💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ لاَ قَوْلَ إِلاَّ بِعَمَلٍ وَ لاَ قَوْلَ وَ لاَ عَمَلَ إِلاَّ بِنِيَّةٍ وَ لاَ قَوْلَ وَ لاَ عَمَلَ وَ لاَ نِيَّةَ إِلاَّ بِإِصَابَةِ اَلسُّنَّةِ.
⬅️ هيچ گفتارى جز با كردار ارزش ندارد و هيچ گفتار و كردارى جز با نيت ارزش ندارد هيچ گفتار و كردار و نيتى جز با موافقت و متابعت از سنت ارزش ندارد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۷۰
🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ حقایق در ضمن عمل کردن به وظایف شرعیه به دست میآید.
آنها که طریقت را در عرض شریعت قرار داده و خیال کردهاند طریقت راهی است و شریعت راهی دیگر، در مسیری گام برداشتهاند که دیر یا زود نشانههای بطلان راه آنان ظاهر خواهد شد...
ممکن است اولیای خدا بر خلاف فهم یا سلیقهی افراد دستوری بدهند و یا احیانا مانند طبیبی که بیمار خود را از خوردن یک غذای مقوی پرهیز میدهد به خاطر رعایت مصالحی یک عمل مستحب را بگویند موقتا ترک کنید، اما هرگز خلاف واجبات و محرمات از آنها شنیده نخواهد شد، چرا که «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ. (الکافی: ج۱، ص۵۸)»
و این حکم برای هیچ مقامی استثنا نشده است.
📚 سفینة الصادقین: فصل در محضر عارف مجذوب آیة الله انصاری قدسسره: ص۱۵۰و۱۵۳
🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه:
⬅️ مطلبی که باید همیشه به آن توجه داشته باشیم این است که شریعت و طریقت از یکدیگر جدا نیست، بلکه طریقت از شریعت اتخاذ میشود و اگر طبق آن سلوک شود انسان را به حقیقت میرساند.
راه صحیح همان است که محمد و آل محمد علیهمالسلام نشان دادهاند و سلوک صحیح که نتیجهبخش و قرب آور باشد منحصر به این است که به آنان تمسک جسته و از ارواح شریف آن بزرگواران استمداد بجوییم.
آنان سرچشمهی فیض الهی هستند و معانی را هم در واقع خود آن سروران افاضه میکنند؛ زیرا آنان روح کلی و نفس کلی و ما نفوس جزئی هستیم، و همیشه فرع باید از اصل خویش استفاده کند.
پس هر چه از ناحیهی غیر آنها باشد، گرچه ممکن است دارای خواص و آثاری هم باشد، لکن حقیقت و محتوایی ندارد و همه باطل و گمراهی است.
روزی دستور العملی را که در کتاب غیر معتبری دیده بودم و مشتمل بر آیاتی از قرآن بود انجام دادم. همان شب در خواب دیدم کیسهای پر از جواهرات دارم و به من گفته شد: اینها مصنوعی است! جواهراتی خوب است که معدنی باشد. پس از بیدار شدن فهمیدم مصنوعی بودن جواهرات به خاطر این بوده که آن دستور العمل ماثور نبوده است.
📚 سفینة الصادقین: فصل طریقت از شریعت جدا نیست؛ ص۵۸۴
@justhadis110
✳️ موسیقی غنا، نفاق، غیرت و...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ اِسْتِمَاعُ اَلْغِنَاءِ وَ اَللَّهْوِ يُنْبِتُ اَلنِّفَاقَ فِي اَلْقَلْبِ كَمَا يُنْبِتُ اَلْمَاءُ اَلزَّرْعَ.
⬅️ گوش دادن موسیقی غنا و لهو، نفاق را در قلب میرویاند، آنسان كه آب زراعت را مىروياند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۶، ص۴۳۴
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ إنَّ الغَيرَةَ مِن الإيمانِ، و إنّ المَذاءَ مِن النِّفاقِ.
⬅️ بهراستی که غیرت از ایمان است و بیغیرتی از نفاق.
📚 كنز العمال (متقی هندی): ج۳، ص۳۸۵
@justhadis110
💠خواندن #دعای #مجیر در "ایام البیض"
⬅️عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه:
↩️خواندن دعای مجیر در ایام البیض (ماه مبارك رمضان) (روزهای سیزدهم تا پانزدهم) را فراموش نكنید، زیرا گناهان به واسطۀ خواندن دعای مجیر در این سه روز بخشیده میشود.
⬅️خواندن این دعا در ماههای دیگر هم برای رفع مرض و بیماری و ادای قرض موثر است.
⬅️بنده خواندن این دعا را به همه دوستان سفارش میكنم زیرا برای رفع غم و غصه عجیب است.
⬅️کسانی كه گرفتاری و ناراحتی دارند، پس از خواندن دعای مجیر، دعای یا مَنْ تُحَلُّ (دعای هفتم صحیفه سجادیه) را هم بخوانند.
🗓95-05-21
✅@safine_s
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ ایُّ الْاجتهاد افْضلُ من عفَّة بَطْنٍ و فرْجٍ؟ 1⃣
ما عُبِدَ اللهُ بشیْءٍ افْضل من عفَّة بطنٍ و فرْجٍ! 2⃣
⬅ کدام کوشش و ریاضت بالاتر از حفظ شکم و دامن از حرام است؟
خداوند به چیزی با فضیلتتر از نگهداشتن شکم و دامن از حرام عبادت نشده است!
📚 1⃣ مجمع البیان (شیخ طبرسی): ج۳، ص۳۸
2⃣ الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۷۹
@justhadis110
✳️ شیعیان و محبان رسول الله و آقا امیر المؤمنین بابت نخستین نوه و نخستین فرزند خانهی عصمت و طهارت صله بگیرید...
🔹 پیام سیدی عزیز به بنده:
سلام برادر
طاعات قبول
سال نو مبارک
حاجی من چند سالی هست ولادت امام حسن عیدی میدم، عیدی خوب میدم، حالا هر چقدر که دستم برسه، به همکارا میدم، به خانواده میدم اینجوری. (هر چی دارم از این آقا دارم)
امسال پولشو تهیه کردم، حالا میخواهم به همراه پولِ تو پاکت، یه روایتی از امام حسن یا کرامتی از امام حسن بنویسم بگذارم که کوتاه هم باشه که بگیم ما هم به تاسی از ایشون کریم باشیم.
میخواستم ببینم چیزی شما تو ذهنت هست؟ بگی، تو ثوابشم ایشالله شریک باشی؟!
🔹 پاسخ حقیر:
سلام سید عزیز
بله برادر
میفرستم برایت، یه چیز کمنظیر انشالله
و ارسالی حقیر به مناسبت ولادت سبط اکبر، کریم اهل بیت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام:
❇️ این سخن بس گوهربار امام حسن مجتبی علیه السلام نیز که یکی از ۲۰ حدیث تأثیرگذار در زندگی من بوده تمثیلی که به نقل از مرحوم آیت الله حائری شیرازی رضوان الله تعالی علیه پس از نقل حدیث آمده را با دقت بخوانید:
قیل له: لأی شَی ء لا نَراک تَرُدُّ سائِلا وَ إنْ کنْتَ عَلی ناقَة؟
✅ فقال- علیه السلام-:
«إنّی للهِ سائِلٌ، وَ فیهِ راغِبٌ، وَأَنا أَسْتَحْیی أنْ أَکونَ سائِلا وَأَرُدُّ سائِلا، وَ إِنَّ اللهَ عَوَّدَنی عادَةً أَنْ یفیضَ نِعَمه عَلَی وَ عَوَّدْتُهُ أَنْ أَفیضَ نِعَمَهُ عَلَی النّاسِ فَأَخْشی إنْ قَطَعْتُ العادَةِ أَنْ یمْنَعَنی العادَةَ.» وَ أَنْشَدَ یقُولُ:
إذا ما أَتانی سائِلٌ قُلْتُ مَرْحَباً بِمَنْ فَضْلُهُ فَرْضٌ عَلَی مُعَجَّلٌ
وَ مِنْ فَضْلِهِ فَضْلٌ عَلی کلِّ فاضِل وَأَفْضَلَ أَیامِ الفَتی حینَ یسْأَلُ.
⬅️ شخصی از امام حسن مجتبی (علیه السلام) پرسید چرا به هیچ نیازمندی که درخواست کمک میکند جواب رد نمیدهید حتی اگر سوار بر شتر (و در حال حركت) باشيد؟!
💠 امام فرمود:
⬅️ به راستی كه من هم گدای خدايم و در اين گدايی خود به درگاه خدا چشم اميد دارم (و راغبم)؛
و شرم دارم که خود سائل باشم و سائلی را رد کنم.
👈 خدای بزرگ، مرا به برنامهای عادت داده است که همواره نعمتهایش را بر من فرو میریزد
و من هم او را چنان عادت دادهام که نعمتهایش را به مردم میبخشم.
👈 میترسم اگر اين عادتم را ترک کنم،
او نیز عادتش را واگذارد‼️
آنگاه این شعر را خواند:
(هرگاه سائلی به نزد من آید به او خوش آمد و آفرین میگویم، زیرا بخشش نمودن به او بر من واجب است.)
(و هر بخشندهای که به سائل بخشش نماید به فضیلت رسيده، و نیکوترین روزهای #جوانمرد روزی است که از او #درخواست_کمک شود.»
📚 احقاق الحق (قاضي نورالله شوشتري): ج۲۶، ص۴۴۵
✳️ مرحوم آیت الله حائری شیرازی در تمثیلی فوقالعاده زیبا این سنت خداوندی را چنین تبیین مینمایند:
👈 اگر سینی چای را جلوی شما گرفتند؛ شما یک استکان برداشتی دادی به کناریت، یکی دیگر برداشتی برای شخص دیگر، یکی دیگر برای شخص دیگر و... تا وقتی از سینی استکان برمیداری برای دیگری، سینی را در مقابل شما نگه میدارند؛
اما اگر سینی را آوردند و برای خودت برداشتی سینی را میبرند برای دیگری؛
عطای خدا هم چنین است
اگر از عطای خدا به خودت، به دیگران هم دادی، سینی عطا را از مقابلت بر نمیدارند؛
هم حاجت خود را رفع میکنی، هم سبب رسیدن عطای خدا به دیگران هم میشوی؛
به جای آنکه دستت جلوی خلق دراز باشد (با ذلت و منت و ...) دستت با عزت در سینی عطای خداست و به دستت خیر نیز برای دیگران جاری میشود.
🔆 ولادت موفور السرور نخستین مولود خانهی عصمت و سبط اکبر، آقا امام حسن مجتبی یر همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد...
@justhadis110
✳️ ... و من پروردگار جفاکاری نیستم!!
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ قال تعالى:
مَنْ اَحْدَثَ وَ لَمْیَتَوَضَّأْ فَقَدْ جَفانى
وَ مَنْ اَحْدَثَ وَ تَوضَأَ وَ لَمیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ فَقَدْ جَفانى
وَ مَنْ احدثَ و تَوَضَّأَ و صَلّى رَکْعَتَیْنِ وَ دَعانى وَ لَمْاَجِبْهُ فیما سَأَلَنى مِنْ اُمُورِ دینِه وَ دُنْیاهُ، فَقَدْ جَفَوْتُهُ
وَ لَسْتُ بِرَبٍّ جاف.
⬅️ خدای متعال میفرماید:
کسى که وضویش باطل شود و تجدید وضو نکند، به من جفا کرده است
و اگر وضویش باطل شد و بعد وضو گرفت ولی بعد از وضو دو رکعت نماز نخواند، باز هم بر من جفا کرده است
(و اگر وضویش باطل شد، بعد وضو گرفت و بعد از وضو دو رکعت نماز خواند، ولی بعد نمازش دربارهی امور دین و دنیایش دعایی نکرد باز همبر من جفا کرده است)
و اگر وضویش باطل شد، سپس وضو گرفتن و بعد دو رکعت نماز خواند و بعد از نمازش برای امور دین و دنیایش دعا کرد و من دعایش را اجابت نکردم، من بر او جفا کردم
و من پروردگار جفا کارى نیستم!!
📚 ارشاد القلوب (دیلمی): ج۱، ص۱۸۶
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ غَضُّ اَلطَّرْفِ مِنَ اَلْمُرُوَّةِ.
⬅️ پایین انداختن نگاه از مردانگی است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۷۲
@justhadis110
هدایت شده از Ali Mesbahi
⚫ شیعیان بوی یتیمی میرسد...
❇ مَن جَاء بِالحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَ هُم مِّن فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ * وَ مَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (نمل:89و90)
کسانىکه کار نیکى انجام دهند، پاداشى بهتر از آن خواهند داشت؛ و آنان از وحشت آن روز (روز قیامت) درامانند. و آنها که کار بدى انجام دهند، به صورت در آتش افکنده مىشوند؛ آیا جزایى جز آنچه عمل مىکردید خواهید داشت؟ ❇
✳ این کدام سیئه و گناه است که صرف بودنش در نامهی عمل انسان، فارغ از هر عمل دیگری که کرده باشد انسان را با صورت در آتش دوزخ میافکند؟!
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ دَخَلَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ اَلْجَدَلِيُّ عَلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِقَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ...
⬅ ابوعبدالله جَدلی بر امیرالمؤمنین علیهالسلام وارد گشت، امام علیه السلام خطاب به او فرمود:
ای اباعبدالله! دوست داری دربارهی آیه: «مَن جَاء بِالحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا وَ هُم مِّن فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ * وَ مَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (نمل:89و90) کسانىکه کار نیکى انجام دهند پاداشى بهتر از آن خواهند داشت؛ و آنان از وحشت آن روز درامانند. آنها که کار بدى انجام دهند، به صورت در آتش افکنده مىشوند؛ آیا جزایى جز آنچه عمل مىکردید خواهید داشت؟!» تو را آگاه کنم؟
عرض کرد: «بلی! ای امیرالمؤمنین فدایت گردم.
حضرت فرمود: مقصود از حسنه در آیات، معرفت ولایت و محبّت به ما اهل بیت است و مراد از سیِّئه در این آیات، انکار ولایت و کینهورزیدن نسبت به ما اهل بیت است.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۱۸۵
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى اَلسَّابَاطِيِّ، قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): إِنَّ أَبَا أُمَيَّةَ يُوسُفَ بْنَ ثَابِتٍ حَدَّثَ عَنْكَ أَنَّكَ قُلْتَ: لاَ يَضُرُّ مَعَ اَلْإِيمَانِ عَمَلٌ، وَ لاَ يَنْفَعُ مَعَ اَلْكُفْرِ عَمَلٌ...
⬅ عمّار ساباطی گوید: به امام صادق علیهالسلام عرض کردم: «ابوامیّه یوسفبنثابت برایم نقل کرد که شما فرمودهاید: «با داشتن ایمان، عمل زیان نمیرساند و با کفر نیز عمل سودی ندارد».
امام علیهالسلام فرمود: ابوامیّه نپرسید که منظورم از این حرف چیست، مقصود من از این سخن این بود که: هر کس به مقام امام زمانش از آل محمّد (علیهم السلام) معرفت و اقرار داشته باشد و او را دوست بدارد، سپس هرچه مایل است برای خود از اعمال خیر انجام دهد از او پذیرفته میشود و چندین برابر به او پاداش خواهند داد و با معرفتش نسبت به امام بر حق برگزیده از سوی خدا، از کار خوبش بهرهمند میشود،
همچنان که خداوند، اعمال مردم را درصورتیکه دوستدار و تحت ولایت امام ستمگری که از جانب خدا تعیین نشده باشند، نخواهد پذیرفت.
عبداللَّهبنابییعفور گفت: مگر خداوند در این آیه نمیفرماید: «مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ (نمل:89) کسانىکه کار نیکى انجام دهند پاداشى بهتر از آن خواهند داشت؛ و آنان از وحشت آن روز درامانند» پس چگونه کسی با دوستداشتن امامان جور، از عمل صالحی که انجام میدهد، سود نخواهد برد؟
امام علیهالسلام فرمود: میدانی منظور از حسنهای که در این آیه است، چیست؟
مقصود از حسنه در این آیه، معرفت امام و اطاعت از اوست.
خداوند در این آیه نیز فرموده است: «و آنها که اعمال بدی انجام دهند، به صورت در آتش افکنده میشوند آیا جزایی جز آنچه عمل میکردید خواهید داشت؟!. (نمل:۹۰)» در این آیه هم مقصود از سیّئه، انکار امامی است که از جانب خدا تعیین شده.
هرکس روز قیامت با ولایتِ امام ستمگر وارد محشر شود رابطهای با خدا ندارد و منکر حق و ولایت ما خاندان است، خداوند چنین کسی را در با صورت در آتش جهنّم میافکند.
📚 امالی (شیخ طوسی): ج۱، ص۴۱۷
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ فِي قَوْلِهِ: «مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا»
قَالَ هِيَ لِلْمُسْلِمِينَ عَامَّةً وَ اَلْحَسَنَةُ اَلْوَلاَيَةُ...
⬅ امام علیه السلام در خصوص آیهی: «مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها (انعام:160) هر کس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد» فرمود:
این آیه مربوط به عموم مسلمین است و مقصود از «حَسَنَةِ» در این آیه ولایت است؛ هر کس (با داشتن ولایت ما اهل بیت) کار نیکی انجام دهد، برای او ده برابر (پاداش) نوشته میشود،
اما اگر ولایت (ما اهل بیت را) نداشته باشد، پاداش (ده برابریِ) او را در مقابل عمل نیکش، در همین دنیا میدهند «و در آخرت او را بهرهای نیست (بقره:200)».
📚 تفسير قمی: ج۲، ص۱۳۱
⚫ یا مظلوم یا امیرالمؤمنین...
آجرک الله یا بقیة الله فی مصیبت جدک امیرالمؤمنین علیه السلام...
@justhadis110
✳️ چه پدر شفیق و دلسوزیست ابوتراب...
و خوش به سعادت آنانکه تراب و شیعهی ابوترابند و در روز قیامت با حسرت نمیگویند:
یا لیتنی کنت ترابا (نبأ:۴۰)
یعنی ای کاش خاک بودم
که طبق روایات یعنی ای کاش تراب و شیعه بودم تا پدرم ابوتراب میشد و اینچنین مورد لطف خدا واقع میشدم. (علل الشرایع (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۵۶)
✳️ در روایات نقل شده که بهشت مشتاقتر است به سلمان تا سلمان به بهشت! (روضة الواعظین (فتال نیشابوری): ج۲، ص۲۸۲)
وقتی سلمان که شیعهی امیرالمؤمنین علیه السلام است چنین وضعی دارد، خوب، به طریق اولی، حال قلبی خود حضرت امیر صلوات الله علیه نسبت بهشت مشخص است.
مولایی که در سخنی فرمودند:
دوست نداشتم كه در كودكى مىمردم و به بهشت مىرفتم و بزرگ نمىشدم تا پروردگارم، عز و جل، را بشناسم. (کنز العمّال (متقی هندی): ج۱۵، ص۶۷۲)
مولایی که عبادت به طمع و شوق بهشت را عبادت تجار نامیدند. (نهج البلاغة (سید رضی): حکمت۲۳۷، ص۵۱۰)
حال با این مقدمهی کوتاه، برویم سراغ حدیث شریفی که تا حدی تجلّیگر شدّت شفقت و دلسوزی پدرانه امیرالمؤمنین علیه السلام، نسبت به ما شیعیان اسمی و إنشاءالله محبانشان است.
🔹 شب نخستِ پس از ضربت خوردن مولی علی، اصبغ بن نباته تنها صحابی دلسوختهای بود که توفیق یافت به منزل حضرت امیر صلوات الله علیه راه یابد.
نقل میکند سم چنان در بدن مبارک امیرالمؤمنین نفوذ کرده بود که رنگ پوست حضرت از شدّت زردی، به رنگ دستمال بسته شده بر پیشانی مبارکشان شده بود.
در همان حال بسیار سخت، حضرت از سر شفقت، خطاب به اصبغ میفرمایند:
دوست داری برایت حدیثی نقل کنم؟، چرا که گمانم این است که این، آخرین احادیثی باشد که برایت بیان میدارم.
اصبغ نیز با اشتیاق و با چشمانی اشکبار اعلام آمادگی کرد.
💠 حضرت فرمودند:
⬅️ در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله در کوچههای مدینه، روزی بسیار غمگین بودم به شکلی که آثار غم در چهرهام معلوم بود [به جهت شدّت طعنهها و تخریبهای منافقین و اثر این تبلیغات سوء بر نگاه مردم نسبت به امیرالمؤمنین که باعث محرومیت مردم از فیض وجود ایشان و هدایت و رستگاریشان میشد]
رسول خدا فرمودند: علی جان چرا تو را غمگین میبینم؟
آیا دوست داری برایت حدیثی نقل کنم که غم را از تو بزداید؟
پس گفتم: بلی یا رسول الله.
رسول خدا فرمود:
روز قیامت منبری بسیار عظیم و مرتفع قرار میدهند و من در بالاترین پله قرار میگیرم،
سپس به تو امر میشود که تو هم از منبر بالا بیایی و یک پله پایینتر از من بیاستی.
سپس دو فرشته رضوان و مالک که کلیدداران بهشت و جهنم هستند میآیند و در یک پله پایینتر از تو قرار میگیرند.
در این هنگام رضوان در عرصه محشر ندا در میدهد: من رضوان کلیددار بهشت هستم، به من امر شده که کلید بهشت را در اختیار رسول خدا قرار دهم و ایشان نیز به من امر کردند که کلید بهشت را به علی بن ابیطالب علیهماالسلام بدهم؛ شاهد باشید من کلید بهشت را به علی بن ابیطالب تقدیم کردم.
سپس مالک، کلیددار دوزخ ندا در میدهد، ای مردم، من مالک کلیددار دوزخ هستم، به من امر شده که کلید جهنم را در اختیار رسول خدا قرار دهم و ایشان نیز به من امر کردند که کلید دوزخ را به علی بن ابیطالب علیهماالسلام بدهم؛ شاهد باشید که من کلید دوزخ را به علی بن ابیطالب تقدیم کردم.
[اینجا یکی از تجلّیهای حقیقتِ حدیث مورد اتفاق شیعه و سنی، مبنی بر قسیم الجنّة و النّار بودن حضرت امیر صلوات الله علیه است.]
سپس رسول خدا فرمودند:
✅ يَا عَلِيُّ، فَتَأْخُذُ بِحُجْزَتِي، وَ أَهْلُ بَيْتِكَ يَأْخُذُونَ بِحُجْزَتِكَ وَ شِيعَتُكَ يَأْخُذُونَ بِحُجْزَةِ أَهْلِ بَيْتِكَ. قَالَ: وَ صَفَقْتُ بِكِلْتَا يَدَيَّ، وَ قُلْتُ: إِلَى اَلْجَنَّةِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ؟
قَالَ: إِي وَ رَبِّ اَلْكَعْبَةِ.
⬅️ یا علی، در این وقت من دست به دامان خداوند میشوم
و تو دست به دامن من میشوی
و امامان از فرزندان و نسل تو، دست به دامان تو میشوند
و شیعیان دست به دامان امامان از فرزندان و نسل تو میشوند
من در این هنگام از شوق دستانم را بر هم زدم و پرسیدم: به بهشت میرویم یا رسول الله؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در پاسخ فرمودند:
بله علی جان، به خدای کعبه به بهشت میرویم...
📚 الروضة في فضائل أمير المؤمنين علیه السلام (شاذان بن جبرئیل): ج۱، ص۱۳۲
پ.ن: در مقدمهی حدیث شریف ذکر شد که خود مولی رغبت و میل و شوقشان برای چیزی بسیار فراتر از بهشت است، بهشتی که به سلمان که شیعه حضرت امیر است مشتاقتر است تا سلمان به بهشت!
پس سرّ این شوق زاید الوصفِ حضرت امیر صلوات الله علیه چیست که آنقدر ظهور دارد که مولی از خوشحالی دستان مبارکشان را بر هم میزنند؟
بله
شدّت لطف و دلسوزی و شفقت پدرانهی ایشان است نسبت به ما شیعیان و محبان با این کثرت قصوری که داریم...
⚫️ شیعیان یتیم شدیم...
@justhadis110
✳ برای دفع بلا در این دوران پر بلا چه کنیم؟
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
✅ علیکم فی شهر رمضان بکثرة الاستغفار و الدّعاء فأمّا الدّعاء فیدفع به عنکم البلاء و أمّا الاستغفار فیمحی ذنوبکم.
⬅ بر شما باد که در ماه رضمان بسیار دعا و استغفار کنید، که دعا بلا را از شما دفع میکند و استغفار گناهانتان را محو میکند.
📚 الکافی: ج۴، ص۸۸
پ.ن: در حدیث شریف، حضرت فرمودند یمحی ذنوبکم (ذنوبتان را محو میکند)
برای کلمه گناه، در زبان عرب و خاصّه قرآن کریم، تعابیر متعددی وجود دارد که هر یک معنای خاص خود را دارد.
عباراتی نظیر ذنب، اثم، عصیان، سیئه، خطیئه، حنث و...
مقصود از ذنب که در حدیث فوق ذکر شده، اعمالی است که به دنبالش ضرر و یا از دست رفتن نفع و مصلحتى باشد و تبعات آن دامنگیر انسان شود و اصل آن از «ذَنَب» به معناى دم و دنبالهی حیوان گرفته شده. (مجمع البیان: ج2، ص713)
با توجّه به این توضیح، محو ذنوب، میتواند احتمالاً به این معنی باشد که استغفار در ماه مبارک رمضان، علاوه بر پاککردن خود گناه، آثار و تبعات آن را نیز محو میکند که این امری بسیار ذیقیمت است،
چرا که بسیاری از گرفتاریهای ما، که اسم حادثه را بر آن میگذاریم و معمولاً هم میگوییم نمیدانم از کجا نازل شد و چرا این اتفاق و گرفتاری برای من پیدا شده، ریشه در تبعات گناهانی از جنس ذنب دارد که آثار بعدیاش، گریبان ما را گرفته.
حال ممکن است سؤال شود چه استغفاری بهتر میتواند این ذنوب و گناهانی که تبعات بعدیاش گریبانگیر انسان میشود را پاک کند که با خواندنش در ماه مبارک رمضان، با توجه به فرمایش امیر مؤمنان، این اثر محو ذنوب مضاعف گردد.
یکی از بهترین و جامعترین پاسخها، استغفار هفتادبندی امیر مؤمنان علی علیهالسلام است که دارای آثار مادی و معنوی حیرتانگیزی است:
امام رضا علیهالسلام از پدران بزرگوار خود نقل میکنند که امام حسین علیهالسلام فرمودند:
روزی نزد امیرالمؤمنین نشسته بودم که عربی وارد شد و عرض کرد یا امیرالمؤمنین! من مرد عیالمند و فقیر هستم و مالی که زندگی مرا کفایت کند ندارم.
حضرت فرمودند: ای برادر عرب! چرا استغفار نمیکنی تا حالت نیکو شود؟
عرض کرد: زیاد استغفار میکنم، اما تغییری در زندگیام پیدا نشده است.
حضرت فرمودند: ای برادر عرب خدای متعال میفرماید:
«اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ ...(نوح:۱۰تا12)
به آنها گفتم: از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است. تا بارانهای پربرکت آسمان را پیدرپی بر شما فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد!»
بعد فرمودند: چون به گناه بودن بعضی از اعمالت آگاه نیستی استغفار تو ناقص است، زیرا از آنها استغفار نمیکنی و نتیجه نمیگیری.
[یعنی یا نمیدانی عملت گناه بوده، یا قبول نداری یا فراموش کردهای و هنگام استغفار، آن گناهان را در نظر نداری، لذا استغفارت ناقص است و اثر حقیقی که مترتّب بر استغفار کامل و حقیقی است را نمیبینی.]
سپس فرمود: اینک به تو استغفاری [جامع و کامل] میآموزم که اگر آن را هنگام خواب بخوانی خدا به تو وسعت رزق عطا فرماید.
دعا را نوشته، به اعرابی داده و فرمودند: شب، قبل از خوابیدن، این استغفار را بخوان و گریه کن و اگر اشکت جاری نشد تباکی کن.
امام حسین علیهالسلام فرمود:
سال بعد اعرابی به خدمت حضرت آمد و عرض کرد:
یا امیرالمؤمنین! خداوند به من نعمتهای زیادی عطا فرمود. شتران و گوسفندانم آنقدر زیاد شدهاند که محلی برای نگهداری آنها ندارم.
آن حضرت فرمودند: ای برادر عرب! قسم به آن خدایی که محمد صلیاللهعلیهوآله را به نبوت برگزید، بندهای نیست که با این دعا به درگاه خدا استغفار کند، مگر اینکه خدای متعال به برکت آن، گناهانش را آمرزیده، حوائجش را برآورده و به مال و اولادش فراوانی و برکت عطا فرماید.
📚 دار السلام نوری: ج۳، ص۱۳۳
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در این خصوص چنین بیان داشتهاند:
⬅ مردم حتی متدیّنین و خوبان، از معصیت بودن بسیاری از کارها غافلند و به گناه بودن آن توجّه ندارند. استغفار شریفی از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده است که دارای هفتاد بند است و در آن بسیار جامعتر از دعای فوقالذکر، به این نوع گناهان توجه شده و از خدای متعال دربارهی آنها طلب مغفرت شده است.
این استغفار علاوهبر دارا بودن آثار معنوی و دنیوی مذکور در مقدمهی استغفار فوق، بسیار مقرِّب است و اگر کسی آن را با توجّه بخواند، آثار عجیبی از آن ظاهر میشود
حضرت امیر علیهالسلام این استغفار ۷۰ بندی را که جامعتر از آن استغفاری هست که به آن اعرابی تعلیم فرمودند، خودشان بعد از نماز صبح میخواندند، ولی اگر کسی موفق به خواندن آن در هنگام صبح نشود، میتواند آن را بعد از نماز عصر
بخواند.
📚 انیس الصادقین: فصل استغفارات، بخش سوم
@justhadis110
✳️ شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است و شب جمعه و شب و قدر و نگاشت تقدیر عالَم و اوضاع عالَم...
💠 حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداه:
✅ أكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم.
⬅️ براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه فرج خود شما نيز در آن هست.
📚 كمال الدّين (شیخ صدوق): ص ۴۸۵
@justhadis110
🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند:
🔸 [در رابطه با ظهور] إنشاءالله خيلی اميدوار باشيد، منتهی دعا هم بكنيد، تضرّع كنيد، التماس كنيد؛
🔹 هر حاجتی داريد داشته باشيد، ولی [آن حاجت را] فدای امام زمان كنيد، خواست خودتان را فدای خواست امام زمان كنيد،
🔹 آن حضرت آقاست، گذشت دارد، آن وقت كار خودتان هم درست میشود.
🔸 اگر حالی داشتيد، دلِ شكستهای داشتيد [فرج آن حضرت را] از خدا بخواهيد؛
🔹 من كه يكی از نوكرانشان هستم دعايم اين است كه:
💠 اللهم فَرِّج عني و عَن جميعِ المؤمنين و المؤمنات، بِفَرَجِ مولايَ وَ سَيدي صاحبَ الزمان
۹۵-۰۸-۲۷
🌐 @sadeghin_ir
🌐 کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضواناللهتعالیعلیه
✳️ این سکهی روز قدس دو رو دارد
یک روی آن مسئله فلسطین است
محو اسرائیل هم روی دیگر آن است
اسرائیلی که به گواه قرآن کریم شدیدترین دشمن امام زمان ارواحنا فداه اول مؤمن عالم است:
❇️ لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ (مائده:۸۲)
قطعا و یقیناً و بیتردید یهود را شدیدترین مردم از حیث دشمنی نسبت به مؤمنین مییابی...❇️
🔹 اسرائیل و جماعت صهیونیستی که منشا تولید خطا و فساد در زمین است به گواه قرآن و حدیث:
❇️ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى حَياةٍ (بقره:۹۶)
بیتردید و یقیناً آنها (یهود) را حریصترین مردم نسبت به حیات (دنیا) مییابی...❇️
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ حُبُّ اَلدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ.
⬅️ حب دنیا ریشه تمام خطاهاست.
📚 خصال (شیخ صدوق): ج١، ص۲۵
✳️ لذا در خصوص شرکت در راهپیمایی روز قدس، این سوی سکه را هم در نظر داشته باشیم...
@justhadis110