاَفَةِ مَنْ لَيْسَ ذَلِكَ لَهُ وَ لاَ هُوَ مِنْ أَهْلِهِ. ⬅️ سماعة بن‌ مهران می‌گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه: «فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (کهف:۱۱۰) بايد كارى شايسته انجام دهد، و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند.» پرسیدم. حضرت فرمود: مقصود از عمل صالح، معرفت و شناخت ائمّه علیهم السلام است، و مقصود از «وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَد * و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند.»، یعنی تسلیم‌ ولایت علی علیه السلام بودن و اینکه کسی را که خلافت برای او نیست و اهل آن نمی‌باشد را با آن حضرت شریک قرار ندهد.» 📚 تفسیر عیاشی: ج۲، ص۳۵۳ 🔷 همراه با بیان برخی نکاتی که عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در این خصوص ذکر می‌کردند... @justhadis110
✳️ احادیث و نکاتی ارزشمند و کاربردی پیرامون ماه عظیم شعبان👇 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله عليه و آله: ✅ شعبان شهري، ... فمن صام شهري كنت له شفيعا يوم القيامة.1⃣ ⬅️ شعبان ماه من است ... هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز او خواهم بود. 💠 داود رقّی از اصحاب خاص حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درباره بهترينِ اعمال در ماه شعبان از ايشان پرسيد، حضرت در پاسخ فرمود: ✅ الصَّدَقَةُ وَ الِاسْتِغْفَارُ وَ مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي شَعْبَانَ رَبَّاهَا اللَّهُ تَعَالَى كَمَا يُرَبِّي أَحَدُكُمْ فَصِيلَهُ حَتَّى يُوَافِيَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ قَدْ صَارَ مِثْلَ أُحُدٍ.2⃣ ⬅️ و (افضل اعمال اين ماه هستند). هر که در این ماه صدقه دهد خداوند آن را پرورش می‌دهد (و بزرگ می‌كند و به كمال می‌رساند)، همچنان که یکی از شما بچه شترش را تربیت می‌کند تا آنکه در روز برسد. 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله عليه و آله: ✅ مَنْ صَامَ يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ وَ الْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ قَضَى اللَّهُ لَهُ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الْآخِرَةِ.3⃣ ⬅️ هر كس روز دوشنبه و روز پنج‌شنبه از ماه شعبان را روزه بدارد، خداوند ۲۰ حاجت از حاجات دنيوی و ۲۰ حاجت از حاجات اخروريش را برآورده می‌سازد. 💠 حضرت امام رضا عليه السلام: ✅ مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَعْبَانَ بِصَدَقَةٍ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ.4⃣ ⬅️ هر که در ماه شعبان، حتی به اندازه‌ی صدقه بدهد، خداوند بدنش را بر آتش حرام می‌فرماید. ⛔️👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇⛔️ ✳️ اگر گرفتار وسوسه هستید👇 💠 مولا اميرالمؤمنين علی عليه السلام: ✅ صَومُ شَعبانَ يَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ.5⃣ ⬅️ روزه ماه شعبان سینه و غم‌ها و نگرانی‌های قلب را . ⛔️👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆⛔️ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله عليه و آله: ✅ مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْعِيدِ وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ.6⃣ ⬅️ هر كس شب عيد فطر و را زنده بدارد (و به عبادت مشغول باشد) روزی كه قلوب می‌ميرند، قلبش نخواهد مُرد. ✳️ اگر به دنبال داشتن ماه رمضانی پربرکت هستید👇 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله عليه و آله: ✅ إِنَّمَا سُمِّيَ شَعْبَانَ لِأَنَّهُ يَتَشَعَّبُ فِيهِ أَرْزَاقُ الْمُؤْمِنِينَ لِرَمَضَانَ وَ هُوَ شَهْرُ الْعَمَلِ فِيهِ تُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ سَبْعِينَ.7⃣ ⬅️ به‌راستی كه شعبان، به اين نام ناميده شده به اين دليل كه در ماه از اين ماه منشعب می‌شود و اين ماه ماه عمل است كه كار نيك در آن پاداش می‌گيرد. 📚 منابع: 1⃣ بحارالانوار: ج۹۴، ص ۸۳ 2⃣ اقبال الاعمال: ج۲، ص۶۸۵ 3⃣ اقبال الاعمال: ج۳، ص ۳۱۰ 4⃣ عیون أخبار الرضا: ج۲، ص۲۳۱ 5⃣ خصال: ج۱، ص۶۱۲ 6⃣ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال: ج۱، ص۷۷ 7⃣ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال: ج۱، ص۶۳ ✳️ نکاتی ارزشمند پیرامون ماه عظیم شعبان از عالم ربّانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی اعلی الله مقامه: (در تاریخ ۹۵/۲/۱۸) 1⃣ همان اعمالی که در مفاتیح گفته شده هر مقدارش را که انسان بتواند انجام بدهد، خوب است، منتهی باید حضور قلب داشته باشد. 2⃣ بهترینِ همه‌ی اعمال در این ماه، همان «صلوات» است، چون هر عملی قبولی‌اش با صلوات است ولی صلوات، . 3⃣ برای کسی که اهل درک باشد و را بفهمد و حال داشته باشد، بهترین اعمال، خواندن این مناجات است. چون امیر المؤمنین و ائمه علیهم السلام آن را می‌خواندند. 4⃣ این ماه، ماه پیامبراکرم (صلوات الله علیه و آله) است و [مناسب است که انسان بعد از خواندن این ادعیه...] مابقی‌ وقت خود را صرف فرستادن صلوات کند. همچنین: 5⃣ صدقه 6⃣ استغفار 7⃣ روزه 8⃣ خواندن دعای: اللهم صل علی محمد و آل محمد شجرة النبوة و موضع الرسالة... هر روز و شب نیمه‌ی شعبان. @justhadis110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° 💠 فرمایشات عالم ربّانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 🔘 « حُسَیْنٌ مِنّی وَ أنَا مِنْ حُسَیْنٍ » ⬅️ نکته ای از کلام رسول اکرم (ص) در حدیث شریف: « حُسَیْنٌ مِنّی وَ أنَا مِنْ حُسَیْنٍ » ⬅️ اشاره مرحوم وفایی ( در منظومه حدیث کسا ) در خطاب رسول اکرم (ص) به امام حسین علیه السلام: ▫️تو خود مایهٔ افتخار منی « به هر دو سرا اعتبار منی » ⬅️ داستان شخصی که در نجف زندگی می کرد اما آخر عمرش به کربلا رفت ▫️امام حسین (ع) رحمت واسعه ی الهی است ۱۵ 💠 فهرست فرمایشات تصویری 💠 @sadeghin_ir
✳️ زنگِ درب بهشت، چه صدایی دارد؟ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ أَنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحَ مِنَ الذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَى الصَّحِیفَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ یَا عَلِی. ⬅️ کوبه‌ی درب بهشت از جنس یاقوت سرخ است و صفحه‌اش از طلا. وقتی کوبه‌ی در به صفحه می‌خورد، صدا می‌‌زند: یا علی! 📚 امالی (شیخ صدوق): مجلس۸۶، حکمت۱۳، ص۴۷۱ 🔷 آیت الله جوادی آملی، از زبان بزرگْ مفسر جهان اسلام، می‌گوید: ⬅️ مرحوم علاّمه طباطبایی رضوان الله علیه در شرح این حدیث و این که چرا صدای کوبه‌ی درب بهشت "یا علی" است می‏فرمودند: مهمان وقتی به خانه‏‌ای می‏‌رود، صاحب‌خانه و میزبان را صدا می‏‌زند؛ اگر صاحب‏خانه نام معینی داشته باشد، مهمان همان نام معیّن را می‏‌بَرَد. صاحب بهشت و مهماندار و میزبان بهشت، علی‏ بن ابی ‏طالب علیهما السلام است؛ از این رو، صدای کوبه دربِ بهشت هم «یا علی» است. چون هر کس به بهشت می‏‌رود در سایه هدایت و رهبری این خاندان و مهمان این خاندان است. اگر این انوار طیّبه نبودند، کسی راه بهشت را طیّ نمی‏‌کرد. 📚 اسرار عبادت (عبدالله جوادی آملی): ص۱۹۷ https://lib.eshia.ir/10939/1/197 @justhadis110
✳️ ای دل! غمگین مباش که مولای ما علیست... چه مولایی: 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نامه‌ی خطاب به مالک اشتر به عنوان والی مصر: ✅ مِن كتابٍ كَتَبَهُ للأشتَرِ لَمّا وَلّاهُ على مِصرَ: ...ثُمّ اختَرْ لِلحُكمِ بينَ الناسِ أفضَلَ رَعِيَّتِكَ في نَفسِكَ، ممَّن لا تَضيقُ بهِ الاُمورُ، ولا تُمَحِّكُهُ الخُصومُ، ولا يَتَمادى في الزَّلَّةِ، ولايَحصَرُ مِنَ الفَيءِ إلَى الحَقِّ إذا عَرَفَهُ، ولا تُشرِفُ نَفسُهُ على طَمَعٍ، ولا يَكتَفي بأدنى فَهمٍ دونَ أقصاهُ، وأوقَفَهُم في الشُّبُهاتِ، وآخَذَهُم بالحُجَجِ وأقَلَّهُم تَبَرُّما بمُراجَعَةِ الخَصمِ، وأصبَرَهُم على تَكشُّفِ الاُمورِ، وأصرَمَهُم عِند اتِّضاحِ الحُكمِ، مِمّن لا يَزدَهيهِ إطراءٌ، ولا يَستَميلُهُ إغراءٌ، واُولئكَ قَليلٌ، ثُمّ أكثِر تَعاهُدَ (تَعهُّدَ) قَضائهِ. ⬅️ ...اما براى داورى ميان مردم، بهترين و برترين فردى را كه به نظرت مى‌رسد از ميان رعيت انتخاب كن؛ كسى كه كارها بر او تنگ نيايد [و از حل اختلافات در نماند] و [ستيزه گرى] طرفين دعوا او را به لجاجت و پافشارى در رأى خويش وا ندارد، در لغزش فرو نرود و هر گاه حقيقت را شناخت [و به حكم نادرست خود پى‌برد]، از بازگشت به حق خوددارى نكند و خويشتن را در پرتگاه طمع ننشاند و به فهم سطحى قضايا بسنده نكند و دنبال فهم عميق و دقيق آنها باشد. در موارد شبهه‌ناك بيش از همه درنگ و احتياط كند و بيش از همه دنبال دليل و برهان باشد و از مراجعه داد خواهان كمتر به ستوه آيد و در كشف حقيقت دعاوى، از همه شكيباتر باشد و چون حقيقت روشن شد [در صدور حكم]، از هر كس ديگر بيشتر قاطعيت نشان دهد. كسى باشد كه مدح و ستايش، او را فريفته و خودبين نسازد و تشويق و تحريك، او را به سويى متمايل نسازد و البته چنين كسانى اندك شمارند. آن گاه (پس از همه‌ی این دقت‌ها در انتصاب)، خودت به كار قضاوت او بسيار رسيدگى كن. .📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از نامه‌ی ۵۳ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لا تَعِدَنَّ عِدَةً لا تَثِقُ مِن نَفسِكَ بإنجازِها.۳ ⬅️ هرگز وعده‌اى نده كه نسبت به انجام آن از خود مطمئن نيستى! 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۷۵۱ پ.ن: اگر تمام کسانی که می‌خواهند کاندید بشوند یا پستی بگیرند بنا بود به حدیث شریف فوق عمل می‌کردند، قبل از انتخابات یا منصوب شدنشان، چه چیز برای گفتن می‌داشتند...؟! تکمله: یک حدیثی هست، حدیثی بسیار کم‌نظیر در نهج البلاغه‌ی شریف، در آن، 💠 حضرت امیر ارواحنا لتراب مقدمه الفداه فی رجعته، اوصاف شخصی را بیان می‌دارند که در راه خدا با او دوستی می‌کردند (خودمانیش رفیق امیرالمؤمنین علیه السلام بوده)، در فرازیش مرتبط با حدیث فوق می‌فرمایند: ✅ كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ، وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ، ...وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لَا يَقُولُ مَا لَا يَفْعَلُ! ⬅️ ...در گذشته برادرى داشتم که در راه خدا با او دوستی می‌کردم، و آنچه او را در نظرم بزرگ‌ می‌کرد، کوچکی دنیا در نظرش بود... و آنچه را می‌گفت که قبلاً انجام داده و در مورد کاری که انجام نداده چیزی نمی‌گفت! 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه‌ی۲۸۹، ص۵۲۶ @justhadis110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنویم| ویژگی انسان‌های خدا چیست؟ 💠 🆔 @Ayatollah_yaghobi 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ إنَّ اُولي الألْبابِ الّذينَ عَمِلوا بالفِكْرَةِ حتّى وَرِثوا مِنهُ حُبَّ اللّه ِ ـ إلى أن قالَ ـ: فإذا بَلغَ هذهِ المَنزِلَةَ جَعلَ شَهْوَتَهُ و مَحَبّتَهُ في خالِقِه،... ⬅ به راستی که خردمندان حقیقی، كسانى هستند كه با تفکّر كار كنند تا بر اثر آن، محبّت خدا را به دست آورند، تا آن جا كه فرمود ـ : و 👈👈چون به اين منزلت (یعنی منزل حب الله) برسد، امیال و خواسته‌هایش را از آنِ آفريدگارش قرار دهد (و آنچه خدا بخواهد می‌خواهد و خواستش خواست خدا می‌شود) و هر گاه چنين كند به بزرگترين منزلت دست يابد و پروردگارش را در دل خويش ببيند و ميراث‌دار حكمت شود، نه از راهى كه حكما يافتند و ميراث‌بان علم شود، نه از راهى كه علما رفتند و صدق را بيابد، نه از راهى كه صدّيقان يافتند. حكيمان حكمت را با خاموشى فراچنگ آورده اند و علما علم را با جستجو و صدّيقان با خشوع و عبادت طولانی. 📚 کفایة الأثر (خزاز قمی): ج۱، ص۲۵۵ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اَللَّهُمَّ... بِيَدِكَ لاَ بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضُرِّي إِلَهِي إِنْ حَرَمْتَنِي فَمَنْ ذَا اَلَّذِي يَرْزُقُنِي وَ إِنْ خَذَلْتَنِي فَمَنْ ذَا اَلَّذِي يَنْصُرُنِي... ⬅️ خداوندا... وسعت و تنگی و نفع و ضرر من فقط و فقط بدست توست و به دست احدی جز تو نیست. خدای من اگر تو مرا محروم کنی، چه کسی می‌تواند به من روزی رساند و اگر تو مرا واگذاری چه کسی می‌تواند مرا یاری رساند‌‌‌‌... 📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): فرازی از مناجات شعبانیه، ج۲، ص۶۸۵ 💠 مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام: ✅ ...لن یسبقک الی رزقک طالب، و لن یغلبک علیه غالب، و لن یبطی عنک ما قد قدر لک. ⬅ ...در آنچه روزی توست هيچ خواهنده بر تو پيشی‌ نمی‌گيرد! 👈👈👈 و هيچ غالبی بر تو نخواهد شد [و نمی‌تواند مانع رسیدن روزی مقدّر به تو بشود.] چيره نشود!! و [رسيدن] آنچه برايت مقدر شده به تأخير نمی‌افتد. 📚 نهج البلاغه: فرازی از حكمت۳۱۷، ص۵۴۳ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله خطاب به امیرالمومنین علی علیه السلام: ✅ يا علي، إن من اليقين أن ... لا تحمد أحدا على ما آتاك الله...، و لا تذم أحدا على ما لم يؤتك. ⬅ يا علی! از [ آثار] يقين این است كه... در آنچه خدا به تو داده، كس ديگرى را نستايى [و در هر نعمتی که به تو می‌رسد منعم حقیقی را خدا ببينی‌ و نظر استقلالی به مخلوقی که واسطه رسیدن این نعمت به تو بوده نداشته باشی.] 👈 ... و كسى را در آنچه خدا به تو نداده، نكوهش مكنى [چرا که تا خدا اراده نکند بلایی به تو نمی‌رسد و کسی هم نمی‌تواند تو را از رزق مقدّرت محروم کند.]... 📚 تحف العقول (ابن شعبه‌ی حرّانی): ص۶ 💠 حضرت امام سجاد عليه السلام: ✅ اللّهمّ صن وجهي باليسار، و لا تبتذل جاهي بالاقتار، فأسترزق أهل رزقك و أستعطي شرار خلقك، فأفتتن به حمد من أعطاني، و أبتلي بذمّ من منعني، و أنت من دونهم وليّ الإعطاء و المنع. ⬅ خدايا درود فرست بر محمد و آلش و آبرويم را با گسترش و وسعت در مال و دارئی‌ حفظ فرما و شخصيتم را به واسطه تنگ‌دستی بی‌اعتبار مكن كه در نتيجه آن از روزی خورانت روزی طلب كنم و از مخلوقین شرورت خواستار عطا گردم 👈 و بدين سبب به ستايش كسی كه چيزی به من عطا كرده گرفتار شوم 👈👈 و يا به بدگوئی از كسی كه از من دريغ داشته مبتلا گردم در صورتی كه [در ورای بخشش و منع آنها تدبیر و اراده‌ی توست و] سرپرست بخشش و دريغ در حقيقت توئی نه آنها! 📚 فراز‌هایی از دعای مکارم الاخلاق؛ دعای بیستم صحیفه سجادیه @justhadis110